وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه درباره شهر خلّاق/:اقتصاد خلّاق و شهر خلّاق

 
تاریخ: 22-07-98
نویسنده: مدیر سایت

پایان نامه درباره شهر خلّاق/:اقتصاد خلّاق و شهر خلّاق
اقتصاد خلّاق در شهر خلّاق

شهرهای خلّاق اقتصادهای خلّاقی دارند. اقتصاد خلّاق را می­توان اقتصاد جدیدی دانست که پایه­های آن بر افراد خلّاق، صنایع خلّاق و شهرهای خلّاق استوار است(www.creativeeconomy.com)­. اقتصادهای جدید از تولید محصولات فیزیکی به سمت این رفته­اند­، که اکثر نیروی کار در فراهم­آوری خدمات یا تولید کالاهای انتزاعی مثل داده­ها، اخبار، تفریح، نرم­افزار تبلیغات و مانند آن­ها پیش رفته­اند. در این اقتصاد جدید، قدرت، وجهه و پول به سمت شرکت­هایی روانه می­گردد که حقوق فکّری مستقلی دارند.(Coy, 2001) انتشار کتاب «هاوکینز[1]» در سال 2001 م. تحت عنوان «اقتصاد خلّاق« مردم چگونه از ایده­ها پول در می­آورند» نقش بسزایی در گسترش مفهوم اقتصاد خلّاق داشت. در مفهوم اقتصاد خلّاق جان هاوکینز، ایده­های جدید بیشتر از عوامل سنّتی مثل پول یا زیرساخت­های فیزیکی اهمیّت دارند و در واقع گرداننده اقتصاد جدید، همین عنصر است. کارکنان خلّاق و صنایع خلّاق در موفّقیت اقتصادی نقش مهمی دارند. مهارت و استعداد مهم­ترین مؤلّفه­های آن محسوب می­شوند. صنایع خلّاق به طور کلّی از مشاغل(کسب و کارهای)خیلی کوچک تا خیلی بزرگ تشکیل شده است. بسیاری از شهرها در جست وجوی صنایع خلّاق و ساکنان خلّاق هستند، به

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

طوری که اقتصادهایشان احیا و ساخته شود(5 ,2008 ,­Coletta).

صنایع خلّاق به مجموعه­ای از فعالیّت­های اقتصادی اشاره دارد که به تولید یا بهره­برداری از دانش وانتقال آن وابسته است. آن­ها به نحوی به صنایع فرهنگی یا اقتصاد خلّاق اشاره دارند. هاوکینز اقتصاد خلّاق را شامل تبلیغات، معماری، هنر، مهارت­ها، طراحی، مد، فیلم، موسیقی، هنرهای نمایشی، انتشارات، تحقیق و توسعه(R&D)، نرم­افزار، اسباب­بازی، بازی و بازی­های ویدئویی می­داند. صنایع خلّاق اهمیّت روزافزونی در رفاه اقتصادی یافته است به طوری که، خلّاقیت انسانی مهم­ترین منبع اقتصادی محسوب می­شود و صنایع قرن 21 در تولید دانش به طور فزاینده­ای به خلّاقیت و نوآوری وابسته خواهد بود. مؤسسه دولتی فرهنگ، رسانه و ورزش انگلستان[2](DCMS) صنایع خلّاق را این گونه تعریف می­کند:« آن دسته از صنایعی که ریشه مالکیت فکری دارد» این مؤسسه فعالیت­هایی مثل تبلیغات، معماری، هنر و یازارهای قدیمی، مهارت­ها[3] طراحی، مد، فیلم، ویدئو، عکاسی، نرم­افزار، بازی های رایانه­ای، انتشارات الکترونیکی، موسیقی و هنرهای نمایشی، انتشارات، رادیو و تلویزیون را به عنوان فهرست صنایع خلّاق معرفی می­کند(www.vikipedia.com-Creative industries).

به این ترتیب می­توان گفت که در شهر خلّاق وجود زمینه­هایی برای پرورش ایده­ها و بکارگیری این ایده­ها در راستای تولید کالا و خدمات منجر به ظهور شکل خاصی از اقتصاد شده است که تحت عنوان اقتصاد خلّاق تعبیر می­شود. اقتصاد خلّاق را می­توان در صنایعی مثل نرم­افزار، انتشارات، طراحی و… جست و جو کرد. با کمی اغماض می­توان اقتصاد خلّاق را اقتصاد دانش­بنیان نیز دانست. چرا که، در اقتصاد دانش بنیان نیز زیربنای تولید و عامل اصلی تولید دانش و ایده است.

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

ارزیابی میزان تحقق¬پذیری مولفه¬های شهر خلّاق (نمونه موردی: شهر بناب)

« پایان نامه ارزش ویژه برند//وفاداری خدماتیدانلود پایان نامه ارشد : حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام با تکیه بر قرآن کریم و سیره معصومین »