فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………… 1
فصل اول: طرح تحقیق: ……………………………………………………………………………………………………………… 2
1-1- مقدمه: ………………………………………………………………………………………………………………………….. 3
1-2- بیان مسأله: …………………………………………………………………………………………………………………….. 4
1-3- اهداف تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-4- روش انجام تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………. 8
1-4-1- روش تحقیق: …………………………………………………..………………………………………………………….. 8
1-4-2- روش های گردآوری اطلاعات: ………………………………………………………………………………………. 8
1-5- سوالات تحقیق: ………………………………………………………………………………………………………………. 8
1-6- فرضیه های تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………… 9
1-7- مدل مفهومی تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………. 9
1-8- قلمرو تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………………. 10
1-9- تعریف واژه ها و اصطلاحات: ………………………………………………………………………………………….. 10
فصل دوم: پیشینه تحقیق: ……………………………………………………………………………………………………………. 12
مقدمه: ………………………………………………………………………….………………………………………………………… 13
2-1- مبانی نظری تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………. 13
2-1-1- تعریف توانمندسازی: …………………………………………………………………………………………………… 13
2-1-1-2- رویکردهای توانمندسازی: …………………………………………………………………………………………. 15
2-1-1-3- توانمندسازی روانشناختی: …………………………………………………………………………………………. 18
2-1-1-4- پیش زمینه های توانمندسازی روانشناختی: …………………………………………………………………… 25
2-1-1-5- ویژگیهای ساختار اجتماعی: ………………………………………………………………………………………. 30
2-1-1-6- تاریخچه توانمندسازی: …………………………………………………………………………………………….. 31
2-1-1-7- سیر توسعه مقیاس های اندازه گیری توانمندسازی: ………………………………………………………… 36
2-1-1-8- موانع توانمندسازی : ………………………………………………………………………………………………… 39
2-1-1-9- مزایای توانمندسازی: ……………………………………………………………………………………………….. 42
2-1-1
-10- انتقادات نسبت به توانمندسازی: ……………………………………………………………………………….. 43
2-1-1-11- توانمندسازی و قدرت: ………………………………………………………………………………………….. 45
2-1-1-12- پارادایم های قدرت: ……………………………………………………………………………………………… 48
2-1-1-13- تفاوت توانمندسازی و غنی سازی شغل: …………………………………………………………………… 53
2-1-1-14- تفاوت توانمندسازی و مشارکت: …………………………………………………………………………….. 53
2-1-1-15- مدلهای توانمندسازی: ……………………………………………………………………………………………. 54
2-1-2- ساختار سازمانی: ………………………………………………………………………………………………………… 58
2-1-2-2-1- تعیین کننده های ساختار: ……………………………………………………………………………………… 63
2-1-2-2-2- ابعاد ساختار سازمانی: …………………………………………………………………………………………. 63
2-1-2-3- عوامل اثرپذیر از ساختار سازمانی: …………………………………………………………………………….. 71
2-1-2-4- انواع ساختار سازمانی: …………………………………………………………………………………………….. 73
2-1-2-5- تحول در ساختار: …………………………………………………………………………………………………… 84
2-1-2-6- تغییر ساختاری: ………………………………………………………………………………………………………. 85
2-2- مبانی تجربی تحقیق: ……………………………………………………………………………………………………….. 86
2-2-1- مطالعات و تحقیقات خارجی: ………………………………………………………………………………………… 86
2-2-2- مطالعات و تحقیقات داخلی: ………………………………………………………………………………………….. 87
فصل سوم: روش تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………… 89
مقدمه: …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 90
3-1- نوع تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………….. 90
3-2- روش تحقیق: ………………………………………………………………………………………………………………….. 90
3-3- جامعه آماری و روش نمونه گیری: ……………………………………………………………………………………… 91
3-4- روش گردآوری داده ها: …………………………………………………………………………………………………… 92
3-5- روایی وپایایی پرسشنامه: …………………………………………………………………………………………………. 94
3-6- روش تجزیه وتحلیل اطلاعات: …………………………………………………………………………………………. 96
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق: ……………………………………………………………………………….97
4-1- مقدمه : …………………………………………………………………………………………………………………………… 98
4-2- تحلیل توصیفی داده ها : ………………………………………………………………………………………………….. 99
4-2-1- ویژگیهای جمعیت شاختی پاسخ دهندگان : …………………………………………………………………….. 99
4-3- تحلیل استنباطی داده ها: ………………………………………………………………………………………………….. 102
4-3-1- تحلیل عاملی متغیرهای تحقیق: ……………………………………………………………………………………… 102
4-3-2- بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها: …………………………………………………………………………………. 115
4-3-3- آزمون فرضیه ها: ………………………………………………………………………………………………………… 117
فصل پنجم: خلاصه ، بحث و نتیجه گیری: ……………………………………………………………………………………. 125
5-1- نتیجه گیری: ……………………………………………………………………………………………………………………. 126
5-2- پیشنهادها : …………………………………………………………………………………………………………………….. 128
5-3- پیشنهادها برای محققان آینده: …………………………………………………………………………………………… 131
5-4- محدودیت های تحقیق: …………………………………………………………………………………………………….. 131
منابع :……………………………………………………………………………………………………………………………………….132
منابع فارسی: …………………………………………………………………………………………………………………….. 133
منابع لاتین: ………………………………………………………………………………………………………………………. 135
پیوستها : ………………………………………………………………………………………………………………………………….137
پیوست1: پرسشنامه ساختار سازمانی…………………………………………………………………………………………….138
پیوست2: پرسشنامه توانمندی روانشناختی………………………………………………………………………………………140
پیوست 3: Kolmogorov-Smirnov Test …………………………………………………………………………… 142
پیوست 4 : Correlations ……………………………………………………………………………………………………… 143
چکیده انگلیسی: ………………………………………………………………………………………………………………………. 144
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول 2-1: مقایسه پارادایم های قدرت ………………………………………………………………………………………………. 52
جدول 3-1: وضعیت جامعه آماری تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 92
جدول3-2 : جزییات پرسشنامه ساختار سازمانی…………………………………………………………………………………… 93
جدول 3-3 : جزییات پرسشنامه سنجش عوامل توانمندی روانشناختی……………………………………………………. 93
جدول 4-1 : وضعیت جمعیت شناختی جامعه آماری ……………………………………………………………………………. 99
جدول4-2 : راهنمای شناسایی علائم اختصاری متغیرهای مدل ……………………………………………………………… 103
جدول4-3 : توزیع نرمال متغیرها………………………………………………………………………………………………………….. 116
جدول4-4 : شاخص های برازندگی مدل مفهومی تحقیق ………………………………………………………………………. 118
جدول4-5 : نحوه داوری میزان عددی ضریب همبستگی:…………………………………………………………………….. 119
جدول4-6 : خروجی ضریب همبستگی بین ساختار سازمانی و عوامل روان شناختی …………………………… 120
جدول4-7 : خروجی ضریب همبستگی بین رسمیت و عوامل روان شناختی ………………………………………….. 121
جدول4-8 : خروجی ضریب همبستگی بین تمرکز و عوامل روان شناختی…………………………………………….. 122
جدول4-9 : خروجی ضریب همبستگی بین پیچیدگی و عوامل روان شناختی ……………………………………….. 122
جدول4-10 : نتایج فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………………. 124
فهرست نمودار ها
عنوان شماره صفحه
نمودار 1-1 : مدل مفهومی تحقیق …………………………………………………………………………………………………… 9
نمودار 2-1 : عوامل کاهش خودکارآمدی ………………………………………………………………………………………… 22
نمودار 2-2 : مدل اسپریتزر ……………………………………………………………………………………………………………. 57
نمودار 4-1 : مدل اندازه گیری رسمیت با استفاده از تحلیل عاملی در حالت استاندارد ……………………………. 104
نمودار 4-2 : مدل اندازه گیری رسمیت با استفاده از تحلیل عاملی در حالت معنی داری …………………………. 104
نمودار 4-3 : مدل اندازه گیری تمرکز با استفاده از تحلیل عاملی در حالت استاندارد ……………………………… 105
نمودار 4-4 : مدل اندازه گیری تمرکز با استفاده از تحلیل عاملی در حالت معنی داری…………………………….. 105
نمودار 4-5 : مدل اندازه گیری پیچیدگی با استفاده از تحلیل عاملی در حالت استاندارد ………………………….. 106
نمودار 4-6 : مدل اندازه گیری پیچیدگی با استفاده از تحلیل عاملی در حالت معنی داری ……………………….. 106
نمودار 4-7 : مدل اندازه گیری ساختار با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم در حالت استاندارد ……. 107
نمودار 4-8 : مدل اندازه گیری ساختار با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم در حالت معنی داری …. 108
نمودار 4-9 : مدل اندازه گیری احساس معنی دار بودن با استفاده از تحلیل عاملی در حالت استاندارد ………. 109
نمودار 4-10:مدل اندازه گیری احساس معنی دار بودن با استفاده از تحلیل عاملی در حالت معنی داری …….. 109
نمودار 4-11:مدل اندازه گیری احساس شایستگی با استفاده از تحلیل عاملی در حالت استاندارد …………….. 110
نمودار 4-12:مدل اندازه گیری احساس شایستگی با استفاده از تحلیل عاملی در حالت معنی داری …………… 110
نمودار 4-13:مدل اندازه گیری احساس خودتعیینی با استفاده از تحلیل عاملی در حالت استاندارد ……………. 111
نمودار 4-14:مدل اندازه گیری احساس خودتعیینی با استفاده از تحلیل عاملی در حالت معنی داری ………….. 111
نمودار 4-15:مدل اندازه گیری احساس تأثیر با استفاده از تحلیل عاملی در حالت استاندارد …………………….. 112
نمودار 4-16:مدل اندازه گیری احساس تأثیر با استفاده از تحلیل عاملی در حالت معنی داری ………………….. 112
نمودار 4-17:مدل اندازه گیری احساس اعتماد با استفاده از تحلیل عاملی در حالت استاندارد ………………….. 113
نمودار 4-18:مدل اندازه گیری احساس اعتماد با استفاده از تحلیل عاملی در حالت معنی داری ……………….. 113
نمودار 4-19:مدل اندازه گیری توانمندی روانشناختی با استفاده از تحلیل عاملی در حالت استاندارد ………… 114
نمودار 4-20:مدل اندازه گیری توانمندی روانشناختی با استفاده از تحلیل عاملی در حالت معنی داری ………. 115
نمودار 4-21 : اندازه گیری مدل کلی و نتایج فرضیه ها در حالت استاندارد …………………………………………. 117
نمودار 4-22 : اندازه گیری مدل کلی و نتایج فرضیه ها در حالت معنی دار……………………………………………. 118
فهرست شکل ها
عنوان شماره صفحه
شکل 2-1 : ساختار بلند …………………………………………………………………………………………………………………….62
شکل 2-2 : ساختار تخت …………………………………………………………………………………………………………………..62
شکل 2-3 : ساختار ساده ………………………………………………………………………………………………………………….75
شکل 2-4 : بروکراسی ماشینی………………………………………………………………………………………………………….. 77
شکل 2-6 : ساختار بخشی …………………………………………………………………………………………………………………81
شکل 2-7 : ساختار ادهوکراسی…………………………………………………………………………………………………………. 83
شکل 4-1 : وضعیت پاسخ دهندگان از نظر جنسیت …………………………………………………………………………. 100
شکل 4-2 : وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سن ……………………………………………………………………………….. 100
شکل 4-3 : وضعیت پاسخ دهندگان از نظر تحصیلات ……………………………………………………………………… 101
شکل 4-4 : وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سابقه کاری …………………………………………………………………… 101
تأثیر ساختار سازمانی بر توانمندی روان شناختی کارکنان
در شهرداریهای شهرستان نطنز
چکیده:
بسیاری از مدیران به این نکته پی برده اند که تنها مزیت رقابتی واقعی و پایدار سازمانها ، افراد و کارکنان آنها هستند فلذا درجهت نگهداری و توسعه منابع انسانی توجه ویژه ای به توانمندسازی دارند. به دلیل اهمیت توانمندی روانشناختی بعنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت فرآیندهای توانمندسازی و مشارکت در تصمیم گیریها ، شناخت شرایطی که بر این متغیر تأثیر می گذراند اهمیت ویژه ای دارد. ساختار سازمانی باتوجه به چارچوبی که بر افراد تحمیل می کند می تواند توانمندی را به شدت تحت تأثیر قرار دهد و جهت رفتار افراد و نگرشهای آنها نسبت به سازمان و حتی خودشان را مشخص می نماید. تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر توانمندی روانشناختی کارکنان شهرداری های شهرستان نطنز با روش تحقیق توصیفی – همبستگی و با روش نمونه گیری سرشماری انجام شده است. داده های موردنیاز با استفاده از پرسشنامه های استاندارد اسپریتزر و رابینز و از میان 170 نفر از کارکنان جمع آوری گردید. سپس ارتباط میان متغیرهای تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون آزمون گردید و برای بررسی وجود رابطه علی میان متغیرها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد ساختار سازمانی بر توانمندی روان شناختی کارکنان در سازمان مورد مطالعه تأثیر دارد و ابعاد سه گانه ساختار سازمانی شامل رسمیت ، تمرکز و پیچیدگی تأثیر مستقیمی بر توانمندی روانشناختی کارکنان دارند بطوریکه هرچه رسمیت و تمرکز و پیچیدگی ساختار در سازمان افزایش یابد عوامل توانمندی روانشناختی کارکنان شامل احساس پنج گانه معنی دار بودن ، شایستگی ، تأثیر ، خودتعیینی و اعتماد تحت تأثیر قرار می گیرند. فلذا پیشنهاد می گردد سازمان مورد مطالعه جهت منعطف تر نمودن ساختار سازمانی خود به منظور افزایش توانمندی روانشناختی کارکنان اقداماتی نظیر مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ، کاهش الزامات قانونی ، افزایش ارتباطات سازمانی ، تفویض اختیار به کارکنان ، اجرای الگوی عدم تمرکز و تغییر در فرآیندهای کاری را انجام دهد.
واژه های کلیدی:
رسمیت ، تمرکز ، پیچیدگی ، احساس معنی دار بودن ، شایستگی ، تأثیر ، خودتعینی ، اعتماد