فصل اول:کلیات تحقیق
1-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………..3
1-2-بیان مسأله ………………………………………………………………………………………………..4
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………….10
1-4-اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………..11
1-4-1- هدف اصلی تحقیق……………………………………………………………………………….11
1-4-2- اهدف فرعی تحقیق……………………………………………………………………………..11
1-5-سوالات و فرضیات تحقیق…………………………………………………………………….11
1-5-1-سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………..11
1-5-1- 1-سوال اصلی تحقیق…………………………………………………………………………11
1-5-1- 2-سوال فرعی تحقیق ……………………………………………………………………….11
1-5-2- فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………..12
1-5-2-1-فرضیات اصلی تحقیق……………………………………………………………………..12
1-5-2-2-فرضیات فرعی تحقیق…………………………………………………………………..12
1-6-قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………13
1-6-1-قلمرو مکانی تحقیق………………………………………………………………………….13
1-6-2-قلمرو زمانی تحقیق………………………………………………………………………….13
1-6-3-قلمرو موضوعی تحقیق……………………………………………………………………13
1-7-تعریف اصطلاحات و واژه ها…………………………………………………………………13
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………19
2-2- ادبیات و پیشینه تحقیق……………………………………………………………………….20
2-2-1- ادبیات تحقیق…………………………………………………………………………………20
2-2-1-1- بانک و بانکداری ………………………………………………………………………20
2-2-1-2- ضرورت بانکداری ………………………………………………………………………..20
2-2-1-3- جایگاه ریسک ………………………………………………………………………….21
2-2-1-4- تاریخچه و جایگاه ریسک ……………………………………………………………..23
2-2-1-5- نظریه ریسک …………………………………………………………………………..26
2-2-1-6- اهمیت ریسک ……………………………………………………………………………..26
2-2-1-7- روشهای محاسباتی ریسک …………………………………………………………27
2-2-1-8- مدیریت ریسک ………………………………………………………………………….28
2-2-1-9- اصول و مقررات کمیته بال در خصوص مدیریت ریسک ………………………29
2-2-1-10- تعریف ریسک ………………………………………………………………………..30
2-2-1-11- طبقه بندی ریسک ها ………………………………………………………………..30
2-2-1-12- مفهوم ریسک تسهیلات …………………………………………………………….32
2-2-1-13- مهمترین ریسک های بانکی ………………………………………………………34
2-2-1-14- تاثیر ریسک اعتباری بر بانک یا موسسه مالی ………………………………..36
2-2-1-15- مدلهای محاسبه ریسک اعتباری و تحلیل مدل CR ………………………….
2-2-1-16- معیارها و مدل های مورد استفاده برای رتبه بندی مشتریان …………….39
2-2-1-17- رویکرد فعلی در کشور درخصوص نرخ سود سپرده ها و تسهیلات اعطایی….41
2-2-1-18- تعیین نرخ سود تسهیلات و سپرده ها در سالهای نه چندان دور …………44
2-2-1-19- بررسی عقود مبادله ای و مشارکتی در بسته های سیاستی و نظارتی بانک مرکزی …48
2-2-1-20- بانک ها براساس بخش های مختلف درخصوص عقود مشارکتی …………50
2-2-1-21- رویکرد سایر کشورها درخصوص نرخ سود …………………………………….50
2-2-1-22- مروری بر عملکرد شرکتهای بیمه با هدف پوشش ریسک ……………………51
2-2-1-23- چگونگی تعیین نرخ بهره در وامهای رهنی ………………………………….53
2-2-1-24- تعریف ریسک عملیاتی …………………………………………………………….55
2-2-1-25- اهمیت ریسک های عملیاتی ……………………………………………………….56
2-2-1-26- ویژگی های تعریف ریسک عملیاتی از دیدگاه کمیته بال ………………..56
2-2-1-27- روشهای اندازه گیری ریسک عملیاتی ………………………………………..57
2-2-1-28- استقرار ساختاری برای مدیریت نقدینگی …………………………………….60
2-2-1-29- نظارت و اندازه گیری خالص وجوه مورد نیاز ……………………………..60
2-2-1-30- کنترل های داخلی برای مدیریت ریسک نقدینگی ………………………..61
2-2-1-31- ویژگی های دارایی های نقد شونده در بانکها ………………………………62
2-2-1-32- ویژگی های بدهی ها در بانک ها …………………………………………….63
2-2-1-33- مدلهای مدیریت نقدینگی ……………………………………………………..69
2-2-1-34- استراتژی های مدیریت ریسک اعتبار مالی …………………………………72
2-2-1-35- معرفی بانک ملت و مدیریت شعب بانک ملت در استان سمنان…………73
1-تاریخچه بانک ملت ………………………………………………………………………..75
2-شبکه بین المللی بانک………………………………………………………………………76
3-اهداف /چشم انداز/مأموریت ها………………………………………………………76
4-معرفی مدیریت شعب بانک ملت استان سمنان…………………………………..79
2-2-2- پیشینه تحقیق………………………………………………………………………..80
2-2-2-1-پیشینه تحقیق داخلی…………………………………………………………..80
2-2-2-2-پیشینه تحقیق خارجی…………………………………………………………..85
3-2-2-2- استخراج مدل مفهومی تحقیق………………………………………………..90
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………….92
3-2- روش تحقیق……………………………………………………………………………93
الف) دسته بندی تحقیقات بر حسب هدف………………………………………………93
1-تحقیق بنیادی………………………………………………………………………………93
2-تحقیق کاربردی……………………………………………………………………………….94
3-تحقیق و توسعه…………………………………………………………………………94
ب) دسته بندی تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری داده ها (طرح تحقیق)…….94
تحقیق توصیفی(غیر آزمایشی)…………………………………………………………..94
تحقیق آزمایشی……………………………………………………………………………..94
تحقیق کاربردی…………………………………………………………………………….. 94
3-2-1-جامعه آماری……………………………………………………………………….95
3-2-2-حجم نمونه………………………………………………………………………….. 97
شیوه نمونه گیری………………………………………………………………………….97
3-2-2-1- ابزار گردآوری داده ها………………………………………………………..100
3-3- فرضیات تحقیق…………………………………………………………………..102
3-3-1- فرضیه اصلی تحقیق………………………………………………………….102
3-3-2- فرضیات فرعی تحقیق…………………………………………………………102
1-1- فرضیه اول تحقیق…………………………………………………………………..102
2-1- فرضیه دوم تحقیق…………………………………………………………………102
3-1- فرضیه سوم تحقیق…………………………………………………………………..102
1-2- فرضیه چهارم تحقیق………………………………………………………………..102
2-2- فرضیه پنجم تحقیق………………………………………………………………….102
2-3- فرضیه ششم تحقیق………………………………………………………………….102
3-4-قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………102
3-4-1-قلمرو مکانی تحقیق…………………………………………………………………102
3-4-2-قلمرو زمانی تحقیق………………………………………………………………..103
3-4-3-قلمرو موضوعی تحقیق…………………………………………………………..103
3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………..103
الف) آمار توصیفی…………………………………………………………………………..104
ب) آمار استنباطی……………………………………………………………………………… 104
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه……………………………………………………………………………………..106
4-2-توصیف آماری داده ها………………………………………………………….106
4-3-جامعه آماری و حجم نمونه و روش نمونه گیری…………………………..108
4-3-1-جامعه آماری……………………………………………………………………..108
3-3-2-حجم نمونه…………………………………………………………………….108
4-4- نتایج آزمون های اولیه داده ها………………………………………………….109
4-4-1-توصیف آماری داده ها و ویژگیهای داده ها…………………………… 109
4-4-2-آزمون تعیین نرمالیتی متغیرها………………………………………………109
4-5- نحوه اندازه گیری متغیرهای تحقیق……………………………………….111
4-6- تجزیه تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق…………………….111
4-6-1-نتایج آزمون فرضیه اول تحقیق………………………………………111
فرضیه اول تحقیق……………………………………………………………………111
4-6-2-نتایج آزمون فرضیه دوم تحقیق………………………………………..115
فرضیه دوم تحقیق………………………………………………………………….115
4-6-3-نتایج آزمون فرضیه سوم تحقیق………………………………………….119
فرضیه سوم تحقیق………………………………………………………………..119
4-6-4-نتایج آزمون فرضیه چهارم تحقیق………………………………………123
فرضیه چهارم تحقیق……………………………………………………………..123
4-6-5-نتایج آزمون فرضیه پنجم تحقیق……………………………………..127
فرضیه پنجم تحقیق………………………………………………………….127
4-6-6-نتایج آزمون فرضیه ششم تحقیق………………………………………131
فرضیه ششم تحقیق…………………………………………………………….131
4-6-7-نتایج آزمون فرضیه اصلی اول تحقیق………………………………135
فرضیه اصلی اول تحقیق…………………………………………………………135
4-6-8-نتایج آزمون فرضیه اصلی دوم تحقیق…………………………….139
فرضیه اصلی دوم تحقیق……………………………………………………………139
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1-مقدمه……………………………………………………………………………145
5-2-بحث……………………………………………………………………………….145
5-2- 1-خلاصه نتایج آزمون فرضیه های تحقیق به تفکیک (بحث بر روی یافته های تحقیق)…145
5-2-2-خلاصه نتایج آزمون فرضیه اول تحقیق…………………………………145
5-2-3- خلاصه نتایج آزمون فرضیه دوم تحقیق………………………………..146
5-2-4-خلاصه نتایج آزمون فرضیه سوم تحقیق……………………………………..147
5-2-5- خلاصه نتایج آزمون فرضیه چهارم تحقیق………………………………………148
5-2-6- خلاصه نتایج آزمون فرضیه پنجم تحقیق……………………………………149
5-2-7-خلاصه نتایج آزمون فرضیه ششم تحقیق…………………………………….150
5-2-8-خلاصه نتایج آزمون فرضیه اصلی اول تحقیق………………………….151
5-2-9-خلاصه نتایج آزمون فرضیه اصلی دوم تحقیق………………………………152
5-2-10-نتیجه گیری………………………………………………………………………. 154
5-3-محدودیت های تحقیق………………………………………………………………155
5-4- پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………. 156
5-4-1- پیشنهادات کاربردی تحقیق………………………………………………………..156
5-4-2- پیشنهادات تحقیق برای انجام مطالعات آتی………………………………..158
فهرست منابع و مآخذ تحقیق……………………………………………………………159
الف) منابع فارسی…………………………………………………………………………..159
ب) منابع لاتین………………………………………………………………………………….164
فهرست پیوست ها و ضمائم تحقیق ……………………………………………………170
چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین مدیریت ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک ملت به صورت یک مطالعه مطالعه موردی درمدیریت شعب بانک ملت استان سمنان بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر بانک ملت استان سمنان بوده است. نمونه آماری تحقیق حاضر در مدیریت شعب بانک ملت استان سمنان دربازه زمانی سال های1391-1381،می باشد. پژوهش حاضر به لحاظ روش درجمله تحقیقات توصیفی و ازنوع مطالعات همبستگی می باشد. علاوه براین روش تجزیه تحلیل داده ها، تحلیل همبستگی یا تحلیل واریانس بوده که سعی در تبین رابطه علت و معلولی بین مدیریت ریسک اعتباری(به عنوان متغیرمستقل تحقیق که خود شامل:1-ریسک اعتباری وامهای دریافتی مشتریان به صورت انفرادی(که متناظر با تحلیل انفرادی ریسک اوراق بهادار است)، و2-ریسک اعتباری سبد وام(که معادل تحلیل ریسک سبد اوراق بهادار است))، با مطالبات معوق (به عنوان متغیروابسته تحقیق) بانک ملت در مدیریت شعب بانک ملت استان سمنان بوده است که نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که:رابطه بین مدیریت ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک ملت و به صورت یک مطالعه موردی درمدیریت شعب بانک ملت استان سمنان معنا دار بوده است. ودر سطح خطای 5%(درصد)،وهمچنین درسطح اطمینان 95%(درصد)،رابطه معنی داری را بین دومتغیرمدیریت ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک ملت و به صورت یک مطالعه موردی درمدیریت شعب بانک ملت استان سمنان را نشان می دهد. بنابراین با توجه به خروجی های نرم افزارآماری(SPSS) که در جداول فوق نشان داده شده است، می توان بیان نمود،ازآن جا که سطح معنی داری (sig)، کمتراز پنج درصد است، فرضH0 درسطح خطای پنج درصدرد می شود و وجود همبستگی بین این دو متغیر تایید می شود. واین نتایج را می توان به کل جامعه آماری تحقیق، یعنی بانک ملت تعمیم داد.
فصل اول: کلیات تحقیق
ایجاد و گسترش وابستگی های بین المللی در بسیاری از جنبه های سیاسی و اجتماعی، به ویژه در شرایط جهانی شدن اقتصاد، باعث شده است انگیزه های لازم به منظور یکپارچگی سیستم های بانکی و مالی از جایگاه ویژه ای برخوردار شود. به تبع آن، اهمیت مسائل حسابداری و مدیریت بانکی در مفهوم جهانی و درک آن بسیار ضروری شده است. در همین راستا، کنترل و بررسی مستمر اقلام کلیدی ترازنامه و ارزیابی مسائل مهم در ترازنامه از جمله نقدینگی، توان واریز بدهی ها و انعطاف پذیری مالی و همچنین تراکم، تنوع، زمان بندی و کیفیت دارایی ها و بدهی ها بسیار ضرورت دارد.
ریسک اعتباری از این واقعیت ریشه میگیرد که طرف قرارداد[1] نتواند یا نخواهد تعهداتش را انجام دهد. بهشیوۀ سنتی، تأثیر این ریسک با هزینۀ ریالی ناشی از نکول[2] طرف قرارداد سنجیده میشود. زیانهای ناشی از ریسک اعتباری ممکن است قبل از وقوع واقعی نکول از جانب طرف قرارداد، ایجاد شود.
بنابراین، ریسک اعتباری را میتوان به عنوان زیانی محتمل تعریف کرد که در اثر یک رویداد اعتباری اتفاق میافتد. رویداد اعتباری زمانی واقع میشود که توانایی طرف قرارداد در انجام تعهداتش تغییر کند. با این تعریف، تغییر ارزش بازار بدهی بهخاطر تغییر رتبهبندی اعتباری (یا تغییر آگاهی بازار از توانایی طرف قرارداد نسبت به انجام تعهداتش)، را نیز میتوان بهعنوان ریسک اعتباری در نظر گرفت(رادپور،1390).
تا سال 1970 بیشتر فعالیت های بانکی شامل پرداخت های اعتباری بود. به عبارت دیگر، واسطه گری بین سپرده های کوچک و کم هزینه و اعطای وام بود.
قیمت گذاری ها و سرمایه گذاری ها مبتنی بر تصمیم گیری های ساده بود و کلیدی ترین چالش مدیریت، کنترل کیفیت دارایی ها، زیان وامها و هزینه های سربار بود.
بروز مشکلات تورم، رکود اقتصادی و بی ثباتی نرخهای بهره در اواخر دهه 1970 و اوایل 1980، باعث شد تا مدیریت دارایی ها و بدهی ها در بانک ها برای نگهداری حاشیه سود پذیرفتنی، بسیار ضرورت پیدا کند) جرونینگ و براتانوویچ،2003).
کمیته نظارت بانکی در بانک تسویه بین المللی معروف به کمیته بال بر این باور است که نقدینگی در بانک ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و کمبود نقدینگی پیامدهای گسترده ای به همراه دارد. به همین منظور تحقیقات و مطالعات گسترده ای در زمینه دستیابی به یکسری رویه ها و اصول اساسی برای مدیریت نقدینگی انجام داده است.
پس از انتشار گزارشی در سپتامبر 1992با عنوان «چارچوبی برای اندازه گیری و مدیریت نقدینگی»، با انجام اصلاحات و تغییرات لازم و با در نظر گرفتن اصول کلی و اساسی در مدیریت نقدینگی بانکها در فوریه 2000، نشریه ای با عنوان «روش های موثر در مدیریت نقدینگی بانک ها» از سوی کمیته یاد شده منتشر شد. پایه و اساس این نشریه مشتمل بر 14 اصل کلیدی در نحوه مدیریت نقدینگی بانکهاست که در 94 بند تشریح شده است. فعالیت بانک ها و مؤسسات مالی در حوزه های اعطای تسهیلات، سرمایه گذاری، صدور انواع اوراق قرضه، صدور انواع گواهی سپرده، صدور ضمانت نامهها و گشایش انواع اعتبارات اسنادی و یا به عبارت دیگر، اقدام به ایفای نقش دربازارهای پول و سرمایه، آنها را در معرض مخاطرات و ریسک های خاص اینگونه فعالیت ها قرارداده است.
بانک ها با انواع متنوعی از ریسک ها روبرو می باشند،ریسکی که این تحقیق به آن می پردازد، ریسک عملیاتی نامیده می شود. در حال حاضر بانک های معتبرجهانی در حال انجام اقدامات قابل توجهی در زمینه مقابله با ریسک های عملیاتی می باشند. این اقدامات شامل مراحل زیر میشود:
1-شناسایی ریسک های عملیاتی درمؤسسه مالی (در اینجا منظور همان زیان های عملیاتی است).
2- ارزیابی و یا به بیان دقیقتر کمی کردن ریسک های عملیاتی(که نتیجه آن تعیین میزان سرمایه مورد نیاز برای مقابله با ریسک های عملیاتی می باشد.)
3- مدیریت ریسک های عملیاتی که شامل انتقال ریسک ( با استفاده از ابزار بیمه و …) و یا انجام اقداماتی درجهت کاهش میزان ریسک های عملیاتی سازمان می باشد).
1-2-بیان مسأله
واقعیت این است که مشکلات زیادی در میزان تاثیر گذاری ریسک بر عملکرد بانکها ایجاد شده است که این مشکلات ناشی از عدم تفکیک میزان نوع ریسک وام ها بر عملیات بانکی می باشد. یعنی اینکه ما مشاهده می کنیم که اقدام تفکیک در وام های بانکی یعنی در دو بخش حقیقی و حقوقی و سنجش آنها در عملکرد بانکها کاملاً متفاوت بوده اما نشان می دهد که صنعت بانکداری و دست اندرکاران آن با توجه به حجم مطالبات موجود می بایست به این مقوله مهم اهتمام ویژه و بیشتری داشته باشند که در عمل چنین نیست. از مهم ترین عوامل موجود می توانیم به کمبود فرصتهای بهینه، عدم وجود نیروهای متوسط و عدم بکارگیری ابزارهای مدیریت علمی ریسک اشاره کنیم که بانکها می بایست بدان توجه ویژه داشته باشند که تحقیق حاضر براساس مشکلات موجود شکل گرفته است. و به همین منظور مدیریت ریسک اعتباری که یکی از مهمترین مباحث بانکداری نوین می باشد را در دو سطح به شرح ذیل انجام داده ایم:
1- بررسی ریسک اعتباری وامها و مشتریان به صورت انفرادی(که متناظر با تحلیل انفرادی ریسک اوراق بهادار است).
2- بررسی ریسک اعتباری سبد وام به صورت غیرانفرادی (که معادل تحلیل ریسک سبد اوراق بهادار است).
ارزیابی و سنجش توان بازپرداخت مشتریان اعتباری بهصورت انفرادی و محاسبۀ احتمال عدمبازپرداخت اعتبارات دریافتی آنها را “اعتبارسنجی” گویند. اعتبارسنجی، نظامی است که به وسیله آن بانکها و مؤسسات اعتباری با استفاده از اطلاعات حال و گذشتۀ متقاضی، احتمال عدمبازپرداخت وام توسط وی را ارزیابی نموده و به او امتیاز خاص خود را میدهند. این روش ابزاری عینی برای مدیریت ریسک اعتباری بانکها بوده و مشتریان اعتباری را بیطرفانه و بر اساس آمار و اطلاعات کیفی و کمّی طبقهبندی مینماید. مدلهای اعتبارسنجی را میتوان به دو گروه عمده تقسیم نمود:
1) مدلهای اعتبارسنجی پارامتری مانند:
– مدل احتمال خطی[3]
– مدلهای پروبیت و لوجیت[4]
– مدلهای مبتنی بر تحلیل ممیزی[5]
2) مدلهای اعتبارسنجی غیرپارامتری مانند:
– برنامه ریزی ریاضی
– درختواره های طبقه بندی (الگوریتمهای تقسیم بندی بازگشتی)[6]
– مدلهای نزدیکترین همسایگان[7]
– فرآیند سلسله مراتب تحلیلی[8]
– سیستمهای خبره[9]
– شبکه های عصبی مصنوعی[10]
ارزیابی و سنجش ریسک اعتباری سبد وامهای بانک با در نظر گرفتن اثرات متنوعسازی و ارتباط میان موقعیتهای مختلف موجود در سبد وام و ادارۀ سبد اعتبارات بر این اساس، “مدیریت سبد اعتباری[11]” نام دارد.
بانکهای موفق در سطح جهان، سیستمهای اعتبارسنجی و مدیریت سبد اعتباری متناسب خود را توسعه میدهند. چنین سیستمهایی مدیران بانک را در جهت اتخاذ هرچه بهتر تصمیمات اعتباری یاری میدهد، تصمیماتی که بر پایۀ ارزیابیهای کیفی و کمّی وامهای انفرادی و سبد اعتباری بانک قرار دارد.
اهداف توسعۀ نظام اندازهگیری و مدیریت ریسک اعتباری
هدف از اجرای این طرح، طراحی سازوکاری برای اندازهگیری و مدیریت ریسک اعتباری بانک است. چنین سازوکاری شامل ارزیابیهای ریسک اعتباری در هر دوسطح وامهای انفرادی و سبد وام است.
این سازوکار تصمیمات مدیریت ریسک اعتباری و دایرۀ اعتبارات بانک را در جهت شناسایی و تخصیص وام به مشتریان معتبر راهنمایی میکند و در عین حال تصمیمات مدیریت سبد وام را برای بهرهبرداری بهینه از اثرات تنوع بخشی سبد پشتیبانی مینماید.
چنین سازوکاری داری ویژگیهای زیر است:
– بر اساس چنین سازوکاری فرآیندهای بانک در زمینۀ اعطای وام به مشتریان مورد بازنگری قرار میگیرد و در صورت امکان، فرآیندهای جایگزین جهت بهبود و تسریع فرآیندهای وامدهی پیشنهاد میگردد.
– از طریق این سازوکار زمینهای فراهم میشود که تصمیمات مربوط به اعطای وام در میان شعبههای مختلف بانک از وحدت رویه برخوردار باشد. بدینترتیب، بستری برای ارزیابی عملکرد دایرۀ اعتباری شعب مختلف بانک بر مبنای معیاری واحد ایجاد میگردد و طراحی سیستمهای پاداش مبتنی بر عملکرد شعب میسر میشود.
– بهوسیلۀ چنین سازوکاری مشتریان معتبر از غیرمعتبر تمیز داده میشوند و منابع بانک به سمت متقاضیانی جریان مییابد که بهلحاظ اعتباری ازاستحقاق بیشتری برای دریافت وام برخوردارند. این سازوکار همچنین ضمانتها و وثیقههای موردنیاز برای اعطای وام به مشتریان را بر اساس نمرۀ اعتباری آنها تنظیم میکند و از سختگیری و سهلگیری بیمورد نسبت به متقاضیان جلوگیری میکند.
بدین ترتیب، مشتریان با کیفیت بانک با سهولت بیشتری وام میگیرند و مشتریان بیکیفیت تنها با ارائۀ تضمینهای محکم موفق به اخذ وام میشوند.
در نتیجه، چنین سازوکاری ضمن توسعۀ بازار بانک به سمت مشتریان معتبر، ریسک اعتباری سبد وام بانک را بهنحومؤثری تحت کنترل و نظارت مدیران بانک قرار میدهد.
– اتخاذ سیاستهای بسیار محافظهکارانه در برابر تصمیمات اعتباری باعث کاهش ریسک اعتباری بانک میشود، ولی این کاهش ریسک به بهای کاهش درآمد بهرۀ بانک تمام میشود. اینگونه سیاستها خصوصاً در محیطهای رقابتی منجر به حذف مؤسسه مالی از صحنۀ رقابت میشود. از طرفی دیگر اعطای بیبرنامۀ اعتبار نیز به طرز فزایندهای باعث افزایش ریسک اعتباری و در نهایت زیانهای اعتباری بانک خواهد شد.
بنابراین، اعطای اعتبار به متقاضیان وام مستلزم برقراری مصالحهای میان ریسک و بازده است. سازوکار مدیریت ریسک اعتباری بانک، صرفاً ریسک اعتباری هرکدام از متقاضیان وام را محاسبه میکند تا با فرض مشابهت وثیقههای وام (برای مشتریان معتبر و غیرمعتبر) در صورت امکان، نرخ بهرۀ دریافتی از مشتریان بر اساس نقش آنها در ریسک اعتباری سبد وامهای بانک تعدیل گردد.
– از مجرای چنین سازوکاری امکان افزایش کیفیت سبد وامهای بانک فراهم میگردد. بنابراین با راهاندازی این سازوکار انتظار میرود تسهیلات اعطایی سوختشده ومعوق بانک کاهش یابد و در نتیجه جریانهای نقدی ورودی حاصل از بازپرداخت سود و اصل وامها با قطعیت بیشتری قابلپیشبینی میشود.
بدینترتیب سازوکار مدیریت ریسک اعتباری علاوه بر کاهش هزینههای ناشی از سوخت وامها و افزایش سودآوری تا حدودی به رفع مسایل ناشی از ریسک نقدینگی بانک کمک میکند.
– مدیریت بهینۀ ریسک اعتباری بانک و ایجاد سبدی از وامهای باکیفیت، راه را برای صدور اوراق بهادار با پشتوانۀ وامهای رهنی هموار میکند. صدور چنین اوراقی، با آزاد سازی وامهای اعطایی بانک وجوه لازم را برای سرمایهگذاری مجدد و یا رفع مشکلات مالی در اختیار بانک قرار میدهد.
– عدمتوجه به ریسک اعتباری، بانکها را بر آن میدارد تا برای پوشش ریسک اعتباری به افزایش ذخایر وامها بپردازند. مهمترین پیامد افزایش ذخایر تسهیلات کاهش بازده سرمایهگذاری بانک و در نتیجه کاهش سودآوری خواهد بود.
سازوکار مدیریت ریسک اعتباری با ارایۀ تخمینهای قابلاتکا از ریسک اعتباری موجب میشود تخمین ذخایر از حالت تجربی و محافظهکارانه خارج شود. چنین وضعیتی به احتمال زیاد به کاهش مقدار ذخایر و افزایش دقت تخمینها منجر میشود.
– چنین سازوکاری مطابق با پیمانهای کمیتۀ بال در زمینۀ اندازهگیری و مدیریت ریسک اعتباری است. بنابراین از طریق راهاندازی چنین سازوکاری بانک با رعایت استانداردهای ریسک اعتباری کمیتۀ بال، از رتبۀ بالاتری در میان بانکها برخوردار شده و در روابط برونمرزی خود با سایر بانکها، نهادهای مالی و… از تسهیلات بیشتری ( ازجمله برخورداری از وام هایی با نرخ بهرۀ پایین) بهرهمند خواهد گردید.
متدولوژی اجرایی
متدولوژی اجرای طرح مدیریت ریسک اعتباری در بانک مستلزم طی فرآیند عمومی مدیریت ریسک یعنی شناسایی، اندازهگیری، گزارش، مدیریت و نظارت است. این فرآیند در دو بخش اعتبارسنجی و مدیریت سبد اعتبارات اعمال میشود.
1- اعتبارسنجی
در این بخش ریسک وامهای انفرادی مورد ارزیابی و تحلیل قرار میگیرد. در مرحلۀ شناسایی تیم اجرایی به بررسی و شناسایی متغیرهای توضیحی اعتبار وامگیرندگان در بانک میپردازد و فهرستی از این متغیرها فراهم میآورد. متغیرهای توضیحی برای وامگیرندگان حقیقی و حقوقی بهطور جداگانه مورد بررسی قرار میگیرد.
همزمان با شناسایی متغیرهای توضیحی سابقهای از عملکرد اعتباری مشتریان نیز تهیه میشود.
در مرحلۀ اندازهگیری بر اساس مدلهای اعتبارسنجی به هریک از متغیرهای توضیحی وزنی منتسب میشود. این اوزان از درجۀ اهمیت نسبی متغیرهای توضیحی در تشریح اعتبار مشتریان حکایت میکند. خروجی اصلی مدلهای اعتبارسنجی، سنجش اعتبار متقاضیان وام در قالب احتمال نکول، نمرۀ اعتباری، رتبۀ اعتباری و یا گروهبندی آنها در قالب طبقات اعتباری است.
بر اساس احتمال نکول، مبلغ در معرض نکول[12] و زیان مشروط بر نکول[13] میتوان زیان اعتباری مورد انتظار حاصل از وامهای انفرادی را محاسبه کرد. همچنین بر اساس توزیع بهدست آمده میتوان سنجۀ ریسک اعتباری مورد نظر را برآورد نمود.
در مرحلۀ گزارش نتایج حاصل از اعتبارسنجی مشتریان در اشکال استانداردی ارائه میگردد. رتبۀ اعتباری مشتریان در این مرحله گزارش میشود.
از دیگر گزارشهای مهم این مرحله، ماتریس گذار[14] مشتریان است. بدین وسیله احتمال گذار از یک رتبۀ اعتباری به رتبههای بالاتر یا پایینتر گزارش میشود.
در مرحلۀ مدیریت بر اساس گزارشهای حاصل از مرحلۀ قبل رهنمودهایی برای راهنمایی تصمیمات مدیریت ریسک اعتباری فراهم میگردد.
دراین مرحله،برای اعطا یا عدماعطای اعتبار به متقاضیان وجوه تصمیمگیری میشود ووثیقهها و ضمانتهای متناسب با هر رتبۀ اعتباری و نیز صرف ریسک مربوط به آن جهت تعیین شرایط وام اعطایی مشخص میشود. در مرحلۀ نظارت نیز از طریق مقایسۀ تخمینهای حاصل از مدل با واقعیت، بازخوری جهت بهبود مدلها، تکنیکها و روشهای مورداستفاده فراهم میگردد.
2- مدیریت سبد وام
در این بخش ریسک اعتباری بانک در قالب سبد وام مورد بررسی قرار میگیرد. مهمترین چالش مدیریت سبد وام اندازهگیری ارتباط میان زیان اعتباری وامها و لحاظ اثرات تنوعبخشی در محاسبات ریسک است. خروجی نهایی این مرحله توزیع زیان اعتباری سبد وام بانک است.