فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق
مقدمه 2
تعریف مسئله 3
فرضیات مسئله ماشینهای موازی این مطالعه 3
اهداف تحقیق 4
1-5. جنبههای نوآوری تحقیق 4
1-6. محتویات تحقیق 4
1-7. جمعبندی 4
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
2-1. مقدمه 7
2-2. تعربف اثر یادگیری در فن زمانبندی 7
2-3. تعریف نگهداری و تعمیرات در زمانبندی 9
2-4. ادبیات و پیشینه تحقیق 10
2-4-1. مسائل ماشینهای موازی 10
2-4-2. مروری بر مطالعات زمانبندی با اثر یادگیری 11
2-4-3. مروری بر مطالعات اثر همزمان یادگیری و زوال در زمانبندی 11
2-4-4. مروری بر مطالعات زمانبندی با اثر استهلاک 12
2-5. جمعبندی 13
فصل سوم: ارائه مدل ریاضی
3-1. مقدمه 14
3-2. تعریف مسئله 14
3-3. فرضیات مسئله 14
3-4. مدل ریاضی پیشنهادی 15
3-4-1. اندیسها 15
3-4-2. پارامترهای مسئله 15
3-4-3. متغیرهای تصمیم 15
3-4-4. مدل ریاضی 16
3-4-5. توضیحات مدل 17
3-5. تحلیل حساسیت 17
3-6. پیچیدگی مسئله 22
3-7. مقدمهای بر الگوریتم ژنتیک 24
3-7-1. شمای کلی الگوریتم ژنتیک 25
3-7-2. واژگان الگوریتم
zusa.ir |
ژنتیک 26
3-7-3. جامعه اولیه 26
3-7-4. عملیات ژنتیک 27
3-7-4-1.عملگر انتخاب 27
3-7-4-2.عملگر تقاطع 28
3-7-4-3. عملگر جهش 29
3-7-4-4.تابع برازش 30
3-7-4-5. شرط توقف 30
3-8 .معرفی الگوریتم رقابت استعماری
3-8-1. مقدمه 30
3-8-2. شکلدهی امپراطوری اولیه 30
3-8-3. سیاست جذب، حرکت کشور مستعمره به سمت استعمارگر 33
3-8-4. انقلاب 35
3-8-5. جابهجایی قدرت بین استعمارگر و مستعمره 35
3-8-6. رقابت استعماری 36
3-8-7. همگرایی 37
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
4-1. مقدمه 41
4-2. ساختار الگوریتم ژنتیک پیشنهادی 41
4-2-1. ساختار کروموزوم 41
4-2-2. جمعیت اولیه 42
4-2-3. تابع برازش 42
4-2-4. عملگر تقاطع 43
4-2-5. عملگر جهش 44
4-2-6. ارزیابی فرزندان 45
4-2-7. جست و جوی محلی 45
4-2-8. معیار توقف 45
4-3. ساختار الگوریتم رقابت استعماری پیشنهادی 46
4-4. نتایج محاسباتی 47
4-4-1. تنظیم پارامترها 47
4-4-2. روش تاگوچی 47
4-4-3. روش تاگوچی برای تنظیم الگوریتم ژنتیک 49
4-4-4. روش تاگوچی برای تنظیم الگوریتم رقابت استعماری 50
4-5. معیارهای عملکرد
4-5-1. شاخص زمان محاسباتی 52
4-5-2. روشهای اندازهگیری عملکرد الگوریتمها 52
4-5-3. تحلیل نمودار زمان محاسباتی الگوریتم ژنتیک و رقابت استعماری 55
4-6. جمعبندی 56
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات آتی
5-1. جمعبندی 59
5-2. پیشنهادات آتی 59
ضمیمه یک 60
ضمیمه دو 65
منابع و مراجع 71
لیست جدولها
جدول 3-1. دادههای مسئله اول برای کار و زمان 18
جدول 3-2. دادههای مسئله اول برای نرخ یادگیری 18
جدول 3-3. دادههای مسئله اول برای نرخ استهلاک 18
جدول 3-4. دادههای مربوط به زمان نگهداری برای مسئله اول 18
جدول 3-5. دادههای مسئله دوم برای کار و زمان 19
جدول 3-6. دادههای مسئله دوم برای نرخ یادگیری 19
جدول 3-7. دادههای مسئله دوم برای نرخ استهلاک 20
جدول 3-8. دادههای مربوط به زمان نگهداری برای مسئله دوم 20
جدول 3-9. دادههای مسئله سوم برای کار و زمان 21
جدول 3-10. دادههای مسئله سوم برای نرخ یادگیری 21
جدول 3-11. دادههای مربوط به زمان نگهداری برای مسئله سوم 21
جدول 3-12. دادههای مسئله سوم برای نرخ استهلاک 22
جدول 4-1. پارامترهای الگوریتم ژنتیک در سه سطح 49
جدول 4-2. مقادیر بهینه برای پارامترهای GA 50
جدول 4-3. پارامترهای الگوریتم ICA در سه سطح 50
جدول 4-4. مقادیر بهینه برای پارامترهای ICA 51
جدول 4-5. نتایج بدستآمده از روش دقیق، الگوریتم ژنتیک و رقابت استعماری 53
لیست شکلها
شکل 2-1. رویکردهای مدلسازی اثر یادگیری 9
شکل 3-1. سلسله مراتب پیچیدگی توابع هدف در مسائل زمانبندی 24
شکل 3-2. تقاطع تکنقطهای 29
شکل 3-3. تقاطع دو نقطهای 29
شکل 3-4. نحوه تخصیص کشورهای مستعمره به کشور استعمارگر 32
شکل 3-5. حرکت خطی مستعمره در راستای استعمارگر 34
شکل 3-6. زاویه انحراف رسیدن کشور مستعمره به امپریالیسم 34
شکل 3-7. مسیر انقلاب در یک کشور مستعمره 35
شکل 3-8 .جابهجایی قدرت مابین کشورهای استعمارگر و مستعمره 36
شکل 3-9. سقوط امپراطوریهای ضعیفتر 37
شکل 4-1. ساختار دو بخش و نحوه کدگشایی کروموزوم 42
شکل 4-2. نحوه عملکرد عملگرهای تقاطع 44
شکل 4-3. نمایش و نحوه عملگر جهش 45