. مقدمه…….……………. ………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………………..3
. بیان مسئله……………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………….……………………………..4
. اهمیت و ضرورت انجام پژوهشها……………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………5. وجه تمایز پژوهش با سایر پژوهشها…………………………………………………………………………………………………………………………………………….6
. فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..7
. قلمرو پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….7. قلمرو موضوعی…………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………..…..……………………..7
1-5-2. قلمرو زمانی……………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………….7
. قلمرو مکانی……………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………..………………………………..7
. مدل مفهومی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…8
. تعریف واژهها و اصطلاحات فنی وتخصصی……………………….. ……………………………………………………………………….……………………………9
1-7-1. تعاریف مفهومی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………… 9
1-7-1-1 . فرهنگ محلی…………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………….………………….9
1-7-1-2 . ارزش ادراک شده………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………..……………………. 9
1-7-1-3 . رضایتمندی مشتری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………….9
1-7-2 . تعاریف عملیاتی…………………………………………………………………………………………………….. ……………………………….……..……………………………………………… 10
1-7-2-1 . فرهنگ محلی………………………………………..…….……………………………………………………………………………………………………..…….…………………………………..10
1-7-2-2. ارزش ادراک شده……………………………………………………………………………………………………… ………………….……..……………….…….………………………… 10
1-7-2-3. رضایتمندی مشتری…………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………..…..……………………….. 10
فصل دوم:ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1. مقدمه……………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………12
2-2. مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..13
2-2-1 . رضایت مشتری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………..13
2-2-2 . ارزش ادراک شده…………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………..14
2-2-2-1 . مدل ابعاد کلیدی ارزش (شس)…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………17
2-2-3 . فرهنگ محلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………….18
2-2-3-1. فرهنگ…………………….……………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………20
2-2-3-1-1. ویژگی های فرهنگ………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………. 20
2-2-3-1-2 . اجزای فرهنگ……………………………………………………………………………………………………………….……………………………………..…………………………… 20
2-2-3-1-3 . رویکردهای اتیک و امیک…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………22
2-2-3-2 . بازارهای محلی…………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………… 23
2-2-3-2-1 . عناصر اصلی اجتماع محلی………………………………………………………………………….…………………………………………………………………….. 24
2-2-4 . شهرستان صومعه سرا…………………………………………………………………………………………………………………………………….…….……………………………………….26
2-3 . پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…..…………………………………………..27
2-3-1. پژوهشهای داخلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………..27
2-3-2 . پژوهشهای خارجی………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………30
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………….33
3-2. روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………33
3-3. جامعه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………….33
3-4. روش نمونه گیری و حجم نمونه…………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………33
3-5. ابزار پژوهش و روش جمع آوری دادهها……………………………………………………………….…………………………………………………………………………34
3-6 . روایی و پایایی ابزار پژوهش……………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………..35
3-6-1. روایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………….35
3-6-2. پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………..………….……………………………………………35
3-7. روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………….……………………………………………………………………..36
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 . مقدمه.…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………38
4-2 . تجزیه و تحلیل آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….38
4-2-1. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت……………………………………………………………………………………………………………………….39
4-2-2 . توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن………………………………………………………………………………………………………………………………..40
4-2-3. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مدرک تحصیلی……………………………………………………………………………………………….. 41
4-2-4. آمارهای توصیفی متغیر وابسته رضایتمندی مشتری………………………………………………………………………………………………………..42
4-2-5. آمارهای توصیفی متغیر مستقل فرهنگ محلی…………………………………………………………………………………………………………………….. 43
4-2-6 آمارهای توصیفی متغیر مستقل ارزش درک شده…………………………………………………………………………………………………………….. 44
4-3 . نتایج آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 45
4-3-1. تحلیل عاملی تائیدی متغیر های مدل مفهومی…………………………………………………………………………………………………………………… 45
4-3-1-1. تحلیل عاملی تائیدی متغیر های فرهنگ محلی و ارزش درک شده در حالت استاندارد. 46
4-3-1-2. تحلیل عاملی تائیدی متغیر های فرهنگ محلی و ارزش درک شده در حالت معناداری. 47
4-3-1-3. بررسی مدل ساختاری (تحلیل مسیر )تحقیق در حالت استاندارد…………………………………………………………. 48
4-3-1-4 . بررسی مدل ساختاری (تحلیل مسیر )تحقیق در حالت معناداری ………………………………………………………..49
4-4. بررسی فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………50
فصل پنجم : نتیجه گیری
5-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..55
5-2. نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………55
5-3. موانع تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………57
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..58
پیوست (الف) خروجی نرم افزار SPSS …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………63
پیوست (ب) پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….75
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1. رابطه ارزش ادراک شده مشتری ورضایتمندی……………………………………………………………………………………………………………………….21
جدول 3-1. جامعه آماری و حجم نمونه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………34
جدول 3-2. ارتباط سوالات با هر یک از متغیرها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….35
جدول 3-3. ضرایب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………………..36
جدول 4-1. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت ………………………………………………………………………………………………………. 39
جدول 4-1. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن……………………………………………………………………………………………………………………….40
جدول 4-1. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مدرک تحصیلی………………………………………………………………………………………41
جدول 4-4. آمارهای توصیفی رضایتمندی مشتری ………………………………………………………………………………………………………………………….. 42
جدول 4-5. آمارهای توصیفی فرهنگ محلی ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 43
جدول 4-6. آمارهای توصیفی ارزش درک شده……………………………………………………………………………………………………………………………………..44
جدول 4-7. ضرایب همبستگی پیرسون متغیر فرهنگ محلی و ارزش درک شده………………………………………………. 50
جدول 4-8. ضرایب همبستگی پیرسون متغیر ارزش درک شده و رضایتمندی……………………………………………………. 51
جدول 4-9. ضرایب همبستگی پیرسون متغیر فرهنگ محلی و رضایتمندی…………………………………………………………….. 52
جدول 4-10.ضریب رگرسیون چند گانه ارزش درک شده و فرهنگ محلی با رضایتمندی مشتری 53
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
(4-1) متغیر رضایتمندی مشتری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………42
(4-2) متغیر فرهنگ محلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………43
(4-3) متغیر ارزش درک شده ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..44
فهرست اشکال
عنوان صفحه
(1-1)مدل مفهومی متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………… 8
(4-1) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت…………………………………………………………………… 39
(4-2) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن…………………………………………………………………………. 40
(4-3) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مدرک تحصیلی …………………………………………………………41
(4-4) تحلیل عاملی تائیدی متغیرهای مستقل در حالت استاندارد ……………………………………………….. 46
(4-5) تحلیل عاملی تائیدی متغیرهای مستقل در حالت معناداری ………………………………………………….47
(4-6) تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق در حالت استاندارد ……………………………………………………….. 48
(4-7) تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق در حالت معناداری ………………………………………………………49
چکیده
رشد و توسعه اقتصاد روستایی بعنوان یکی از اجزائ مهم اقتصادی در تمامی کشورما مورد توجه است. بالطبع یکی از راههای توسعه اقتصاد روستایی توجه به بازارهای روستایی و مشتریان آنها است که می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و تولید ناخالص داخلی ، افزایش در سرانه در آمد خانوارهای روستایی را نیز بهمراه داشته باشد . رسیدن به این مهم مستلزم انجام پژوهش و تحقیقات مرتبط با بازارهای محلی بصورت علمی است .در این بین تنوع و گوناگونی فرهنگی در میان مردم کشور به لحاظ وجود اقلیمهای متفاوت ، نقش تاثیر گذاری را در این تحقیقات دارد لذا در این پژوهش که با عنوان مطالعه تاثیر فرهنگ محلی و ارزش درک شده بر رضایتمندی مشتریان بازارهای محلی (مطالعه موردی:یکشنبه بازار صومعه سرا) است ، به بررسی فرهنگ محلی و ارزش درک شده مشتری بر رضایتمندی مشتریان بازارهای محلی پرداخته شد ، که در این راستا تعداد 4 فرضیه نیز شکل گرفت . نتایج این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از حیث نوع داده ها توصیفی-پیمایشی است. اطلاعات مورد نظر بوسیله پرسشنامه ی توزیع شده در بین مشتریان یکشنبه بازار صومعه سرا جمع آوری گردید.حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی (جدول مورگان) تعداد 381 نمونه محاسبه شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار های SPSS و LISREL انجام گرفت ،بطوریکه نتایج آن با استخراج ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره جهت اثبات روابط بین متغیرها به اثبات تمامی فرضیه ها بشرح ذیل، منتج گردید :1- فرهنگ محلی بر ارزش درک شده مشتریان در بازار محلی تاثیر مثبت و معنی داری دارد 2- ارزش درک شده مشتری بر رضایتمندی مشتریان در بازار محلی تاثیر مثبت و معنا داری دارد.3- فرهنگ محلی بر رضایتمندی مشتریان در بازار محلی تاثیر مثبت و معنیداری دارد.4- فرهنگ محلی و ارزش درک شده بر رضایتمندی مشتریان در بازار محلی تاثیر مثبت و معنا داری دارد.
واژگان کلیدی:فرهنگ محلی ،ارزش درک شده،رضایتمندی مشتری، بازار محلی ، مشتریان یکشنبه بازار محلی صومعه سرا
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1. مقدمه
سازمانها برای پاسخگویی به نیازهای محیط ایجادشدهاند. یکی ازمهمترین عوامل محیطی، مشتری است. اگرسازمانها بتوانند رضایت مشتریان راتامین، حفظ و یا افزایش دهند، به همان میزان موفق خواهند بود. ازاین رو سازمانهای پیشرو ومتعالی همیشه به دنبال کسب اطمینان از رضایت مشتریان هستند(وایک[1]،1996). درسالهای اخیر امکان تولید انبوه زمینه افزایش عرضه نسبت به تقاضارا فراهم کرده است، برای تولیدکنندگان چارهای جز جلب رضایت مشتری باقی نمانده است. درهر گوشه ازجهان صنعتی امروز که اقتصاد رقابتی، فضای انحصاری را درهم میشکند، نگرش مشتری مداری وکسب رضایت مشتری، قانون کسب و کارتلقی شده وعدم رضایت این قانون سبب حذف از صحنه بازار است. بیل گیتس مدیر شرکت مایکروسافت میگوید: ناراضیترین مشتریان، مهمترین منبع عبرت ویادگیری برای سازمانها هستند. بررسیها نشان میدهد که مشتریان ناراضی درانتقال احساس خود به دیگران فعالتر و موفقتر عمل می کنند(شایگینگ[2]،2011). رضایت مشتری عامل اصلی موفقیت در بسیاری ازسازمانها ست ودرتحقیقات متعدد به رابطه رضایت مشتری با ارتباط دهان به دهان ، وفاداری، تکرار خرید و افزایش سودآوری سازمانها اشاره شده است (فرناندز گنزالس و پرادو[3]، 2007). در روندهای کسب وکار جدید، به دست آوردن رضایت مشتریان جایگاهی مهم و حیاتی در