وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پیشرفت تحصیلی:/پایان نامه درباره یادگیری مشارکتی

 
تاریخ: 03-08-98
نویسنده: مدیر سایت

 هریس[2]، 2010، الشات[3] و هامکر[4]، 2011) به این مهم پرداخته اند. (پرموزیک[5]، 241، 2011).

طباطبایی و قدیمی مقدم (1383: 120) بیان می‏دارند، از وظایف اساسی آموزش و پرورش در هر کشور، انتقال میراث فرهنگی جامعه، پرورش استعدادهای دانش‏آموزان و آماده کردن آنان برای شرکت فعال در جامعه است.

بنابراین تعلیم و تربیت افراد به منظور تصدی امور مختلف ضروری می‏نماید و مسأله موفقیت یا عدم موفقیت در امر تحصیل از مهم‏ترین دغدغه‏های هر نظام آموزشی در تمامی جوامع است.

موفقیت و پیشرفت تحصیلی هر جامعه نشان دهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدف یابی و توجه به رفع نیازهای فردی است بنابراین نظام آموزشی را زمانی می‏توان کارآمد و موفق دانست که پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان آن را در رشته‏های مختلف بیشترین و بالاترین رقم را داشته باشد.

در این زمینه پیشرفت مناسب دانش‏آموزان در طول تحصیل و در نهایت دستیابی به سطوح بالای تحصیلی نه تنها باعث تأمین منابع برای فرد و خانواده وی می‏شود بلکه از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز فواید زیادی برای کشور دارد. از این رو  به نظر می‏رسد بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی آنها و

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

همچنین تعیین میزان اهمیت این عوامل در پیشرفت و یا عدم پیشرفت دانش‏آموزان از اهمیت بالای برخوردار است.

در واقع یکی از هدف‏های عالی آموزش ایجاد شرایط مناسب به منظور دستیابی به بالاترین پیشرفت تحصیلی است. اگر فرد در جمع همکلاسی هایش فاقد جایگاه اجتماعی مطلوب و منزلت متناسب با آنچه که گمان می‏کند باشد، کارکرد اصلی وی یعنی کسب دانش و پیشرفت تحصیلی مختلف می‏شود. از طرفی، فرد به دلیل این که در می‏یابد که مورد توجه و علاقه افراد دیگر نمی باشد، تمایل به انزوا و تنهایی پیدا می‏کند و از میزان ارتباطات اجتماعی خود تا حد زیادی می‏کاهد. همین حالت گوشه گیری و گریز از دیگران، به تدریج تصورات منفی از خود، احساس عدم کاریابی و بی کفایتی همراه با کاهش در عزت نفس را در فرد تضج می‏دهد و در نتیجه خود را ناتوان از مواجهه با مشکلات و حل آنها می‏بیند.

اکبری (1384) پیشرفت تحصیلی را تجلی جایگاه یک دانشجو می‏داند، این جایگاه ممکن است به نمره‏ای برای یک درس یا معدل مجموعه‏ای از دروس در یک گروه یا در تمامی دروس اطلاق گردد.

در هر نظام تعلیم و تربیت میزان “پیشرفت تحصیلی” دانش‏آموزان یکی از شاخص‏های موفقیت در فعالیت‏های علمی است. سنجش میزان پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر بر آن از جمله مسائل عمده‏ای هستند که توجه محققان را به خود جلب کرده اند. سالانه آموزش و پرورش هزینه‏های هنگفتی را صرف آموزش می‏کند ولی مشاهده می‏شود که برخی دانش‏آموزان پیشرفت لازم را نشان نمی دهند و معمولا هنگامی که پیشرفتی در آموزش از خود نشان نمی دهند، معلمان و والدین از آموزش‏های اضافی و کتاب‏های کمک درسی استفاده میکنند و این کلاس‏ها و کتب در بسیاری از موارد نتایج مفیدی در بر ندارد.

بدون شک در دنیای پیشرفته‏ی امروزی یکی از علائم موفقیت فرد، موفقیت تحصیلی می‏باشد که بدون آن توسعه و ترقی هیچ کشوری امکان پذیر نخواهد بود. ترقی هر کشوری رابطه‏ی مستقیم با پیشرفت علم و دانش و تکنولوژی آن کشور دارد. پیشرفت علمی نیز حاصل نمی شود مگر این که افراد متفکر و خلاق تربیت شده باشند. پیشرفت تحصیلی ضمن این که در توسعه و آبادانی کشور موثر است در سطوح عالی منجر به یافتن شغل و موقعیت مناسب و در نتیجه درآمد کافی می‏شود. دانش‏آموزانی که از موفقیت‏های  تحصیلی برخوردارند خانواده و جامعه با دیده احترام به آنان 

« وظایف نظام پویا:/پایان نامه درباره اراضی مزروعیپایان نامه ارشد : بررسی پذیرش دورکاری بر مبنای مدل پذیرش فناوری »