وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه قانون حمایت خانواده-:احقاق حق و اجرای عدالت

 
تاریخ: 26-07-98
نویسنده: مدیر سایت

پایان نامه قانون حمایت خانواده-:احقاق حق و اجرای عدالت
احقاق حق و اجرای عدالت

دومین فایده آیین دادرسی این است که رعایت دقیق، صحیح، بدون تبعیض و بدون استثنای آن موجب احقاق حق و در نهایت اجرای عدالت خواهد شد. توسل به مقررات آیین دادرسی به دلایل زیر موجب اجرای عدالت می‎شود.

الف) مقررات آیین دادرسی درخصوص صلاحیت دادگاهها موجب می‎شود که دعاوی توسط قضات متخصص و باتجربه رسیدگی گردد. این امر منجر به صحیح‎تر و دقیق‎تر بودن آرای صادره از دادگاهها می‎شود. البته مقررات صلاحیت برای تقسیم کار میان دادگاهها نیز هست.

ب) قاعده فراغ دادرس موجب می‎شود که از یک سو قاضی در صدور رأی دقت لازم را بنماید و از سوی دیگر نتواند رأی صادره را تغییر دهد.

ج) اصل بی‎طرفی قاضی سبب حفظ حقوق اشخاص و تساوی آنها در مقابل یکدیگر است.

د) تساوی مردم و دولت در امر دادرسی یعنی قواعد آیین دادرسی در تمام موارد و نسبت به همه‎ی طرفین دعوا اجرا می‎شو

zusa.ir

د و تفاوتی ندارد که یک طرف دعوا مردم باشند یا دولت بلکه تکالیف و حقوقی را که قانون برای طرفین دعوا قرار داده است نسبت به آنها اعمال خواهد شد.

 مبحث پنجم-ویژگی‎های قوانین قدیم
مقررات آیین دادرسی مقررات شکلی است و عمدتاً از قوانین غربی گرفته شده و بعضاً با مقررات فقهی تطبیق دارد و در برخی موارد مانند ادله اثبات دعوا تأثیر فراوانی از فقه پذیرفته است. در هر حال در آیین دادرسی مهم این است که به دعاوی به‎طور سریع و دقیق رسیدگی شود.در زیر به برخی از ویژگی‎های آیین دادرسی اشاره می‎گردد.

قوانین امری قوانینی هستند که توافق برخلاف آنها ممکن نیست. درمقابل، قوانین تخییری قوانینی هستند که اشخاص می‎توانند برخلاف آنها توافق نمایند اما در صورت عدم چنین توافقی، قوانین 

« دانلود پایان نامه ارشد: ارائه یک مدل جدید جایابی و تخصیص در محیط غیرقطعیفایل پایان نامه : کلاهبرداری در امور ثبت اسناد و املاک و قانون جامع کاداستر »