مزایا و معایب تجارت الکترونیک
سؤالی که ممکن است همینک مطرح شود این است که تجارت الکترونیک غیر از مواردی که پیش از این به آن اشاره شد چه فایدهای دارد(علی احمدی،۱۳۸۳ :۱۷).
- افزایش فروش و در پی آن افزایش درآمد و توان سرمایهگذاری.
- افزایش سطح رفاه زندگی مردم از طریق ایجاد اشتغال، کاهش ترددها و افزایش سرعت عمل.
- جهانی شدن .
- کاهش هزینههای تبلیغات برای شرکتها و به دلیل عدم حضور واسطه.
البته همچون تمام فناوریها و تکنولوژی های ساخت بشر معایبی هم در استفاده از تجارت الکترونیک وجود دارد، برخی از این معایب به قرار زیر است:
-
- تأثیر ناشناخته آن بر روابط اجتماعی انسان.
- ورشکستگی به علت عدم توانایی شرکتهای کوچک و کاهش تولید.
- تجارت الکترونیک نیازمند بسترهای مناسب از جمله صدور و استفاده از کارتهای اعتباری ویزا کارت و مستر کارت و…است.
- کارتهای اعتباری در دو نوع صدور مجازی کارت اعتباری و صدور معمولی امکانپذیر میباشد.
از جمله وب سایت های فعال در زمینه صدور کارت اعتباری وصدور ویزا کارت مجازی و صدور ویزا کارت در ایران.
۲-۶- بسترهای لازم برای تجارت الکترونیک
- یک سیستم بانکی روان و دقیق.
- قوانین گمرکی،مالیاتی و بانکداری الکترونیکی.
- کد تجاری محصول و ایجاد امنیت اطلاعات .
- تهیه و تدوین نظام مالی اطلاعات و نظام حقوقی اطلاعرسانی (کپی رایت) .
- محرمانه بودن اطلاعات شخصی.
- تطبیق مقررات ملی با مقررات متحدالشکل بینالمللی.
- همکاری دانشگاهها،مراکز تحقیقاتی و سازمانهای مختلف.
- پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضاییه .
- تأمین، صدور و بهکارگیری کارت هوشمند .(عزیزی،۱۳۸۴ :۲۷)
۲-۷- مبانی نظری و شواهد تجربی تأثیر کلان اقتصادی تجارت الکترونیکی
اثر تجارت الکترونیکی بر رشد GDP، رشد بهرهوری نیروی کار و رشد بهرهوری کل:
بهرهوری به بیان ساده عبارت از نسبت ستاده به نهاده است. در حقیقت، معیار بهرهوری تلاش دارد تا در یک بنگاه یا صنعت، آن بخشی از افزایش در تولید را اندازهگیری نماید که به دلیل افزایش در نهادههای تولیدی به دست نیامده است.(کرمانی،۱۳۸۰ :۷۰)
دلایل متعددی مبنی بر اینکه تجارت الکترونیکی میتواند بهرهوری را افزایش دهد، وجود دارد. بنگاهها میتوانند با مهندسی مجدد از حداکثر ظرفیت فناوریهای جدید بهرهمند شوند. به عنوان مثال، با فروش الکترونیکی، بنگاهها میتوانند هزینههای انبارداری و سایر هزینههای نهادهای خود را کاهش داده و یا حتی میتوانند فرایند خرید و فروش خود را تغییر داده و هزینه مشتری یابی را کاهش دهند.
از آن جایی که تجارت الکترونیکی بخشی از فرایند گسترده تحولاتی است که از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات[۱] ؛ یعنی فناوری اطلاعات [۲] به علاوه ارتباطات ایجاد میشود؛ لذا در بررسی اثرات اقتصادی آن ها به ویژه در بررسی تأثیرات آن ها بر رشد بهرهوری وGDP، معمولاً از یک ادبیات اقتصادی و نیز شواهد تجربی واحد استفاده میشود و تنها تفاوت در جایگزین کردن معیارهای کلی اندازهگیری مناسب هر یک از آن ها، در روابط ریاضی است.
منافع حاصل از بهرهوری در سرمایهگذاری بر روی زیرساختهایی با ماهیت اطلاعات، برای مدتی منشاء مجادلات بین اقتصاددانان بوده است. یافتههای تحقیقات نشان میدهد که بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات از اواسط دهه ۱۹۷۰ به این طرف، با کاهش رشد بهرهوری نیروی کار و سرمایه در اغلب کشورهای توسعهیافته همراه بوده است. این مسئله به طرح مسئلهای تحت عنوان پارادوکس بهرهوری سولو در سال۱۹۸۷ منجر شد: «در همه جا میتوانید عصر کامپیوتر را مشاهده کنید الّا بهرهوری». اولین موج تحلیلهای تجربی اثرICT بر بهرهوری، نشانههای بارزی مبنی بر اینکه استفاده از کامپیوتر موجب افزایش تولید میشود، ارائه نداد.
[۱] - ICT
[۲] - ICT