فصل اول
کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
بر اساس مفاهیم گزارشگری مالی، هدف اولیهی صورتهای مالی، ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقهبندی شده در خصوص وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطافپذیری مالی واحد تجاری جهت یاری نمودن استفادهکنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمهای اقتصادی است. استفادهکنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمهای اقتصادی خود، صورتهای مالی خصوصاً صورت سود و زیان را که منعکس کنندهی عملکرد واحد تجاری و در برگیرندهی بازده حاصل از منابع تحت کنترل مدیریت واحد تجاری است را به کار میگیرند. فرآیند اندازهگیری سود و نتیجه آن، نقش مهمی در ادارهی شرکت دارد و معمولاً کاربران صورتهای مالی اهمیت زیادی برای آن قائلاند. از طرفی دیگر رقابت در بازار محصول در شرایط کنونی شدت یافته است. واحدهای اقتصادی مجبورند برای ادامه فعالیت و توسعه آن در بازار رقابتی تکاپو کنند. لذا این موضوع به منظور مطالعه رابطه بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود طراحی و در پنج قصل اجرا خواهد شد. فصل اول به عنوان فصل کلیات تحقیق به بیان مسأله و اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف و فرضیات پژوهش و خلاصهای از روش انجام پژوهش خواهد پرداخت.
1-2- مسأله پژوهش
دیدگاههای زیادی در مورد رابطه بین مدیریت سود و بازار محصول وجود دارد که تعیین میکند مدیر شرکت به هنگام تصمیمگیری در مورد تأمین مالی باید رقابت موجود در بازار محصول را نیز در نظر بگیرد. اقتصاددانان مالی و صنعتی، به طور فزایندهای به رابطه بین رقابت در بازار محصول[1] و تصمیمات مالی شرکتها پی بردهاند (گانی و همکاران[2]، 2011). از دید سهامداران نیز، همانگونه که آنها از افزایش ثروت در دورههای خوب منفعت میبرند، در زمانهای بد نیز حاضرند که یک کاهش سودآوری را نادیده بگیرند و این به خاطر این واقعیت است که به دلیل مسئولیت محدود سهامداران، نتایج نامساعد به بستانکاران منتقل میشود. در نتیجه، شرکتهایی که در بازار با انحصار چند جانبه فعالیت میکنند در مقایسه با شرکتهایی که بازارشان، بازار رقابتی کامل است، تلاش میکنند زمانی که موقعیت به دست آوردن سود بیشتر فراهم است، با ایجاد بدهی بیشتر، تولید خود را افزایش دهند (پاندی[3]، 2004).
هدف حداکثر سازی سود، امری بدیهی در ادبیات سازمانی هر صنعت است. این نظریه بسیار شبیه به نظریه تأمین مالی است که در آن فرض میشود، هدف شرکت، حداکثر کردن ثروت سهامداران است. طبق تحقیقات دیجورج و دیگران[4] ( 1999) سرمایه گذاران و مدیران شرکت ها به دقت به گزارشگری سود شرکت توجه میکنند. مدیریت از اهمیت سود برای ذی نفعان شرکت آگاهی دارد و پاداش خود را پیامد طبیعی سود حسابداری میداند. هیلی و واهلن[5] (1999) معتقدند مدیریت سود زمانی انجام میشود که مدیران، قضاوت و سلیقهی خود را در گزارشگری مالی با هدف گمراه کردن کاربران اطلاعات مالی به کار ببرند. در این حالت، مدیران روش هایی در سیستم حسابداری و گزارشگری سود انتخاب میکنند که منعکس کنندهی اوضاع واقعی اقتصادی شرکت نیستند. با توجه به مطالب عنوان شده، به نظر میرسد بررسی رقابت در بازار محصول و مدیریت سود شرکتها میتواند سهامداران، سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و سایر افراد را در تصمیمگیریهای خود، یاری دهد. در نتیجه بر اساس مبانی نظری موجود و اهمیت رقابت در بازار محصول و واکنشهای متقابلی که میتواند بین رقابت و مدیریت سود وجود داشته باشد، لذا مسأله اصلی تحقیق حاضر این است که آیا بازار محصول و رقابت موجود در آن میتواند مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را تحت تأثیر قرار دهد؟ در اینصورت کدامیک از شاخصها ارتباط بیشتری با مدیریت سود خواهد داشت؟
سایت های دیگر :