وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه تعارضات زناشویی:فرایندهای مولد تعارض

 
تاریخ: 22-07-98
نویسنده: مدیر سایت

پایان نامه تعارضات زناشویی:فرایندهای مولد تعارض
فرایندهای مولد تعارض

2-2-7-1 فقدان گفتگو

در یک رابطه صمیمی، عدم تبادل عقاید و احساسات، موقعیتی ویژه برای همسران ایجاد می کند که آنها مجبور می شوند به نوعی این خلأهای ارتباطی را پر کنند. مریم مجبور می شود آن چه را که علی می اندیشد، ذهن خوانی کند و علی نیز ممکن است متناسب با ذهن خوانی مریم، پاسخ دهد. مریم ممکن است مظنون و مضطرب شود و بدترین چیزها را پیش بینی کند . به عنوان مثال؛ اگر علی چند شب متوالی سر میز شام خاموش باشد، مریم ممکن است مظنون شود که علی خشمگین است و یا مشکلی با او دارد . در حالی که ممکن است علی فقط در مورد اتفاق ساده ای ناراحت باشد یا با حل مسأله ای کاری اشتغال ذهنی داشته باشد . اگر فقدان گفتگو ادامه یابد، اعتماد سرکوب شده و هر دو همسر ممکن است مظنون و دفاعی شوند ( مارکمن و همکاران، 2010).

2-2-7-2 فقدان رهبری مؤثر و تصمیم گیری

فقدان توافق در مورد این که چه کسی در مقام مسؤولیت و رهبری است و این که کارها چگونه باید

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

پیش بروند و انجام گیرند، می تواند منبع تعارض باشد . به عنوان مثال ؛ اگر همسری در یک رابطه انتظار تصمیم گیری مشارکتی را داشته باشد و دیگری فردی قدرت طلب باشد، حل تعارض ممکن است دشوار شود. هنگامی که تعارضات بالا می گیرند، همسران مشغول کشمکش در مورد این مسأله می شوند که قدرت چه کسی قرار است اعمال شود؟

2-2-7-3 تعارض های ارزشی

اگر همسران نسبت به نظام ارزشی شان خشک و متعصب باشند، تفاو ت های موجود در نگرش ها، اعتقادات و انتظارات ممکن است باعث تداخل در تصمی مگیری مناسب شود. ارزش ها و اعتقادات متفاوت، همسران را مستعد انتخاب اهداف یا روش های متفاوت برای نیل به اهداف مشابه، می کند و از آنجایی که هر هدف نیاز به سرمایه گذاری، وقت، تلاش و گاهی فداکاری دارد، همسران نمی توانند یک هدف را بدون تأیید دیگری، دنبال کنند . شاید مریم بخواهد پول شان را در تعطیلات گران قیمت خرج کنند و علی بخواهد پول شان را برای انتقال به یک آپارتمان بهتر، پس انداز کنند. این نوع اختلاف نظرها در یک رابطه می تواند باعث تعارض شود (مارکمن و همکاران، 2010).

2-2-7-4 عقاید متفاوت درباره نقش های جنسیتی

هنگامی که درک همسران از نقش خود و همسرشان متفاوت باشد، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود . به عنوان مثال ؛ تصور کنید که همیشه ، وقتی پدر علی به خانه می رسید، شام گرم ، 

« دانلود پایان نامه ارشد : بررسی و مقایسه عددی ظرفیت باربری گروه شمع­های مخروطیپایان نامه : مقایسه اثرات سطوح مختلف لسیتین سویا و زرده تخم مرغ در محیط انجماد بر كیفیت اسپرم قوچ افشاری در داخل فصل تولیدمثل »