چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 3
بیان مساله……………………………………………………………………………………………………………………………………. 4
اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………………………………………………………………………………………. 6
اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………… 7
اهداف کلی …………………………………………………………………………………………………………………………………. 7
اهداف ویژه…………………………………………………………………………………………………………………………………. 7
سوالات پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………. 7
تعریف واژه ها و اصطلاحات ……………………………………………………………………………………………………… 8
تعاریف نظری …………………………………………………………………………………………………………………………….. 8
تعاریف عملیاتی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 8
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 10
بخش اول : مبانی نظری پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 11
آموزش ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 11
اهمیت آموزش در سازمان…………………………………………………………………………………………………………….. 13
آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………………………………………………………………….. 14
نیاز ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 15
نیاز آموزشی ………………………………………………………………………………………………………………………………… 16
منابع نیازهای آموزشی …………………………………………………………………………………………………………………. 16
طبقهبندی نیازهای آموزشی
zusa.ir |
………………………………………………………………………………………………………….. 17
نیازسنجی آموزشی ………………………………………………………………………………………………………………………. 17
تاریخچه مختصر نیازسنجی آموزشی در دنیا………………………………………………………………………………….. 18
اهداف نیازسنجی ………………………………………………………………………………………………………………………… 19
فهرست مطالب
عنوان صفحه
ضرورت نیازسنجی ……………………………………………………………………………………………………………………… 20
فنون و ابزارهای نیازسنجی ………………………………………………………………………………………………………….. 21
تاریخچه تکنیک دلفی …………………………………………………………………………………………………………………. 22
روش دلفی ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 23
مراحل انجام روش دلفی ……………………………………………………………………………………………………………… 25
موارد استفاده روش دلفی …………………………………………………………………………………………………………….. 27
فوائدو نقاط قوت روش دلفی ………………………………………………………………………………………………………. 27
خروجی روش دلفی ……………………………………………………………………………………………………………………. 27
محدودیت های روش دلفی …………………………………………………………………………………………………………. 28
موانع نیازسنجی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 30
مراحل نیاز سنجی ……………………………………………………………………………………………………………………….. 30
اصول نیازسنجی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 31
طبقه بندی انواع نیازسنجی ………………………………………………………………………………………………………….. 34
تعریف برنامه و برنامهسازی در صداوسیما …………………………………………………………………………………… 36
برنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 36
هدف …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 37
مخاطب برنامه …………………………………………………………………………………………………………………………….. 37
موضوع برنامه …………………………………………………………………………………………………………………………….. 37
ساختار برنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………. 37
طبقه برنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 37
تجهیزات …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 37
ایده برنامه …………………………………………………………………………………………………………………………………… 38
برنامهسازان صدا …………………………………………………………………………………………………………………………. 38
تهیه کننده رادیو…………………………………………………………………………………………………………………………… 38
فهرست مطالب
عنوان صفحه
گزارشگر……………………………………………………………………………………………………………………………………… 39
برنامهسازان سیما …………………………………………………………………………………………………………………………. 39
تهیه کننده……………………………………………………………………………………………………………………………………. 39
کارگردانها………………………………………………………………………………………………………………………………….. 40
کارگردان هنری…………………………………………………………………………………………………………………………… 40
برنامه سازان خبر …………………………………………………………………………………………………………………………. 41
خبرنگار……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 41
دبیر خبر………………………………………………………………………………………………………………………………………. 42
تهیه کننده گفتگوی ویژه خبری……………………………………………………………………………………………………. 42
بخش دوم : پیشینه پژوهش …………………………………………………………………………………………………………. 43
الف)تحقیقات انجام شده در داخل کشور …………………………………………………………………………………….. 43
ب)تحقیقات انجام شده در خارج کشور………………………………………………………………………………………… 48
بخش سوم:نتیجهگیری ………………………………………………………………………………………………………………… 50
فصل سوم: روششناسی پژوهش
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 53
روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………….. 53
جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 54
نمونه آماری ………………………………………………………………………………………………………………………………… 54
ابزار گردآوری داده ها …………………………………………………………………………………………………………………. 55
روایی وپایایی ابزار……………………………………………………………………………………………………………………….. 55
تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………………………………….. 56
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 58
تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها …………………………………………………………………………………………………… 58
تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها ………………………………………………………………………………………………… 63
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل پنجم خلاصه ، نتیجه گیری و پیشنهادها
خلاصه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 73
نتایج …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 74
بحث و تفسیر نتایج …………………………………………………………………………………………………………………….. 78
محدودیتهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………. 80
الف) محدودیتها در کنترل محقق………………………………………………………………………………………………. 80
ب) محدودیتهای خارج از کنترل محقق…………………………………………………………………………………….. 80
پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………………………… 81
الف) پیشنهادها مبنی بر نتایج تحقیق……………………………………………………………………………………… 81
ب) پیشنهادها مبنی بر تجارب محقق…………………………………………………………………………………….. 83
ج) پیشنهاد برای محققان دیگر……………………………………………………………………………………………….. 84
پیوستها………………………………………………………………………………………………………………………………………… 86
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………. 96
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………. 99
فرم اصالت پایاننامه……………………………………………………………………………………………………………………… 100
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………. 101
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول(3-1): توزیع فراوانی جامعه آماری به تفکیک جنسیت ………………………………………………………………… 54
جدول شماره (3-2 ): حجم نمونه را براساس جدول مورگان بر حسب جنسیت……………………………………… 55
جدول شماره (3-3): جدول تناظر سوالات…………………………………………………………………………………………… 56
جدول شماره(4-1): توزیع فراوانی برنامهسازان به تفکیک جنسیت…………………………………………………………. 58
جدول شماره(4-2): توزیع فراوانی برنامهسازان برحسب تحصیلات……………………………………………………….. 59
جدول شماره (4-3): توزیع فراوانی و درصد فراوانی برنامهسازان برحسب سابقه کار………………………………. 60
جدول شماره(4-4):توزیع فراوانی برنامهسازان برحسب وضعیت استخدامی……………………………………………. 61
جدول شماره(4-5):توزیع فراوانی برنامهسازان برحسب گذراندن دوره آموزشی……………………………………… 62
جدول شماره (4-6): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی تهیه کنندگان رادیو و رتبهبندی نیازها
بر اساس آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………………………………….. 63
جدول شماره(4- 7): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی گزارشگران رادیو و رتبهبندی نیازها
بر اساس آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………………………………….. 64
جدول شماره(4-8 ): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی تهیهکنندگان سیما و رتبهبندی نیازها
بر اساس آزمون فریدمن………………………………………………………………………………………………………………………. 65
جدول شماره (4-9): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی کارگردان سیما و رتبهبندی نیازها
بر اساس آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………………………………….. 67
جدول شماره (4-10): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی کارگردان نقاشی متحرک و رتبهبندی
نیازها بر اساس آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………………………….. 68
جدول شماره (4-11): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی کارگردان ویدئویی و رتبهبندی نیازها
بر اساس آزمون فریدمن………………………………………………………………………………………………………………………. 69
جدول شماره(4- 12): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی تهیه کنندگان گفتگوی ویژه خبری و
رتبهبندی نیازها بر اساس آزمون فریدمن……………………………………………………………………………………………… 70
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار شماره (4-1): توزیع فراوانی برنامهسازان برحسب جنسیت……………………………………………………… 58
نمودار شماره(4-2): توزیع درصد فراوانی برنامهسازان بر حسب تحصیلات………………………………………. 59
نمودار شماره(4-3): توزیع فراوانی برنامهسازان برحسب سابقه کار…………………………………………………….. 60
نمودار شماره (4-4): توزیع فراوانی برنامه سازان برحسب وضعیت استخدامی……………………………………. 61
نمودار شماره(4-5): توزیع فراوانی برنامهسازان برحسب گذراندن دوره آموزشی………………………………… 62
نمودار شماره (4-6):نمایش میانگین رتبههای نیازهای آموزشی تهیه کنندگان رادیو……………………………… 63
نمودار شماره(4- 7): نمایش میانگین رتبههای نیازهای آموزشی گزارشگران رادیو………………………………. 64
نمودار شماره(4- 8): نمایش میانگین رتبههای نیازهای آموزشی تهیه کنندگان سیما……………………………… 66
نمودار شماره(4-9): نمایش میانگین رتبههای نیازهای آموزشی کارگردان فیلم…………………………………….. 67
نمودار شماره(4-10): نمایش میانگین رتبههای نیازهای آموزشی کارگردان نقاشی متحرک………………….. 68
نمودار شماره(4-11): نمایش میانگین رتبههای نیازهای آموزشی کارگردان ویدئویی…………………………… 69
نمودار شماره(4- 12): نمایش میانگین رتبههای نیازهای آموزشی تهیه کنندگی ویژه خبری………………… 70
چکیده
این پژوهش با هدف مطالعه نیازسنجی آموزشی برنامهسازان صداوسیمای مرکز مازندران انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش 75نفر از برنامه سازان صدا وسیمای مرکز مازندران که 60 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد.،روش پژوهش توصیفی کتابخانهای و پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته که شامل 6 سوال میباشد. در بخش آماری از جداول و نمودارها جهت توصیف، در بخش آمار استنباطی از آزمون فریدمن و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارspss استفاده شده است پایایی پرسشنامه با انتخاب 30 پرسشنامه و با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ محاسبه و ضریب آلفا084/0 تعیین شد.روایی پرسشنامه با بررسی که استاد راهنما و مشاور و کارشناسان تحقیق کردند مورد تایید قرارگرفت نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بیشترین نیاز آموزشی برنامهسازان صدا، آموزش تکنیکهای جدید برنامه سازی رادیویی و شناخت نرم افزارهای آن است. گزارشگران رادیو هم نحوه برقراری ارتباط با مردم را اصلیترین نیاز آموزشی خود دانستهاند. در بخش سیما نیز به تفکیک، تهیهکنندگان، یادگیری تکنیکهای ساخت مستند، کارگردانی ویدئو، برنامهریزی و دورههای استودیو مجازی، کارگردانها، تمام دورههای معرفی شده در تحقیق و کارگردانهای نقاشی متحرک، دورههای انیمه استودیو و تردی مکس را به عنوان مهمترین نیازهای آموزشی خود مطرح کردند. در بخش خبر هم به ترتیب، تحلیل اخبار، کار با رایانه و خبرشناسی و شناخت ارزش خبری از نیازهای آموزشی کارکنان این بخش عنوان شده است .
فصل اول
کـلیـــات پـــژوهش