بسیار کاربردی باشد. با توجه به نتایج به دست آمده دراین تحقیق، امید آن میرود که کمپانیهای فروش موسیقی آنها را در سطح تجاری مورد استفاده قرار دهند. همچنین روشهای ارائه شده در این سیستم پیشنهاددهنده میتواند برای سایر سیستمهای پیشنهاددهنده نیز مورد استفاده قرار گیرد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصلاول:مقدمه
1-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..2
1-2تعریفمساله………………………………………………………………………………………………………………………..2
1-3اهدافودستاوردها……………………………………………………………………………………………………………..4
1-4ساختارپایان نامه………………………………………………………………………………………………………………..5
فصل دوم: بر متون گذشته مرور
2-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….8
2-2موسیقی و ویژگیهای آن…………………………………………………………………………………………………….8
2-2-1موسیقی چیست………………………………………………………………………………………………….8
2-2-2 ویژگیهای صوتی موسیقی………………………………………………………………………………9
2-2-3 تولید موسیقی………………………………………………………………………………………………..10
2-3استخراج ویژگیهای محتوایی از فایل صوتی………………………………………………………………….13
2-3-1انواع ویژگیها…………………………………………………………………………………………………13
2-3-2 تقسیم بندی ویژگیها از نظر طول فریم…………………………………………………….27
2-4 مجموعه دادهها…………………………………………………………………………………………………………………28
2-5ردهبندی موسیقی…………………………………………………………………………………………………………….28
2-5-1 ردهبندی………………………………………………………………………………………………………..28
2-5-2 ردهبندی در متون گذشته……………………………………………………………………………..31
2-6سیستمهایپیشنهاددهنده……………………………………………………………………………………………….35
2-6-1انواع سیستمهای پیشنهاددهنده………………………………………………………………….35
2-6-2سیستمهای پیشنهاد دهنده موسیقی……………………………………………………………37
2-7 نتیجه…………………………………………………………………………………………………………………………………38
فصلسوم:روش پیشنهادی
3-1مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….40
3-2 تولید مجموعه داده از موسیقی ایرانی………………………………………………………………………………41
3-2-1 جمعآوری دادهها و فرا دادهها و پیش پردازش…………………………………………….41
3-2-2 استخراج ویژگیها………………………………………………………………………………………….42
3-2-3 ویژگیهای مجموعه دادهها……………………………………………………………………………43
3-3 ویژگی Area Method Of Moment of MFCC……….………………………………..46
3-3-1عملگر …………………………………..Area Method Of Moment47
3-3-2روش محاسبه Area Method Of Moment of MFCC………………..49
3-4معرفیمعیار شباهت پروفایل جدید………………………………………………………………………………….49
3-4-1 معیار شباهت پروفایل…………………………………………………………………………………….50
3-5برنامه کاربردی پیشنهاددهنده موسیقی…………………………………………………………………………..52
3-5-1 پیشنهاد دهی بر اساس شباهت موسیقی……………………………………………………..55
3-5-2 پیشنهاد دهی بر اساس شباهت پروفایل……………………………………………………….56
3-6نتیجه…………………………………………………………………………………………………………………………………57
فصلچهارم: ارزیابی
4-1مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………59
4-2ارزیابی برتریمجموعه داده تولید شده……………………………………………………………………………59
4-3ارزیابیویژگیArea Method Of Moment of MFCC…………………………………….61
4-3-1ردهبندی سبک………………………………………………………………………………………………61
4-3-2ردهبندی دستگاههای موسیقی سنتی…………………………………………………………..66
4-3-3پیشنهاددهی با بهره گرفتن از ویژگی Area Method Of Moment of MFCC68
4-4ارزیابی معیارشباهتپروفایل…………………………………………………………………………………………..69
4-5نتیجه………………………………………………………………………………………………………………………………..69
فصلپنجم:نتیجه گیری و کارهای آینده
5-1مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….71
5-2دستاوردهایتحقیق…………………………………………………………………………………………………………..72
5-3محدودیتهایتحقیق………………………………………………………………………………………………………73
5-4کارهایآینده…………………………………………………………………………………………………………………….73
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل2-1-فلوچارتمحاسبههیستوگرامضرب……………………………………………………………………….17
شکل 2-2- نمونههیستوگرامضرب…………………………………………………………………………………………17
شکل2-2-معیارspectral fluxبرایspeechتقریبابالاترازاینمقداربرایmusicاست.25
شکل2-4-درصدفریمهایباانرژیپایین………………………………………………………………………………26
شکل2-5-یکنمونهدرختتصمیمگیری…………………………………………………………………………….29
شکل3-1- پراکندگیتعدادویژگیهادردسته های مختلف…………………………………………………..44
شکل3-2- پراکندگیتعدادآهنگهابرایسبکهایمختلف………………………………………………..45
شکل3-3- پراکندگیتعدادآهنگهابرایدستگاههای مختلف……………………………………………..46
شکل3-4-روشمحاسبهArea Method of Moments of MFCC……………………………………49
شکل3-5- شمایکلیازبرنامهکاربردی………………………………………………………………………………..54
شکل3-6- لیستموسیقیهایدراختیارکاربر………………………………………………………………………54
شکل3-7- مراحلانتخابموسیقیبراساسشباهتفایلهایموسیقی………………………………55
شکل3-8- پیشنهاددهیبراساسشباهتموسیقیها…………………………………………………………..56
شکل3-9- پیشنهادبراساسشباهتپروفایلهایمشتریان………………………………………………….57
شکل4-1- درصدصحتبرایهرژانردردوآزمایش……………………………………………………………..60
شکل4-2- معیارRecall- precision وF-measureبرایسبکهایمختلف………………64
شکل4-3- معیارRecall- precision وF-measureبرایسبکهایمختلف………………66
شکل4-4- معیارRecall- precision وF-measureبرایدستگاههای مختلف……………68
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول2-1طبقه بندی ویژگیها……………………………………………………………………………..14
جدول2-2 تقسیم بندی بر اساس طول فریم استخراج…………………………………………..27
جدول2-3مرور متون گذشته در ارتباط با ردهبندی موسیقی……………………………….31
جدول2-4مرور متون گذشته سیستم پیشنهاددهنده……………………………………………37
جدول3-1اطلاعات کلی از مجموعه داده……………………………………………………………….43
جدول3-2پراکندگی تعداد ویژگیها در دسته های مختلف…………………………………..44
جدول4-1 درصد صحت برای هر ژانر در دو آزمایش……………………………………………..60
جدول4-2مجموعه آزمایش های انجام شده و ویژگی های آن……………………………..37
جدول4-3مجموعهها ویژگیهای به کار رفتهدر آموزش درخت تصمیمی…………..63
جدول4-4معیار Recall- precision وF-measure برای سبک مختلف……63
جدول4-5مجموعهها ویژگیهای به کار رفته در آموزش درخت تصمیمی…………..65
جدول4-6 معیار Recall- precision وF-measure برای موسیقی غربی……65
جدول4-7 مجموعهها ویژگیهای به کار رفته در آموزش درخت تصمیمی………….67
جدول4-8معیار Recall- precision وF-measure برای دستگاههای مختلف67
جدول4-9 بازخورد به دست آمده از افراد…………………………………………………………………69
جدول4-10 کارایی معیار پیشنهاد شده…………………………………………………………………..69
مقدمه