مبتنی بر کامپیوتر[1] می باشد که در تحقیقات جدید بر روی آن تکیه شده است. آموزش مهارت های پولی به افراد ناتوان ذهنی به عنوان یک عامل مهم ایجاد استقلال آن ها مورد توجه بسیاری از محقیق قرار گرفته است. تحقیقات صورت گرفته در زمینه آموزش مهارت های پولی متکی بر مربی بوده است. بخاطر این موضوع برای آموزش حضور مربی چه در مدرسه و یا خانه الزامی می باشد. در پژوهش حاضر برای ارائه مدلی نوین برای آموزش مهارت های پولی به کودکان ایرانی، روش های بررسی شده در تحقیقات پیشین با هم ترکیب شده و با واحد پول ایران منطبق گردیده است و به صورت یک مدل تحت نرم افزار ارائه شده است. با استفاده از دخالت های مبتی بر کامپیوتر نیاز به مربی را کم شده است و کودک قادر به ادامه آموزش در خانه می شود. این مدل ارائه شده برروی 20 نفر از دانش آموزان ناتوان ذهنی مورد آزمون قرار گرفت و نتایج بررسی شده است. تمام شرکت کنندگان مهارت های مورد نظر را در سطح خوبی فرا گرفته اند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
1-1 تعریف ناتوانی ذهنی.. 2
2-1 عوامل موثر بر ایجاد ناتوانی ذهنی.. 4
3-1 طبقه بندی ناتوانی های ذهنی.. 4
4-1 دلیل آموزش مهارت پولی به افراد ناتوان ذهنی.. 5
5-1 روش های آموزش به افراد ناتوان ذهنی.. 6
1-5-1 آموزش در محیط طبیعی.. 6
2-5-1 آموزش بوسیله تصاویر ویدیویی(VBI) 6
3-5-1 آموزش بوسیله دخالت های مبتنی بر کامپیوترCBI)) 7
فصل دوم: مروری بر تحقیقات پیشین
1-2 آموزش مهارت های زندگی بوسیله کامپیوتر. 9
1-1-2 سخت افزارهای استفاده شده در این مطالعات.. 14
1-2-2 نرم افزارهای استفاده شده در این مطالعات.. 14
3-1-2 مهارت های آموزش داده شده 15
4-1-2 مشکلات موجود در این مطالعات.. 15
2-2 آموزش مهارت های پولی به افراد ناتوان ذهنی.. 16
3-2 جمع بندی.. 23
فصل سوم: روش پیشنهادی
1-3 شرکت کنندگان.. 25
2-3 اهداف… 27
3-3 مکان و امکانات لازم. 27
4-3 شیوه آموزش…. 28
1-3-4 مراحل آموزش… 30
5-3 جمع آوری و آنالیز داده ها 34
6-3 مقایسه مهارت های کسب شده 51
7-3 جمع بندی.. 53
فصل چهارم نتیجه گیری
1-4 نتیجه گیری.. 55
2-4 پیشنهادات آتی.. 56
3-4 فهرست منابع و مآخذ. 57
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول 1:مقایسه مدلهای ارائه شده قبلی برای افزایش مهارتهای مالی برای افراد ناتوان ذهنی 16
جدول 2: نتایج آماری تی تست 51
جدول 3: نتیجه آزمون تی 53
فهرست نمودار ها
عنوان شماره صفحه
نمودار 1: نمودار مهارت های پولی برای فرزانه صفری با IQ=53 قبل و بعد از کار با نرم افزار 38
نمودار 2 : نمودار مهارت های پولی برای فاطمه یزدان مهر IQ= 52 قبل و بعد از کار با نرم افزار 38
نمودار 3 : نمودار مهارت های پولی برای فاطمه ماندگار IQ=65 قبل و بعد از کار با نرم افزار 39
نمودار 4 : نمودار مهارت های پولی برای ریحانه حیاتی IQ=52 قبل و بعد از کار با نرم افزار 40
نمودار 5 : نمودار مهارت های پولی برای سرور افشاری IQ=50 قبل و بعد از کار با نرم افزار 40
نمودار 6 : نمودار مهارت های پولی برای نجمه محمدیIQ=57 قبل و بعد از کار با نرم افزار……. 41
نمودار 7 : نمودار مهارت های پولی برای زینب صنعتIQ=50 قبل و بعد از کار با نرم افزار 42
نمودار 8 : نمودار مهارت های پولی برای زینب صادقی IQ=54 قبل و بعد از کار با نرم افزار 42
نمودار 9 : نمودار مهارت های پولی برای فاطمه محمودیان IQ= 50 قبل و بعد از کار با نرم افزار 43
نمودار 10: نمودار مهارت های پولی برای پریا عبدلی IQ=52 قبل و بعد از کار با نرم افزار 44
نمودار 11: نمودار مهارت های پولی برای نجمه رحمانیان IQ=51 قبل و بعد از کار با نرم افزار 44
نمودار 12: نمودار مهارت های پولی برای غزل پایدار IQ=62 قبل و بعد از کار با نرم افزار 45
نمودار 13: نمودار مهارت های پولی برای زهرا ایمانی IQ=60 قبل و بعد از کار با نرم افزار 46
نمودار 14: نمودار مهارت های پولی برای مهلا حسنی IQ=60 قبل و بعد از کار با نرم افزار 46
نمودار 15: نمودار مهارت های پولی برای زهرا تقوی IQ=54 قبل و بعد از کار با نرم افزار 47
نمودار 16: نمودار مهارت های پولی برای سید علی سبحانی IQ=52 قبل و بعد از کار با نرم افزار 48
نمودار 17: نمودار مهارت های پولی برای نوید رضایی IQ=54 قبل و بعد از کار با نرم افزار 48
نمودار 18: نمودار مهارت های پولی برای ساسان مسرور IQ=69 قبل و بعد از کار با نرم افزار 49
نمودار 19: نمودار مهارت های پولی برای محمد امین شیردل IQ=59 قبل و بعد از کار با نرم افزار 50
نمودار 20: نمودار مهارت های پولی برای اسماعیل فریدی پور IQ=52 قبل و بعد از کار با نرم افزار 50
نمودار 21 : مقایسه میانگین مهارت ها قبل و بعد از کار با نرم افزار 52
فهرست تصاویر
عنوان شماره صفحه
شکل ها 1:تصاویری از شرکت کنندگان در تحقیق 27
شکل ها 2:مراحل مدل ارائه شده برای آموزش مهارت پولی به افراد ناتوان ذهنی 29
شکل ها 3: صفحه ورود کابر 30