24-موسی و معجزات او:——-
25-شعیب(ع):—————
26- خضر و موسی:———–
27-هارون و موسی:———-
28- گوساله ی سامری:———
29-ایوب(ع):—————
30-یونس(ع):—————
31-عزیر(ع):—————-
32-زکریا(ع):—————-
33-یحی(ع):—————-
34-نخل خشکیده و روزه ی مریم:-
35-رسالت عیسی(ع):———-
36- داستان نزول مائده بر حواریون:بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—————
37- به آسمان رفتن عیسی(ع):—-
38-لقمان حکیم:————-
39-اصحاب کهف و رقیم:——-
40-قوم یأجوج و مأجوج و سدّ ذوالقرنین:بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———–
41-اصحاب فیل:————-
42-طالوت و جالوت:———-
43-ابی لهب:—————-
44-معراج پیامبر محمّد مصطفی(ص):بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————–
45-هجرت پیامبر(ص):———
46-جنگ بدر:—————
47-جنگ حنین:—————
48-جنگ خیبر:—————-
49- غدیر خم:-
50-فدک:—
51-نتیجه:—
52-جدول:—
53-نمودار:—
54-منابع:—-
55-چکیده ی انگلیسی:———-
1-چکیده
4
2-مقدمه
5
3-قصه ی آدم
7
4- قصه ی ابلیس
7
5-داستان آزر پدر ابراهیم(ع)
8
6-قصه ی ابراهیم(ع)
9
7-داود(ع)
9
8-قصه ی سلیمان1
10
9- هاروت و ماروت
11
10-فرعون
11
11-موسی و معجزات او
11
12-قصه ی عیسی(ع)
12
13-آگاهی گویندگان ایرانی از مسیحیت
13
14-افق های شعر و اندیشه ی سنایی
15
15-فردوسی
16
16-حضرت سلیمان (ع) و جمشید
17
17- نتیجه گیری
19
19- منابع
20
چکیده:
با عنایت و توجه به خداوند باری تعالی در این رساله، قصه های قرآنی در متون نظم از آغاز تا پایان قرن ششم مورد بررسی قرار گرفته است. بیشترین اشعاری که از قرآن الهام گرفته شده در قرن ششم هجری می باشد و به طور صریح می توان گفت که به دلیل جنگ ها و حمله های مغولان به ایران و قتل عام مردم ،عران که حکم انبیاء را در بین مردم دارند برای الهام گیری و ارشاد ظالمان از داستان های قرآنی و عذاب هایی که خداوند بر اقوام گذشته نازل می کرده است در اشعارشان استفاده نموده تا به این طریق مردم را ارشاد نمایند از جمله داستان هایی که در این رساله مذکور است: خلقت آدم، رانده شدن شیطان ، توبه ی آدم ، زندگی پیامبران مانند ادریس، صالح، نوح ،….. زیبایی یوسف و عشق زلیخا به او، نابینایی یعقوب ، تبه کاریهای قوم
یأجوج و مأجوج، کشیدن سدّ ذوالقرنین ، عیسی که مرز روح بخشی و زنده کننده دارد، اعجاز موسی، تسلط سلیمان بر باد و دیو و پری صبر و استقامت ایوب، اصحاب فیل و کهف، معراج پیامبر و جنگ های او از جمله :حنین، خیبر ، بدر و … که بیشتر اشعارشان در این دوره ی زمانی انعکاسی از داستان های قرآنی می باشد.
مقدمه:
همه ی این حکایات و اخبار انبیاء را بر تو بیان می کنیم تا قلب تو را بر آن قوی و استوار گردانیم و در این طریق حق بر تو روشن شود و اهل ایمان را پند و عبرت و تذکر باشد.
(هود،آیه 120)
قرآن، قانون زندگی انسانیت و کتاب خواندنی و سند حقانیت آئین اسلام است و پیوسته چون خورشید تابان بر تارک زمان درخشان و بر همه ی مردمان در طول دوران پرتو افکنده است. آنگونه که بزرگترین هدف قرآن و مربیان الهی، انسان سازی است، بر عاطفه ها و احساسات و بینش انسان ها، تأثیر گذار است تا جایی که وقتی (گوته1) آلمانی از قرآن سخن به میان می آورد، چنین می گوید: «این کتاب تأثیر خود را برای همیشه حفظ خواهد کرد.»
یکی از شیوه های ارزش یابی شعر شاعران، بررسی و تأمل در اندیشه های آنها است. از آنجایی که منشأ و منبع الهام شاعران بسیار متنوع و گسترده است، این منابع می تواند اسطوره، تاریخ ، فرهنگ ، قصص، حماسه و هر چیز دیگری باشد. داستان ها و تلمیحات از دیر باز مورد توجه بشر بوده است.
بدیهی است که سرشت انسان به شنیدن و خواندن سر گذشت و داستان ها رغبت و میل فراوان دارد و قرآن کریم نخستین کتابی است که نقل داستان ها و سر گذشت های واقعی انسان ها را در تربیت و ارشاد مردم به کار گرفته و در راه هدایت آنها از این داستان ها بهره برداری کرده است.
یکی از غنی ترین منابع الهام شاعران ، زندگی و سر گذشت پیامبران است که در اشعار خویش گاه در مضمون سازی از آن بهره می برند و گاه لباس هنر بر آن می پوشانند.
داستان های قرآنی در ادب فارسی از جایگاه و مقام ویژه ای برخوردار است،چرا که ایرانیان پیوسته توجه عمیق به مذهب داشته اند. تخیل شاعرانه گاه در بهره گیری از داستان های قرآنی با شگرد تلمیح، نمایان می شود. در این میان شاعران قرآن را آبشخور دانسته های خود قرارداده و از آن بهره مند شده اند.
در قرن های پس از اسلام به خصوص در قرن ششم، به سبب رواج علوم دینی و غلبه ی روحیه ی مذهبی، اشارات و تلمیحات قرآنی و دینی در آثار شاعران و نویسندگان، فراوان است. هیچ