مختلف خرده فروشی نشات گرفته است. پاراسومان، بری وزیتمل اولین کسانی هستند که تلاش کردند تا روشهای مختلف ارزیابی کیفیت خدمات را مقایسه و طبقه بندی نمایند، سرکوال[1] از یک مدل مفهومی گرفته شده که در سال 1995 توسط پاراسوراما و همکارانش ارائه شد.در این مدل کیفیت خدمات نتیجه مقایسه انتظارات و ادراک مشتریان است.( فلاح شمس ، امامی،1389)
سطحی از اطمینان و اعتماد مشتری در ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده از سوی فراهم کننده خدمت، نقش مهمی را ایفا میکند. هرچه مشتری اطمینان و اعتماد بیشتری به ارائه دهنده خدمت داشته باشد، ادراک بهتری از کیفیت خدمت خواهد داشت. در واقع ویژگی قابلیت اطمینان مربوط به این توانایی است.(Carman,1990,82)
2-1-19– بانکداری الکترونیک
امروزه باتوجه به ورود تکنولوژیهای جدید در پردازش وتبادل دادهها نیازهای جدیدی برای نحوه ارایه خدمات بانکی مطرح شده است. توسعه سریع در تکنولوژی اگربه طور مناسب وبه موقع باشد به توسعه اقتصادی کشور کمک میکند.کشوری که دراستفاده از تکنولوژیهای جدید شکست میخورد ویا حتی در پیاده
سازی آنها تاخیر دارد از دیگران عقب میماند.اقتصاد جدید تحت تاثیر انقلاب الکترونیک کامپیوترها شبکه های کامپیوتری وتوسعه اینترنت قرار گرفته است. تغییرات تکنولوژی نه تنها بر تولید و تجارت تاثیر میگذارد بلکه بر واسطههای مالی و بانکها نیز تاثیر میگذارد. (Andiry ,2001,5)
صنعت بانکداری امروزه به سرعت در حال تغییر است. باتوسعه اقتصاد بینالمللی و رقابتی شدن بازارها بانکها نیز تحت تاثیر قرار گرفتهاند.نیروی اصلی در این محیط تکنولوژی است که موجب شکستن موانع قانونی جغرافیایی وصنعتی شده و محصولات وخدمات جدیدی ایجاد کرده است.باگسترش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در عرصههای مختلف زندگی بشر مفاهیم و پدیدههای جدیدی بهوجود آمده است که از جمله این مفاهیم میتوان به تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک، بیمه الکترونیک و آموزش الکترونیک اشاره نمود. (National Coordination,1999,9)
بانکداری اینترنتی شامل سیستمی است که مشتریان موسسات مالی را قادر میسازد که به حسابها دسترسی داشته، توانایی مبادله در کسب و کار، یا دسترسی به اطلاعاتی برای محصولات و خدمات مالی از طریق شبکه های خصوصی یا عمومی، از قبیل اینترنت را داشته باشند.( خان[2] ،2007، 86)
با موفقیت و رشد رو به جلو امنیت اینترنت و رشد تقاضاهای مصرف کنندگان برای این خدمات، بانکهای بسیاری در اقصی نقاط جهان به سمت اریه دسترسی کامل به حساب و معاملات از طریق اینترنت پیش رفتهاند.(لی و ورتینگتون[3]،2004، 4)
به جز برداشت پول نقد، بانکداری اینترنتی امکان دسترسی به هر نوع از معاملات بانکی را با کلیک بر روی موس فراهم مینماید. بانکداری اینترنتی مزایایی را هم برای فراهم کننده و هم برای مشتریان فراهم میآورد. از دیدگاه بانک مهمترین مزیت صرفهجویی در هزینه است.
[1] – Servqual