استاد مشاور اول
حجه الاسلام و المسلمین دکتر امیر دیوانی
استاد مشاور دوم
حجه الاسلام و المسلمین دکتر الهی منش
1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
تقدیم أ
تقدیر ب
چکیده ج
کلیات_ 1
تببین موضوع تحقیق_ 2
پرسش اصلی تحقیق_ 4
پرسشهای فرعی تحقیق_ 4
پیشینه تحقیق_ 4
فرضیه و نسبت آن با فرضیه رقیب_ 5
اهداف تحقیق_ 6
کاربرد تحقیق_ 7
روش تحقیق_ 7
ساختار تحقیق_ 7
نوآوریهای تحقیق_ 8
فصل اول: مدخل_ 10
گفتار اول: فرایند رخداد شهود و تبدیل آن به گزاره 11
ساحت اول: فرایند ادراک حضوری – شهودی_ 11
اصل اول: مناسبت_ 14
اصل دوم: ارتباط حضوری_ 16
اصل سوم: تأثیر گذاری_ 18
ساحت دوم: فرایند ادراک مفهومی – گزارهای_ 21
الف. گزارههای توصیفی_ 24
ب. گزارههای تبیینی_ 25
ج. گزارههای تفسیری_ 25
د. گزارههای استنباطی_ 27
ه. گزارههای تطبیقی_ 29
گفتار دوم: سنجش پذیری گزارههای عرفان نظری_ 32
الف. نظریه خطاناپذیری_ 32
ب. نظریه معیارناپذیری_ 34
ج. نظریه توصیفناپذیری_ 35
د. نظریه سنجشپذیری_ 39
اصل: لکل حکم معیار 40
الف. نقد نظریه خطاناپذیری_ 42
ب. نقد نظریه توصیفناپذیری_ 46
ج. نقد نظریه معیارناپذیری_ 48
گفتار سوم: ضرورت و غایت سنجش گزارههای عرفان نظری_ 51
فراز اول: ضرورت سنجش_ 51
فراز دوم: غایت سنجش_ 57
الف. اصلاح نقص عبارات و بیانات عارفان 57
ب. برون رفت از تقلید متتبعانه به نقد محققانه در تحقیق تعالیم عرفانی_ 61
ج. بررسی سنجشگرانه پیشفرضهای گزارههای عرفانی_ 66
اصل اول: تأخر گزاره از شهود 66
اصل دوم: تأثر گزاره از باور 68
گفتار چهارم: معیار و روش سنجش گزارههای عرفان نظری_ 71
الف. معیارهای سنجش گزارههای عرفانی_ 71
فراز اول: مفهوم میزان عرفان نظری_ 72
فراز دوم: مصداق میزان عرفان نظری_ 74
ب. روش سنجش گزارههای عرفانی_ 77
مرحله پیشاسنجش_ 77
مرحله سنجش_ 78
فصل دوم: میزان دینی_ 80
گفتار اول: شناسه میزان دینی_ 81
ساحت اول: ماهیت میزان دینی_ 82
ساحت دوم: اقسام میزان دینی_ 84
الف. میزان عملی و میزان علمی_ 85
ب. میزان تکوینی و میزان تدوینی_ 88
ج. میزان کلی و میزان جزئی_ 90
ساحت سوم: چرایی میزان دینی_ 94
فراز اول: اقسام علم حضوری_ 96
فراز دوم: علم حضوری انسان کامل معصوم 97
فراز سوم: خطاناپذیری انسان کامل معصوم در اخذ و تلقی و بیان 99
گفتار دوم: ماهیت معیارهای دینی در میزان دینی_ 104
احتجاجات و تنجیزات_ 106
اول: نصوص و ظواهر 113
ساحت اول: نصوص__ 115
ساحت دوم: ظواهر 116
فراز اول: فرایند ظهوریابی_ 117
فراز دوم: تقویت ظهور تصدیقی جدی_ 119
دوم: محکم و متشابه 122
فراز اول: تعریف محکم و متشابه 124
فراز دوم: اقسام محکم و متشابه 126
فراز سوم: نسبت نصوص و ظواهر با محکمات و متشابهات_ 128
گفتار سوم: نمونهْ سنجش دینی_ 130
فراز اول: صراط مستقیم از نگاه عرفان 131
فراز دوم: صراط مستقیم از نگاه قرآن 133
فصل سوم: میزان عقلی_ 138
گفتار اول: نقد عرفان به عقل_ 139
نقد عجز عقل در ادراک حقایق_ 144
گفتار دوم: شناسه میزان عقلی_ 151
فراز اول: ماهیت میزان عقلی_ 151
فراز دوم: ساحت میزان عقلی_ 156
الف. نظریه پیشین بنیاد 156
ب. نظریه نوبنیاد 159
گفتار سوم: معیارهای عقلی در میزان عقلی_ 163
فراز اول: ضروریات و نظریات_ 164
تکمیل: نقد عقل به خطای ادراک_ 166
فراز دوم: ملاک تشخیص صدق نظریات_ 172
الف. نظریه پیشین بنیاد (= نظریه ارجاع ) 172
ب. نظریه نو بنیاد (= نظریه نقد عقل به عقل ) 178
فراز سوم: اعتبار سنجی نظریات_ 189
گفتار چهارم: نمونهْ سنجش عقلی_ 193
فراز اول: ماهیت اطلاق ذاتی مقسمی از نگاه عرفان 193
فراز دوم: نقد دیدگاه عرفا درباره تفسیر اطلاق ذاتی_ 195
خاتمه و نتیجه 199
کتابنامه 216
چکیده
عرفان نظری نه برپایه نظریههای خطاناپذیری، معیارناپذیری و توصیفناپذیری بلکه بر پایه نظریه سنجشپذیری گزارههای عرفانی به میزان نیاز دارد تا صدق و خطای گزارههایش به دست آید و در پی آن نتایجی چند حاصل شود. این میزان یک دستگاه شناختاری است که بر گزارههای عرفان نظری نظارت دارد و بر پایه اصول موجود در آن که به نوعی دلیل صدق هستند، به عنوان معیارهای متناسب با آن گزارهها به سنجش میپردازد.
میزان عرفان نظری بردو قسم است: یکی میزان دینی که بر گزارههای نقلی تکیه دارد و دیگری میزان عقلی که بر گزارههای عقلی مبتنی است و هر یک از این دو میزان دارای دو گونه معیارهای پایه و غیرپایه هستند. معیارهای پایه معیارهای ضروری، واقعی و یقینی هستند که به نحو مطلق صادق هستند و لذا خطاناپذیر، خلافناپذیر، انکارناپذیر و ابطالناپذیرند. اما معیارهای غیرپایه معیارهای محدود، تدریجی الحصول و نظری هستند که به نحو مشروط صادق میباشند؛ هر چند در عین احتمال صدق، امکان خطا، انکار و ابطال در آنها وجود دارد.
معیارهای پایه در میزان دینی احتجاجات نام دارند که ادله پیشااجتهادی، ادله مثبته، مدارک کافی، منشأ قطع بالمعنی الاخص و مدارک ثابت و معیارهای غیرپایه در این میزان تنجیزات نام دارند که ادله اجتهادی، ادله منجزه، مدارک مشروط، منشأ قطع بالمعنی الاعم و مدارک متغیر هستند. اما معیارهای پایه در میزان عقلی ضروریات نام دارند که اصول عام و همگانی، پیشاتجربی و پیشا استدلالی و ضروری الصدق هستند و معیارهای غیرپایه همان نظریات هستند که اصول غیرهمگانی، استدلالی اما پیشاتجربی و ممکن الصدق و الخطا هستند.
میزان دینی یک دستگاه نظارتی بر گزارههای عرفان نظری است که بر پایه ادله دینی به سنجش آن گزارهها میپردازد و این سنجش نخست با احتجاجات صورت میگیرد که به صرف استخراج و عرضه مستقیم گزارهها به آنها کافی است؛ اما اگر چنین معیاری به دست نیامد، به سراغ تنجیزات باید رفت که پس از استخراج منجّزات و استنباط اجتهادی دلیل متناسب سنجش صورت میگیرد. اما میزان عقلی یک دستگاه سنجشگر ناظر بر عرفان نظری است که بر اساس اصول عقلی به سنجش گزارههای عرفانی میپردازد. این سنجش نخست با ضروریات صورت میگیرد که به صرف استخراج و عرضه مستقیم گزارهها به آنها انجام میگیرد و اگر چنین معیاری به دست نیامد، سنجش با معیارهای غیرپایه یعنی همان نظریات متناسب که به روش استدلالی محض به دست میآیند، صورت میگیرد.
کلید واژه
گزاره عرفانی، سنجشپذیری، میزان دینی، میزان عقلی، احتجاجات، تنجیزات، ضروریات و نظریات.
کلیات