وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه درباره شهر خلّاق/:نظریات شهر خلّاق

 
تاریخ: 22-07-98
نویسنده: مدیر سایت

پایان نامه درباره شهر خلّاق/:نظریات شهر خلّاق
نظریات شهر خلّاق

 نظریه طبقه خلّاق فلوریدا

پروفسور ریچارد فلوریدا­، متولد سال 1957 در نیوجرسی آمریکا­، تئوریسین مسائل شهری معاصر است که به خاطر تحقیقات گسترده­اش در مورد مسائل اقتصادی و اجتماعی شهری در سطح بین­المللی مورد توجه قرار گرفته است. فلوریدا که هم اکنون پروفسور دانشگاه تورنتو می­باشد­، برای اولین­بار نظریه «طبقه خلّاق»  Creative Class را معرفی کرد.

ایده مطرح شده در تئوری وی که با عنوان طبقه خلّاق معروف شده است به­طور خلاصه عبارت است از این که میزان توسعه اقتصادی شهر با میزان حضور و تمرکز متخصصین تکنولوژی پیشرفته­، هنرمندان­، موسیقیدان­ها، و به­طور کلی قشر فرهیخته جامعه که وی آنها را «طبقه خلّاق» می­خواند بستگی مستقیم دارد.  فلوریدا طبقه خلّاق را به دو قسمت «کارکنان علمی» مثل پزشکان و وکلا و «کارکنان فرا خلّاق» مانند معمارها، برنامه­نویس­های کامپیوتر و فعالین حوزه­های دانشگاهی تقسیم می­کند.

با در نظر گرفتن این تعریف، طبقه خلّاق آمریکا شامل حدود 40 میلیون نفر می­باشد که این جمعیت

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

حدوداٌ 30 درصد از نیروی کار این کشور را تشکیل می­دهد. این مقدار در 20 سال گذشته بیش از 10 درصد افزایش یافته است. می­توان 26 درصد از کل جمعیت آمریکا را نیز طبقه خلّاق نامید. این نسبت در دهه 1960 کمتر از 5 درصد بوده است. این قشر 50 در صد از دستمزد پرداخت شده در ایالات متحده را نیز به خود اختصاص داده است.

به نظر وی این طبقه خلّاق است که باعث بوجود آمدن یک جامعه پویا، باز و رو به پیشرفت می­شود و نخبگان دیگر را نیز به جامعه جذب می­نماید. از سوی دیگر جامعه­ای طبقه خلّاق را به خود جذب می­کند که دارای سه مشخصه اصلی باشد: فن­آوری Technology، استعداد Talent و مدارا Tolerance. شهرهای بوفالو Buffalo  در ایالت نیو اورلینز و لوئیزویل نمونه­هایی هستند که به علت عدم دارا بودن سه عامل ذکرشده در جلب طبقه خلّاق ناموفق بودند. جذب افراد نخبه و در کنار آن توجه به زیرساخت­ها در حوزه معماری و شهرسازی از قبیل ورزشگاه ها­، ساختمان­ها و عناصر شهری شاخص­، مراکز خرید و … نقش موثری در احیاء شهرها دارند. رویدادهای موسیقی­، رستوران­ها­، نمایشگاه­های هنری­، فرهنگ­، فضاهای باز و دانشگاه­ها که طبقه خلّاق نقش اساسی در اداره و یا استفاده از آن­ها به عهده دارند، شهرها را زنده نگه می­دارند .

فلوریدا همچنین پیشنهادهایی جهت رتبه­بندی شهرها بر اساس شاخص­های مربوط به طبقه خلّاق ارائه نموده است. تئوری فلوریدا اولین­بار در سال 2002 در کتاب «ظهور طبقه خلاق» The Rise of the Creative Class ارائه گشت. عقاید وی پس از انتشار، توجه محافل علمی معماری، شهرسازی، جامعه­شناسی و … را به خود جلب کرد و موافقین و منتقدین زیادی پیدا کرد که گاه حملات تندی 

« انگیزش//پایان نامه درباره انگیزش شغلیپایان نامه جرایم زیست محیطی//جرم عمدی علیه بهداشت عمومی »