فهرست جداول
عنوان
صفحه
جدول 3-1: توزیع افراد برحسب محل سکونت………………………………………………………………….
126
جدول 3-2: توزیع کارشناسان به تفکیک محل کار……………………………………………………………..
126
جدول 3-3: ابعاد و شاخصهای متغیر رسانه (رادیو) …………………………………………………………
129
جدول 3-4: ابعاد و شاخصهای متغیر رسانه (رادیو) …………………………………………………………
129
جدول 3-5: ابعاد شاخصهای متغیر رسانه (رادیو) …………………………………………………………….
129
جدول 3-6: ابعاد و شاخصهای متغیر رسانه (تلویزیون) ……………………………………………………
130
جدول 3-7: ابعاد و شاخصهای متغیر رسانه (تلویزیون) ……………………………………………………
130
جدول 3-8: ابعاد شاخصهای متغیر رسانه (تلویزیون) ……………………………………………………..
130
جدول 3-9: ابعاد و شاخصهای متغیر میزان استفاده از رسانه………………………………………………
131
جدول 3-10: ابعاد و شاخصهای متغیر حقوق شهروندی……………………………………………………
132
جدول 3-11: ابعاد و شاخصهای متغیر حقوق شهروندی……………………………………………………
133
جدول 3-12: ابعاد و شاخصهای متغیر حقوق شهروندی…………………………………………………..
134
جدول 3-13: ابعاد و شاخصهای الگوهای ارتباطی رسانه…………………………………………………..
135
جدول 3-14: ابعاد و شاخصهای الگوهای ارتباطی رسانه…………………………………………………..
135
جدول 3-15: ابعاد و شاخصهای الگوهای ارتباطی رسانه…………………………………………………..
136
جدول 3-16: ابعاد و شاخصهای الگوهای ارتباطی رسانه…………………………………………………..
137
جدول 3-17: ابعاد و شاخصهای الگوهای ارتباطی رسانه…………………………………………………..
137
جدول 3-18: ابعاد و شاخصهای الگوهای ارتباطی رسانه…………………………………………………..
13
جدول 3-19: تعیین ضریب پایایی متغیرهای تحقیق …………………………………………………………..
140
جدول 4-1: توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت……………………………………………………………….
145
جدول 4-2: توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل………………………………………………………
146
جدول 4-3: توزیع پاسخگویان بر حسب گروه سنی……………………………………………………………
147
جدول 4-4: توزیع پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلات………………………………………………….
148
جدول 4-5: پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال……………………………………………………………..
149
جدول 4-6: توزیع پاسخگویان بر حسب نوع مسکن…………………………………………………………..
150
جدول 4-7: پاسخگویان بر
حسب میزان درآمد…………………………………………………………………..
151
جدول 4-8: آزمون T تک نمونه ای مربوط به متغیرهای تحقیق پرسشنامه مردم عادی………………
152
جدول 4-9: آزمون T تک نمونه ای مربوط به متغیرهای تحقیق پرسشنامه……………………………….
154
جدول 4-10: میزان استفاده از رسانهها در هفته…………………………………………………………………..
156
جدول4-11: میزان استفاده از رسانهها در روز…………………………………………………………………….
157
جدول 4-12: توزیع پاسخ دهندگان بر حسب جنسیت………………………………………………………..
159
جدول 4-13: توزیع پاسخ دهندگان بر حسب وضعیت تاهل………………………………………………..
160
جدول 4-14: توزیع پاسخگویان بر حسب گروه سنی………………………………………………………..
161
جدول 4-15: توزیع پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلات…………………………………………………
162
جدول 4-16: توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال…………………………………………………
163
جدول 4-17: آزمون T تک نمونه ای مربوط به متغیرهای تحقیق……………………………………………
165
4-18: جدول نتایج آزمون رگرسیون…………………………………………………………………………………
168
جدول 4-19: نتایج آزمون رگرسیون ضرایب استاندارد شده………………………………………………..
169
4-20: جدول نتایج آزمون رگرسیون…………………………………………………………………………………
170
جدول 4-21: نتایج آزمون رگرسیون ضرایب استاندارد شده…………………………………………………
171
جدول 4-22: آزمون T دو نمونه مستقل مربوط به فرضیه اول………………………………………………
172
جدول 4-23: ANOVA سطح تحصیلات و آگاهی از حقوق شهروندی نزد شهروندان خرمآباد………………………………………………………………………………………………………………………….
173
جدول 4-24: ANOVA سن پاسخگویان و آگاهی از حقوق شهروندی نزد شهروندان خرمآباد
174
جدول 4-25: نتایج آزمون کیزر مایر و بارتلت در تحلیل عاملی……………………………………………
175
جدول 4-26: نتایج آزمون تحلیل عامل بر حسب عامل های تایید شده………………………………….
176
جدول 4-27: نتایج تحلیل مسیر………………………………………………………………………………………
12
جدول 4-28: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون………………………………………………………..
182
جدول 4-29: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون………………………………………………………..
186
جدول 4-30: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون………………………………………………………..
187
جدول 4-31: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون………………………………………………………..
188
جدول 4-32: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون………………………………………………………..
189
جدول 4-33: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون………………………………………………………..
190
جدول 4-34: نتایج آزمون رگرسیون…………………………………………………………………………………
191
جدول 4-35: نتایج آزمون رگرسیون ضرایب استاندارد شده………………………………………………..
192
فهرست نمودارها
عنوان
صفحه
نمودار 4-1: توزیع پاسخگویان برحسب جنسیت………………………………………………………………..
145
نمودار 4-2: توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل………………………………………………………
146
نمودار 4-3: توزیع پاسخگویان بر حسب گروه سنی……………………………………………………………
147
نمودار 4-4: توزیع پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلات…………………………………………………..
148
نمودار 4-5: پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال……………………………………………………………..
149
نمودار 4-6: توزیع پاسخگویان بر حسب نوع مسکن…………………………………………………………..
150
نمودار 4-7: پاسخگویان بر حسب میزان درآمد…………………………………………………………………..
151
نمودار 4-8: میانگین شاخصهای استفاده از رسانه………………………………………………………………
153
نمودار 4-9: میانگینابعاد مختلف آگاهی از حقوق شهروندی…………………………………………………
155
نمودار 4-10: توزیع جنسیت پاسخگویان (برحسب جنسیت)………………………………………………
159
نمودار 4-11: توزیع پاسخگویان برحسب وضعیت تأهل……………………………………………………..
160
نمودار 4-12: توزیع پاسخگویان برحسب گروه سنی…………………………………………………………..
161
نمودار 4-13: توزیع پاسخگویان برحسب مقطع تحصیلات………………………………………………….
162
نمودار 4-14: توزیع پاسخگویان برحسب وضعیت اشتغال…………………………………………………..
162
نمودار 4-15: میانگین شاخصهای الگوهای ارتباطی رسانه………………………………………………….
166
نمودار4-16: نمودار پراکنش خط رگرسیون: میزان آگاهی از حقوق شهروندی از دیدگاه مردم….
169
نمودار 4-17: نمودار سنگ ریزه بر اساس مقادیر ویژه…………………………………………………………
175
نمودار4-18: نمودار هیستوگرام خط رگرسیون متغیر وابسته: میزان آگاهی از حقوق شهروندی…
193
نمودار 4-19: نمودار پراکنش خط رگرسیون متغیر وابسته: میزان آگاهی از حقوق شهروندی…….
193
مقدمه
رسانهها با تحولاتی که در جنبههای مختلف از بعد فنآوری، حجم، محتوی و روش داشتهاند، به عنوان حاملان و منتقلکنندگان پیام میتوانند در ساخت آگاهیهای عمومی مؤثر باشند. آنها بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی امکان حضور در همه نقاط را پیدا کردهاند. بنابراین کسانی که در بوجود آوردن آگاهی عمومی اثر بالاتری داشته باشند میتوانند در شکلدهی به آن موفقتر باشند.
بوجود آوردن آگاهی عمومی با استفاده از ابزارهایی است مطبوعات به عنوان یکی از این ابزارها و صدا و سیما به عنوان ابزار دیگر در این راستا مطرح است و چون نفوذ حضور، نحوهی بیان و شکل انتقال پیام در رسانه صدا و سیما به طرز ویژهای است که مخاطب را میتواند با انواع و اقسام شگردها و روشهایی که در آن هست به خود جلب کند لذا این رسانه میتواند در نحوه ایجاد و دگرگونی در آگاهی عمومی پرنفوذترین و مؤثرترین عامل باشد.
از طرفی در عصر حاضر، شناسایی مؤلفههای شهروندی تعریف فرهنگ شهروندی و چگونگی انتقال این مفاهیم به مردم و اِعمال این ویژگیها و خصوصیات در زندگی اجتماعی یکی از مهمترین نگرانیها در هر کشور است. زیرا که رفاه و امنیت هر جامعهای در گروه مشارکت و همکاری شهروندان آن است. اما زمانی مشارکت خواهند کرد که هر یک به عنوان شهروند یعنی افرادی آزاد و صاحب حق و حقوق و حوزه عمل شناسایی شوند و سپس به تکالیف خود یعنی رعایت قانون، ضوابط و مقررات به اختیار تن دهند و در چارچوب حقوق و تکالیف خود مشارکت ورزند و این مهم مستلزم آگاهی و شناخت کافی شهروندان از عناصر اصلی فرهنگ شهروندی و شهرنشینی و به ویژه حقوق و تکالیف شهروندی است (نوروزی، 1385، 28).
لذا در جهان امروز رادیو و تلویزیون به عنوان یکی از مهمترین وسایل ارتباط جمعی، نقش محسوس و مؤثری در آگاهی افراد بر عهده دارند. چنانکه این وسایل با انتقال اطلاعات و پیامهای مختلف و از طریق تبادل دو سویه اطلاعات و افکار با مخاطبان در شکلگیری آگاهیهای افراد و جهت دادن به آن تأثیر بارزی دارند.
به گونهای که در جوامع پیشرفته امروزی، افراد به عنوان مخاطبان پیامهای رادیو و تلویزیونی میکوشند تا ضمن آشنایی با نقش اجتماعی خود از آزادیها و مسئولیتهای فردی و اجتماعی خود نیز آگاهی یابند. بنابراین استفاده از رسانهها را میتوان از مهمترین سرمایههای اجتماعی و فرهنگی هر جامعه قلمداد کرد که با کمک آنها ضمن آگاهی دادن به افراد جهت آشنایی با حقوق، نقش و مسئولیتهای خود تسهیل اجرای حقوق، نقشها و انجام مسئولیتها افراد را در جامعه فراهم میآورند (برگر و دیگران، 1381، 75).
با توجه به جایگاه بارز رادیو و تلویزیون در جامعه ما و آگاهیهایی که افراد جامعه در حوزههای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مدنی از طریق این رسانهها بدست میآورند در این مطالعه ابتدا سعی خواهیم نمود که میزان استفاده افراد از این رسانهها را بدست آورده و مقدار استفاده از رسانهها تا چه اندازه میتواند در آگاهی افراد از حقوق شهروندی مؤثر باشد. سپس راههای تأثیرگذاری بیشتر رسانهها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. بنابراین تحقیق حاضر در این راستا تلاش میکند که به این اهداف برسد.
بیان مسئله
تحولات تاریخی رسانهها بیانگر وابستگی شدید اعتلای تفکر و آگاهی انسان به ابزارهای ارتباطی است چنانکه گسترش آگاهی، معرفت و تفکر به توانمندیهای متعددی در انسان منجر شده است که امروز شاهد آن هستیم. انسان در کسب و گسترش آگاهی و انتقال آن از راه پیام مدیون رسانهها بود و هست در جامعه امروزه رسانهها با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات نقش زیادی در بالا بردن آگاهیهای گوناگون و ضروری به عهده میگیرند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری میکنند.
در دنیای امروز، سیاست، حکومت و جوامع بیش از گذشته رسانهای شده و حیات بشری به شکل شگفتآوری با رسانهها عجین شده است (بسرا، 2007: 15-14).
بر این اساس است که مهدیزاده رسانهها را فراگیرترین نهاد تولید، بازتولید و توزیع معرفت و آگاهی در جهان معرفی میکند به گونهای که محتوای آنها را منبع قدرتمندی درباره آگاهی از جهان اجتماعی در نظر میگیرد (مهدیزاده، 1387: 10-9).
از طرفی در جوامع امروزی مفهوم شهروندی معنایش بیش از عضویت در یک جامعه پیدا کرده است. کسب مهارتهای شهروندی و یا به عبارت دیگر تبدیل شدن به یک شهروند مؤثر و کارآمد مستلزم آشنایی و آگاهی از حقوق و تکالیف است، نگرشهای قوام یافته نسبت به ارزشهای اجتماعی، حساسیت نسبت به فرهنگ و آداب و سنن احترام به شأن و منزلت انسانی و تلاش برای صلح و حفظ محیط زیست است و همچنین رفتارهایی مانند مشارکت اجتماعی، شرکت در فعالیتهای داوطلبانه و انسان دوستانه، شرکت در انتخابات و حفظ نظم اجتماعی، افراد را به شهروندان فعال و کارآمد یک جامعه تبدیل میکند. لذا فردی که خود را شهروند میداند و در هویت شهروند قرار میگیرد، دارای مجموعهای به هم پیوسته از آگاهیها، تصورات و انتظارات است که رابطه او با محیط اجتماعیاش را تعریف و تنظیم میکند (حسام، 13.83: 28).
بنابراین شهروند واقعی با آگاهی از توانایی ها و نیازهای خود و با توجه به شرایط اجتماعی جامعه اش درصد است تا بر محیط اجتماعی زندگیاش نظارت کند و در مواقع لزوم به تغییر شرایط و محیط