وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی عوامل موثر در انتخاب مکان جرم از سوی مجرمان- قسمت ۸

 
تاریخ: 17-12-99
نویسنده: مدیر سایت

ب – اقدام های پلیس در مراقبت های رسمی:
۱) شناسایی محدوده استحفاظی و جمع آوری اطلاعات
۲) برنامه ریزی عملیات پیشگیرانه
ج – سازماندهی مراقبت های پیشگیرانه:
۱) گشتی ها و ایست و بازرسی
د – هدایت وکنترل عملیات پیشگیرنده:
۱) کنترل قبل از شروع عملیات ۲) کنترل در حین عملیات ۳) کنترل بعد از عملیات پیشگیرانه

  1. مراقبت های غیررسمی
  2. مراقبت های طبیعی

۲-۲-۸-کاهش جاذبه آماج ها:

«کلارک» این سری روش های پیشگیری وضعی را مورد تاکید و بررسی قرار می دهد. تقلیل میزان درآمدو سود و مزایای حاصله از ارتکاب جرم برای مجرمین است به نحوی که مجرم دیگر تمایلی به ارتکاب جرم نداشته باشد چرا که امکان بهره برداری و انتفاع از آن آماج برای او به حداقل رسیده و یا مقدور نمی باشد. این روش دارای اشکال متنوعی است که عمده آنها عبارتند از :حذف آماج های جرم، علامت گذرای اموال، تقلیل وسوسه ها و حاکم کردن قواعد خاص بازدارنده.(جعفریان، ۱۳۸۶، ۵۸-۵۷)

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید.

۲-۳-سرقت:

فرهنگ معین در تعریف سرقت آورده است: سرقت از نظر لغوی کلمه ای است عربی که در زبان فارسی به معنی دزدیده، دزدی کردن یا بردن مال دیگری معنا شده است. (معین، ۱۳۶۳، ۱۸۶۹). گلدوزیان (۱۳۷۲، ۲۹۳) در تعریف سرقت گفته است: ربودن خدعه آمیز مال غیر، برداشتن چیزی از دیگران بدون اطلاع و رضایت او، گرفتن و بردن چیزی از دیگری بدون اطلاع و رضایت او، گرفتن و بردن پول کسی به زور با مکر و فریب، ربودن متقلبانه شیء متعلق به دیگری.
همچنین در خصوص سرقت نوشته است: سرقت تنها وقتی موجود است که شی موضوع جرم بدون آگاهی و برخلاف میل صاحب آن از تصرف دارنده قانونی آن به تصرف عامل جرم درآید. لازمه آن گرفتن، برداشتن و کش رفتن است.(گلدوزیان، ۱۳۷۲، ۲۹۳).
طبق ماده۱۹۷ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۰سرقت عبارتست از ربودن مال دیگری به طور پنهانی، سرقت برداشتن چیزی از دیگران بدون اطلاع و رضایت آنهاست. (حسینی، ۱۳۷۱، ۳۰).
گسن[۴۶] (۱۳۷۰) در بیان سرقت منزل می گوید: ربودن هر نوع کالا یا شیئی از منزل و محل سکونت به هر شکل و با بهره گرفتن از هر شیوه سرقت منزل است که متداول ترین نوع سرقت در جامعه است.
محل سکونت انسان به خاطر وسائل و مایملکی که در آن قرار دارد همواره هدف تاراج سارقین قرار داشته است. وقوع این نوع سرقت در تمام ساعات شب و روز و تمام فصول وجود دارد و یک منزل هر لحظه ممکن است مورد دستبرد قرار گیرد. در گذشته سرقت هایی که از منازل انجام می شد شکل یکسان و نزدیک به هم داشت ولی امروزه به خاطر تغییر وضعیت و شکل منزل شیوه های کار و نوع مالی که از منازل سرقت می شود متفاوت است. منازل امروزی به شکل مجتمع (شهرک ها) آپارتمانی، ویلائی و باغات بزرگ و خانه های معمولی و سنتی است، هر کدام از اقسام مذکور به صورتی خاص و در زمانی مناسب مورد دستبرد قرار میگیرند (گل محمدی، ۱۳۸۴، ۶).

۲-۳-۱-تاریخچه سرقت

سرقت یا دزدی از جمله جرایمی است که در تمام ادوار تاریخ به عنوان پدیده اجتماعی مجرمانه، مورد تنفر و انزجار عمومی بوده و در همه شرایع و مذهبها و قوانین کشورها، سرقت امری نامشروع بوده و با کیفر مواجه بوده است. بنابه نوشته منتسکیو در کتاب روح القوانین، تنها در قوم اسپارت، ارتکاب سرقت مجاز بوده است.(ولیدی، ۱۳۷۹، ۱۵۳).
از ده هزار سال پیش که انسان کشاورز موفق به تهیه محصول مازاد بر خود شد، صحرانشینانی که قادر به تهیه چنین محصولاتی نبودند، حمله و تجاوز به این انبارها را آغاز کردند و از آن زمان به بعد، دزدی و غارتگری در زندگی اجتماعی بشر شکل گرفت و این مسئله تا امروز در دوره های مختلف تاریخی در ابعاد مختلف رشد کره است. (یگانگی، ۱۳۸۱، ۴۷) نمونه هایی از مجازات سرقت در ادیان و جوامع مختلف در گذشته: در دین زرتشت در ایران باستان، برای هر نوع سرقتی، مجازات قتل را اجرا می کردند همچنین در مجموعه قوانین پادشاه بابل (حمورابی) برای سرقت مجازات کشتن سارق را اجرا می کردند. در قانون روم، یکی ازعوامل پیدایش بردگی، ارتکاب جرم سرقت بوده است بدین معنی که هرگاه سارقی را دستگیر می کردند، او را مانند غلامان و برای بردگی به نفع فرد مالباخته، به فروش می رساندند و بهای آن را به مالباخته می دادند.
در کشور چین، دزدان بی رحم (آنهایی که در حین سرقت مرتکب قتل نیز می شدند) را قطعه قطعه میکردند و سایر سارقان را با این نوع شکنجه، مجازات نمی کردند.(هاتفی، ۱۳۸۴، ۶).
در روسیه، مجازات سرقت و قتل یکسان بود و سارقان همیشه مرتکب قتل می شدند تا سرقت آنها افشاء نشود.
در فرانسه، فرانسوی ها اول در سال ۱۵۳۴ میلادی، در فرمان خود برای جلوگیری از سرقت، شکنجه چرخ را برای مجازات سارقین در نظر گرفت. در این مجازات، دست و پای سارق را می شکستند و روی چرخ می انداختند تا جان بسپارد (صدرات، ۱۳۴۰، ۴۹)
در آیین یهود، جرم سرقت ممنوع و نامشروع بوده و سارق محکوم به استرداد ۴ تا ۵ برابر مال مسروقه به مالباخته بوده است. (تورات، باب ۲۲)
به طور کلی در بررسی تاریخی و قضایی سرقت در کشور های اروپایی تا قبل از انقلاب کبیر فرانسه، مجازات سرقت، اعدام به وسیله دارزدن بوده است به علاوه سارقین را بعد از دار زدن روی زمین می انداختند و درمعابر عمومی می گرداندند و زنانی که مرتکب سرقت می شدند زنده به گور می گردند و این وضع تا اوایل قرن نوزدهم، کم و بیش ادامه داشته است، (صدرات، ۱۳۴۰، ۶۵ -۵۹).
ولی از اواسط قرن نوزدهم از شدت این عمل کاسته شده و تا آنجا که مسئله شکستن حرز به وسیله سارق یکیاز جهات تشدید مجازات محسوب می شد پس از انقلاب کبیر فرانسه با تصویب قانون جزای انقلابی، جرم سرقت به سرقت های جنایی و جنحه ای، تقسیم شد و بر حسب مجازات مورد مجازات حبس پیش بینی شد. (ولیدی، ۱۳۷۹، ۱۵۶)

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

۲-۳-۲- انواع سرقت

سرقت انواع مختلفی دارد مانند سرقت منزل، سرقت مراکز تجاری و مغازه ها، سرقت عادی مغازه، دخل زنی، جیب بری، کیف قاپی، گردنبند قاپی، سرقت وسائل نقلیه، سرقت های مسلحانه وراهزنی، سرقت های رایانه ای، سرقت از نوع هیپنوتیزم، که آنچه مورد نظر ماست سرقت منزل می باشد.
به طور کلی سرقت به دو نوع صورت می گیرد.

  1. سرقت ساده (سرقت عادی) که سارق بدون توسل به زور شیئی را می رباید.
  2. سرقت با توسل به زور و تهاجم (سرقت جبری) که به طور فردی، دسته جمعی (باند) اتفاق می افتد. (رسولی، ۱۳۸۵، ۸) سرقت را به اعتبار های مختلف می توان تقسیم بندی کرد و مورد بررسی قرار داد. (هاتفی، ۱۳۸۴، ۱۴-۱۰) که عبارتند از

۲-۳-۳-انواع سرقت به اعتبار شدت و ضعف مجازات (حقوقی)

 

  • سرقت مستوجب حد- راهزنی
  • سرقت های مشدد – سرقت های تعزیری

۲-۳-۴-انواع سرقت به اعتبار نحوه عمل عامل

-تک رو – زوجی-گروهی (باندی)

۲-۳-۵-انواع سرقت به اعتبار مال مسروقه

– سرقت فرش- سرقت خودرو، قطعات و لوازم آن
– سرقت لوازم خانگی، صوتی و تصویری- سرقت اشیاء عتیقه
– سرقت طلا، جواهرات و پول نقد- سرقت احشام

۲-۳-۶-انواع سرقت از اماکن به اعتبار محل آن

– منزل – مغازه – فروشگاه انبار- بانک- ادارات و موسسات دولتی- دفاتر اسناد رسمی و بنگاه های معاملاتی – اماکن عمومی (هتلها، پایانه ها و. ..)

۲-۳-۷-انواع سرقت از اماکن به اعتبار راه های ورود سارق

– بریدن و یا شکستن قفل(قفل بری)
– سوراخ کردن دیوار
– کلید انداختن
– کشیدن مغزی درب
– بیرون آوردن توپی
– ورود از طریق دیوار حیاط

« مفهوم دانش،پایان نامه درباره چابکی سازمانیمطالعه مقایسه ای سیاست خارجی ایران و روسیه در آسیای مرکزی- قسمت ۳۴ »