وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد رشته مدیریت: شناسایی و رتبه ­بندی عوامل موثر بر تصمیم­ گیری سهامداران در خرید سهام عادی در بورس اوراق بهادار

 
تاریخ: 11-07-98
نویسنده: مدیر سایت

1-5- قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 5
1-5-1- قلمرو موضوعی………………………………………………………………………………………….. 5
1-5-2- قلمرو مکانی……………………………………………………………………………………………… 5
1-5-3- قلمرو زمانی………………………………………………………………………………………………. 6
1-6- محدودیت­های تحقیق……………………………………………………………………………………… 6
1-7- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 6
1-8- شرح واژه­ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق……………………………………………………… 7
فصل دوّم: مروری بر تحقیقات انجام شده
2-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………….. 8
2-2- بورس اوراق بهادار…………………………………………………………………………………………. 9
2-2-1- علل پیدایش بورس اوراق بهادار…………………………………………………………………….. 9
2-2-2- سابقه ایجاد بورس در ایران………………………………………………………………………….. 11
2-2-3- جایگاه بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه ایران……………………………………………….. 12
2-2-4- معیارهای تشخیص میزان و نحوه فعالیت یک بورس…………………………………………… 12
2-2-5- مزایای سرمایه­گذاری در بورس……………………………………………………………………… 13
2-2-6- مزایای ورود به بورس برای شرکت­ها……………………………………………………………… 14
2-2-7- مؤلفه­های اصلی بورس اوراق بهادار……………………………………………………………….. 14
2-2-8- روش­های ورود به بورس اوراق بهادار……………………………………………………………. 16
2-2-9- روش­های تحلیل اوراق بهادار……………………………………………………………………….. 16
2-2-10- مقررات حاکم بر بازار بورس اوراق بهادار………………………………………………………. 18
2-3- سهام عادی………………………………………………………………………………………………….. 25
2-3-1- مفهوم سهام و سهام عادی……………………………………………………………………………. 25
2-3-1-1- مفاهیم مرتبط با سهام عادی………………………………………………………………………. 25
2-3-1-1-1- حق مالکیت………………………………………………………………………………………. 25
2-3-1-1-2- سررسید سهام عادی…………………………………………………………………………….. 26
2-3-1-1-3- حق رأی…………………………………………………………………………………………… 26
2-3-1-1-4- ارزش دفتری……………………………………………………………………………………… 27
2-3-1-1-5- حق تقدم خرید سهام ………………………………………………………………………….. 27
2-3-1-1-6- تعیین ارزش سهام عادی……………………………………………………………………….. 28
2-3-2- نحوه تصمیم گیری خریداران سهام عادی در بورس اوراق بهادار …………………………… 29
2-3-2-1- انتخاب سهام…………………………………………………………………………………………. 29
2-3-2-1-1- انواع تجزیه و تحلیل بنیادی………………………………………………………………….. 30
2-3-2-2- تعیین ارزش سهام عادی…………………………………………………………………………… 35
2-3-2-2-1- براساس سود…………………………………………………………………………………….. 35
2-3-2-2-2- براساس سود سهام پرداختی………………………………………………………………….. 36
2-4- عوامل تأثیرگذار بر انتخاب سهام توسط سرمایه­گذاران…………………………………………….. 38
2-4-1- مفهوم سرمایه­گذاری……………………………………………………………………………………. 38
2-4-2- راهبردهای سرمایه­گذاری……………………………………………………………………………… 38
2-4-3- مدل­های تصمیم­گیری سرمایه­گذاران………………………………………………………………… 39
2-4-3-1- مدل تصمیم­گیری اقتصادی عقلائی……………………………………………………………… 39
2-4-3-2- مدل اقتصادی رفتاری………………………………………………………………………………. 39
2-4-3-3- مدل نوین مالی………………………………………………………………………………………. 39
2-4-3-4- مدل / تئوری چشم انداز ………………………………………………………………………….. 40
2-4-4- نظریات تأثیرگذار بر رفتار سرمایه­گذاران………………………………………………………….. 42
2-4-4-1- عوامل استراتژیک مکمل در بازار مالی………………………………………………………… 42
2-4-4-2- نظریات جمعیتی و مدل­های آموزشی………………………………………………………….. 42
2-4-4-3- نظریه بازی­های هماهنگ…………………………………………………………………………. 42
2-4-5- عوامل مؤثر بر سرمایه­گذاری سهام………………………………………………………………….. 42
2-4-5-1- ویژگی­های سرمایه گذاران………………………………………………………………………… 49
2-4-5-2- ویژگی­های بازار سرمایه…………………………………………………………………………… 51
2-4-5-6- بررسی صورت‌های مالی اساسی…………………………………………………………………. 60
2-4-5-7- بررسی نسبت‌های مالی……………………………………………………………………………. 61
2-5- پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………… 66
2-5-1- پژوهش­های انجام شده در ایران…………………………………………………………………….. 66
2-5-2- پژوهش­های انجام شده در جهان……………………………………………………………………. 72
2-6- مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………………………….. 75
2-7- جمع­بندی……………………………………………………………………………………………………. 76
فصل سوّم: مواد و روش ها
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 77
3-2- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………… 78
3-3- فرآیند تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 78
3-3-1- شناسایی عوامل موثر بر تصمیم­گیری سهامداران در خرید سهام عادی …………………….. 78
3-3-1-1- استخراج شاخص‌های اولیه براساس سابقه پژوهش…………………………………………. 78
3-3-2- جمع‌آوری داده‌‌های تحقیق…………………………………………………………………………… 80
3-3-3- تحلیل داده‌های تحقیق…………………………………………………………………………………. 80
3-4- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………… 81
3-5- نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………. 82
3-6- روش گردآوری داده­ها……………………………………………………………………………………. 82
3-7- روایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………. 82
3-7-1-تحلیل عاملی……………………………………………………………………………………………… 83
3-8- پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………….  برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید 85
3-9- روش­ها و تکنیک­های تجزیه و تحلیل داده­ها ………………………………………………………. 85
3-9-1- تکنیک تاپسیس…………………………………………………………………………………………. 86
3-9-2- تکنیک تحلیل سلسله مراتبی …………………………………………………………….. 88
3-9-2-1- اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی………………………………………………………………. 88
3-10- فرضیّات نهایی پژوهش…………………………………………………………………………………. 89
3-11- جمع­بندی………………………………………………………………………………………………….. 89
فصل چهارم: نتایج
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….. 90
4-1- بخش اوّل: نمونه­گیری و آمار توصیفی………………………………………………………………… 91
4-1-1- نمونه­گیری سهامداران بورس اوراق بهادار تهران ……………………………………………….. 91
4-1-2- توصیف آماری مربوط به نمونه آماری …………………………………………………………….. 91
4-2- بخش دوّم: سنجش پایایی و روایی ابزار تحقیق…………………………………………………….. 96
4-2-1- پایایی پرسشنامه پژوهش……………………………………………………………………………… 96
4-2-2- روایی پرسشنامه پژوهش……………………………………………………………………………… 97
4-3- بخش سوّم: تحلیل آماری پرسشنامه اهمّیت شاخصها……………………………………………… 100
4-3-1- تحلیل پرسشنامه اهمیّت شاخصها………………………………………………………………….. 100
4-4- بخش چهارم: اولویت­بندی ابعاد و شاخصها………………………………………………………… 106
4-5- نتیجه­گیری …………………………………………………………………………………………………. 109
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
– مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 110
5-1- تشریح تحلیل­های آماری و نتایج تحقیق…………………………………………………………….. 110
5-2- پاسخ به سوالات و فرضیات پژوهش…………………………………………………………………. 113
5-3- پیشنهادات برای تحقیقات آتی…………………………………………………………………………. 114
پیوست ……………………………………………………………………………………………………………… 116
منابع و مأخذ……………………………………………………………………………………………………….. 122
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………… 130
چکیده:
اصولا سرمایه­ گذاران باید بررسی­های وسیعی در موقع خرید یا فروش سهام عادی انجام دهند. زیرا آنها نقدترین دارایی خود را به سهام تبدیل می­کنند و در صورت عدم توجه به مواردی خاص، نتایج مطلوبی از آن سرمایه­ گذاری دریافت نخواهند کرد. از همین رو این تحقیق بر آن است تا درجه اهمیّت عوامل مذکور از قبیل عوامل مالی درسطح شرکت، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی و عوامل روانی بازار را مشخص کند تا از یک سو به سرمای ه­گذاران نوپا کمک نماید تا بر اساس شاخصهایی که سرمایه ­گذاران باتجربه از آن استفاده می­کنند، تصمیم بگیرند و از سوی دیگر در مقابل عوامل روانی بازار همچون شایعات بازار که منجر به نوسانات کوتاه مدت میشود، عکس ­العمل مناسبی نشان دهند. در این مطالعه دو گروه افراد مورد بررسی قرار گرفتند. در بخش اول پس از نمونه­ گیری از سهامداران بورس اوراق بهادار تهران که در دوره یک ماهه پژوهش به سالن بورس مراجعه کرده بودند، تعداد 262 پرسشنامه کامل مبنای تحلیل قرار گرفت و پس از تائید روایی و پایایی پرسشنامه 37 سوالی تحقیق، اثرگذاری معنادار کلیه ابعاد بر تصمیم­گیری خرید سهامداران به اثبات رسید و از سوی دیگر، نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین اهمیّت این ابعاد اختلاف معناداری وجود دارد. نتایج تکنیک تاپسیس حاکی از این امر بود که به عقیده سهامداران شاخصهایی همانند (اطمینان به داده­ های منتشر شده مالی شرکتها)، (اعتقاد به پیروی جریان آتی و بازدهی از عملکرد گذشته)، (پیگیری گزارش­های فصلی و داده­های منتشر شده از سوی شرکت­ها)، (اخبار منتشرشده از مجامع شرکت­ها) و (پیگیری اخبار سیاسی و تأثیر آن بر بازار سهام) از بیشترین اهمیت در شکل­دهی تصمیم­گیری آنان برخوردار است اما شاخصهایی همانند (توصیه دوستان و آشنایان)، (تأثیر تحولات سیاسی خارج بر شاخص­های بورس) و (اطلاع از میانگین نرخ تورم و جریان آن) از کمترین اهمیت در این تصمیم­گیری برخوردارند. همانگونه که مشاهده میگردد، سه عامل اول همگی در زمره عوامل مالی در سطح شرکت قرار دارند. برای کسب نتایج دقیق­تر، پرسشنامه مقایسات زوجی نیز بین خبرگان بورس توزیع شد. بدین منظور در این تحقیق از نظرات 11 نفر از مدیران عالی و میانی شرکتهای کارگزاری بورس از جمله شرکت کارگزاری مفید، پارسیان، آریابورس، اعتماد سروش، آگاه و آپادانا استفاده نمودیم که بر اساس مقایسات زوجی، عوامل مالی در سطح شرکت، عوامل اقتصادی، سیاسی و عوامل روانی بازار به ترتیب از بیشترین اهمیت برخوردارند. نتایج این تحقیق بیانگر این است که افشای اطلاعات مالی دارای تاثیرگذاری بالایی در تصمیم­گیری خرید سهامداران است و این نتیجه با نتایج تحقیقات قبلی در یک راستا قرار دارد و محققین در تحقیقات پیشین اثبات نموده ­اند که هر سه بُعد شفافیت یعنی افشای اطلاعات مالی و شفافیت ساختار مالکیت و شفافیت ساختار هیئت مدیره بر رفتار سرمایه‌گذاران در بورس تأثیرگذار است، اگرچه سرمایه‌گذاران بیش از هر چیز به افشای اطلاعات مالی اهمیت می‌دهند.
فصل اول: کلیات تحقیق

« پایان نامه بررسی عوامل موثر بر قصد خرید مشتریان با تاکید بر تجربه برندپایان نامه کارشناسی ارشد رشته مکانیک : بررسی کمانش حرارتی در تیر کامپوزیت لایه متقاطع »
 
مداحی های محرم