وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه مهارت ارتباطی معلمان:مفهوم ارتباط

 
تاریخ: 03-08-98
نویسنده: مدیر سایت

 معنای پیوند دادن و ربط دادن و به صورت اسم مصدر به معنای بستگی ، پیوند ، پیوستگی و رابطه کاربرد دارد .

ارسطو، فیلسوف یونانی، شاید اولین دانشمندی باشد که 2300 سال پیش، نخستین بار در زمینه ارتباط سخن گفت. او در تعریف ارتباط می نویسد: «ارتباط عبارت است از جست و جو برای دست یافتن به کلیه وسایل و امکانات موجود برای ترغیب و اقناع دیگران» (مشبکی، 1380).

فرهنگ وبستر در تعریف لغت ارتباط آورده است (( ارتباط عبارتست از عمل انتقال ، اظهار ، بیان و گفتگو بین یک فرد با فرد دیگر ( همان منبع، ص 378 ) .

ارتباطات عبارت است از : ( انتقال مفاهیم ، اطلاعات و معانی و احساس ها بین افراد در سازمان ، با واسطه یا بدون واسطه ) ( حقیقی ، 1380 ) .

ارتباط عبارت است از:  «فرایند انتقال ارتباط ، احساس ها ، حافـظه ها و فکرها در میان مردم» (اسمیت 1، 1988، به نقل از مهربان، 1379 ) .

ارتباطات عبارتست از: انتقال و تبادل اطلاعات ، معانی و مفاهیم و احساس ها بین افراد در سازمان با

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

واسطه یا بی واسطه ( الوانی ، 1369 ) .

ارتباطات؛ یعنی، برقراری مناسبات بین دو طرف، از طریق حس ادراک توسط یک فرد و ایجاد سرعت انتقال ، درک و جوابگوئی در طرف دیگر )) ( میر سپاسی ، 1369 ) .

ارتباطات عبارتست از مبادله (( اطلاعات و انتقال مفاهیم )) که به صورت شفاهی ، کتبی ، یک طرفه و یا دو طرفه صورت می گیرد ( شعاع ، 1377 ).

در رابطه با ارتباطات در سازمان، سه سؤال اساسی وجود دارد :

اصل موضوع مورد ارتباط چیست ؟
ارتباط با چه کسی برقرار می شود ؟
ارتباط چگونه اتفاق می افتد ؟
ارتباط می تواند با تعداد زیادی از شنوندگان، در محل کار فقط با یک نفر یا همکار قدیمی یا یک بخــش بزرگتر ، با تمام سازمان ، با خریداران و اربابان رجوع ، با تمام اجتماع ، با سیاست مداران ، با انسان های معروف و یا با آن سوی دریاها برقرار شود. مفاد یا محــتوای ارتباط می تواند متفـاوت باشد؛ مانند گفتگوی دوســـتانه و غیر رســمی و یا جلــسات رسمی .ارتباط می تواند در همه جا به صورت های زیر برقرار شود (ویت من 1 ، 1996 ).

« دانلود پایان نامه ارشد : بررسی امکان استقرار بودجه ریزی عملیاتی در بانک ملیپایان نامه سازگاری زناشویی/:روش های کنترل تعارض »