فصل 1- مقدمه و کلیات تحقیق.. 1
1- 1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسأله. 3
1-3 مفروضات تحقیق. 4
1-4 اهداف تحقیق. 4
1-5 جمع بندی. 5
فصل 2- مرور ادبیات و پیشینه تحقیق.. 6
2-1 مقدمه. 7
2-2 طراحی شبکه زنجیره تامین : پیش زمینه و تعاریف.. 7
2-2-1 مدیریت زنجیره تامین. 7
2-2-2 طراحی شبکه زنجیره تامین در موضوع مدیریت زنجیره تامین. 9
2-2-3 برنامه ریزی تصادفی 12
2-2-4 کمینه کردن ارزش در ریسک شرطی. 14
2-3 مدلهای برنامه ریزی ریاضی در طراحی شبکه زنجیره تامین. 15
2-4 مدلهای طراحی شبکه زنجیره تامین. 17
2-4-1 مدلهای قطعی طراحی شبکه زنجیره تامین. 17
2-4-2 مدلهای تصادفی طراحی شبکه زنجیره تامین. 21
2-4-3 مدلهای زنجیره تامین عملیاتی و تاکتیکی. 28
2-5 جمع بندی. 31
فصل 3- مدل ریاضی پیشنهادی.. 32
3-1 مقدمه. 33
3-2 تعریف مسأله. 33
3-3 مدلسازی ریاضی. 34
3-4 طراحی شبکه در شرایط عدم قطعیت.. 36
3-4-1 مجموعهها…….. 39
3-4-2 پارامترها…………………………………………………………………39
3-4-3 متغیرها……………… 40
3-4-4 مدل برنامه ریزی تصادفی. 40
3-5 جمع بندی. 41
فصل 4- روش حل پیشنهادی و نتایج محاسباتی.. 42
4-1 مقدمه. 43
4-2 مثال عددی. 43
4-3 روش تجزیه بندرز 45
4-3-1 زیرمسأله بندرز……………… 47
4-3-2 زیر مسأله دوگان .. 47
4-3-3 مسأله اصلی بندرز………………………………………….………………48
4-3-4 روند کلی الگوریتم تجزیه بندرز 50
4-4 نتایج عددی. 52
4-4-1 حالت تک محصولی 53
4-4-2 حالت چند محصولی. 58
4-5 جمع بندی. 66
فصل 5- نتیجه گیری و پیشنهاد برای تحقیقات آتی.. 68
5-1 جمع بندی. 69
5-2 پیشنهاد برای تحقیقات آتی. 70
مراجع. 72
فهرست جداول
جدول3‑1 پارامترها ومتغیرهای بهکارگرفته شده برای مدل ریاضی. 34
جدول4‑1 نتایج محاسبه شده برای مدل قطعی. 45
جدول4‑2 نتایج محاسبه شده برای مدل احتمالی. 45
جدول4‑3 نتایج حاصل از حل مثال عددی توسط روش تجزیه بندرز 51
جدول4‑4 سناریوهای ممکنه برای تقاضای خردهفروشها 53
جدول4‑5 هزینههای حمل ونقل بین انبارهای توزیع وخردهفروشها 54
جدول4‑6 هزینههای حمل ونقل بین کارخانهها و انبارهای توزیع. 54
جدول4‑7 سناریوهای ممکنه برای تقاضای خردهفروشها برای محصول اول. 58
جدول4‑8 سناریوهای ممکنه برای تقاضای خردهفروشها برای محصول دوم. 59
جدول4‑9 هزینههای حمل ونقل بین انبارهای توزیع وخردهفروشها برای محصول اول. 59
جدول4‑10 هزینههای حمل ونقل بین انبارهای توزیع وخردهفروشها برای محصول دوم. 60
جدول4‑11 هزینههای حمل ونقل بین کارخانهها و انبارهای توزیع. 60
جدول4‑12 هزینههای حمل ونقل بین کارخانهها و انبارهای توزیع. 61
فهرست تصاویر و نمودار
شکل 2‑1 یک زنجیره تامین معمولی (Shapiro, 2007) 8
شکل 4‑1 موقعیت نسبی خرده فروشها و مکانهای بالقوه برای انبارها و کارخانهها 44
شکل 4‑2 همگرایی روش تجزیه بندرز 52
شکل 4‑3 مکان نسبی خرده فروشها و مکانهای کاندید برای انبارهای توزیع و کارخانهها 53
شکل 4‑4 نحوه همگرایی روش تجزیه بندرز برای مثال مورد بررسی. 55
شکل 4‑5 شبکه توزیع طراحی شده 55
شکل 4‑6 نحوه برآورده شدن تقاضای خرده فروشها برای سناریوی اول. 56
شکل 4‑7 نحوه برآورده شدن تقاضای خرده فروشها برای سناریوی دوم. 56
شکل 4‑8 نحوه برآورده شدن تقاضای خرده فروشها برای سناریوی سوم. 57
شکل 4‑9 نحوه برآورده شدن تقاضای خرده فروشها برای سناریوی چهارم. 57
شکل 4‑10 نحوه همگرایی روش تجزیه بندرز برای مثال مورد بررسی. 61
شکل 4‑11 شبکه توزیع طراحی شده 62
شکل 4‑12 نحوه برآورده شدن تقاضای محصول اول خرده فروشها برای سناریوی اول. 62
شکل 4‑13 نحوه برآورده شدن تقاضای محصول اول خرده فروشها برای سناریوی دوم. 63
شکل 4‑14 نحوه برآورده شدن تقاضای محصول اول خرده فروشها برای سناریوی سوم. 63
شکل 4‑15 نحوه برآورده شدن تقاضای محصول اول خرده فروشها برای سناریوی چهارم. 64
شکل 4‑16 نحوه برآورده شدن تقاضای محصول دوم خرده فروشها برای سناریوی اول. 64
شکل 4‑17 نحوه برآورده شدن تقاضای محصول دوم خرده فروشها برای سناریوی دوم. 65
شکل 4‑18 نحوه برآورده شدن تقاضای محصول دوم خرده فروشها برای سناریوی سوم. 65
شکل 4‑19 نحوه برآورده شدن تقاضای محصول دوم خرده فروشها برای سناریوی چهارم. 66
1-1- مقدمه
برای پاسخ دادن به شرایط در حال تغییر در عرصه اقتصاد و تجارت، و نیز تاثیر مسایل مربوط به جغرافیای سیاسی[1] و فناوریهای مخرب، شرکتهای تولیدکننده محصولات صنعتی مجبور شدند تا مبادرت به انجام برنامهریزی استراتژیک، که شامل طراحی شبکه زنجیر تامین[2] (SCND) میشود، نمایند. بویژه در صنعت خودروسازی، عوامل فراوانی چون بازارهای آسیایی، معرفی فرآوردههای جدید مثل خودروهای هیبریدی[3] و برقی، ادغام شرکتها در یکدیگر و به تملک درآمدن شرکتها توسط شرکتهای دیگر، نرخ برابری ارزهای در حال نوسان، هزینههای مربوط به سوخت که به طور فزاینده بر نوسانات آن افزوده میشود، شرکتها را بر آن داشت تا اقدام به تجزیه و تحلیل و بهبود استراتژیهای مربوط به زنجیره تامین خود نمایند. بعلاوه، زنجیرههای عرضه تولید صنعتی مدرن با مشتریانی روبهرو است که خواهان افزایش در تنوع فرآوردهها، چرخه حیات محصول کوتاه مدتتر، هزینه پایینتر، کیفیت بهتر و واکنش سریعتر هستند. برای موفقیت در بازارهایی که به شکل فزایندهای جهانی گردیده و رقابتی است، شرکتها باید پیوسته تلاش کنند تا در حالی که برای رویارویی با این شرایط غیره منتظره برنامهریزی میکنند، از هزینههای زنجیره تامین بکاهند و خدمات مشتریان را بهبود دهند] 1[.
طراحی شبکه زنجیره تامین، عبارت است از برنامهریزی استراتژیک زنجیرههای تامین، که به تعداد، موقعیت مکانی، و ظرفیت تاسیسات و مراکز توزیع، فناوری تولیدی که در هر یک از تاسیسات بکار گرفته میشود، انتخاب عرضهکننده، تصمیمات در خصوص مسأله ساختن یا خریدن[4]، و طراحی شبکه حمل و نقل مربوط میشود] 2[. طراحی شبکه زنجیره تامین، فناوری، فرآیند و داراییهای تولیدی یک شرکت ظرف سالهای آینده را مشخص میکند، سالهایی که طی آن شرکت باید دارای توان رقابت با شرکتهای دیگر را داشته باشد و همچنین بتواند تقاضاهای مشتریان را به بهترین نحو