اجتماعی نیروهای مسلح) مناسب و متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فناوری كشور طراحی شده است. سپس با استفاده از نظرسنجی 10 نفر از خبرگان و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) وزن معیار های مدل مشخص شده است. در نهایت آمادگی الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بر اساس مدل بدست آمده و اوزان حاصله مورد ارزیابی قرار گرفته است.
نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان می دهد كه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در بعد آمادگی الکترونیکی سازمان ارائه دهنده خدمت در حوزه های «استراتژی ها و سیاست های فناوری اطلاعات» و «زیر ساخت شبکه فناوری اطلاعات » بیشتر از حد متوسط بوده و در حوزه های «شبکه ارائه خدمت » و « فرهنگ، رشد و یادگیری منابع انسانی » کمتر از حد متوسط بوده. در بعد آمادگی الکترونیکی جامعه هدف در حوزه های «پذیرش خدمات الکترونیک سازمان توسط جامعه هدف » و « رضایت جامعه هدف از خدمات الکترونیکی » بیشتر از حد متوسط بوده و در حوزه «دسترسی جامعه هدف به خدمات الکترونیکی » نزدیک حد متوسط می باشد.
واژههای كلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، آمادگی الكترونیكی، رویش نظریه، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح
فهرست مطالب
فصل اول 1
1-1- مقدمه 2
1-2- تعریف مساله 2
1-3- اهمیت موضوع 3
1-4- سوالات تحقیق 4
1-5- هدف تحقیق 5
1-6- روش تحقیق 6
1-6-1- روش و ابزار گر آوری اطلاعات 6
1-6-2- روش تجزیه و تحلیل داده ها 6
1-7- مراحل تحقیق 7
1-8- چارچوب کلی پایان نامه 8
1-9- کلیدواژههای مورد استفاده در تحقیق 9
فصل دوم 11
مقدمه 12
2-1- بخش اول- تعریف و اهداف «آمادگی الكترونیكی» 12
2-1-1- ضرورت توجه به آمادگی الكترونیكی 12
2-1-2- تعاریف آمادگی الکترونیکی 13
2-1-3- اهداف آمادگی الكترونیكی 17
2-2- بخش دوم- تشریح مدل های ارزیابی آمادگی الكترونیكی 19
2-2-1- مدل های ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سطح ملی 21
2-2-1-1- راهنمای Readiness CSPP برای زندگی در یك دنیای شبكهای 21
2-2-1-2- CID Readiness برای جهان شبكهای(راهنمایی برای كشورهای در حال توسعه) 22
2-2-1-3- ارزیابی APEC E-Commerce Readiness 24
2-2-1-4- اندازهگیری موقعیت جهانی آمادگی الکترونیکی توسط شرکت بینالمللیMcConnell 25
2-2-1-5- پروژه جهانی انتشار اینترنت Mosaic 27
2-2-1-6- ارزیابی بینالمللی WITSA از تجارت الکترونیک 29
2-2-1-7- تبدیلهای فضای مجازی و فرا صنعتی Crenshaw & Robinson 30
2-2-1-8- CIDCM 32
2-2-1-9- WB 36
2-2-2- آمادگی الكترونیكی در سطح سازمانها 39
2-2-2-1- مدل بلوغ كسب و كار الكترونیك EMM 40
2-2-2-2- مدل آمادگی الكترونیك مشاهده شده (PERM ): 41
2-2-2-3- مدل KPMG 44
2-2-2-4- مدل P3I3 47
2-2-3- معیار های ارزیابی آمادگی الكترونیك سازمان ها در ایران 50
2-3- بخش سوم : معرفی سازمان خدماتی 52
2-4- نتیجه گیری 53
2-4-1- مقایسة مفهومی و ساختاری مدلها موجود در سطح ملی 54
2-4-2- مقایسة مفهومی و ساختاری مدلها موجود در سطح سازمای 62
2-5- خلاء مطالعاتی 64
فصل سوم 66
3-1- مقدمه 67
3-2- مرحله اول – روش تئوریسازی داده بنیاد 69
3-2-1- علت انتخاب روش 69
3-2-2- رویش نظریه : 69
3-2-3- نمونه گیری در پژوهشهای کیفی 70
3-2-4- روشهای نمونه گیری برای جمع آوری داده های کیفی(نمونه گیری غیر احتمالی) 70
3-2-4-1- نمونه برداری تئوریک 71
3-2-4-2- نمونه برداری گلوله برفی: 71
3-2-5- انتخاب اسناد و مدارک 71
3-2-6- فرآیند تحلیل داده ها 73
3-2-6-1- مقایسه مداوم و یادادشت برداری 73
3-2-6-2- کد گذاری باز 74
3-2-6-3- کد گذاری محوری 74
3-3- مرحله دوم : تعیین وزن معیار های با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) 75
3-3-1- مقدمه 75
3-3-2- تحلیل سلسله مراتبی (AHP) 76
3-3-3- الگوریتم AHP 77
3-4- مرحله سوم : چگونگی سنجش آمادگی الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح 79
3-4-1- جامعه آماری 79
3-4-2- حجم نمونه و روش اندازهگیری 79
3-4-3- گرد آوری داده ها: 80
3-4-3-1- مهمترین تکنیکهای جمع آوری اطلاعات 80
3-4-3-2- بررسی روایی و پایایی پرسشنامه 82
3-4-3-3- بررسی نرمال بودن متغیرها(آزمون شاپیرو) 85
3-4-4- انتخاب روش آماری 86
فصل چهارم 87
4-1- مقدمه 88
4-2- یافته های مرحله ی اول پژوهش 88
4-2-1- انتخاب مستندات 89
4-2-2- تحلیل داده ها 90
4-2-3- فن یادداشت برداری 92
4-2-4- کد گذاری باز 93
4-2-5- گسترش مفاهیم 99
4-2-6- کد گذاری محوری 103
4-2-7- تحلیل داده ها – طبقه ها 108
4-2-7-1- طبقه کلان اول: آمادگی الکترونیکی سازمان ارائه دهنده خدمت 109
4-2-7-2- طبقه کلان دوم : آمادگی الکترونیکی جامعه هدف 112
4-3- یافته های مرحله دوم پژوهش 115
4-3-1- تحلیل پرسشنامه ها 115
4-3-1-1- رتبه بندی معیارها 116
4-3-1-2- رتبه بندی زیر معیارها بر اساس « آمادگی الکترونیکی جامعه هدف » 116
4-3-1-3- رتبه بندی زیر معیارها بر اساس معیار « بعد آمادگی سازمان ارئه دهنده خدمت » 117
4-3-1-4- رتبه بندی زیر معیارها بر اساس معیار « استراتژی ها و سیاست های فناوری اطلاعات » 119
4-3-1-5- رتبه بندی زیر معیارها بر اساس معیار « شبکه ارائه خدمت » 120
4-3-1-6- رتبه بندی زیر معیارهابر اساس معیار « زیر ساخت شبکه فناوری اطلاعات » 121
4-3-1-7- رتبه بندی زیر معیارهابر اساس معیار « فرهنگ، رشد و یادگیری منابع انسانی » 122
4-3-1-8- رتبه بندی زیر معیارهابر اساس معیار «دسترسی جامعه هدف به خدمات الکترونیکی» 123
4-3-1-9- رتبه بندی زیر معیارهابر اساس معیار « پذیرش خدمات الکترونیک سازمان توسط جامعه هدف » 124
4-3-1-10- رتبه بندی زیر معیارهابر اساس معیار « پذیرش خدمات الکترونیک سازمان توسط جامعه هدف » 125
4-3-1-11- رتبه بندی زیر معیارهابر اساس معیار « رضایت جامعه هدف از خدمات الکترونیکی » 126
4-4- یافته های مرحله سوم پژوهش 127
4-4-1- تحلیل توصیفی(جمعیت شناختی) 128
4-4-1-1- بررسی سطح تحصیلات خبرگان 128
4-4-2- بررسی وضعیت موجود آمادگی الکترونیکی سازمان ارائه دهنده خدمت 129
4-4-3- بررسی وضعیت موجود آمادگی الکترونیکی جامعه هدف 132
فصل پنجم 137
5-1- مقدمه 138
5-2- یافته های تحقیق در پاسخ به سوالات تحقیق 138
5-3- پیشنهادات برای سازمان (نوآوری) 140
5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آینده 140
مراجع 141
پیوستها 147
پیوست (الف) 148
پیوست (ب) 154
فهرست اشکال
شکل (2-1) : مدل PERM
42
شکل (3-1) : چارچوب کلی تحقیق
68
شکل (3-2) : فرایند به هم مرتبط نمونه گیری، جمع آوری و کد گذاری داده ها برای رسیدن به نظریه
72
شکل (4-1) : محیط نرم افزار اطلس تی آی و نحوه ی وارد کردن مدارک و مستندات
90
شکل (4-2) : نحوه وارد کردن یادادشت ها در نرم افزار اطلس تی ای
93
شکل (4-3) : نمونه ای از کد گذاری اولیه
94
شکل (4-4) : تعداد کدهای استخراج شده و نحوه استخراج آنها
98
شکل (4-5) : تبدیل کدهای اولیه به مفاهیم
103
شکل (4-6) : طبقه بندی مفاهیم در طبقه های اصلی
104
شکل (4-7) : ساختن معیار شبکه ارائه خدمت با استفاده از کدهای مرتبط
108
شکل (4-8) : نمای شبکه ای مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان های خدماتی در نرم افزار
114
شکل (4-9) : رتبه بندی معیارهای اصلی(خروجی نرم افزار expert Choice)
116
شکل (4-10) : نتایج رتبه بندی معیارها (ادغام شده)
116
شکل (4-11) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice)
117
شکل (4-12) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار آمادگی الکترونیکی جامعه هدف
117
شکل (4-13) : رتبه بندی زیر معیارها (خروجی نرم افزار expert Choice)
118
شکل (4-14) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار بعد امادگی سازمان ارئه دهنده خدمت
118
شکل (4-15) : رتبه بندی زیر معیارها (خروجی نرم افزار expert Choice)
119
شکل (4-16) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار استراتژی ها و سیاست های فناوری اطلاعات
120
شکل (4-17) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice)
120
شکل (4-18) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار شبکه ارائه خدمت
121
شکل (4-19) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice)
121
شکل (4-20) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار زیر ساخت شبکه فناوری اطلاعات
122
شکل (4-21) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice)
123
شکل (4-22) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار فرهنگ، رشد و یادگیری منابع انسانی
123
شکل (4-23) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice)
124
شکل (4-24) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار دسترسی جامعه هدف به خدمات الکترونیکی
124
شکل (4-25) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice)
125
شکل (4-26) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار پذیرش خدمات الکترونیک سازمان توسط جامعه هدف
125
شکل (4-27) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice)
126
شکل (4-28) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار پذیرش خدمات الکترونیک سازمان توسط جامعه هدف
126
شکل (4-29) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice)
127
شکل (4-30) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار پذیرش رضایت جامعه هدف از خدمات الکترونیکی
127
شکل (4-31) : نمودار فراوانی سطح تحصیلات
128
شکل (4-32) : نمودار رتبه بندی ابعاد آمادگی الکترونیکی سازمان ارائه دهنده خدمت
فهرست جداول