وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه بررسی رابطه اندازه موسسات حسابرسی و مدیریت سود مبتنی برجریان نقدی

 
تاریخ: 04-03-99
نویسنده: مدیر سایت

 
چکیده:
در این تحقیق به بررسی رابطه بین اندازه موسسات حسابرسی مدیریت سود مبتنی بر جریان نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختیم. برای دستیابی به هدف مذکور یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی تدوین گردیده است.
نمونه پژوهش شامل 74 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 1388 تا 1392 می باشد. نتیجه پژوهش حاکی از عدم وجود رابطه معنادار بین اندازه موسسات حسابرسی و مدیریت سود مبتنی بر نقدینگی می باشد. 
 
واژگان کلیدی: اندازه ی موسسه حسابرسی، کیفیت حسابرسی، کیفیت سود، مدیریت سود، جریان نقدی ناشی از فعالیت های عملیاتی. 
 
 

 

 
 
 
فصل اول
کلیات تحقیق


 

1-1-مقدمه
امروزه مدیریت سود یکی از موضوعات بحث برانگیز و جذاب در پژوهش­های حسابداری به شمار می­رود. به دلیل این که سرمایه­گذاران به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تصمیم­گیری به رقم سود توجه خاصی دارند، این پژوهش­ها از جنبه رفتاری، اهمیت خاص خود را دارد. پژوهش­ها نشان داده است که نوسان کم و پایدار سود، حکایت از کیفیت آن دارد. به این ترتیب، سرمایه­گذاران با اطمینان خاطر بیشتر در سهام شرکت­هایی سرمایه­گذاری می­کنند که روند سود آنها باثبات­تر است. هنگامی که شرکت ها در وضعیت نامطلوب اقتصادی تحت فشار فزاینده قرار می گیرند، مدیران آن ها از واحد حسابداری درخواست می­نمایند که سطر آخر صورتهای مالی (یعنی سود)را بهبود بخشند، و بدین وسیله محتوای اطلاعاتی آن را تغییر دهند.
مدیریت جهت دستکاری داده­ها به کار می­رود. به­عنوان مثال، هموار نمودن سود برای کسب اطمینان بیشتر سرمایه­گذاران از پایداری سود، نمونه­ای از دستکاری داده­ها محسوب می­شود. این قبیل اقدامات ممکن است داده­های موجود در صورت­های مالی را به میزان قابل ملاحظه­ای تحت تأثیر قرار دهد. راه­های مختلفی وجود دارد که طی آن می­توان از ثبت­های دفتری در جهت مدیریت سود استفاده کرد. در بیشتر زمانها از ثبت­های نامشروع در دفترهای حسابداری به منظور سرپوش گذاشتن بر سوءاستفاده­های مالی استفاده می­شود، در سایر مواقع از ثبتها به عنوان ابزاری برای مدیریت سود استفاده می­شود. مدیریت شرکت در هنگام اعمال مدیریت سود، آشکارا می­داند که هدف از این کار، نگهداری از منافع شرکت در مقابل صاحبان سود می­باشد. حتی در موارد دیگر مدیریت سود به منظور کسب پاداش اختصاص یافته به مدیران به علت نگهداری هر چه بیشتر از شرکت در برابر صاحبان سود است.  

1-2-بیان مساله
امروزه مدیریت سود یکی از موضوعات بحث برانگیز و جذاب در پژوهش­های حسابداری به شمار می­رود. به دلیل این که سرمایه­گذاران به­عنوان یکی از فاکتورهای مهم تصمیم­گیری به رقم 

ادامه مطلب

سایت های دیگر :

« پایان نامه مقایسه اثربخشی درمان استرس‌زدایی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و نظم‌جویی شناختی هیجان در استرسپایان نامه مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری وآرام سازی عضلانی در کاهش اضطراب »