استاد راهنما:
دکتر محمود نجفی
تابستان 93
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
فهرست مطالب
عنوان | صفحه | |
فصل نخست: کلیات تحقیق | ||
1-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. | 3 | |
1-2- بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………… | 5 | |
1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق………………………………………………………………………………………………… | 8 | |
1-4- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………. | 9 | |
1-5- اهداف کلی………………………………………………………………………………………………………………………. 1-6- اهداف جزئی…………………………………………………………………………………………………………………….. 1-7- فرضیههای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… 1-8- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها…………………………………………………………………………………. |
9 9 10 10
|
|
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق | ||
2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 14 | |
2-2- تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………………………………………… | 14 | |
2-3-تعاریف تنظیم هیجان……………………………………………………………………………………………………….. | 15 | |
2-4- ویژگیهای تنظیم هیجان……………………………………………………………………………………………….. | 16 | |
2-5-مدلهای تنظیم هیجان……………………………………………………………………………………………………. | 20 | |
2-6- رضایت زناشویی……………………………………………………………………………………………………………….
|
24 | |
2-7- عوامل مؤثر در رضایت زناشویی………………………………………………………………………………………. | 26 | |
2-8- کیفیت زندگی………………………………………………………………………………………………………………… | 40 | |
2-9- تعریف کیفیت زندگی……………………………………………………………………………………………………… | 41 | |
2-10- تعریف روانشناسی مثبتنگر بر اساس کیفیت زندگی………………………………………………….. | 42 | |
2-11- نظریه کیفیت زندگی……………………………………………………………………………………………………. | 43 | |
2-12- الگوی پنجگانه رضایتمندی از زندگی……………………………………………………………………………. | 47 | |
2-12- 1-عناصر پنج گانه نظریه کیفیت زندگی……………………………………………………………………….. 2-13- کیفیت زندگی، سلامتی و سلامت فکری………………………………………………………………………. 2-14- کیفیت زندگی و روشهای کنترل استرس…………………………………………………………………… |
47 50 51 |
|
2-15-بازنگری پژوهشهای مربوطه……………………………………………………………………………………………. | 51 | |
فصل سوم: روش تحقیق | ||
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. 3-2- روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………… 3-3- جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………….. |
57 57 57 |
|
3-4-نمونه و روش نمونهگیری………………………………………………………………………………………………….. | 57 | |
3-5- ابزار های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. | 58 | |
3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………………. فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها |
59 | |
4-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 61 | |
4-2- یافتههای جمعیت شناختی……………………………………………………………………………………………… | 61 | |
4-3- یافتههای توصیفی……………………………………………………………………………………………………………. | 63 | |
4-4- یافتههای استنباطی………………………………………………………………………………………………………… | 66 | |
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری | ||
5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. | 76 | |
5-2- تبیین فرضیههای پژوهش………………………………………………………………………………………………. 5-3- محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………………………………. |
76 80 |
|
5-4- پیشنهادهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………… | 80 | |
5-5- منابع………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 81 | |
5-6- پیوست………………………………………………………………………………………………………………………………… | 96 |
چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی در فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان و سایر متأهلین شهرستان لردگان بود. این پژوهش از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیهی فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان و سایر متأهلین شهرستان لردگان بود. نمونه پژوهش160 نفر بودند که 80 نفر از آنها فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان بودند و 80 نفر از آنها متأهلین غیر جانباز بودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی و کرایج (36 سؤالی)، رضایت زناشویی انریچ (47 سؤالی) و پرسشنامه کیفیت زندگی( 26 سؤالی) استفاده گردید. نتایج دادههای پژوهش با روش تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) نشان داد که بین میانگین تنظیم هیجان، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی در فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان و سایر متأهلین تفاوت معناداری وجود دارد (005/0>P). با توجه به این نتایج، بهتر است که به آموزشهای ویژه این گروه و اقدامات پیشگیرانهی آن توجه کرد. زیرا این متغییرها کمک کنندهی خوبی در زمینه درمان مناسبتر و حمایت بهتر از این افراد میباشد.
واژگان کلیدی: جانبازان اعصاب و روان، کیفیت زندگی، رضایت زناشویی، تنظیم هیجان
فصل نخست:
کلیات تحقیق
1-1-مقدمه
جنگ به عنوان یک عامل فشارزای روانی پیامدهای گستردهای را در زمینههای مختلف فردی و اجتماعی بر جامعه تحمیل میکند. مشکلات جسمی و روانی فرد جانباز که معمولا در خانواده نقش اول را دارد و اثرات غیرمستقیم آن بر خانوادههای آنان از جمله ناگوارترین تبعات این پدیده میباشد (عراقی، 1382). نیمی از جانبازان به سبب معلولیت خویش باعث ایجاد تنش در محیط خانوادهی خود میشوند (قهاری، 1382). این مسائل به نوبهی خود همسر و فرزندان جانبازان را تحت تأثیر قرار میدهد و باعث پایین آمدن کیفیت زندگی و رضایت زناشویی در آنها میشود. اگر چه تعریف منفرد و جهانی از مفهوم کیفیت زندگی[1] در دست نیست، اما یک توافق گسترده در زمینه چند بعدی بودن این مفهوم وجود دارد که دربرگیرنده ابعاد رفاه اجتماعی، فیزیکی و روانی است ( فوه، وانگ و لو[2]، 2000). کیفیت زندگی مفهوم وسیعی است که عرصههای مختلف زندگی، همچون وضعیت مالی، کار، عشق، مذهب همچنین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی را در بر دارد ( جانسون، داهلسترون و براسترون[3]، 2005). در مطالعات کیفیت زندگی، خود فرد تنها مرجع برای ارزیابی کیفیت زندگی اوست در نتیجه یک ناراحتی خاص که برای یک نفر ممکن است ادامه زندگی را غیر ممکن میسازد، از نظرفرد دیگر تنها به عنوان ناراحتی قلمداد میشود (پوور[4]، 2003). یکی از جنبههای بسیار مهم ارتباط بین زن و شوهر رضایتی است که زن و شوهر از ازدواج خود تجربه میکنند (لوکاس[5]، 2003). پژوهشها نشان دادهان که رضایت از ازدواج، رابطهای قوی با احساس خوشبختی و شادکامی (سینها و ماکرجک[6]، 1990؛ ویلسون و اسلوالد[7]، 2005)، بهزیستی (داینر، گوم، سو و اوشی[8]، 2002) و سلامت عمومی زوجین دارد (لمب، لی و دماریس[9]، 2003). رضایت زناشویی وضعیتی است که در آن زن و شوهر در بیشتر مواقع، احساس خوشبختی، رضایت از ازدواج و رضایت از همدیگر دارند ( کارنی و برادیوری[10]، 2005). عدم رضایت از زندگی زناشویی با وضعیت سلامتی ضعیفتر، علائم افسردگی، مشکلات شخصیتی، رفتارهای نامناسب و وضعیت ضعیف اجتماعی همبسته است (مالتی[11] و همکاران، 2004). ازدواج ناهماهنگ، عامل خطری برای افسردگی است (ساپینگتون[12]، 2001)، در مقابل رضایت زناشویی با کاهش خطر ابتلا به افسردگی همراه است. همسرانی که اختلاف دارند، افسردهتر هستند و رفتار خصمانهتر و خلقی مضطربتر دارند (برامیت[13] و همکاران، 2000). تنظیم هیجان شکل خاصی از خودنظمبخشی است و به عنوان فرایندهای بیرونی و درونی دخیل در بازبینی، ارزشیابی و تعدیل ظهور، شدت و طول مدت واکنشهای هیجانی تعریف شده است (تامپسون[14]، 1994) که در سطح هشیار، نیمه هشیار و ناهشیار بکار گرفته میشود. پژوهشها نشان میدهد که استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان مثبت پیشبینیکنندهی عاطفهی منفی پایین است (مارتینی و بوسری[15]، 2010). تنظیم هیجان نقش مهمی در سازگاری ما با وقایع استرسزای زندگی دارد. (آیزنبرگ[16]، 2000).
نتایج پژوهشها نشان میدهند که ظرفیت افراد در تنظیم مؤثر هیجانها بر شادمانی روانشناختی، جسمانی و بینفردی تأثیر میگذارد. در رویکردهای نوین، علت اختلالات هیجانی به نقص در کنترلهای شناختی نسبت داده میشود، به طوری که ناتوانی در کنترل هیجان منفی، ناشی از از وجود افکار و باورهای منفی دربارهی نگرانی و استفاده از شیوههای ناکارآمد مقابلهای است. سبکهای مقابله مشتمل بر کوششهایی از نوع عملی و درونروانی برای مهار مقتضیات درونی و محیطی و تعارضهای میان آنهاست. لذا مفهوم تنظیم هیجان، به دقت مرتبط با مفهوم مقابله است. سبکهای مقابله در سه بعد 1- شناختی (با تفکر) 2- مداخلات رفتاری 3- ترکیبی از دو بعد شناختی و رفتاری، هیجان را تنظیم میکنند (گروس، 2001). پژوهشها نشان میدهند که تفاوتهای افراد در استفاده از سبکهای مختلف تنظیم هیجان موجب پیامدهای عاطفی، شناختی و اجتماعی مختلفی میشود، چنانکه استفاده از سبکهای ارزیابی مجدد با هیجانهای مثبت، عملکرد میانفردی بهتر و بهزیستی بالاتر ارتباط دارد. از این رو هدف پژوهش حاضر مقایسهی تنظیم هیجان، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی در فرزندان متأهل جانبازان اعصاب و روان و سایر متأهلین میباشد.
1-2- بیان مسئله
جنگ هشت ساله عراق علیه ایران لطمات و خسارات همه جانبهای به کشور ما وارد کرد. از جمله این خسارات جبران ناپذیر شهید، مجروح و مفقود شدن جمع کثیری از بهترین اقشار مردم کشورمان بود. آسیبهای روحی و روانی که به خانوادههای این گروه وارد شد نیز قابل توجه است و اثرات سوء آن نیز همچنان ادامه دارد. از جمله این مسایل بهداشت روانی خانواده جانبازان یعنی همسر و فرزندان آنها است که در اثر کم توجهی به نیازهای اولیه آنان در معرض خطر قرار گرفته است. آسیبهای روانی هم مثل آسیبهای جسمی اگر به موقع و به سرعت تشخیص داده نشوند و تدابیر درمانی لازم صورت نگیرد آثار و عوارض و پیامدهای ناگواری بر خانواده و اجتماع بر جا خواهد گذاشت. تقریبا صددرصد آسیبدیدگان اعصاب و روان از اختلال خواب، ضعف و سستی، سردرد و سرگیجه، احساس از دست رفتن انرژی، خستگی، دردهای عضلانی و مفصلی، عدم تمرکز حواس، یأس و ناامیدی، عدم احساس لذت از زندگی و افکار مرگ شکایت دارند (بحرینیان و برهانی، 1382). فرزندان جانبازان اعصاب و روان از اولین مراحل رشد روانی، به طور مکرر و مستمر در معرض فشارها و ضربات روانی هستند و به همین دلیل بروز اختلالات روانی و رفتاری در آنها به دور از انتظار نخواهد بود (رضاییان و محمدی، 1379؛ سیگال[17]، 1971؛ آبرامس[18]، 1999؛ دیویدسون و میلر[19]، 2001 و هاسین[20]، 2001). همچنین تحقیقات گوناگون نشان دادند که میزان سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی در همسران جانبازان اعصاب و روان و فرزندان آنها پایینتر از سایر افراد است ( بحرینیان و برهانی، 1382). و این عوامل منجر به پایین آمدن کیفیت زندگی فرزندان این گروه میشود.