وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه درباره استرس شغلی/:تعریف استرس شغلی

 
تاریخ: 26-07-98
نویسنده: مدیر سایت

پایان نامه درباره استرس شغلی/:تعریف استرس شغلی
– تعریف استرس شغلی
هنگامی که فرد در محیط کار با بایدهایی روبه رو می­شود که ارتباطی با ظرفیت­های کنونی یا نیازها و خواسته­هایش ندارد، دچار ناهماهنگی و تعارض می­شود و تنها راه کاهش آن سازگاری شخص با شرایط تازه است (ملاعباسی، 1391).

دیو (1987) بیان می­کند که در حیطه شغلی، پدیده استرس شغلی بخش اجتناب ناپذیر زندگی حرفه­ای را تشکیل می­دهد و از تجربیات ناشی از شغل سرچشمه می­گیرد، این وضعیت به میزان کم می­تواند به عنوان نیروی انگیزش افراد جهت افزایش و بهبود اعمال قلمداد شود، اما به میزان بالا، عواقب معکوسی از خود بر جای می­گذارد (ملاعباسی، 1391).

استرس شغلی، کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگی­های فردی شاغل به گونه­ای که از خواست­های محیط کار[1] و در نتیجه فشارهای مرتبط با آن بیش از آن است که فرد بتواند از عهده آنها برآید (راس و آلتمایر، 1994، ترجمه خواجه­پور، 1377).

لوتانز (1995) استرس شغلی را پاسخی سازش پذیر به موقعیت بیرونی می­داند که به ناهنجاری جسمی، روانی یا رفتاری اعضای سازمان­ها منجر می­شود.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

تعریف موسسه ملی بهداشت حرفه­ای و ایمنی[2] (NIOSH) از استرس شغلی: استرس شغلی وقتی رخ می­دهد که این نیازهای شغلی با توانایی­ها، قابلیت­ها و خواسته­های فرد هماهنگ نباشد. بعبارت دیگر وقتی آنچه در یک شغل از فرد انتظار می­رود با آنچه مورد علاقه و خواسته اوست هماهنگ نباشد استرس شغلی رخ می­دهد (بیکر و کارازک، 2002).

3-2- انواع استرس
الف) انواع استرس از لحاظ زمان و تداوم

استرس کوتاه مدت [3]: زمان کمی ادامه دارد و چنان صدمه­ای از لحاظ جسمی، روانی و رفتاری به فرد وارد نمی­کند.
استرس بلندمدت[4] : زمان و طولانی و صدمات روان­تنی بسیار دارد و این نوع استرس است که باید با آن مبارزه شود (گنجی، 1388).

« دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی : بررسی مردم شناختی خانواده های چند همسری قوم بلوچ درشهرستان خاشپایان نامه احکام و شخص ثالث/مفهوم ثالث »