وبلاگ

توضیح وبلاگ من

خرید پایان نامه ارشد : عمل ­آوری بتن مسلح به الیاف شیشه

 
تاریخ: 23-02-00
نویسنده: مدیر سایت

۱-۱-عمل­آوری بتن مسلح به الیاف شیشه

فرایند هیدراسیون سیمان در دمای محیط یک فرایند نسبتاً کند است. به همین دلیل محصولات بتنی معمولاً این امکان را می‌یابند تا طی چندین هفته پس از بتن ریزی, عمل­آوری شوند و از این طریق استحکام و مقاومت مورد نیاز خود را بدست آورند.

محصولات تولید شده توسط بتن مسلح به الیاف شیشه, به طور عادی مقاطعی نازک­تر و w/c پایین­تری نسبت به بتن­های معمولی دارند. بنابراین اگر این محصولات پیش از تکمیل فرایند هیدراسیون به شکل مناسب عمل­آوری نشوند, رطوبت خود را به سرعت از دست داده و استحکام مورد نیاز خود را به ­دست نمی­آورند [۱۶]. به همین منظور برای اطمینان از گیرش کامل سیمان در این بتن, به مدت ۷ روز عمل­آوری مرطوب انجام می­ شود.

۱-۱-۱-                  عمل­آوری مرطوب

برای اطمینان از تکمیل فرایند هیدراسیون، نمونه­ها بلافاصله پس از تولید تحت عمل­آوری مرطوب نگه داشته می­شوند. امروزه چندین روش برای دستیابی به این امر مورد استفاده قرار می‌گیرد، که عمدتاً عبارتند از: انبار کردن در محفظه­ی مرطوب، آب بندی نمونه­ها در بسته های پلی اتیلن، فرو بردن کلی نمونه­ها در آب [۲۰].

دوره عمل­آوری مرطوب را می‌توان به ۳ بخش تقسیم کرد [۲۰]:

الف- عمل­آوری نمونه­ها پیش از خارج کردن از قالب

برای این منظور می­توان با قرار دادن نمونه­ها در یک پوشش پلی اتیلن, جریان هوا را در سرتاسر سطح نمونه به حداقل رسانید و در نهایت محصول قادر می‌باشد تا حداکثر میزان آب ممکن را حفظ کند.

ب-  نمونه­ها به مدت حداقل ۷ روز به یکی از روش­های ذکر شده, عمل­آوری مرطوب می­شوند.

ج- فرایند پس عمل­آوری[۱] نمونه­ها (برای شرایط آب و هوایی ویژه)

این مرحله پیش از انبار کردن یا بهره برداری از نمونه­ها انجام می­ شود. در این مرحله نمونه­ها باید قبل از بهره برداری, با شرایط آب و هوایی محیط تطبیق داده شوند.

به طور کلی هر فرایند عمل­آوری به نوع محصول، شیوه­ تولید و طرح اختلاط محصول بستگی دارد. در طول دوره­ عمل­آوری بتن مسلح به الیاف شیشه, مقاومت و استحکام محصولات از یک مقدار اولیه ارتقا می‌یابد. بنابراین برای جلوگیری از اعمال تنش بیش از حد به نمونه­ها در این شرایط, باید چگونگی خارج کردن نمونه­ها از قالب، جابجایی و همچنین روند عمل­آوری اصلی نمونه­ها, مورد توجه قرار گیرد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

۱-۱-۲-                  عمل­آوری با هوا

به دلیل زمان بر بودن فرایند عمل­آوری مرطوب, در اکثر مواقع این فرایند به شکل مناسب انجام نمی­گیرد. بنابراین در سال ۱۹۸۰ تحقیقاتی توسط انجمن سیمان پرتلند به منظور بر طرف کردن مشکلات ناشی از عمل­آوری ۷ روزه­ی بتن مسلح به الیاف شیشه انجام گرفت. آنها به این نتیجه رسیدند که افزودن اکریلیک پلیمر به میزان ۵ درصد حجم کل بتن, می ­تواند جایگزین مناسبی برای عمل­آوری مرطوب باشد [۱۶].

استفاده از پلیمر باعث تولید یک غشای کامل در اطراف ذرات تشکیل دهنده­ی بتن شده و در نتیجه از خروج رطوبت موجود در بتن جلوگیری می­ کند. امروزه از مواد پلیمری به میزان ۲ الی ۱۰ درصد وزنی سیمان در بتن مسلح به الیاف شیشه استفاده می­ شود. در این روش پس از خارج کردن نمونه­ها از قالب، محصول تولید شده توانایی عمل­آوری در شرایط محیط را دارا می­باشد [۲۰].

[۱] Post curing

« راهنمای پایان نامه – بررسی تاثیر الیاف و مواد پوزولانی بر روی خواص مکانیکی بتن مسلح شده با الیاف شیشهمنابع پایان نامه و مقاله – بهبود مسیریابی داده های حساس به تاخیر در شبکه های حسگر بیسیم »