1-1-1-آفرینش،خلق.. 4
1-1-1-1-دراصطلاح حکمت… 5
1-1-1-2-کاربرد درنهج البلاغه. 6
1-1-2-مفاهیم قریب المضمون.. 6
1-1-2-1-إبداع. 6
1-1-2-1-1-دراصطلاح حکمت… 7
1-1-2-1-2-کاربرد درنهج البلاغه. 8
1-1-2-2-إنشاء 9
1-1-2-2-1-دراصطلاح حکمت… 9
1-1-2-2-2-کاربرد درنهج البلاغه. 10
1-1-2-3-ایجاد. 11
1-1-2-3-1-دراصطلاح حکمت… 11
1-1- 2-3-2-کاربرد درنهج البلاغه. 11
1-1-2-4-إخْتِراع. 12
1-1-2-4-1-دراصطلاح حکمت… 12
1-1-2-4-2-کاربرد درنهج البلاغه. 12
1-1-2-5-تکوین.. 12
1-1-2-5-1-دراصطلاح حکمت… 13
1-1-2-5-2-کاربرد درنهج البلاغه. 14
1-1-2-6-فیض…. 14
1-1-2-6-1-دراصطلاح حکمت… 14
1-1- 2-6-2-کاربرد درنهج البلاغه. 15
1-1-2-7-صنع.. 15
1-1-2-7-1-در اصطلاح حکمت… 15
1-1-2-7-2-کاربرد درنهج البلاغه. 16
1-1-3-مفاهیم مرتبط… 16
1-1-3-1-حدوث… 16
1-1-3-1-1-دراصطلاح حکمت… 18
1-1-3-1-2-کاربرد درنهج البلاغه. 19
1-1- 3-2-قدم. 20
1-1-1-آفرینش،خلق.. 4 1-1-1-1-دراصطلاح حکمت… 5 1-1-1-2-کاربرد درنهج البلاغه. 6 1-1-2-مفاهیم قریب المضمون.. 6 1-1-2-1-إبداع. 6 1-1-2-1-1-دراصطلاح حکمت… 7 1-1-2-1-2-کاربرد درنهج البلاغه. 8 1-1-2-2-إنشاء 9 1-1-2-2-1-دراصطلاح حکمت… 9 1-1-2-2-2-کاربرد درنهج البلاغه. 10 1-1-2-3-ایجاد. 11 1-1-2-3-1-دراصطلاح حکمت… 11 1-1- 2-3-2-کاربرد درنهج البلاغه. 11 1-1-2-4-إخْتِراع. 12 1-1-2-4-1-دراصطلاح حکمت… 12 1-1-2-4-2-کاربرد درنهج البلاغه. 12 1-1-2-5-تکوین.. 12 1-1-2-5-1-دراصطلاح حکمت… 13 1-1-2-5-2-کاربرد درنهج البلاغه. 14 1-1-2-6-فیض…. 14 1-1-2-6-1-دراصطلاح حکمت… 14 1-1- 2-6-2-کاربرد درنهج البلاغه. 15 1-1-2-7-صنع.. 15 1-1-2-7-1-در اصطلاح حکمت… 15 1-1-2-7-2-کاربرد درنهج البلاغه. 16 1-1-3-مفاهیم مرتبط… 16 1-1-3-1-حدوث… 16 1-1-3-1-1-دراصطلاح حکمت… 18 1-1-3-1-2-کاربرد درنهج البلاغه. 19 1-1- 3-2-قدم. 20 1-1-3-2-1-دراصطلاح حکمت… 20 1-1-3-2-2-کاربرد درنهج البلاغه. 21 1-1-3-3-تجلّی.. 21 1-1-3-3-1-دراصطلاح حکمت… 22 1-1-3-3-2-کاربرد درنهج البلاغه. 23 1-1-3-4-تطوّر 23 1-1-3-4-1-دراصطلاح حکمت… 24 1-1-3-4-2-کاربرد درنهج البلاغه. 25 1-1-3-5-حلول.. 26 1-1-3-5-1-دراصطلاح حکمت… 26 1-1-3-5-2-کاربرد درنهج البلاغه. 26 1-2-مبانی کلی وچارچوبهای نظری مسألهی آفرینش درحکمت سینوی.. 27 1-2-1-مبانی هستی شناسی.. 27 1-2-1-1-مسائل مربوط به وجود. 28 1-2-1-2-اطلاق وجود براشیاء 28 1-2-1-3-تمایزوجود وماهیت… 29 1-2-1-4-نسبت بین وجودوماهیت… 30 1-2-1-5-حقیقت واصالت وجود. 32 1-2-1-6-تقسیم موجودات به واجب وممکن.. 33 1-2-2-مبانی دین شناسی.. 34 1-2-2-1-جایگاه وحی ونبوت درمسألهی آفرینش درحکمت سینوی.. 34 1-2-2-1-1-عقل فعال منبع علوم وحیانی.. 36 1-2-2-1-2-برخورداری نبی ازعقل قدسی.. 37 1-2-2-1-3-چگونگی اتصال نفس باعقل فعال.. 38 1-2-2-2-جایگاه امامت وعصمت درنزدبوعلی سینا 39 1-3-سیری گذرا براحوال وآثارشیخ الرئیس…. 43 1-3-1-جایگاه اندیشه ورزی پیرامون مسألهی آفرینش دراحوال او 43 1-3-2-منبعشناسی جایگاه خلقت درآثارابن سینا 46 1-4-کلیاتی پیرامون نهج البلاغه وگردآورنده آن.. 47 1-4-1-سخنی پیرامون نهج البلاغه. 47 1-4-1-1-ویژگیهای نهج البلاغه. 47 1-4-1-1-1-کلام فوق بشری.. 47 1-4-1-1-2-برجستگی ادبی.. 47 1-4-1-2-وصف خلقت درنهج البلاغه. 48 1-4-1-2-1-آفرینش جهان پرتویی از علم وقدرت حق.. 48 1-4-1-2-2-كیفیت آفرینش جهان و نظام هستی.. 49 1-4-2-سیدشریف رضی8.. 50 1-4-2-1-مختصری از زندگی شریفش…. 50 1-4-2-2-جایگاه حکمت واندیشه های فلسفی-کلامی درآثاروتألیفات سیدرضی8.. 51 نتیجه فصل.. 53 فصل دوم: ماهیت آفرینش 54 2-1-نظریه های مختلف درباب آفرینش…. 55 2-1-1-دیدگاه متکلمین وعلت مخالفت مشائین با آن.. 56 2-1-1-1-اشکالات وارد بردیدگاه متکلمین.. 57 2-1-2-حلول وهمه خدایی.. 58 2-1-3-نظریهی تطوّرو تکامل.. 58 2-1-4-تجلّی.. 58 2-1-5-فیض…. 58 2-2-ماهیت آفرینش از نگاه نهج البلاغه. 59 2-2-1-علم الهی و چگونگی ایجاد موجودات… 60 2-3-ماهیت آفرینش ازنگاه ابن سینا 61 2-3-1-منشأ پیدایش نظریهی فیض…. 61 2-3-2-تفسیرنظریهی فیض…. 63 2-3-2-1-کیفیت صدور کثرت از وحدت… 65 2-4-نقد دیدگاه ابن سینا در باب آفرینش بر اساس نهج البلاغه. 67 2-5- مقایسه نظریهی فیض و تجلّی.. 67 2-5-1-کیفیت تجلی و تشأن.. 69 2-6-تطابق دیدگاه صدرا با دیدگاه امام J… 70 نتیجه فصل.. 71 فصل سوم: علل آفرینش….. 72 3-1-اصل علیت در تفکر علوی.. 76 3-2-اقسام علت… 78 3-2-1-علل وجود. 80 3-2-1-1-علت فاعلی.. 80 3-2-1-1-1-علت فاعلی طبیعی.. 81 3-2-1-1-2-علت فاعلی الهی.. 81 3-2-1-1-3-اقسام فاعل.. 82 3-2-1-1-3-1-فاعل بالعنایه. 83 3-2-1-1-3-1-1-تفسیرعنایت الهی.. 83 3-2-1-1-3-2-فاعل بالتجلّی.. 85 3-2-1-2-علت غایی.. 86 3-2-1-2-1-علت غایی در طبیعت… 86 3-2-1-2-1-1-نظریهی ارسطو دربارهی علت غایى.. 86 3-2-1-2-2-علت غایی خداوند ازخلقت… 88 3-2-1-2-2-1-غایتمندی با توجه به غایت فاعل.. 89 3-2-1-2-3-1-1-غنای پروردگار 89 3-2-1-2-2-1-2-غرض از خلقت، علم و عشق ذاتی خدا به خیر و کمال.. 91 3-2-1-2-2-2-غایتمندی با توجه به غایت فعل.. 92 3-2-1-2-2-2-1-خداوند غایت الغایات است… 93 3-2-1-2-2-2-2-وصف غایت الغایات درکلام امیرالمؤمنین G.. 96 3-2-1-2-2-2-3-خدای حکیم و غایتمندی در نهج البلاغه. 97 3-2-1-3-رابطهی علت غایی با علت فاعلی.. 98 3-2-2-علل ماهیت… 99 3-2-2-1-1-ملاک نیاز معلول به علت… 100 3-2-2-1-2-نظریهی امکان ماهوی.. 100 3-2-2-1-3-ریشه یابی نظریهی فقروجودی درحکمت سینوی.. 102 3-2-2-1-3-1-فاصله گرفتن ابن سینا ازتفسیر ارسطویی علیت… 102 3-2-2-1-3-2-گامی ازامکان ذاتی به سوی فقروجودی.. 104 3-2-2-2-علت مادی.. 108 3-2-2-2-1-اثبات هیولا ی اولی.. 112 3-2-2-2-2-علت مادی عالم درنهج البلاغه. 113 3-2-2-3-علت صوری.. 115 نتیجه فصل.. 117 فصل چهارم: مراتب آفرینش….. 118 4-1-اقسام موجودات… 119 4-2-(قاعدهی الواحد) یا ربط کثیر به واحد. 121 4-3-قاعده الواحد ونقدآن براساس نهج البلاغه. 123 4-4-عقول وافلاک کثیر. 126 4-5-عالم عقول در حکمت سینوی.. 128 4-5-1-عقل اول.. 129 4-5-2-تطبیق عقل اول در روایات با عقل اول در آثار ابن سینا 130 4-5-3-نظریهی افلاک نهگانه. 131 4-6- عالم عقول یا فرشتگان درنهج البلاغه. 133 4-6-1-ملائکه در نهج البلاغه. 133 4-6-1-1-تجرد ملائکه. 134 4-6-1-2-زمان خلقت ملائکه. 134 4-6-1-3-رؤیت فرشتگان.. 138 4-6-1-4-خواب فرشتگان.. 140 4-7-نقد نظریهی افلاک نه گانه و عقول عشره بر اساس نهج البلاغه. 143 4-7-1-آسمانهاى هفتگانه. 144 4-8-عالم مثال.. 146 4-8-1-دیدگاه حکماء مشاء 148 4-9-عالم ماده 148 4-9-1-نقش عقل فعال در حیات مادی.. 148 4-9-2-حدوث وقدم جهان.. 149 4-9-2-1-اقسام حدوث و قدم. 149 4-9-2-1-ادلهی متکلمان بر حدوث جهان.. 150 4-9-2-2-استدلال ابن سینا بر قدم زمانی عالم.. 151 4-9-2-3- پذیرش حدوث ذاتی عالم ودلایل آن.. 152 4-9-3-حدوث عالم از دیدگاه نهج البلاغه. 154 4-9-4-کیفیت پیدایش عالم محسوس یا مادی.. 156 4-9-4-1-عالم طبیعت… 158 4-9-4-1-1-طبیعت کل.. 159 4-9-4-1-2-عنصر کل.. 159 4-9-4-1-3-ماهیت جسم.. 160 4-9-4-1-3-1-اقوال مختلف در حقیقت جسم.. 164 4-9-5-عالم نفوس…. 165 4-9-5-1-تعریف نفس…. 166 4-9-5-2-پیدایش نفوس و چگونگی حدوث آن.. 167 4-9-5-2-1-حدوث روحانی نفوس…. 169 4-9-5-2-2-دلایل حدوث نفوس…. 170 4-9-5-3-اقسام نفوس…. 171 4-9-5-3-1-تکوین نفس نباتی.. 172 4-9-5-3-2-تکوین نفس حیوانی.. 172 4-9-5-3-3-نفس انسانی.. 174 4-9-6-سلسله های بعدی موجودات تا مبدأ کل.. 176 نتیجه فصل.. 178 الف) منابع فارسی… 179 ب) منابع عربی… 184 ج) مقالات… 188 د) سایتها 188
1-1-3-2-1-دراصطلاح حکمت… 20
1-1-3-2-2-کاربرد درنهج البلاغه. 21
1-1-3-3-تجلّی.. 21
1-1-3-3-1-دراصطلاح حکمت… 22
1-1-3-3-2-کاربرد درنهج البلاغه. 23
1-1-3-4-تطوّر 23
1-1-3-4-1-دراصطلاح حکمت… 24
1-1-3-4-2-کاربرد درنهج البلاغه. 25
1-1-3-5-حلول.. 26
1-1-3-5-1-دراصطلاح حکمت… 26
1-1-3-5-2-کاربرد درنهج البلاغه. 26
1-2-مبانی کلی وچارچوبهای نظری مسألهی آفرینش درحکمت سینوی.. 27
1-2-1-مبانی هستی شناسی.. 27
1-2-1-1-مسائل مربوط به وجود. 28
1-2-1-2-اطلاق وجود براشیاء 28
1-2-1-3-تمایزوجود وماهیت… 29
1-2-1-4-نسبت بین وجودوماهیت… 30
1-2-1-5-حقیقت واصالت وجود. 32
1-2-1-6-تقسیم موجودات به واجب وممکن.. 33
1-2-2-مبانی دین شناسی.. 34
1-2-2-1-جایگاه وحی ونبوت درمسألهی آفرینش درحکمت سینوی.. 34
1-2-2-1-1-عقل فعال منبع علوم وحیانی.. 36
1-2-2-1-2-برخورداری نبی ازعقل قدسی.. 37
1-2-2-1-3-چگونگی اتصال نفس باعقل فعال.. 38
1-2-2-2-جایگاه امامت وعصمت درنزدبوعلی سینا 39
1-3-سیری گذرا براحوال وآثارشیخ الرئیس…. 43
1-3-1-جایگاه اندیشه ورزی پیرامون مسألهی آفرینش دراحوال او 43
1-3-2-منبعشناسی جایگاه خلقت درآثارابن سینا 46
1-4-کلیاتی پیرامون نهج البلاغه وگردآورنده آن.. 47
1-4-1-سخنی پیرامون نهج البلاغه. 47
1-4-1-1-ویژگیهای نهج البلاغه. 47
1-4-1-1-1-کلام فوق بشری.. 47
1-4-1-1-2-برجستگی ادبی.. 47
1-4-1-2-وصف خلقت درنهج البلاغه. 48
1-4-1-2-1-آفرینش جهان پرتویی از علم وقدرت حق.. 48
1-4-1-2-2-كیفیت آفرینش جهان و نظام هستی.. 49
1-4-2-سیدشریف رضی8.. 50
1-4-2-1-مختصری از زندگی شریفش…. 50
1-4-2-2-جایگاه حکمت واندیشه های فلسفی-کلامی درآثاروتألیفات سیدرضی8.. 51
نتیجه فصل.. 53
فصل دوم: ماهیت آفرینش 54
2-1-نظریه های مختلف درباب آفرینش…. 55
2-1-1-دیدگاه متکلمین وعلت مخالفت مشائین با آن.. 56
2-1-1-1-اشکالات وارد بردیدگاه متکلمین.. 57
2-1-2-حلول وهمه خدایی.. 58
2-1-3-نظریهی تطوّرو تکامل.. 58
2-1-4-تجلّی.. 58
2-1-5-فیض…. 58
2-2-ماهیت آفرینش از نگاه نهج البلاغه. 59
2-2-1-علم الهی و چگونگی ایجاد موجودات… 60
2-3-ماهیت آفرینش ازنگاه ابن سینا 61
2-3-1-منشأ پیدایش نظریهی فیض…. 61
2-3-2-تفسیرنظریهی فیض…. 63
2-3-2-1-کیفیت صدور کثرت از وحدت… 65
2-4-نقد دیدگاه ابن سینا در باب آفرینش بر اساس نهج البلاغه. 67
2-5- مقایسه نظریهی فیض و تجلّی.. 67
2-5-1-کیفیت تجلی و تشأن.. 69
2-6-تطابق دیدگاه صدرا با دیدگاه امام J… 70
نتیجه فصل.. 71
فصل سوم: علل آفرینش….. 72
3-1-اصل علیت در تفکر علوی.. 76
3-2-اقسام علت… 78
3-2-1-علل وجود. 80
3-2-1-1-علت فاعلی.. 80
3-2-1-1-1-علت فاعلی طبیعی.. 81
3-2-1-1-2-علت فاعلی الهی.. 81
3-2-1-1-3-اقسام فاعل.. 82
3-2-1-1-3-1-فاعل بالعنایه. 83
3-2-1-1-3-1-1-تفسیرعنایت الهی.. 83
3-2-1-1-3-2-فاعل بالتجلّی.. 85
3-2-1-2-علت غایی.. 86
3-2-1-2-1-علت غایی در طبیعت… 86
3-2-1-2-1-1-نظریهی ارسطو دربارهی علت غایى.. 86
3-2-1-2-2-علت غایی خداوند ازخلقت… 88
3-2-1-2-2-1-غایتمندی با توجه به غایت فاعل.. 89
3-2-1-2-3-1-1-غنای پروردگار 89
3-2-1-2-2-1-2-غرض از خلقت، علم و عشق ذاتی خدا به خیر و کمال.. 91
3-2-1-2-2-2-غایتمندی با توجه به غایت فعل.. 92
3-2-1-2-2-2-1-خداوند غایت الغایات است… 93
3-2-1-2-2-2-2-وصف غایت الغایات درکلام امیرالمؤمنین G.. 96
3-2-1-2-2-2-3-خدای حکیم و غایتمندی در نهج البلاغه. 97
3-2-1-3-رابطهی علت غایی با علت فاعلی.. 98
3-2-2-علل ماهیت… 99
3-2-2-1-1-ملاک نیاز معلول به علت… 100
3-2-2-1-2-نظریهی امکان ماهوی.. 100
3-2-2-1-3-ریشه یابی نظریهی فقروجودی درحکمت سینوی.. 102
3-2-2-1-3-1-فاصله گرفتن ابن سینا ازتفسیر ارسطویی علیت… 102
3-2-2-1-3-2-گامی ازامکان ذاتی به سوی فقروجودی.. 104
3-2-2-2-علت مادی.. 108
3-2-2-2-1-اثبات هیولا ی اولی.. 112
3-2-2-2-2-علت مادی عالم درنهج البلاغه. 113
3-2-2-3-علت صوری.. 115
نتیجه فصل.. 117
فصل چهارم: مراتب آفرینش….. 118
4-1-اقسام موجودات… 119
4-2-(قاعدهی الواحد) یا ربط کثیر به واحد. 121
4-3-قاعده الواحد ونقدآن براساس نهج البلاغه. 123
4-4-عقول وافلاک کثیر. 126
4-5-عالم عقول در حکمت سینوی.. 128
4-5-1-عقل اول.. 129
4-5-2-تطبیق عقل اول در روایات با عقل اول در آثار ابن سینا 130
4-5-3-نظریهی افلاک نهگانه. 131
4-6- عالم عقول یا فرشتگان درنهج البلاغه. 133
4-6-1-ملائکه در نهج البلاغه. 133
4-6-1-1-تجرد ملائکه. 134
4-6-1-2-زمان خلقت ملائکه. 134
4-6-1-3-رؤیت فرشتگان.. 138
4-6-1-4-خواب فرشتگان.. 140
4-7-نقد نظریهی افلاک نه گانه و عقول عشره بر اساس نهج البلاغه. 143
4-7-1-آسمانهاى هفتگانه. 144
4-8-عالم مثال.. 146
4-8-1-دیدگاه حکماء مشاء 148
4-9-عالم ماده 148
4-9-1-نقش عقل فعال در حیات مادی.. 148
4-9-2-حدوث وقدم جهان.. 149
4-9-2-1-اقسام حدوث و قدم. 149
4-9-2-1-ادلهی متکلمان بر حدوث جهان.. 150
4-9-2-2-استدلال ابن سینا بر قدم زمانی عالم.. 151
4-9-2-3- پذیرش حدوث ذاتی عالم ودلایل آن.. 152
4-9-3-حدوث عالم از دیدگاه نهج البلاغه. 154
4-9-4-کیفیت پیدایش عالم محسوس یا مادی.. 156
4-9-4-1-عالم طبیعت… 158
4-9-4-1-1-طبیعت کل.. 159
4-9-4-1-2-عنصر کل.. 159
4-9-4-1-3-ماهیت جسم.. 160
4-9-4-1-3-1-اقوال مختلف در حقیقت جسم.. 164
4-9-5-عالم نفوس…. 165
4-9-5-1-تعریف نفس…. 166
4-9-5-2-پیدایش نفوس و چگونگی حدوث آن.. 167
4-9-5-2-1-حدوث روحانی نفوس…. 169
4-9-5-2-2-دلایل حدوث نفوس…. 170
4-9-5-3-اقسام نفوس…. 171
4-9-5-3-1-تکوین نفس نباتی.. 172
4-9-5-3-2-تکوین نفس حیوانی.. 172
4-9-5-3-3-نفس انسانی.. 174
4-9-6-سلسله های بعدی موجودات تا مبدأ کل.. 176
نتیجه فصل.. 178
الف) منابع فارسی… 179
ب) منابع عربی… 184
ج) مقالات… 188
د) سایتها 188