فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش… 5
1-4- اهداف پژوهش… 6
1-4-1 اهداف کلی. 6
1-4-2 اهداف جزئی. 6
1-5- فرضیه های پژوهش… 7
1-5-1 فرضیه اصلی. 7
1-5-2 فرضیه های فرعی. 7
1-6- تعریف نظری و عملیاتی متغیرها 7
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 10
2-2- تاریخچه هوش هیجانی. 10
2-2-1 آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه. 16
2-3- مفهوم هوش هیجانی از دیدگاه بار-آن. 18
2-4- کفایت هیجانی. 23
2-5- هوش عمومی. 24
2-6- تأثیر هوش هیجانی در زندگی. 25
2-7- هوش چیست؟. 26
2-8- هیجان چیست؟. 28
2-8-1 نظریههای هوش هیجانی. 29
2-9- هوش هیجانی؛ مهارتهای اجتماعی- هیجانی. 30
2-10- نقش هیجان ها در هوش.. 31
2-11- هوش هیجانی: دو نظریه. 31
2-12- تنظیم و کنترل هیجان ها 32
2-13- رابطه هوش هیجانی با هوش اجتماعی. 33
2-14- توانایی لذت بردن از زندگی. 34
2-15- توانایی جهیدن. 34
2-16- تعادل. 34
2-17- انعطاف پذیری. 34
2-21- پیشینه تحقیق. 37
2-21-1 پژوهش های خارج از کشور. 37
2-21-2 پژوهش های داخل کشور. 38
2-22- چارچوب نظری ومدل تحلیلی. 38
2-23- مدل تحلیلی تحقیق. 39
2-24- مدل مفهومی تحقیق. 39
فصل سوم:روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 41
3-2- روش شناسی تحقیق. 41
3-3- متغیرهای تحقیق. 42
3-3-1 متغیر پیش بین. 42
3-3-2 متغیر ملاک.. 42
3-4- ابزار گردآوری دادهها 42
3-4-1 مطالعات کتابخانه ای. 42
3-4-2 پرسشنامه. 42
3-5- جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه. 42
3-5-1 پرسشنامه هوش هیجانی. 43
3-5-2 روایی و پایایی پرسشنامه. 43
3-6- روشتجزیه و تحلیل داده ها 44
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه. 46
4-2- تحلیل توصیفی داده ها 46
4-3- تحلیل استنباطی داده ها 52
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 56
5-2- جمع بندی نتایج. 56
5-3- بحث و نتیجه گیری. 58
5-4- پیشنهادات.. 59
5-4-1 پیشنهادهایی برای پژوهش های بعدی. 59
5-4-2 پیشنهادات کاربردی براساس نتایج پژوهش… 59
منابع و ماخذ. 60
فهرست منابع فارسی. 60
فهرست منابع انگلیسی. 63
پیوست.. 64
پیوست الف) پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز. 64
چکیده انگلیسی. 66
فهرست جداول
جدول (4-1): توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت.. 46
جدول (4-2): توصیف کمی متغیر خودآگاهی. 47
جدول (4-3): توصیف کمی متغیر خود مدیریتی. 48
جدول (4-4): توصیف کمی متغیر آگاهی اجتماعی. 49
جدول (4-5): توصیف کمی متغیر مدیریت رابطه. 50
جدول (4-6): توصیف کمی متغیر هوش هیجانی. 51
جدول (4-7): آزمون فرضیه اول براساس ضریب همبستگی پیرسون. 52
جدول (4-8): آزمون فرضیه فرعی اول براساس ضریب همبستگی پیرسون. 53
جدول (4-9): آزمون فرضیه فرعی دوم براساس ضریب همبستگی پیرسون. 53
جدول (4-10): آزمون فرضیه فرعی سوم براساس ضریب همبستگی پیرسون. 54
جدول )4-11): آزمون فرضیه فرعی چهارم براساس ضریب همبستگی پیرسون. 54
فهرست نمودارها
نمودار (4-1): توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت.. 46
نمودار (4-2): هیستوگرام برای متغیر بعد خودآگاهی. 47
نمودار (4-3): هیستوگرام برای متغیر بعد خودمدیریتی. 48
نمودار (4-4): هیستوگرام برای متغیر بعد آگاهی اجتماعی. 49
نمودار (4-5): توصیف کمی متغیر مدیریت رابطه. 50
نمودار (4-6): هیستوگرام برای متغیر هوش هیجانی. 51
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسیارتباط هوش هیجانی مدیران با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان می باشد تحقیق حاضر از نوع همبستگی است در این پژوهش مولفه های هوش هیجانی مدیران به عنوان متغیر پیش بین و پیشرفت تحصیلی دانشجویان به عنوان متغیر ملاک درنظر گرفته شده اند. جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 92-91 تشکیل می دهند جامعه تحقیق شامل 60 مدیر است که 49 مدیر در این مطالعه شرکت کردند. کلیه آزمودنیهای پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی برادبری[1] وگریوز[2] (2005) برای سنجش هوش هیجانی و مؤلفه های وپیشرفت تحصیلی دانشجویان که تغییرات معدل کل هر دانشکده لحاظ گردیده است، موردسنجش وارزیابی قرار گرفتند. این ابزار از لحاظ اعتبار روایی آن 85% وپایایی91% می باشد .داده های جمع آوری شده با روش آماری استنباطی و آزمون همبستگی پیرسون انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که ضریب همبستگی پیرسون بین هوش هیجانی مدیران پیشرفت تحصیلی دانشجویان 78/0 است و از لحاظ آماری معناداری می باشد بین خود مدیریتی و آگاهی اجتماعی مدیران با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از عدم رابطه دو مولفه ی خودآگاهی مدیران و مدیریت رابطه مدیران با پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد
1-1- مقدمه
هوش هیجانی به عنوان یک مفهوم جدید در روان شناسی حاصل در هم تنیدگی دو ذهن هیجانی وعقلانی است. هوش هیجانی رابطه متقابل عقل و احساس است واز آنجا که انسانها به طور غالب نه به طور عقلانی هستند ونه احساسی، از قابلیت فرد برای انطباق بامحیط اطراف و کنار آمدن با مشکلات زندگی، به کارکرد ترکیبی قابلیتهای عاطفی وعقلانی بستگی دارد.
امروزه هوش هیجانی موضوع مورد بحث بسیاری از تحقیقات وپژوهش های مربوط به بررسی تفاوتهای فردی شده است. توانایی پیش بینی موفقیتهای زندگی و نیز نقش اساسی این سازه در اغلب اختلالات روانی می تواند از دلایل علاقه به مطالعه هوش هیجانی باشد.
واژه هوش هیجانی نخستین بار درسال 1990توسط پیتر سالووی[3] از دانشگاه یل و جان مایر[4] از دانشگاه نیو همیشایر مطرح شده با این حال از نظر مفهومی (نه اصطلاحی)