کلاهبرداری یا غصب عناوین دولتی خواهد بود.[1]
همچنین در فرض مذکور چنانچه کسی وجه یا مالی را داده است به عنوان راشی قابل تعقیب نخواهد بود زیرا رشوه ای پرداخت نشده است. [2]
جرم ارتشاء با برخی از جرائم و مفاهیم مشابه بدلیل تقارن مشابهتی که بین آنها موجود است، رابطه نزدیکی دارد. که در ذیل به تفکیک برخی از این جرم با برخی از جرائم می پردازیم.
1) تفکیک ارتشاء از هدیه
هدیه عطایایی است که شخص برای ایجاد دوستی و یا ازدیاد دوستی بذل می نماید.
از امام صادق (ع) در این زمینه روایتی نقل شده است که هدیه را به 3 قسم تقسیم فرموده اند:
الف) هدیه مکافأه
این قسم عبارت است از هدیهای که انسانها برای ایجاد مهر و محبت یا برای ابراز علاقهمندی و یا تلافی و جبران محبت دیگری، به او میدهند. این نوع هدیه در همه جوامع رواج دارد و عقل نیز آن را یک سنّت حسنه می داند.
با توجه به تأثیرات اعجاب انگیز هدیه در روابط انسانی، در بسیاری از موارد، همچون دارویی التیامبخش، ناراحتیها و نابسمانهای خانوادگی را درمان نموده و به مقدار قابل ملاحظهای مشکلات انسانی را که حاصل ارتباطات سوء و اعمال ناشایست خانوادگی و یا عصبانیت های مفرط است حل میکند و جلوی متلاشی شدن خانواده را میگیرد و به حّدی مشکل گشاست که گاهی هیچ دلیل و منطقی در حّل مشکلات لاینحل به پای آن نمیرسد و باحّل این معضلات اجتماعی، زمینه را برای ایجاد یک زندگی آرام و سالم، همراه با روابط عاطفی عمیق در بین اعضای خانوادهها فراهم می نماید. و باید گفت آنچه در روایات از معصومین مورد ترغیب و تشویق قرار گرفته این نوع هدیه است.
ب) هدیه مصانعه
مصانعه مصدر باب مقاعله از ریشه “صنع” به معنی مشارکت در ساختن است، ولی در اصطلاح به معنای سازش و تبانی طرفین برای حصول امری که منع قانونی دارد است. با این بیان می توان گفت: این نوع هدیه، به قصد رسیدن به امر باطل و به صورت رشوه انجام می پذیرد که بعلّت مشتمل بودن بر قصد حرام و ترتب اثر حرام مورد نهی شدید شارع مقدّس قرار گرفته است.