به وسیله مدارس و دانشگاهها به یادگیرندگان داده میشود. وظیفه اساسی آموزشگاههای سراسر دنیا تعلیم و تربیت جوانان است. با آن که مقاصد و محتوای این تعلیم و تربیت در میان ملتها و نیز در درون یک ملت متفاوت است، اما فرآیندهای آموزشی همه مدارس بسیار شبیه به هم است. (بلوم[1]، 1976؛ ترجمه سیف، 1374).
معلم تاثیر انکارپذیری بر دست آوردهای دانشآموزی دارد. انتظارات واقعگرایانه معلم به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمک موثر میکند. شانک (1989) معقتد است که وجود تناسب بین انتظارات معلم و توانایی دانشآموزان برای پیشرفت تحصیلی لازم است و از طرف دیگر فقدان تناسب باعث ایجاد این برداشت در دانشآموزان میشود که توقع معلم با توانایی او قابل انطباق نیست و در نتیجه انگیزه پیشرفت و به تبع آن سطح عملکرد پایین میآید. (رئیس سعیدی، 1386).
2-2-10-6- عوامل مخل در پیشرفت تحصیلی
عوامل مخل در پیشرفت تحصیلی شامل: الف) شرایط جسمی و روحی و روانی. ب) شرایط خانوادگی. ج) شرایط حاکم بر مدرسه.
الف) شرایط جسمی و روحی و روانی: شامل بیماریهای دانشآموز، نقصهای جسمانی، ضعف سلامت
عمومی، مشغولیتهای ذهنی.
ب) شرایط خانوادگی: شامل متارکه والدین، اعتیاد، فقر نظرات ناخوشایند والدین، جرو بحثهای والدین….
ج) شرایط حاکم بر مدرسه: رفتار کارکنان مدرسه، تشویقها و تنبیههای بیجا، عدم موفقیت در یادگیری ارتباط بین معلم و دانشآموز، ارتباط همسالان با یکدیگر.
2-2-10-7- اهمیت بررسی پیشرفت تحصیلی
در شرایط کنونی در جامعه ما پیشرفت و موفقیت تحصیلی هم برای خانوادهها و دانشآموزان و هم برای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین شناخت جنبههای روانشناختی دانشآموزان و واکنشهای آنها در شرایط خاص میتواند همانند یک ابزار کمک آموزشی قدرتمند عمل کند، به افزایش تاثیر ابزارهای آموزشی منجر شود و برای دانشآموز، معلم و نظام آموزش و پرورش از نظر اقتصادی سودمند باشد (چادهودی و امین، 2006).
شناخت علل و عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی میتواند کمکی موثر در کاهش افت تحصیلی و در نتیجه بهبود وضعیت جسمی، روانی و آموزشی دانشآموزان باشد (مطلق و همکارن، 1387).
2-2-10-8- رابطه خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی