وبلاگ

توضیح وبلاگ من

راهنمای پایان نامه در مورد بررسی جرم جعل در حقوق ایران

 
تاریخ: 20-10-98
نویسنده: مدیر سایت

دهم - تکنولوژی های پیشرفته اسناد هویتی[۱]           در حال حاضر انواع اسناد هویتی بصورت دستی صادر شده و تمام مراحل ثبت نام ، صدور و غیره با همان شیوه های قدیمی‌و سنتی انجام می‌شود که در این مسیر ، امکان جعل یا جابجایی مشخصات متقاضی یا سوء استفاده از مهر و تقلید از امضاهای مسئولین مربوطه ، دور از انتظار نخواهد بود و یکی از زمینه های جعل ، در مراحل صدور سند ، موجود می‌باشد . علاوه بر آن ، در حالیکه با پیشرفت علم و تکنولوژی ، مکانیزم تولید مدارک شناسایی و خدماتی تحول یافته و انواع کارت های پلاستیکی و غیر کاغذی با کیفیت مرغوب عرضه شده است ، اما انواع مدارک هویتی در کشور از جنس کاغذ و یا مقوا با کیفیت بسیار پائین در مقایسه با کارت های سایر کشورهای جهان ، چاپ و به مردم تحویل می‌گردد که آن نیز امکان هرگونه جعل و یا تغییر محتوای این اسناد و یا ساختن سند مجعول را برای جاعلین فراهم می‌نماید . لذا بازنگری در نحوه صدور و چاپ اسناد و ایجاد تغییر و تحول در نوع جنس کاغد ، وضعیت تحریر ، امهار و غیره ، ضروری می‌باشد که در این راستا می‌توان از تکنولوژی و فن آوری پیشرفته امروزی استفاده نمود . تکنولوژی هایی که در تهیه کارت ها و مدارک شناسابب بکار گرفته شده اند ، دارای مشخصات فیزیکی ویژه ای بوده و به انواع زیر تقسیم می‌شوند :

  • تکنولوژی کارت های هوشمند
  • تکنولوژی نقطه هوشمند
  • تکنولوژی هولوگرام
  • تکنولوژی بارکد

یازدهم : تکنولوژی کارت های هوشمند الف ) انواع کارتهای هوشمند الف -۱ ) کارتهای برجسته [۲] برجسته سازی بر روی کارت به عنوان قدیمی‌ترین روش در اسناد هویتی مورد بهره برداری قرار گرفته است . در این روش با ایجاد علائم برجسته روی کارت که براساس استاندارد خاصی صورت می‌گیرد کارت شناسایی طراحی شده و این علائم برجسته بصورت بصری قابل خواندن است .   الف ۲ ) کارت های مغناطیسی[۳] در این کارتها ، اطلاعات بصورت الکترونیکی بر روی نوارهای مغناطیسی موجود بر روی کارت ثبت شده و توسط هد موجود در دستگاه های کارت خوان خوانده می‌شود . نوار مغناطیسی روی کارت شامل سه تراک است که تراکت های ۱ و ۲ خواندنی و تراک ۳ خواندنی و نوشتنی است . الف ۳ ) کارتهای هوشمند جدیدترین شکل از خانواده کارتهای شناسایی و اعتباری است که محتوای یک تراشه الکترونیکی می‌باشد . برتری این کارت ها نسبت به سایر اسناد ، امنیت بیشتر در نگهداری اطلاعات ، حجم بالای حافظه ، توانایی خواندن و نوشتن مکرر در حافظه کارت و پردازش اطلاعات بر روی کارت می‌باشد . این کارت ها به دو دسته کارت های حافظه و کارت های پردازنده تقسیم می‌شوند . کارتهای حافظه ، معمولاً برای کارکرد خاصی تهیه می‌شوند و قابلیت انعطاف ندارند مانند کارتهای تلفن . در کارتهای پردازنده ، می‌توان برنامه مورد نظر را بر اساس کاربرد کارت ، توسط ابزار توسعه برنامه نویسی [۴] کارت هوشمند مورد نظر که مبتنی بر دستور العمل های قابل اجرای پردازنده کارت می‌باشد ، طراحی نمود.   الف ۴ ) کارتهای حافظه نوری این کارتها قابلیت ثبت داده های چندین مگابایتی را دارا می‌باشند و اطلاعات بصورت رمز شده بر روی کارت ذخیره می‌شوند و عملیات شناسایی و یا سایر پردازش ها می‌توانند توسط بخش هوشمند کارت صورت پذیرد . جنس کلیه کارتهای ذکر شده از ماده PVC است که این ماده ارزان ترین مواد جهت ساخت کارتهای هوشمند می‌باشد و قابلیت کاربردی بالایی برای PVC وجود دارد . ب ) فواید کارت های هوشمند کارت های هوشمند ویژگی های منحصر به فردی دارند که افراد و سازمان ها را به استفاده از آن ها ترغیب می‌کنند . از جمله مزایای این کارت ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • امنیت : در مقابل دخل و تصرف غیر مجاز مقاوم بوده ، قابلیت رمزگذاری داشته و دارای شماره سریال یکتا می‌باشد و از این جهت دارای ضریب امنیت بالایی است .
  • هوشمندی : قابلیت پردازش داده ، ارتباط با وسایل پردازشگر و تغییر در مندرجات کارت بدون نیاز به تغییر خود کارت است
  • سهولت : حمل و استفاده آن به آسانی ممکن می‌باشد .

دوازدهم : تکنولوژی نقطه هوشمند یکی از جدیدترین ابزارهای تکنولوژی اطلاعات ، تکنولوژی نقطه هوشمند است . ویژگی اصلی این تکنولوژی ، کوچک بودن و قابل نصب بودن بر هر چیزی می‌باشد . قابلیت تکنولوژی نقطه هوشمند مهمترین قابلیت های نقطه هوشمند به چهار دسته تقسیم می‌شوند :

  • شناسایی : از این وسیله می‌توان در شناسایی محصولات و تولیدات استفاده نموده و از تقلب و تخلفات احتمالی جلوگیری کرد و استفاده از آن یکی از موثرترین راه ها برای خنثی کردن طرح های جعل و سوء استفاده می‌باشد .
  • قابلیت ردگیری : اطلاعات هر محصولی و هر سندی در نقطه هوشمند حفاظت می‌شود و خدمات ارائه شده برای دارنده آن مدارک را می‌توان در نقطه هوشمند درج نمود .
  • مدیریت داده : با استفاده از نرم افزار های کاربردی ، می‌توان دسترسی به اطلاعات و حافظه نقطه هوشمند را کاملاً مشخص نمود و از استفاده افراد غیر مسئول جلوگیری کرد .
  • ایمنی : با استفاده از کدهای انتخابی ، می‌توان اطلاعات مندرج در نقطه هوشمند را کاملاً مشخص نموده و از دسترسی افراد دیگر محافظت نمود .

سیزدهم : تکنولوژی هولوگرام           یکی از روش هایی که اخیراً متداول شده است ، استفاده از هولوگرام جهت ایمن سازی و بالا بردن ضریب اطمینان اسناد مهم می‌باشد. هیچ یک از ابزارهای آشکار که برای ایمن سازی اسناد استفاده می‌گردند به اندازه هولوگرام مطمئن و قابل استناد نیستند و قابلیت آن در ایمنی اغلب اسناد ، شناسایی محصولات اصلی از تقلبی و غیره به اثبات رسیده است . نظر به اینکه تهیه و ساخت هولوگرام کاری پیچیده و مستلزم تجهیزات پیشرفته و گران است ، امکان جعل آن بسیار محدود خواهد بود و در صورتی که از روش پرس داغ برای نصب هولوگرام روی کارت استفاده شود ، امکان جدا کردن برچسب هولوگرام غیر ممکن می‌باشد . چهاردهم : تکنولوژی بارکد این روش بیشتر در تجارت کالا مورد استفاده است و ابزاری جهت مدیریت داده در انواع کاربردهای صنعتی و اطلاعاتی است و از مواد مختلفی از جمله کاغذ ، پلی استر و سایر مشتقات پلاستیک ساخته می‌شود.   [۱]  منبع : اینترنت [۲]  Emossed card [۳] Magnetic – stripe card [۴]  developer kit

پایان نامه ها درباره جرم جعل (فایل کاملشان موجود است )

« تست جهش : دانلود پایان نامه ، پروژه ، پروپوزال تست جهشدرگیری ذهنی : پایان نامه ، سمینار، پروپوزال درباره درگیری ذهنی »