وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مفهوم شناسی و اهمیت مدیریت هزینه

 
تاریخ: 23-02-00
نویسنده: مدیر سایت

مفهوم شناسی و اهمیت مدیریت هزینه:

پس از پایان جنگ جهانی دوم کشورهای آلمان و ژاپن به دلیل خسارات فراوان در جنگ و کمبود شدید مواد اولیه به سمت استفاده بهینه و موثر از امکانات موجود پیش رفتند و حداکثر توان خود را برای تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت پایین (کاملا اقتصادی) به کار بردند در نتیجه پس از سال های 1945 مدیریت هزینه پایه ریزی شده و در فراز و نشیب های چرخه اقتصادی جهان در فرهنگ سازمانی تمامی کشورها جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است. ایجاد و نگهداری یک فرهنگ هزینه یابی با عملکرد مطلوب در هر سازمان نیاز به فرایند، تلفیق و نظام بخشیدن به ابتکارات و اقدامات انجام شده در این زمینه (ایجاد یک سیستم هزینه یابی مطلوب) با خروجی مناسب و بهره برداری بهینه از انرژی کارکنان در هر سطح سازمان دارد و این فعالیت­ها تنها باید در راستای فعالیت های عملیاتی شرکت باشد.

عکس مرتبط با اقتصاد

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید
مدیریت هزینه رویکردی سیستماتیک و ساختارمند برای درک هزینه های یک سازمان، با هدف فراهم کردن چارچوبی کلی برای کنترل، کاهش و یا حذف هزینه ها می باشد. همچنین می توان گفت مدیریت هزینه سیستمی است که از تصمیمات مدیریت پشتیبانی نموده و با بکار بردن اطلاعات در مورد هزینه به توسعه و شناسایی استراتژی های برتر که مزیت رقابتی را فراهم می کند، کمک می نماید. نکته مهم اینکه مدیریت هزینه باید بیش از اینکه کانون توجه خود را معطوف آمار و ارقام کند به اولویت بندی فعالیت ها و کاری که سازمان در برابر نیازهای عملیاتی و استراتژیک خود باید انجام دهد بپردازد، لذا می توان گفت مدیریت هزینه نقش فراهم کننده اطلاعات جهت تصمیم گیری مدیریت را دارا می باشد و باید بتواند در این امور به مدیریت یاری برساند:

1-تعیین هزینه منابع مصرف شده برای انجام فعالیت های با اهمیت سازمان

2-تعیین میزان کارایی و بهره وری عملکرد فعالیت ها

3-تعیین و ارزیابی فعالیت های جدید که اجرای آنها باعث بهبود عملکرد آینده سازمان می شود.(مهدی پور،1389)

بر اساس اين مطالب، مي توان گفت كه بسياري از تكنيك هاي مديريت هزينه مدرن اصولاً بر اساس استراتژي سازماني و ساختار هزينه درون شركت انتخاب مي­گردد . مطابق يافته هاي( كوپرواسلقمولدر  (2004  به نظر مي­رسد، اين انتخاب ها كه اغلب توسط مديران عالي به جاي حسابداران صنعتي صورت مي گيرد، نوعاً توسط حسابداري مديريت سنتي مورد مطالعه قرار نگرفته است.

سهرابي و عابدين (1382)به بررسي مديريت هزينه در پروژه هاي فن آوري اطلاعات پرداختند . اين پژوهشگران به اين نتيجه رسيدند كه مديران فن آوري اطلاعات با تهيه طرح مالي مناسب براي پروژه هاي فن آوري اطلاعات، علاوه بر مديريت هزينه هاي پروژه، از حمايت و اعتبار بيشتري در شركت خود برخوردار خواهند شد.

خاشعي ورناخواستي(1385) پژوهشي تحت عنوان طراحي الگوريتم مديريت هزينه بنگاه اقتصادي (مورد مطالعه :گروه صنعتي ايران خودرو )انجام داد . اين پژوهش به دنبال تلفيق دو روش مهندسي ارزش و هزينه يابي هدف بوده است .يافته هاي پژوهش مزبور نشان داد كه مديريت سود، كسب رضايت مشتريان، طراحي محصولات، نحوه ارتباط با تأمين كنندگان مواد و قطعات براي دوام و بقاي شركت حياتي است.همچنين مديريت هزينه، جايگزين مناسبي براي توسعه منابع شركت هاي خودرو ساز است . در نهايت پژوهشگر به اين نتيجه رسيده است كه مديريت شركت قادر به ايجاد ساختار سازماني مناس ب جهت اجراي تكنيك هزينه يابي بر مبناي هدف نمي باشد.(پاک مرام و همکاران،1389)

« منابع پایان نامه و مقاله در مورد فرآیند جهت گیری نوآوری استراتژیکاصول مدیریت هزینه موثر »