نظریه پردازان RBV میگویند که اگرچه سازمانها طیف گستردهای از منابع را برای اجرای استراتژیهایشان به کار می گیرند، ولی همه منابع منشا مزیّت رقابتی برای سازمان نیستند. برای مثال، در حالیکه یک بازاریاب ممکن است به یک لپ تاپ – بعنوان یک دارایی فیزیکی – برای انجام سریع تر سفارشات مشتریان نیاز داشته باشد، بعید است که یک لپ تاپ سهم مهمی در ایجاد مزیّت رقابتی برای سازمان داشته باشد. برای فهم این که کدام منابع منشا ایجاد مزیّت رقابتی هستند، منطق RBV باید به کار گرفته شود.(پورجهانی، 1388، ص20)
2-4-3-1) ویژگیهای مزیّت بخش منابع
بارنی میگوید که منابع برای این که ایجاد کننده مزیّت رقابتی باشند، باید ویژگیهای زیر را داشته باشند ( p102، 1991، Barney):
1) باارزش
2) کمیاب
3) غیرقابل تقلید
4) غیرقابل جایگزین
منابعی که با ارزش اند به سازمان این اجازه را میدهند استراتژیهایی را بکار گیرند که کارایی و اثربخشی آن ها را بهبود دهد، نیازهای مشتریان را با هزینه کمتر نسبت به رقبا پاسخ دهد یا در بهره برداری کردن از فرصتها و خنثی کردن تهدیدات در محیط به سازمان کمک کند.
منابعی که کمیاب هستند توسط تعداد کمی از رقبای فعلی یا بالقوه یا بطور ایدهال توسط یک رقیب تصاحب شدهاند. کمیابی منابع، تابعی از تعداد شرکتهایی است که در یک ناحیه رقابتی منابع مشابهی دارند. اگر تعداد زیادی از شرکتها در یک ناحیه رقابتی منابع مشابهی داشته باشند (حتی اگر با ارزش باشند)، در این صورت توانایی منابع برای ایجاد مزیّت رقابتی برای همه شرکتها کاهش مییابد. بطور کلی، اگر تعداد شرکتهای دارای منابع با ارزش خاص کم باشند، آن منابع کمیاب در نظر گرفته میشوند و قابلیت این را خواهند داشت که مزیّت رقابتی ایجاد کنند. منابعی که با ارزش و کمیابند، فرصتهایی را برای کسب مزیّت رقابتی ایجاد میکنند و برای این که شرکت از این منابع بهره برداری کند، باید موانعی موجود باشند تا از تقلید رقبا از آن منابع جلوگیری کنند. بنابراین از قابلیت پایداری[6] منابع تحت عنوان قابلیت عدم تقلید یاد میشود. (p795،1986،Barney)
غیرقابل تقلید بودن منابع به این موضوع اشاره میکند که منابع تا چه اندازهای میتوانند توسط رقبا کپی برداری شوند. آسان ترین راه برای کسب مزیّت رقابتی بدست آوردن منابع با ویژگیهایی است که مشابه با منابع مطلوبی است که مزیّت رقابتی را به وجود آوردهاند. اگر استراتژی سازمانی بر اساس منابعی باشد که رقبا به راحتی میتوانند بخرند، توانایی آن سازمان برای حفظ مزیّت رقابتی بطور قابل ملاحظهای کاهش یافته و کوتاه مدت میشود. توانایی برای خرید یک منبع به در دسترس بودن آن بستگی دارد. منابعی چون ساختمانها، تجهیزات و حتی مهارتهای استاندارد شده به راحتی در دسترس بوده و می توانند خریداری شده و از سازمانی به سازمانی دیگر منتقل شوند. هر چند منابع دیگری هم هستند که متحرک نبوده و خاص هستند. بارنی در سال 1991 پنج خصوصیت برای غیرقابل تقلید بودن منابع مطرح کرد که از قرار زیرند:
ابهام علی[7]: برای شرکتهایی که سعی میکنند از منابع شرکتهای موفق کپی برداری کنند، ابهام علی ممکن است درک آن ها را محدود کند که دقیقا چه چیزی باعث موفقیت آن شرکتها شده است. به عبارت