وبلاگ

توضیح وبلاگ من

نقدینگی بانک:”پایان نامه درباره سودآوری بانک‌

 
تاریخ: 26-07-98
نویسنده: مدیر سایت

نقدینگی بانک:”پایان نامه درباره سودآوری بانک‌
نقدینگی
در سیستم بانکی، نقدینگی از مهم‌ترین عنصر داخلی به شمار می‌آید، چرا که کمبود آن، بانک را با خطر عدم توانایی در ایفای تعهدات و در نتیجه ورشکستگی مواجه می‌کند. در مقابل مازاد نقدینگی در بانک نیز به معنای تخصیص ناکارآمد منابع می‌باشد که این امر در نهایت می‌تواند منجر به از دست دادن بازار شود. از این رو دارا بودن حجم نقدینگی مطلوب در بانک‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. تجربیات پولی و بانکی نشان می‌دهد که داشتن حجم مناسب از نقدینگی و افزایش آن می‌تواند منجر به کاهش ریسک و بالطبع افزایش سودآوری بانک‌ها گردد.( 1989 boark.)،(alper&anbr,2011) فیلو(1382)، حیدریان (1384)). در مقابل نیز برخی مطالعات نیز نشان از رابطه منفی بین سودآوری و نقدینگی دارند. از آن جمله می‌توان به مطالعه مولینیوکس و سورنتون() اشاره نمود. به طور کلی نقدینگی خاصیتی از دارایی است که به زمان و هزینه تبدیل آنها به پول بستگی دارد، به عبارت دیگر هزینه مبادله یک دارایی به پول معیاری برای سنجش دارایی است.

 

2-2-3-2. عوامل بیرونی(متغیرهای کلان اقتصادی)
متغیرهای اقتصادی می‌توانند از خارج بر

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

سودآوری بانک‌ها تاثیرگذار باشند. این شاخص‌ها قابل کنترل توسط بانک‌ها نیستند، زیرا اثرات آنها در سطح کلان ظاهر می‌شود. از جمله این متغیرهای کلان می‌توان به نرخ بهره، رشد اقتصادی، نرخ ارز و بی ثباتی آن و نرخ تورم اشاره کرد. این متغیرها برحسب شرایط اقتصادی هر کشوری بر سودآوری بانک‌ها تاثیر می‌گذارند.

 

2-2-3-2-1. تورم
تورم به معنای افزایش شاخص قیمت مصرف کننده برای تمام کالاها و خدمات است که نه تنها بر قدرت خرید مقدار معینی از پول اثر می‌گذارد، بلکه بر ارزش واقعی هزینه ها و درآمدها نیز تاثیرگذار است.

( ,2011alpar&anber). در بیان دلایل ایجاد تورم دو عامل اصلی شامل تورم ناشی از فشار تقاضا[1] و تورم ناشی از فشار هزینه[2] مطرح است. در تورم ناشی از فشار تقاضا، مازاد تقاضای کل 

« وکالت بلاعزل:/پایان نامه درباره طلاقدانلود پایان نامه:عقل و نقل به مثابۀ معیار سنجش گزاره‌های عرفان نظری »