وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد زبان و ادبیات فارسی: تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

 
تاریخ: 03-08-98
نویسنده: مدیر سایت

مقدمه: 1

فصل اول:

کلیات تحقیق

فصل دوم:

تعاریف و مقدمات

2-1-مکتب اکسپرسیونیسم. 7

2-1-2-کارکرداکسپرسیونیسم در ادبیات اروپا 10

نمایشنامه«بیداری بهار»اثرفرانکودکینت(1906) 12

نمایش«پسر»اثر«هازنکلهور»سال (1916) 12

2-1-3- افول اکسپرسیونیسم. 13

2-1-4-تصویرانسان در هنر اکسپرسیونیستی.. 14

تابلو «شب پرستاره» اثر«ونسانونگوگ»نقاش هلندی، (سال1889) 15

2-2-شباهت اتفاقی یکی از پیشروان اکسپرسیونیسم با مولانا 19

2-2-1تکنیک و سبک: 21

2-2-2-شهرت پس از مرگ.. 22

2-2-3یک تفاوت مهم. 22

2-3- مولانا و اکسپرسیونیسم. 24

2-3-1-هنجارشکنی در اندیشه وسلوک مولانا 28

فصل سوم:

مبانی و ویژگی های عمده مکتب اکپرسیونیسم با نگاهی به تجلی آنها درغزلیات شمس

 

 

فصل چهارم:

درون مایه های غالب آثار اکسپرسیونیستی و بررسی مصادیق آن در غزلیات شمس(شباهتهاوتفاوتها)

4-درون مایه های غالب آثاراکسپرسیونیستی و بررسی مصادیق آن در غزلیات شمس(شباهتهاوتفاوتها) 50

4-1-ذهنیت گرایی.. 51

4-2-1-استعاره اکسپرسیونیستی.. 61

4-2-2-استعاره و بسامدآن در غزلیات: 63

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

4-3-عشق از نظراکسپرسیونیستها 69

4-3-1-عشق در قاموس عرفان. 70

-سماع. 80

4-4-1-دعوت به خاموشی درتقابل با سماع. 92

4-5-مرگ.. 94

فصل پنجم:

تفاوتها

5-تفاوتها: 102

فصل ششم:

نتایج و پیشنهادات

 

 

چکیده
اوایل قرن بیستم، اروپا شاهد پاگرفتن و ریشه دواندن جنبشی ادبی هنری موسوم به اکسپرسیونیسم بود که اساس آن بر نمایش احساسات تند وتیز با روش های غیرمتداول، ذهنیت گرایی افراطی، هنجارشکنی و نوگرایی بود. عشق، مرگ، ترس و … از دغدغه های انسان معاصر هستند که اکسپرسیونیسم با حساسیت ویژه ای به آن پرداخته است.

«غزلیات شمس» آیینه شوریدگی ، عشق سرمستانه و نماینده بی قراری و بی تابی مولانا در فراق شمس است. او این هیجانات روحی اش را در حال سماع و دریدن پرده های خویشتن داری در قالب غزلیات ریخته است. سایر مؤلفه هایی که مبنای اکسپرسیونیسم هستند و هم چنین درون مایه هایی مشترک را می توان در ساختار ظاهری و محتوایی «غزلیات شمس» یافت و بررسی کرد.

این پایان نامه به تجلی مبانی مکتب اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس و تفاوت های این دو پرداخته است.

کلید واژه:

اکسپرسیونیسم ،مولانا ، هنجار شکنی ،ذهنیت گرایی ،استعاره ،عشق ،سماع ، مرگ

 

مقدمه:
مکتب اکسپرسیونیسم (هیجان نمایی) یکی از پدیده های پر طرفدار قرن بیستم، نوعی جهان بینی مبتنی بر انفجار  عواطف و احساسات عمیق  و ابراز آنها با شیوه های پرخاشگرانه و به دور از آرامش، طغیان علیه سنت های معمول و پذیرفته شده جامعه است.به نظر می رسد این خصوصیات در آثار  مولانا به عنوان یکی از برجسته ترین عارفان وشاعران ادب فارسی نیز قابل پی گیری باشد. عرفان خلسه وار و شطح آلود، فرا رفتن از واقعیت و سطوح ظاهری، احساس مداری و بیان تأویلی، نفی سنت های منجمد و بهره گیری ازشیوه های بیانی خاص به ویژه حس آمیزی  و نیز برخی موضوعات و مضامین مشترک از جمله موارد شباهت و نزدیکی اکسپرسیونیست ها و مولانا است.در حالی که نوع نگاه هدفمند عرفانی و شهود آمیز او در مقابل  جهان بینی پوچ گرایانه ی

« پایان نامه شناسایی و ریشه یابی عوامل بحرانی ادعا در حوزه های زمان و هزینه از دیدگاه کارفرمایان، مشاوران و پیمانکارانپایان نامه جرایم رایانه ای علیه عفت و اخلاق عمومی »