پایان نامه درباره استرس شغلی/:تعریف استرس شغلی
– تعریف استرس شغلی
هنگامی که فرد در محیط کار با بایدهایی روبه رو میشود که ارتباطی با ظرفیتهای کنونی یا نیازها و خواستههایش ندارد، دچار ناهماهنگی و تعارض میشود و تنها راه کاهش آن سازگاری شخص با شرایط تازه است (ملاعباسی، 1391).
دیو (1987) بیان میکند که در حیطه شغلی، پدیده استرس شغلی بخش اجتناب ناپذیر زندگی حرفهای را تشکیل میدهد و از تجربیات ناشی از شغل سرچشمه میگیرد، این وضعیت به میزان کم میتواند به عنوان نیروی انگیزش افراد جهت افزایش و بهبود اعمال قلمداد شود، اما به میزان بالا، عواقب معکوسی از خود بر جای میگذارد (ملاعباسی، 1391).
استرس شغلی، کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگیهای فردی شاغل به گونهای که از خواستهای محیط کار[1] و در نتیجه فشارهای مرتبط با آن بیش از آن است که فرد بتواند از عهده آنها برآید (راس و آلتمایر، 1994، ترجمه خواجهپور، 1377).
لوتانز (1995) استرس شغلی را پاسخی سازش پذیر به موقعیت بیرونی میداند که به ناهنجاری جسمی، روانی یا رفتاری اعضای سازمانها منجر میشود.
تعریف موسسه ملی بهداشت حرفهای و ایمنی[2] (NIOSH) از استرس شغلی: استرس شغلی وقتی رخ میدهد که این نیازهای شغلی با تواناییها، قابلیتها و خواستههای فرد هماهنگ نباشد. بعبارت دیگر وقتی آنچه در یک شغل از فرد انتظار میرود با آنچه مورد علاقه و خواسته اوست هماهنگ نباشد استرس شغلی رخ میدهد (بیکر و کارازک، 2002).
3-2- انواع استرس
الف) انواع استرس از لحاظ زمان و تداوم
استرس کوتاه مدت [3]: زمان کمی ادامه دارد و چنان صدمهای از لحاظ جسمی، روانی و رفتاری به فرد وارد نمیکند.
استرس بلندمدت[4] : زمان و طولانی و صدمات روانتنی بسیار دارد و این نوع استرس است که باید با آن مبارزه شود (گنجی، 1388).