2-3-3-2- ارتباط مستمر
دومین پیامد ارتقاء کیفیت ارتباط، داشتن ارتباط مستمر با مشتری میباشد، یا به عبارت دیگر تمایل دو طرف به ادامه همکاری طولانی مدت یا موافقتنامه[5] همکاری برای مدت نامحدد[6] در آینده آنچه حائز اهمیت است آن است که سازمان قادر باشد مشتریان دائم برای خود ایجاد نموده و با درک تمایلات آنها در صدد تأمین رضایتمندی آنها باشد زیرا نارضایتی هر مشتری برابر است با از دست دادن منافع و فرصتهایی که یک مشتری در طول عمر خود برای سازمان ایجاد میکند. ایجاد رابطه مستمر با مشتری به عنوان اصلیترین و اساسیترین منبع کسب سود و بقای سازمان است (لی و کاون 2005). توانایی ارائه دهنده خدمات باعث ایجاد رضایت، اعتماد و تمایل مشتریان به برقراری و حفظ رابطه با عرضهکننده میشود برای مدت طولانی است که این استمرار رابطه از ارتقاء[7] سطح کیفی ارتباطات حاصل میشود (هنینگ و کلی 2002).
2-3-3-3- گفتههای شفاهی (گفتههای مردم کوچه و بازار) [8]
سرانجام گفتههای (توصیههای) مردم کوچه و بازار نیز یکی از نتایج برقراری ارتباط با کیفیت با مشتریان میباشد. گفتههای شفاهی اشاره دارد به ارتباطات غیررسمی[9] که دیگر مصرف کنندگان را به داشتن یا مصرف[10] کالا و خدمات خاص هدایت
میکند. گفتههای شفاهی بر اهمیت خاص توانایی در تأثیرگذاری بر دیگر مصرف کنندگان اعتقاد دارد زیرا توصیهکنندگان از ارتباطی که بر پایه بازاریابی[11] دارد کمتر طرفداری میکند. گفتههای شفاهی به عنوان یکی از بزرگترین منابع تأثیرگذار بر انتقال اطلاعات از ابتدای نظام اجتماعی انسانی تشخیص داده شده است (مکینتاش[12] 2007).
یک جنبه منحصر به فرد از تأثیر گفتههای شفاهی که آن را از تأثیرات بازاریابی سنتی متمایز میسازد آثار مکانیسم بازخورد مثبت آن بین گفتههای شفاهی و فروش محصولات میباشد. مکانیسم بازخورد مثبت نشان میدهد که گفتههای شفاهی مصرف کننده را به خرید مجبور نمیکند ولی حاصل و نتیجه آن در فروش خرده فروشان نمایان هست (گادس و مایزلین[13] 2004). مطالعه انجام شده، اهمیت روابط را در شرکتهای خدماتی در سطح فردی و سازمان مورد آزمون قرار میدهد. در این مطالعه، کارکنان مشتریگرا و متخصص را مرجع کلیدی برای کیفیت ارتباط در نظر میگیرد و به رضایت بیشتری رهنمود میکند، رضایت از خدمات ارائه شده توسط شرکت باعث به وجود آمدن پیامد، گفتههای شفاهی در رابطه با شرکت میشود. در کانالهای ارتباطی گفتههای شفاهی مؤثرترین کانال میباشد که در شکلگیریها نگرشها، تصمیمگیری خرید و کاهش ریسک ناشی از تصمیمات خرید بسیار مؤثر است. با توجه به رقابت شدید در بخشهای مختلف داشتن ارتباطات قوی و با کیفیت