1 فصل اول:کلیات تحقیق 1
1-1 مقدمه 2
1-2 تعریف مسئله. 2
1-3 اهمیت تحقیق.. 3
1-4 اهداف اساسی تحقیق.. 4
1-5 سؤالات تحقیق.. 4
1-6 قلمرو تحقیق.. 5
1-7 روش تحقیق و مراحل انجام آن.. 5
1-8 چارچوب کلی پایاننامه. 5
1-9 کلیدواژههای مورد استفاده در تحقیق.. 7
2 فصل دوم: مرور ادبیات 8
2-1 مقدمه 9
2-2 صنعت حملونقل.. 10
2-3 مفاهیم و معیارهای مدیریت ارتباط با مشتری (الکترونیکی) 12
2-3-1 رضایت مشتری.. 16
2-3-2 وفاداری مشتری.. 30
2-3-3 رویگردانی مشتری.. 36
2-3-4 ارزش مشتری.. 38
2-4 ارزشگذاری 40
2-4-1 مدلهای تعیین ارزش مشتری.. 40
2-4-2 خوشهبندی.. 62
2-5 مباحث تکمیلی.. 79
2-5-1 فرآیند تحلیل سلسله مراتبی.. 79
2-5-2 زنجیره مارکوف.. 82
2-6 جمعبندی 82
2-6-1 خلاء مطالعاتی.. 87
3 فصل سوم: روش تحقیق 88
3-1 مقدمه 89
3-2 مدل تعیین ارزش مسافر. 89
3-2-1 فاز اول: آمادهسازی.. 91
3-2-2 فاز دوم: تعیین ارزش… 91
3-2-3 فاز سوم: بازاریابی.. 103
3-3 مدلهای اعتبارسنجی.. 104
3-3-1 ارزیابی LDcFR.. 104
3-3-2 ارزیابی توسعه ICA.. 105
3-4 جمعبندی.. 105
4 نتایج و تفسیر آنها 106
4-1 مقدمه 107
4-2 ارزیابی توسعه ICA.. 107
4-2-1 مجموعه داده IRIS. 107
4-2-2 مجموعه داده WINE.. 108
4-2-3 مجموعه داده CMC.. 109
4-3 ارزش گذاری مشتریان.. 110
4-3-1 آمادهسازی.. 111
4-3-2 تعیین ارزش… 114
4-3-3 ارزیابی مدل.. 119
4-3-4 بازاریابی.. 120
5 جمع بندی و پیشنهادات 122
5-1 مقدمه 123
5-2 نتایج.. 123
5-3 نوآوری ها 125
5-4 پیشنهادات.. 125
5-4-1 پیشنهاد اول: جذب مسافر. 126
5-4-2 پیشنهاد دوم: بهبود خوشهبندی.. 126
5-4-3 پیشنهاد سوم: تجزیه و تحلیل رضایت مسافر الکترونیکی.. 126
5-4-4 پیشنهاد چهارم: پیشبینی ارزش آتی مشتریان.. 126
6 منابع و مراجع 127
7 پیوستها………….. 139
پیوست 1: حقوق مسافران.. 140
پیوست 2: پرسشنامه فرآیند تحلیل سلسله مراتبی.. 142
8 علائم اختصاری 144
فهرست اشکال
شکل2- 1 روندکلی مرور ادبیات موضوع. 10
شکل2- 2 چارچوب بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری.. 13
شکل2- 3 چارچوب CRM… 15
شکل2- 4 سفر دوطرفه. 19
شکل2- 5 استراتژی فروش بلیت غیرمستقیم.. 19
شکل2- 6 استراتژی فروش بلیت شهر پنهان.. 20
شکل2- 7 کیفیت خدمات و عوامل مؤثر بر آن.. 23
شکل2- 8 عوامل مؤثر بر خرید آنلاین بلیت… 27
شکل2- 9 انواع زمان انتظار. 28
شکل2- 10 شکاف اهمیت و رضایت مسافران.. 30
شکل2- 11 عوامل مؤثر بر وفاداری مسافران.. 31
شکل2- 12 رابطه ساختاری بین کیفیت خدمات و رضایت و وفاداری مسافران.. 32
شکل2- 13 تأثیر کیفیت خدمات بر بازاریابی دهان به دهان.. 34
شکل2- 14 چارچوب کیفیت خدمات نامتقارن.. 38
شکل2- 15 دسته بندی مشتریان بر اساس SOW و SW… 43
شکل2- 16 مدل PCV.. 44
شکل2- 17 نحوه تعیین میزان افت نرخ پاسخ دهی.. 45
شکل2- 18 شمای کلی RFM سلولی.. 46
شکل2- 19 تعیین مشتری رویگردان با استفاده از Monetary. 48
شکل2- 20 شمای کلی مدل LTV.. 53
شکل2- 21 اصول محاسبه LTV.. 53
شکل2- 22 تابع سودآوری مشتریان.. 55
شکل2- 23 ماتریس R.. 57
شکل2- 24 تعیین ارزش بر اساس گذشته و پیش بینی آینده. 58
شکل2- 25 شمای کلی الگوریتم ژنتیک… 66
شکل2- 26 ترکیب GA و K-means. 67
شکل2- 27 شکل دهی کشورهای اولیه. 69
شکل2- 28 نحوه تقسیم مستعمرات، میان کشورهای استعمارگر. 70
شکل2- 29 اعمال سیاست جذب در الگوریتم رقابت استعماری.. 71
شکل2- 30 اعمال سیاست انقلاب.. 72
شکل2- 31 جابجایی موقعیت استعمارگر و مستعمره. 72
شکل2- 32 رقابت استعماری.. 73
شکل2- 33 سقوط امپراطوری ها در روند چرخه الگوریتم رقابت استعماری.. 74
شکل3- 1 چارچوب توسعه مدل تعیین ارزش مسافران.. 90
شکل3- 2 مقایسه مدل RFM و RF. 94
شکل3- 3 مقایسه مدل RF و DFR.. 97
شکل3- 4 مقایسه مدل LDFR و DFR.. 98
شکل3- 5 مدل تعیین ارزش مسافران در صنعت حمل و نقل.. 103
شکل3- 6 مدل نهایی تعیین ارزش مسافران.. 104
شکل4- 1 مقایسه روند همگرایی به پاسخ بهینه در داده های Iris. 108
شکل4- 2 مقایسه روند همگرایی به پاسخ بهینه در داده های Wine. 109
شکل4- 3 مقایسه روند همگرایی به پاسخ بهینه در داده هایCMC.. 110
شکل4- 4 چارچوب تعیین ارزش مسافران.. 111
شکل4- 5 مقایسه خطای SSE مدل RFM و DFR.. 113
شکل4- 6 مقایسه خطای SSE مدل LRFM و LDFR.. 114
شکل4- 7 تعداد بهینه خوشه ها 115
شکل4- 8 زنجیره مارکوف.. 116
شکل4- 9 محاسبه نرخ ناسازگاری ماتریس مقایسات زوجی تلفیقی.. 118
فهرست جداول
جدول1- 1 چارچوب کلی پایاننامه. 6
جدول2- 1 تعاریف مدیریت ارتباط با مشتری.. 13
جدول2- 2 مزایای مدیریت ارتباط با مشتری.. 15
جدول2- 3 استراتژی های قیمت گذاری بلیت… 19
جدول2- 4 شرکتهای AinA.. 22
جدول2- 5 عوامل تأثیرگذار بر استفاده از کانال خرید. 26
جدول2- 6 عوامل مؤثر بر وفاداری.. 36
جدول2- 7 تعاریف ارزش مشتریان.. 39
جدول2- 8 معرفی مدل های RFM توسعهیافته در سالیان اخیر. 49
جدول2- 9 متغیرهای مدل FPDN.. 51
جدول2- 10 مقادیر مختلف D در مدل FPDN.. 51
جدول2- 11 متغیرهای مدل FMCN.. 52
جدول2- 12 مقادیر شاخص تصادفی به ازای مقادیر مختلف n. 81
جدول2- 13 عوامل تأثیرگذار بر رضایت مسافران.. 83
جدول2- 14 ارزش مشتریان و مدل های آن.. 84
جدول2- 15 تکنیک های خوشه بندی.. 86
جدول3- 1 متغیرهای مدل LDFR.. 92
جدول3- 2 انواع کلاسهای پرواز. 95
جدول4- 1 نتایج خوشهبندی مجموعه داده IRIS. 107
جدول4- 2 نتایج خوشهبندی مجموعه داده Wine. 108
جدول4- 3 نتایج خوشهبندی مجموعه داده CMC.. 109
جدول4- 4 شمای پایگاهداده اولیه. 112
جدول4- 5 روش محاسبه متغیرهای مدل LDFR.. 112
جدول4- 6 شمای پایگاهداده نهایی.. 113
جدول4- 7 خوشههای تشکیل شده. 115
جدول4- 8 ماتریس گذار. 116
جدول4- 9 ماتریس تلفیقی و وزن متغیرها 117
جدول4- 10 ارزش هر خوشه. 118
جدول4- 11 ضرایب همبستگی متغیرها 118
جدول4- 12 اولویتبندی خوشهها 119
جدول4- 13 الگوی خوشهها 120
جدول4- 14 استراتژیهای بازاریابی در هر خوشه. 120
1 فصل 1:کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
هدف از این فصل تشریح کلیات تحقیق میباشد. در این فصل، مسئله اصلی تحقیق بیانشده و بهطور مختصر شرح داده خواهد شد. مختصری از اهمیت و ضرورت و اهداف اصلی و فرعی موضوع نیز بیان خواهد شد. همچنین سؤالات تحقیق مطرح گردیده و مختصری از روش تحقیق شرح داده خواهد شد.
1-2 تعریف مسئله
حملونقل بهعنوان بخش یا نظام بنیادین در ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر كشور محسوب میشود و به همین جهت دستیابی به نظامی قوی، مستحكم، هماهنگ و كارآمد در حملونقل و ارتباطات، از ضرورتهای اساسی كشور است و بدین لحاظ این صنعت در زمره امور زیربنایی اقتصاد كشور محسوب میشود. نقش و اهمیت حملونقل با توسعه اقتصادی كشور افزایش مییابد. حملونقل گاه نقش خود را از طریق سیر و سیاحت و توریسم ایفا میکند؛ زیرا افراد باانگیزههای گوناگون (تجارت، تحصیل، درمان، روابط سیاسی، زیارت، روابط اداری و فرهنگی و …) به مکانهای دیگر سفر کرده و به فعالیت میپردازند؛ بنابراین توسعه كمی و كیفی حملونقل از طریق سرمایهگذاری بیشتر و بهکارگیری روشهایی در جهت دستیابی به سیستمی هماهنگ، سریع، مطمئن و قابلانعطاف که بتواند نیازهای مسافران را بهخوبی مرتفع سازد ضروری به نظر میرسد.
علاوه بر اهمیت اقتصادی و آثاری که یک سیستم حملونقل میتواند بر بهبود وضع اقتصادی بگذارد و موجبات بهبود وضع زندگی تکتک افراد را فراهم آورد، آثار اجتماعی- فرهنگی آن نیز مثل آثار آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی را نباید ازنظر دور داشت.
ارتباط عمیق حملونقل با زندگی شهروندان ازنقطهنظر دسترسی به خدمات و رفاه اجتماعی و نقش اساسی آن در ارتقاء سطح زندگی و رفاه اجتماعی، بیانگر نقش فرهنگی و اجتماعی است که حملونقل میتواند داشته باشد. ازاینرو، بهمنظور ارتقاء سطح زندگی و کیفیت زندگی اجتماعی، ضروری است که به توسعه حملونقل مسافران، توجه خاص مبذول گردد و از این طریق به تقاضای جامعه برای فعالیتهای اجتماعی پاسخ مساعد داده شود.