وبلاگ

توضیح وبلاگ من

فروش اینترنتی فایل پایان نامه اهمیت مکانیابی صحیح در استقرار پارکینگ های عمومی

 
تاریخ: 23-02-00
نویسنده: مدیر سایت

اهمیت مکانیابی صحیح در استقرار پارکینگهای عمومی

از نظر رانندگان وسایل نقلیه شخصی، بهترین محل پارکینگ جلو محل کار آنها و حداکثر در چند متری آن است، اما تأمین این خواسته دشوار است. از نظر مهندسی ترافیک، بهترین محل برای احداث پارکینگ در شهرها نزدیک ایستگاههای اصلی و مرکزی وسایل نقلیه عمومی، نظیر اتوبوس، راه آهن، مترو، پایانه های شهری و فرودگاههاست. از مهمترین عوامل تعیین کننده محل پارکینگ اندازه و ظرفیت آن است. پارکینگ را باید به طوری طرح ریزی کرد و ساخت بتواند حداکثر ظرف نیم ساعت، پنجاه درصد ظرفیت خود را تخلیه کند. بنابراین مسیرهای مجاور آن باید قدرت کشش (ظرفیت) این بار ترافیکی اضافی را داشته باشند. از این رو اندازه پارکینگ در رابطه با ظرفیت آن اهمیت دارد. پارکینگ کوچک ممکن است در ساعات اوج اثر کمی بر ترافیک خیابانهای مجاور داشته باشد، اما پارکینگ نسبتاً بزرگ می تواند تراکم زیادی را در خیابانهای مجاور ایجاد کند و سبب تأخیر قابل توجهی گردد. ورودی و خروجی پارکینگ ها باید طوری انتخاب شود که وسایل نقلیه ای که به آن وارد یا از آن خارج می شوند،  ترافیک را قطع نکنند و در عین حال باعث ایجاد مشکل برای استفاده کنندگان از پارکینگ هم نشوند (شاهی، ۱۳۷۵، ص ۸۹).

در انتخاب محل پارکینگ باید موقعیت محل اتصال پارکینگ را به شبکه خیابانها کاملاً سنجید. در سنجش دسترسی پارکینگ به خیابان باید عوامل زیر را در نظر گرفت:

  • تداخل با ترافیک خیابان
  • تداخل با ترافیک متوقف در تقاطع ها در زمان چراغ قرمز
  • تداخل با ممنوعیت گردش ها و یا سایر علائم و مقررات کنترل ترافیک

باید نحوه گردش ترافیک در داخل پارکینگ را هماهنگ با نحوه گردش ترافیک در خیابانهای اطراف در نظر بگیرند. و این موضوع گاهی در انتخاب محل پارکینگ تأثیر می گذارد. همچنین باید تأثیرات ترافیکی احداث پارکینگ را بر شبکه مخصوصاً تقاطع های اطراف بررسی کنند (وزارت مسکن و شهرسازی، ۱۳۷۵، ص ۳۰).

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

۲-۵۰- معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگ

  1. فاصله از مراکز جاذب سفر عمده شامل مراکز تجاری و خدماتی، مراکز اداری، مراکز بهداشتی، مراکز فرهنگی و تفریحی، اماکن زیارتی، مراکز آموزشی و پایانه های اتوبوسرانی و تاکسیرانی.
  2. فاصله از معابر و شبکه های ارتباطی درجه یک (خیابان های شریانی درجه دو با خاصیت ورود و خروج به منطقه یک)، درجه دو (خیابان های شریانی درجه دو بدون خاصیت ورود و خروج به منطقه یک) و درجه سه (خیابان های محلی).
  3. هزینه تملک زمین.
  4. کاربری های مناسب برای احداث پارکینگ شامل پارکینگ ها، مدارس و فضای سبز پیشنهادی طرح تفصیلی که تا به حال اجرا نشده اند، و ساختمان های فرسوده و متروکه .

پارامترهای زیر نیز به عنوان لایه های محدودیت در مکان یابی اعمال شده اند:

  1. کاربری های نامناسب برای احداث پارکینگ که شامل مراکز فرهنگی، زیارتی، آموزشی، مساجد و حسینیه ها، سطح خیابان ها، بیمارستان ها، باغ ها و تجهیزات شهری می باشند.

فاصله ۲۰۰ متری از گسل ها فاصله پارکینگ از مراکز جاذب سفر باید طوری باشد که استفاده کنند کان از پارکینگ، کم ترین پیاده روی را برای رسیدن به این مراکز داشته باشند زیرا در غیر این صورت رانندگان، وسایل نقلیه خود را دور از مقصد پارک می کردند و مشکل پارکینگ وجود نداشت. لذا این فاکتور یکی از عوامل مهم در انتخاب محل پارک می باشد  (متکان وهمکاران، ۱۳۸۸، ص ۴).

« مدیریت پارکینگ – مکانیابی پهنه های مناسب احداث پارکینگ های عمومی و طبقاتیازدواج موقت در حقوق ایران با تاکید بر قانون جدید حمایت از خانواده »