وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه : شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر افزایش توان مالی تامین کنندگان با استفاده از تکنیک D-ANPوVIKOR فازی-(مطالعه موردی صنایع شوینده)

 
تاریخ: 26-07-98
نویسنده: مدیر سایت

استاد مشاور
دکتر آرش حاجی کریمی
شهریور 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

در کسب و کار رقابتی امروز، شرکت ها به دنبال راههایی برای بهبود وضعیت خود در بازار هستند به همین منظور بسیاری از خدمات سایر شرکت ها (تامین کنندگان) بهره می گیرند. از عوامل مهم بقا در محیط پر رقابت امروزی ،کاهش هزینه های تولید محصول است که انتخاب درست و مناسب تامین کننده موجب این امر می شود و قابلیت رقابت پذیری سازمان را افزایش می دهد در نتیجه  مسئله تعیین شاخص های دخیل در انتخاب تامین کنندگان و اولویت بندی آنها مطابق با استراتژیها و اهداف یک سازمان تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است  و این شاخص ها می تواند در رتبه بندی تامین کنندگان سازمان تولیدی در جهت اهداف آن نقش موثری داشته باشند. حل این مسئله می تواند منجر به بهبود عملکرد سازمان شده و در عین حال هزینه های مرتبط با خرید  تامین را کاهش دهد. صنعت شوینده کشور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به همین دلیل تصمیمات اخذ شده در این رابطه در عملکرد موفق شرکت ها در این صنعت تاثیر بسزایی دارند با توجه به موارد مذکور اخذ چنین تصمیماتی نیازمند ابزار توجیهی قوی برای اجرا می باشد.

یکی از اجزای مهم زنجیره تامین ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان می باشد طبیعی است که بخش اعظمی از موفقیت یک شرکت در دستیابی به اهدافی چون بهبود کیفیت ،کاهش قیمت و تحویل به موقع و به عبارت دیگر نیل به مولفه های رضایت مشتری جهت فراهم کردن زمینه های حضور در بازارهای جهانی منوط به عملکرد تامین کنندگان آن شرکت است و در نتیجه فرآیند انتخاب تامین کننده که قبلا به عنوان یک فعالیت صرفا عملیاتی محسوب می شد در حال حاضر به عنوان یک فعالیت استراتژیک شناخته شده  و نیازمند توجه بیشتراست.

درباره ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان در صنایع مختلف پژوهش های زیادی صورت گرفته است ،در این پژوهش به دنبال شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر توان مالی تامین کنندگان و رتبه بندی تامین کنندگان  با استفاده از معیارهای بیان شده می باشد در این راستا ابتدا با استفاده از منابع کتابخانه ای و تحقیقاتی معیارها را شناسایی و سپس باتوجه به نظر خبرگان  صنعت مذکور معیارها تاثیر گذار شناسایی می شود در مرحله بعد با استفاده از روش دیمتل فازی[1] ساختار حاکم بر معیارهای اصلی و فرعی مشخص و با استفاده از روش ویکور[2] بهترین تامین کننده شناسایی می شود.

zusa.ir

 

براساس مطالعات صورت گرفته بر روی معیارهایی که پس از مطالعات کتابخانه ای شناسایی شده بودند معیارهای کیفیت ،تحویل ،توانمند سازی ،حسن سابقه و بهروری به ترتیب از جمله معیارهای مهم تاثیر گذار بر افزایش توان مالی تامین کنندگان صنایع شوینده شناسایی شده است و در زیرمعیارها حداقل سازی استفاده از منابع و حداکثر استفاده از ظرفیت، بالاترین امتیاز را کسب کردند .با توجه به نتایج به دست آمده و با مقایسه صورت گرفته با تحقیقات پیشین این نتیجه حاصل می شود که کیفیت ،در ارزیابی تامین کنندگان از جمله معیارهای مهم و قابل توجه محسوب می شود زیرا در اکثر تحقیقات گذشته و همچنین تحقیق پیش رو در رتبه اول از نظر اهمیت قرار گرفته است

واژه کلیدی: زنجیره تامین، مدیریت زنجیره تامین، وضعیت(توان )مالی، مدیریت هزینه

 

فهرست مطالب

فصل اول:

1-1مقدمه: 1

2-1 بیان مساله:.. 2

3-1ضرورت و اهمیت تحقیق:.. 3

4-1اهداف تحقیق :.. 5

1-4-1هدف اصلی:.. 5

2-4-1اهداف فرعی:.. 5

5-1سوالات تحقیق:.. 5

6-1  نوع و روش تحقیق:.. 6

7-1قلمرو تحقیق:.. 6

8-1روش های گردآوری داده ها:.. 6

9-1روش تجزیه و تحلیل:.. 7

10-1محدودیت های تحقیق:.. 7

11-1تعریف واژه ها و اصطلاحات کلیدی:.. 7

1-13 مدل مفهومی تحقیق:.. 10

فصل دوم :

1-2مقدمه:.. 12

2-2تعاریف و مفاهیم زنجیره تامین :.. 12

3-2اجزا زنجیره تامین:.. 14

4-2مدیریت زنجیره تامین:.. 15

5-2 فرآیندهای اصلی در مدیریت زنجیره تامین :.. 17

6-2 مدیریت تامین کنندگان :.. 18

2-6-1انواع تامین کنندگان :.. 19

2-6-2عوامل موثر بر انتخاب تامین کنندگان  :.. 20

2-6-3ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان:.. 21

2-6-4سطوح ارزیابی تامین کنندگان :.. 22

2-6-5 مدیریت استراتژیک تامین کننده :.. 23

2-6-6منافع حاصل از ارزیابی تامین کنندگان :.. 24

2-7معیارهای انتخاب تامین کنندگان :.. 26

2-8سیر تکامل مدیریت زنجیره تامین:.. 29

2-9پیشینه تحقیقات انجام شده… 31

2-10جمع بندی پژوهش های انجام شده.. 46

فصل سوم

3-1مقدمه:.. 50

3-2نوع تحقیق:.. 51

3-3روش تحقیق :.. 52

3-4قلمرو تحقیق:.. 54

3-4-1قلمرو مکانی:.. 54

3-4-2قلمرو زمانی تحقیق:.. 54

3-4-3قلمرو موضوعی تحقیق:.. 54

3-5روش گردآوری داده ها یا شیوه گردآوری داده ها :.. 54

3-6ابزارهای گردآوری اطلاعات:.. 55

3-7جامعه و نمونه پژوهش:.. 55

3-8روش تجزیه و تحلیل داده ها :.. 55

3-8-1تعریف تصمیم گیری :.. 56

3-8-2تصمیم گیری چند معیاره گروهی:.. 57

3-8-3مدل های تصمیم گیری چند معیاره :.. 58

3-8-3-1تصمیم گیری چند هدفه(MODM):.. 58

3-8-5منطق فازی.. 62

3-8-6تکنیک دیمتل فازی :.. 64

3-8-6-1حل روش دیمتل فازی:.. 65

قدم اول: تشکیل ماتریس تصمیم فازی.. 65

قدم چهارم: تشکیل ماتریس متوسط نرمال شده:.. 68

قدم پنجم: تشکیل ماتریس رابطه کل.. 68

قدم ششم: محاسبه جمع سطر ها و ستون ها (riو ci).. 68

قدم هفتم: محاسبه  ri+cj و ri-cj و وزن شاخص ها: 68

قدم هشتم: رسم دیاگرام رابطه علی و معلولی:.. 68

قدم نهم: محاسبه مقدار آستانه p و رسم نمودار CRM… 69

3-8-7روش ویکور فازی:.. 69

3-8-7-1 حل روش ویکور فازی:.. 70

3-8روایی و پایایی پرسشنامه پژوهش:.. 74

3-9مدل مفهومی پژوهش.. 76

فصل چهارم :

4-1 مقدمه.. 79

4-2 سوال اول و پاسخ آن.. 80

4-3 سوال دوم و پاسخ آن.. 81

4-4 سوال سوم و پاسخ آن.. 83

4-4-1روش DEMATEL.. 83

4-4-1-1قدم اول: تشکیل ماتریس تصمیم فازی.. 84

4-4-1-2قدم دوم: فازی زدایی به روش CFCS. 85

4-4-1-3قدم سوم: تشکیل ماتریس تصمیم متوسط:.. 88

4-4-1-4 قدم چهارم: تشکیل ماتریس متوسط نرمال شده:.. 89

4-4-1-5قدم پنجم: تشکیل ماتریس رابطه کل.. 90

4-4-1-6قدم ششم: محاسبه جمع سطر ها و ستون ها (riو ci).. 90

4-4-1-7 قدم هفتم: محاسبه  ri+cj و ri-cj و وزن شاخص ها: 91

4-4-1-8قدم هشتم: رسم دیاگرام رابطه علی و معلولی.. 91

4-4-1-9قدم نهم: محاسبه مقدار آستانه p و رسم نمودار CRM… 92

4-5 سوال چهارم و پاسخ آن.. 94

4-6 سوال پنجم و پاسخ آن.. 98

4-6-1روش ویکور فازی.. 98

4-6-1-1قدم اول : ارزیابی گزینه ها توسط خبرگان :.. 98

4-6-1-2قدم دوم :تشکیل ماتریس تصمیم :.. 99

4-6-1-3قدم سوم : بی مقیاس نمودن ماتریس تصمیم گیری:.. 100

4-6-1-4قدم چهارم : محاسبه مقادیر       و :.. 102

4-6-1-5 قدم پنجم : محاسبه    ….. 102

4-6-1-6 قدم ششم : فازی زدایی مقادیر R،  S و Q :.. 103

4-6-1-8قدم هشتم : گزینه نهایی :.. 106

فصل پنجم:

5-1مقدمه:.. 110

5-2نتایج تحقیق:.. 111

5-3یافته های پژوهش :.. 111

5-4 موانع و محدودیت ها تحقیق:.. 115

5-5 پیشنهادات:.. 116

5-5-1پیشنهادات تحقیق.. 116

5-5-2پیشنهادات برای تحقیقات آتی:.. 116

منابع ……………………………………………………………………………………………………………………115

 

نمودار (1-1)-مراحل انجام تحقیق.. 9

نمودار (1-2) مدل مفهومی تحقیق.. 10

نمودار (3-1) مروری بر سیر انجام پژوهش.. 53

نمودار (3-1) مدل های تصمیم گیری چند هدفه – آریا نژاد و همکاران 1388   59

نمودار (3-2)مدل تصمیم گیری چند شاخصه- امیری ،1392.. 61

نمودار (3-2) تابع عضویت.. 64

نمودار (1-3) مراحل انجام تحقیق.. 76

نمودار (4-1)دیاگرام علی معلولی معیارهای اصلی.. 92

نمودار(4-2) نمودار معیار اصلی CRM……………………………………………………………………………………………………..92

 

 

جدول (1-2) معیارهای انتخاب تامین کنندگان.. 26

جدول (2-2)شاخص های ارزیابی تامین کننده استم و گلهر.. 32

جدول (2-3)شاخص های ارزیابی تامین کننده الرام.. 32

جدول (2-4)شاخص های ارزیابی تامین کننده بچ.. 33

جدول (2-5)شاخص های ارزیابی تامین کننده وبر و همکاران.. 33

جدول (2-6)شاخص های ارزیابی تامین کننده ویلس و هاتسون.. 34

جدول (2-7)شاخص های ارزیابی تامین کننده هاروادج.. 35

جدول (2-8)شاخص های ارزیابی تامین کننده هوها و کریشنا.. 35

جدول (2-9)شاخص های ارزیابی تامین کننده مرلی.. 36

جدول (2-10)شاخص های ارزیابی تامین کننده شرکت پژو.. 36

جدول (2-11)شاخص های ارزیابی تامین کننده سیمسون.. 37

جدول (2-12)شاخص های ارزیابی تامین کننده بند فیلد.. 38

جدول (2-13)تحقیقات انجام شده درباره شاخص های ارزیابی تامین کنندگان   46

جدول (3-1) ارزش معادل متغییر های زبانی براساس پژوهش لین و وو  lin ,wu   65

جدول (3-2).. 66

:جدول (3-3) معیارهای اصلی و فرعی موثر بر توان مالی.. 77

جدول (4-1)غربالگری معیارهای اصلی.. 81

جدول (4-2)غربالگری معیارهای فرعی(زیر معیارها).. 82

جدول (4-3) تاثیر متقابل معیارها.. 84

جدول( 4‑4 ) ماتریس تصمیم معیارهای اصلی.. 85

جدول(4-5) ماتریس نرمال شده.. 86

جدول (4-6) ماتریس مقادیر چپ و راست نرمال شده.. 87

جدول(4-7) ماتریس مقادیر کریسپ نرمال شده کل.. 87

جدول (4-8) ماتریس کریسپ نهایی.. 88

جدول (4-9) ماتریس تصمیم متوسط.. 89

جدول (4-10) ماتریس متوسط نرمال شده.. 89

جدول (4-11) ماتریس رابطه کل.. 90

جدول (4-13) محاسبه ri + ci و ri – ci 91

جدول (4-14) ماتریس رابطه کل با توجه به مقدار آستانه.. 93

جدول (4-15) جدول تعیین علت و معلول بودن زیرمعیارها.. 94

جدول (4-16)  مجموع مقادیر علی و معلولی.. 96

جدول (4-17)  ماتریس تصمیم ارزیابی گزینه ها.. 99

جدول(4-18)  ماتریس بی مقیاس شده.. 101

جدول (4-19)  مقادیر R، S ، Q.. 103

جدول (4-20)  مقادیر قطعی R، S ، Q.. 104

جدول (4-21)  مقادیر قطعی R، S ، Q.. 105

جدول (5-1) اولویت بندی معیارهای اصلی.. 111

جدول (5-2)اولویت بندی معیارهای فرعی.. 112

جدول (5-3) مقایسه نتایج پژوهش با سایر پژوهش های انجام شده.. 113

جدول (5-4)اولویت بندی تامین کنندگان.. 114                 

 
فصل اول 

کلیات تحقیق

 

1-1مقدمه:
فعالیت خرید یکی از مهمترین فعالیت های زنجیره تامین است. امروزه همزمان با افزایش روش های مختلف خرید ،تصمیم گیری و انتخاب تامین کنندگان مناسب برای خرید ،مهم تر و در نتیجه مشکل تر شده است. علاوه بر آن ساختار جدید سازمان ها موجب شده است که برای انتخاب تامین کنندگان افراد بیشتری در تصمیم گیری دخیل باشند و لذا اهمیت و جایگاه تصمیم گیری افزایش یافته است .(عطایی ،1389)

انسان حتی در کوچک ترین تصمیم شخصی در پی آن است که بین نیازها و اهدافش تعادلی برقرار کند و این ضرورت ،او را به استفاده از تصمیم گیری چند معیاره به عنوان یک راه حل، نیازمند می کند. در گذشته مسائل تجاری اغلب با یک هدف و آن هم بیشینه کردن سود تبیین می شدند اما امروزه در تجارت این شاخص نمی تواند به تنهایی راه گشای پیشرفت باشد هنر تصمیم گیرندگان امروزی استفاده از اهداف چندگانه و متضادی مانند کمینه کردن هزینه و بیشینه کردن کیفیت خدمات است .این گونه مسائل گذشته و سنتی هستند باید اهداف مورد نظر را با شاخص های متعدد مقایسه کرده و یا آن ها را رتبه بندی کرد این گونه مسائل  در چند دهه اخیر به طور چشم گیری مورد توجه قرار گرفته اند. (عطایی ،1389)

« پایان نامه ارشد فناوری اطلاعات: حل مسئله زمانبندی سیستم باز با الگوریتم ژنتیک چند جمعیتی با در نظر گرفتن نگهداری ماشینپایان نامه بررسی تأثیر مؤلفه های کنترل مدیریت فروش در گرایش به کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان بخش فروش فروشگاه های زنجیره ای اتکا »
 
مداحی های محرم