پایان نامه درباره شهر خلّاق/:اقتصاد خلّاق و شهر خلّاق
اقتصاد خلّاق در شهر خلّاق
شهرهای خلّاق اقتصادهای خلّاقی دارند. اقتصاد خلّاق را میتوان اقتصاد جدیدی دانست که پایههای آن بر افراد خلّاق، صنایع خلّاق و شهرهای خلّاق استوار است(www.creativeeconomy.com). اقتصادهای جدید از تولید محصولات فیزیکی به سمت این رفتهاند، که اکثر نیروی کار در فراهمآوری خدمات یا تولید کالاهای انتزاعی مثل دادهها، اخبار، تفریح، نرمافزار تبلیغات و مانند آنها پیش رفتهاند. در این اقتصاد جدید، قدرت، وجهه و پول به سمت شرکتهایی روانه میگردد که حقوق فکّری مستقلی دارند.(Coy, 2001) انتشار کتاب «هاوکینز[1]» در سال 2001 م. تحت عنوان «اقتصاد خلّاق« مردم چگونه از ایدهها پول در میآورند» نقش بسزایی در گسترش مفهوم اقتصاد خلّاق داشت. در مفهوم اقتصاد خلّاق جان هاوکینز، ایدههای جدید بیشتر از عوامل سنّتی مثل پول یا زیرساختهای فیزیکی اهمیّت دارند و در واقع گرداننده اقتصاد جدید، همین عنصر است. کارکنان خلّاق و صنایع خلّاق در موفّقیت اقتصادی نقش مهمی دارند. مهارت و استعداد مهمترین مؤلّفههای آن محسوب میشوند. صنایع خلّاق به طور کلّی از مشاغل(کسب و کارهای)خیلی کوچک تا خیلی بزرگ تشکیل شده است. بسیاری از شهرها در جست وجوی صنایع خلّاق و ساکنان خلّاق هستند، به
طوری که اقتصادهایشان احیا و ساخته شود(5 ,2008 ,Coletta).
صنایع خلّاق به مجموعهای از فعالیّتهای اقتصادی اشاره دارد که به تولید یا بهرهبرداری از دانش وانتقال آن وابسته است. آنها به نحوی به صنایع فرهنگی یا اقتصاد خلّاق اشاره دارند. هاوکینز اقتصاد خلّاق را شامل تبلیغات، معماری، هنر، مهارتها، طراحی، مد، فیلم، موسیقی، هنرهای نمایشی، انتشارات، تحقیق و توسعه(R&D)، نرمافزار، اسباببازی، بازی و بازیهای ویدئویی میداند. صنایع خلّاق اهمیّت روزافزونی در رفاه اقتصادی یافته است به طوری که، خلّاقیت انسانی مهمترین منبع اقتصادی محسوب میشود و صنایع قرن 21 در تولید دانش به طور فزایندهای به خلّاقیت و نوآوری وابسته خواهد بود. مؤسسه دولتی فرهنگ، رسانه و ورزش انگلستان[2](DCMS) صنایع خلّاق را این گونه تعریف میکند:« آن دسته از صنایعی که ریشه مالکیت فکری دارد» این مؤسسه فعالیتهایی مثل تبلیغات، معماری، هنر و یازارهای قدیمی، مهارتها[3] طراحی، مد، فیلم، ویدئو، عکاسی، نرمافزار، بازی های رایانهای، انتشارات الکترونیکی، موسیقی و هنرهای نمایشی، انتشارات، رادیو و تلویزیون را به عنوان فهرست صنایع خلّاق معرفی میکند(www.vikipedia.com-Creative industries).
به این ترتیب میتوان گفت که در شهر خلّاق وجود زمینههایی برای پرورش ایدهها و بکارگیری این ایدهها در راستای تولید کالا و خدمات منجر به ظهور شکل خاصی از اقتصاد شده است که تحت عنوان اقتصاد خلّاق تعبیر میشود. اقتصاد خلّاق را میتوان در صنایعی مثل نرمافزار، انتشارات، طراحی و… جست و جو کرد. با کمی اغماض میتوان اقتصاد خلّاق را اقتصاد دانشبنیان نیز دانست. چرا که، در اقتصاد دانش بنیان نیز زیربنای تولید و عامل اصلی تولید دانش و ایده است.
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
ارزیابی میزان تحقق¬پذیری مولفه¬های شهر خلّاق (نمونه موردی: شهر بناب)