چگونگی تاثیر محیطهای دوستدار کودک بر بهبود سلامت کودکان
محیطهای دوستدار کودک میتوانند مستقیماً در سلامت کودکان نقش داشته باشند. مطالعهای که “کمیسیون کودکان و نوجوانان ولز” بر روی درک کودکان از سلامت انجام داده است سه موضوع اصلی را معرفی می کند که سلامت کودکان و برخی از شیوه های اثرگذاری محیط ساخته شده بر این موضوعات را تأئید می کند هر موضع اصلی و ابعاد آن در زیر ذکر شده است که خود، مبنای چارچوب شاخص های دوستدار کودک ارائه شده در این راهنما را شکل می دهند.
۳-۹-۱۱-۱- فعالیت
داشتن فعالیت یا توان انجام مستقل کار منجر به پارهای کنترلها و ظرفیتها برای اقدام مستقل در زندگی روزمره میگردد. محیط ساخته شده می تواند از طریق موارد زیر در تجربه کودکان از فعالیت سهیم باشد.
۱) فراهم کردن امکان دسترسی مستقل کودکان به طیف متنوعی از خدمات و فعالیتهای اجتماعی مناسب کودکان در تمامی سنین، تواناییها و پیشینه فرهنگی.
۲) ایجاد ظرفیتی برای کودکان برای سالم بودن و دستیابی به مهارت از طریق مشارکت فعال در محیط جامعه محلی.
۳-۹-۱۱-۲- ایمنی و امنیت
داشتن احساس ایمنی و امنیت برای مشارکت کامل در زندگی و انجام چیزهایی که کودکان و نوجوانان نیاز به انجام ها دارند محیط ساخته شده می تواند در تجربه ایمنی و امنیت کودکان از طریق زیر نقش داشته باشد.
۱) امنتر کردن اماکن عمومی جامعه برای کودکان.
۲) افزایش توانایی کودکان در احساس امننیت و ارتباط با جامعه.
۳-۹-۱۱-۳-احساس مثبت از خود
داشتن احساس مثبت از خود احساس اینکه شما فرد خوبی هستید و توسط اطافیانتان اینچنین شناخته می شوید. محیط ساخته شده می تواند در تجربه کودکان از داشتن احساس مثبت از خود به روش های ریز نقش داشته باشد.
۱) ایجاد فضاهایی که برای کودکان احساس شادی، استقبال و پشتیبانی به همراه دارند.
۲) افزایش فرصتهایی برای کودکان برای دستیابی به فضاهای سبز و مناطق طبیعی برای لذت و ترمیم عاطفی (همان، ۱۳۹۰).