1-9- ابزار تجزیه و تحقیق.. 8
فصل دوم: موافقتنامه عمومی تجارت خدمات GATS
2-1- مقدمه. 9
2-2- موافقتنامه عمومی تجارت خدمات.. 10
2-2-1- مذاکرات دور اوروگوئه و شکل گیری موافقتنامه عمومی تجارت خدمات.. 10
2-2-2- اهداف موافقتنامه عمومی تجارت خدمات.. 13
2-3- خدمات در چارچوب موافقتنامه عمومی تجارت خدمات.. 14
2-3-1- تعریف خدمات و خصوصیات آن. 14
2-3-2- طبقه بندی خدمات.. 18
2-3-3- ساختار موافقتنامه. 19
2-3-4- حوزه پوشش… 24
2-4- بازار خدمات.. 25
2-4-1- ساختار بازار 25
2-4-1- شیوه های عرضه خدمات.. 26
فصل سوم: تعهدات کشورها تحت موافقتنامه GATS
3-1- مقدمه. 32
3-2- تعهدات و نظامات کلی.. 33
3-2-1- رفتار مبتنی بر اصل دول کامله الوداد. 33
3-2-2- شفافیت.. 38
3-2-3- افشای اطلاعات محرمانه. 44
3-2-4- انحصارات و عرضه کنندگان انحصاری خدمات.. 47
3-2-5- اقدامات حفاظتی.. 48
3-2-6- پرداخت ها و انتقالات و محدودیت های مربوط به حفظ تراز پرداخت ها 48
3-2-7- استثنائات کلی.. 53
3-2-8- استثنائات امنیتی.. 56
3-2-9- شناسایی.. 57
3-3- تعهدات خاص… 59
3-3-1- دسترسی به بازار 60
3-3-2- رفتار ملی.. 64
3-3-3- تعهدات اضافی.. 66
فصل چهارم: انواع و اقسام تجارت خدمات
4-1- مقدمه. 67
4-2- خدمات مالی.. 69
4-2-1- خدمات بانکی.. 71
4-2-1-1-بانکداریالکترونیکی….. 72
4 -2-1-2- شیوه های عرضه خدمات بانکی …73
عنوان…. صفحه
4 -2-2- خدمات بیمه. 74
4-2-2-1-انواع بیمه ها…74
4-2-2-2-بیمه اتکایی… 75
4-2-2-3-شیوههایعرضهخدماتبیمه…. 76
4-2-2-4-عملکردبیمهدرکشورهای در حال توسعه… 78
4-2-2-5-بیمهدر ایران…. 79
4-3- خدمات اجتماعی و بهداشتی.. 80
4-3-1- شیوه های عرضه خدمات اجتماعی و بهداشتی.. 81
4-3-2- موانع خدمات بهداشتی.. 82
4-4- خدمات حمل و نقل.. 82
4-4-1- شیوه های عرضه خدمات حمل و نقل.. 83
4-5- خدمات گردشگری.. 84
4-5-1- گردشگری الکترونیک… 86
4-5-2- شیوه های عرضه خدمات گردشگری.. 87
4-6- خدمات ارتباطات.. 88
4-6-1- واسطه ها در ارتباطات الکترونیک… 89
4-6-2- خصوصی سازی مخابرات.. 90
4-6-3- شیوه های عرضه خدمات ارتباطات.. 93
4-6-4- ضمیمه مربوط به ارتباطات از راه دور 94
4-7- خدمات تفریحی، فرهنگی و ورزشی.. 95
4-7-1- شیوه های عرضه خدمات تفریحی، فرهنگی و ورزشی.. 95
4 -7-2- خبرگزاری.. 95
4 -7-2- موزه 96
عنوان… صفحه
4 -7-3- کتابخانه. 96
4-8- خدمات زیست محیطی.. 97
4-8-1- شیوه های عرضه خدمات زیست محیطی.. 97
4-9- خدمات توزیع. 98
4-9-1- شیوه های عرضه خدمات توزیع. 99
4-10- خدمات فنی و مهندسی.. 100
4-10-1- شیوه های عرضه خدمات فنی و مهندسی.. 100
4-11- خدمات بازرگانی.. 101
4-11-1- شیوه های عرضه خدمات بازرگانی.. 101
4-12- خدمات آموزشی.. 103
4-12-1- شیوه های
عرضه خدمات آموزشی.. 104
فصل پنجم: مقایسه قوانین ایران با مقررات موافقتنامه GATS
5-1- مقدمه. 105
5-2- تعارضات قانون اساسی با موافقتنامه عمومی تجارت خدمات.. 106
5-2-1- اصل 81 قانون اساسی.. 106
5-2-2- اصل 82 قانون اساسی.. 110
5-3- تعارضات مربوط به حوزه سرمایه گذاری.. 112
5-3-1- قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور 112
5-3-2- قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی.. 113
5-3-3- محدودیت تملک اموال غیر منقول. 115
5-3-4- محدودیت ارزی.. 115
5-3-5- آیین نامه ضوابط صدور مجوز توزیع کنندگان اینترنت و اینترانت مصوب 1/5/1385. 116
5-3-6- آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی مصوب1380. 116
5 -4- حل و فصل اختلافات.. 117
5-5- مناقصات.. 117
5-6- تعارضات قانونی بخش حمل و نقل جاده ای کشور 118
5-7- قانون شرکت های تعاونی.. 122
نتیجه گیری.. 123
پی نوشت.. 129
منابع 131
چکیده
تجارت خدمات مفهوم نسبتاً تازهای در تجارت است که از زمان انعقاد موافقتنامه عمومی تجارت خدمات در جریان مذاکرات تشکیل سازمان جهانی تجارت مورد توجه جدی کشورها قرار گرفت. موافقتنامه عمومی تجارت خدمات که یکی از موافقتنامههای اصلی منضم به موافقتنامه تشکیل سازمان جهانی تجارت به شمار میرود، به موضوع تجارت خدمات پرداخته است. خدمات دارای خصوصیاتی است که آن را از کالا متمایز میکند. مهمترین خصوصیات خدمات، غیرملموس و نامحسوس بودن، غیر قابل انبار کردن، و همزمانی تولید و مصرف است که البته این خصوصیات تا حدی نسبی هستند. موافقتنامه تجارت خدمات، خدمات را به 12 بخش (شامل خدمات مالی، خدمات اجتماعی و بهداشتی، خدمات حمل و نقل، خدمات گردشگری، خدمات ارتباطات، خدمات فرهنگی، تفریحی و ورزشی، خدمات زیست محیطی، خدمات توزیع، خدمات فنی و مهندسی، خدمات بازرگانی و خدمات آموزشی) و 155 زیر بخش تقسیم کرده است که به 4 شیوه عرضه میشود. از آنجا که بخش 12 خدمات با عنوان “سایر خدمات” که در هیچ کجا از آنها نام برده نشده است» حاوی هیچ توضیح و نیز هیچ زیر بخشی نمیباشد در این پایاننامه تنها 11 بخش خدماتی مذکور در موافقتنامه عمومی تجارت خدمات مورد بررسی قرار گرفته است. این موافقتنامه حاوی تعهدات عام و خاصی است که اعضای سازمان جهانی تجارت ملزم به رعایت آن هستند. تعهدات عام به محض عضویت یک کشور در سازمان جهانی تجارت باید از سوی آن کشور رعایت شوند. مهمترین تعهدات عام، تعهد به رفتار دولت کاملهالوداد و شفافیت است. تعهدات خاص، شامل سه تعهد دسترسی به بازار، رفتار