(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..3
1-2بیان مسأله……………………………………………. …………………..3
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق……………………………………………. …………………..5
1-4 اهداف تحقیق……………………………………………. …………………..6
1-5 سؤالات تحقیق……………………………………………. …………………..7
1-6 قلمرو تحقیق……………………………………………. …………………..7
1-6-1 قلمرو مکانی تحقیق……………………………………………. …………………..7
1-6-2 قلمرو زمانی تحقیق……………………………………………. …………………..7
1-6-3 قلمرو موضوعی تحقیق……………………………………………. …………………..7
1-7 تعریف واژگان کلیدی و اصطلاحات تحقیق……………………………………………. …………………..7
1-8 مراحل انجام پژوهش……………………………………………. …………………..9
1-9 مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………..10
فصل دوم: مطالعات نظری
2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………..12
2-2 سلامت اداری………………………………………………………………………………………………………………………………………………..13
2-2-1 مفهوم سلامت…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 13
2-2-2 تعاریفی از سلامت……………………………………………. …………………13
2-2-3 سلامت سازمانی چیست ……………………………………………. …………………14
2-2-4 مقدمه ای بر سلامت اداری………………………………………………………………………………………………………………………….. 15
2-2-5 تعریف چند واژه پیرامون نظام اداری سالم………………………………………………………………………………………………………………. …………………17…………………………………………..
2-2-6 ویژگی های سازمان ونظام اداری سالم……………………………………………. …………………18
2-2-6-1 دیدگاههای مطرح شده …………………….. ……………….. 20
2-2-7 ویژگی های سازمان ونظام اداری ناسالم………………………………………………………………………………………………………… ……………….. 23
2-2-8 عوامل تسهیل کننده سلامت نظام اداری…………………………………………………………………………………………………………..24
2-2-9 عوامل تهدیدکننده سلامت نظام اداری………………………………………………………………………………………………………….. 25
2-2-9-1 عوامل بیرونی تهدید کننده سلامت نظام سازمانی…………………………………………………………………………………………..26
2-2-9-2 عوامل درونی تهدید کننده سلامت نظام سازمانی ………………………………………………………………………………………….27
2-2-10 روش های بررسی عوامل تهدید کننده سلامت نظام اداری ……………………………………………………………………………….27
2-2-10-1 روش اول : علل ناکارآمدی نظام اداری …………………………………………………………………………………………………..27
2-2-10-2 روش دوم : استفاده از تکنیک کیپنر و تریکو………………………………………………………………………………………………28
2-2-11 مقدمه ای بر فساد اداری …………………………………………………………………………………………………………………………… 30
2-2-12 فساد اداری چیست ………………………………………………………………………………………………………………………….. …….. 31
2-2-13 تعاریف و بیان دیدگاه ها در مورد فساد اداری ……………………………………………………………………………………………… 33
2-2-14 بیان دیدگاههای در رابطه با عوامل فساد اداری……………………………………………………………………………………………… 37
2-2-15 سطوح مختلف فساد اداری………………………………………………………………………………………………………………………… 38
2-2-15-1 فساد اداری در سطح بینالملل ……………………………………………………………………………………………………………….. 38
2-2-15-2 فساد اداری در رابطه با دولت و بخشهای غیردولتی…………………………………………………………………………………… 38
2-2-16 انواع فساد ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 39
2-2-16-1 انواع فساد اداری………………………………………………………………………………………………………………………………….. 39
2-2-16-2 انواع فساد مالی …………………………………………………………………………………………………………………………………… 39
2-2-17 اختلاس…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 41
2-2-18 عوامل و دلایل مؤثر بر ایجاد فساد ……………………………………………………………………………………………………………… 41
2-2-18-1 علل اصلی یا ریشهها ……………………………………………………………………………………………………………………………. 42
2-2-18-2 عوامل تسهیلکننده………………………………………………………………………………………………………………………………. 43
2-2-19 آثار و پیامدهای وجود و استمرار فساد اداری………………………………………………………………………………………………… 46
2-2-20 روش های مبارزه با فساد اداری………………………………………………………………………………………………………………….. 48
2-2-20-1 راهکارهای سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 50
2-2-20-2 راهکارهای فرهنگی و اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………… 51
2-2-20-3 راهکارهای سیاسی………………………………………………………………………………………………………………………………. 51
2-2-20-4 راهکارهای اقتصادی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 52
2-2-21 عوامل مؤثر بر سلامت اداری……………………………………………………………………………………………………………………… 52
2-2-21-1 تمرکززدایی در سطح دولت …………………………………………………………………………………………………………………. 52
2-2-21-1-1 انواع عدم تمرکز …………………………………………………………………………………………………………………………….. 53
2-2-21-1-2 مشارکت و تمرکز زدایی…………………………………………………………………………………………………………………… 56
2-2-21-1-3 مشارکت کارکنان در تصمیمات و امور سازمانی……………………………………………………………………………………. 57
2-2-21-1-4 مشارکت شهروندان در نظام اداری…………………………………………………………………………………………………….. 58
2-2-21-1-5 توانمندسازی و عدم تمرکز……………………………………………………………………………………………………………….. 59
2-2-21-1-6 توانمند سازی در بخش دولتی……………………………………………………………………………………………………………. 60
2-2-21-1-7 توانمند سازی مدیران، گروهها و سازمانهای محلی ……………………………………………………………………………….. 61
2-2-21-1-8 توانمندسازی شهروندان……………………………………………………………………………………………………………………. 62
2-2-21-2 نزدیکسازی سطوح قدرت در درون نظام اداری (کاهش سلسله مراتب) …………………………………………………….. 62
2-2-21-3 کوچکسازی دولت…………………………………………………………………………………………………………………………… 63
2-2-21-4 دولت الکترونیک ………………………………………………………………………………………………………………………………. 65
2-2-21-5 مشارکت های مردمی…………………………………………………………………………………………………………………………… 66
2-2-21-6 پاسخگویی و شفافیت…………………………………………………………………………………………………………………………… 67
2-2-21-7 ترویج فرهنگ خود کنترلی…………………………………………………………………………………………………………………… 68
2-2-21-8 افزایش آگاهیهای مردمی و ترویج اخلاق درسازمانها………………………………………………………………………………… 69
2-2-21-9 گزینش ، انتصاب و عزل و نصب ها……………………………………………………………………………………………………….. 69
2-2-21-10 جامعه شناسی و توجه به درون مایه های کارکنان…………………………………………………………………………………. 70
2-2-21-11 ارشاد و راهنمایی ………………………………………………………………………………………………………………………………. 70
2-2-21-12 کم کردن استرس در کارکنان سازمانها و ادارات…………………………………………………………………………………….. 70
2-2-21-12-1 عوامل استرس زای محیط کار………………………………………………………………………………………………………….. 71
2-2-21-12-2 تاثیر فشارهای ناشی از ویژگی های نقش بر استرس شغلی……………………………………………………………………. 73
2-2-21-12-3 پیامدهای استرس…………………………………………………………………………………………………………………………… 74
2-2-21-12-4 راه های مقابله با استرس………………………………………………………………………………………………………………….. 75
2-2-21-13 ارایه یک نظام اداری قابل اطمینان ……………………………………………………………………………………………………….. 75
2-2-21-14 نظارت بر ادارات برای تحقق سلامت اداری……………………………………………………………………………………………. 76
2-2-21-15 رفتارهای مدیریتی برای ایجاد سلامت اداری…………………………………………………………………………………………… 77
2-2-22 مؤلفه های سلامت سازمانی و اداری……………………………………………………………………………………………………………. 78
2-3 تاریخچه سازمان راه و شهرسازی…………………………………………………………………………………………………………………….. 80
2-4 پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 88
2-4-1 مروری بر تحقیقات داخلی…………………………………………………………………………………………………………………………. 88
2-4-2 مروری بر تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………………………………………….. 92
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 روش تحقیق……………………………………………. …………………96
3-2 روش تحقیق…………………………………. ……………….. 97
3-3 جامعه آماری، نمونه آماری و روش نمونهگیری…….. ……………….. 97
3-4 ابزار سنجش تحقیق…………………………. ……………….. 98
3-5 روایی وپایایی پرسشنامه……………………. ……………….. 99
3-5-1 روایی (اعتبار)………………………….. ……………….. 99
3-5-2 پایایی (قابلیت اعتماد)…………………… ……………….. 99
3-6 روش آماری تجزیه و تحلیل دادهها…………….. ……………… 100
3-6-1 آمار توصیفی…………………………….. ……………… 100
3-6-2 آمار استنباطی…………………………… ……………… 101
3-6-3 روش تجزیه و تحلیل دادهها…………………. ……………… 101
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه…………………………………….. ……………… 103
4-2 تحلیل توصیفی……………………………… ……………… 103
4-2-1 جنسیت…………………………………… ……………… 103
4-2-2 سن……………………………………… ……………… 104
4-2-3 مدرک تحصیلی……………………………… ……………… 105
4-2-4 سابقه کار……………………………….. ……………… 107
4-3 آمار استنباطی……………………………. ……………… 108
4-3-1 تکنیک دلفی ……………………………… ……………… 108
4-3-1-1 تحلیل پاسخ های پرسشنامه ………………. ……………… 111
4-3-1-2 سطح توافق با معیار های شناسایی شده از دیدگاه متخصصان امور اداری……………………………………………. ……………… 115
4-3-1-3 سطح توافق با معیار های مشخص شده ( دستیابی به اجماع )……………………………………………. ……………… 117
4-3-2 الویت بندی معیارهای مؤثر بر سلامت اداری در اداره کل راه و شهرسازی با استفاده از تکنیک تاپسیس……………………….. ……………… 120
4-3-2-1 ایجاد ماتریس تصمیمگیری …………………. ……………… 121
4-3-2-2 ایجاد ماتریس مقایسات زوجی………………. ……………… 123
4-3-2-3 بهنجار کردن ماتریس تصمیمگیری(نرمالیزه کردن).. ……………… 124
4-3-2-4 ایجاد ماتریس موزون…………………………………………………………………………………………………………. ……………… 127
4-3-2-5 تعیین عامل ایدهآل مثبت و ایدهآل منفی…….. ……………… 129
4-3-2-6 محاسبه فاصله از ایدهآل مثبت و منفی………. ……………… 130
4-3-2-7 محاسبه میزان نزدیکی هر کدام از عوامل به عامل ایدهآل مثبت و ایدهآل منفی………………………………………… ……………… 131
4-3-2-8 رتبهبندی گزینهها………………………. ……………….132
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 . مقدمه………………………………….. ……………… 137
5 – 2 .ارزیابی و تشریح نتایج حاصل از آزمون………. ……………… 137
5– 3 نتیجه گیری کلی تحقیق…………………….. ……………… 138
5 – 4 . پیشنهادات…………………………….. ……………… 140
5 – 4 -1 . پیشنهادات کاربردی……………………. ……………… 141
5 – 4 -2 پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی……………. ……………… 142
5 – 5 محدودیت های تحقیق………………………. ……………… 143
پیوست……………………………………….. ……………….144
منابع و مآخذ…………………………………. ……………… 149
Abstract………………………………………. ……………… 156
چکیده
انجام درست کارها از عهده سازمانی بر می آید که مجهز به نظام اداری سالم باشد. سازمانهای دارای نظام اداری سالم قادر به تصمیم سازی و تصمیم گیریهای درست، بجا و مناسب هستند.با توجه به این موضوع در پژوهش پیش رو به بررسی ” شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر سلامت اداری (مطالعه موردی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان ” پرداخته شده است.روشی که در این تحقیق بکار برده شده است ، روش توصیفی – تحلیلی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه پرسنل اداری اداره کل راه و شهر سازی شهر اصفهان که تعداد آنها 160 نفر می باشد.نمونه آماری برابر با 113 نفر می باشد.برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است.از آمار توصیفی برای بررسی مشخصاتی چون سن ، جنسیت و مبزان تحصیلات استفاده شده است.در بخش آمار استنباطی ، با استفاده از تکنیک دلفی عوامل مؤثر برسلامت اداری ، که بوسیله پرسشنامه در اختیار نمونه آماری قرار گرفته بود ، مورد بررسی و اعتبارسنجی قرارگرفت . سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس عوامل مؤثر رتبه بندی شدند .نتایج این تحقیق نشان می دهد که 20 عامل به عنوان عوامل مؤثر بر سلامت اداری برگزیده شده اند.در بین این عوامل ، گزینه(آگاه ساختن مردم به قوانین، مقررات و حقوق شهروندی) از اولویت بالاتری برخوردار شده است.
کلمات کلیدی: سلامت – سلامت اداری- اداره راه و شهر سازی
1-1مقدمه
صنایع به عنــــوان اساس و زیربنای توسعه اقتصادی جامعه، پس از امور دفاعی بیشترین سرمایه در گردش را به خود اختصاص می دهد.
از آنجایی که بخش قابل توجهی از زندگی ما به عنوان یک کارمند در واحد های صنعتی صرف می شود . نظامهای صنعتی به عنوان یک نظام اجتماعی حساس و مهم، از جایگاه خاصی برخوردار است .
علیهذا سازمانها به عنوان ارکان جدائی ناپذیر اجتماع با ضرورتهایی روبروست که می توان سلامت سازمانی را نیز به عنوان یکی از مولفه های ساختاری آن مطرح نمود . به نظر رابرت مایلز[1] سلامت سازمانی عبارت است از سازگاری و ارتقاء توانایی یک سازمان برای حصول بقاء. ازنظر لایدن و کلینگل[2] سلامت سازمانی یک مفهوم تقریباً تازه ای است که شامل توانایی سازمان برای انجام وظایف خود به طور موثر و رشد و بهبود سازمان خواهد بود . یک سازمان سالم جایی است که افراد می خواهند در آنجا بمانند و کار کنند و خود افرادی سودمند و موثر باشند. بنابراین، صنایع سالم موجبات انگیزش و علاقه مندی به کار را در کارکنان به وجود آورده و از این طریق اثربخشی خود را بالا می برند.(جاهد ، 1384، شماره 159)
1-2بیان مسأله
مفهوم سلامت سازمانی ، مفهوم بی نظیری است که به ما اجازه می دهد تصویر عمیقی از تاثیر رفتار شغلی کارکنان در محیط سازمان داشته باشیم.(میچنسکی 2000)
این مفهوم از چند دهه پیش با شدت گرفتن فرایند رقابت در دنیای صنعتی مطرح و با ادغام مفاهیم روان شناسی صنعتی با برخی از مسائل اقتصادی و مدیریتی شکلی ترکیبی و با اهمیت به خود گرفته است .
در سازمانهای سالم، کارمندان با ترکیب رفتاری چون پویائی گروهی ، خلاقیت های هدفمند ، نوآوری تکامل یافته و تبدیل سرمایه به سود ، نظر هر محققی را به خود جلب می نمایند .
از نظر روان شناسان صنعتی وسازمانی ، سازمان سالم به مکانی اطلاق می شود که در آن افراد با علاقه به محل کارشان می آیند و به کارکردن در این محل افتخار می کنند.(لویت ،دافسکی 1989)
سلامت اداری یکی از خواست ها و آرزوهای دیرینه جوامع مختلف بوده بطوری که نظام اداری یک ابزار توزیع عادلانه خدمت به عموم شهروندان باشد. از ابتدای تشکیل دولت ها همواره دولت خوب و حکومت خوب که حافظ منافع عموم باشد مورد بحث بوده و نظریه های متعددی در این رابطه ارائه شده که حاکی از اهمییت آن است . ایده سلامت اداری با مفهوم دولت خوب و حکومتداری خوب آمیخته است افلاطون اخلاق و فضیلت را بنیان دولت خوب و ارسطو خرد و قانون را بنیان دولت خوب میدانند، عدهای دولت مذهبی که احکام را ازوحی گرفته و به قوانین طبیعی جاری میسازد و عدهای قدرت و اقتدار دولت در حاکمیت داخلی و خارجی را معیار دولت خوب می دانند (کاظمی ،1389ُص 44و45).
در ادبیات حقوق اداری، سلامت اداری وضعیتی است که در آن، فساد اداری در عملکرد یک سازمان دولتی، به میزان قابل قبولی تنزیل یافته باشد. بانک جهانی و سازمانهای بینالمللی، نظیر سازمان غیر دولتی شفافیت بینالمللی، فساد اداری را به «سوءاستفاده از مناصب دولتی در جهت کسب منافع شخصی» تعریف میکنند.
انجام درست کارها از عهده سازمانی بر می آید که مجهز به نظام اداری سالم باشد. سازمانهای دارای نظام اداری سالم قادر به تصمیم سازی و تصمیم گیریهای درست، بجا و مناسب هستند. سازمانهای سالم به عنوان موجودات زنده و پویا در محیط می توانند متولد شوند و با فراهم شدن امکانات لازم و کافی رشد نمایند و توسعه یابند.با توجه به گستردگی اداره کل راه و شهرسازی شهر اصفهان و اهمیت تصمیم گیری در محیطی سالم و همچنین نارضایتی تعدادی از ارباب رجوعان از پرسنل اداری این اداره ، در این پژوهش به شناسایی عوامل موثر بر سلامت اداری و رتبه بندی این عوامل در این اداره پرداخته شده است.
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
در دنیای کنونی به علت گسترش و توسعه ابزارها و وسایل ارتباط جمعی، افزایش سرعت حرکت به سمت جهانی شدن اقتصاد های ملی، دلبستگی بیش از پیش کشورها به همدیگر و کاهش قلمرو و اقتدار ، حاکمیت ملی و سیر فرسایشی آن در حوزه های مختلف اقتصاد، سیاست و فرهنگ و وجود نهادهای دموکراتیک وآزادی مطبوعات در دو قرن اخیر ، دولت ها را مجبورکرده است نسبت به اقدامات و عملکرد خود به مردم جوابگو باشند. در نتیجه این تحولات، تخلفات اداری از حساسیت بسیار بالایی برخوردار شده و دولت ها به خاطر حفظ مشروعیت سیاسی ناچارند به این مسأله توجه کنند. جرایمی نظیر اختلاس، ارتشاء و جعل،جرایم جدیدی نیستند .مقابله بافساد اداری می تواند نقش به سزایی در تخصیص مطلوب منابع، افزایش سرمایه گذاری، اشتغال و رفاه عمومی داشته باشد و موجب استحکام پایه های حکومت شده و اعتماد مردم به دولت را افزایش می دهد . همچنین اشاره به این نکته که منابع انسانی اساس ثروت واقعی یک سازمان را تشکیل می دهد و توجه به کارکنان یکی از ابزارهای موثر برای افزایش بهره وری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانایی های فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی است ، حائز اهمیت است . عدم وجود سلامت اداری یا به عبارتی فساد به عنوان یکی از مهم ترین تهدیدها در جهت ثبات اقتصادی ، توسعه و پیشرفت ، مسیر رشد اقتصادی را با موانع بسیار مواجه می سازد و بر توسعه اقتصادی بالاخص اقتصاد های باز تاثیرات نا مطلوبی دارد و از طریق هدایت ناصواب استعدادها و منابع بالقوه و بالفعل انسانی به سمت فعالیت های نادرست برای دست یابی به درآمدهای سهل الوصول، زمینه رکود درتمام ابعاد را فراهم می کند. شیوع فساد در جامعه مسیر بسیاری از پیشرفتهای اجتماعی و ملی را بسته و هزینههای هنگفتی را بر دوش کشور و در نهایت مردم گذاشته است. یکی از مهمترین این هزینهها در سطح کلان، افزایش فاصله طبقاتی میان طبقات اجتماعی غنی و فقیر است که پیامد آن احساس عدم وجود عدالت اجتماعی در نگرشها و اذهان توده مردم