وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه آموزش ذهن آگاهی/تعریف درد

 
تاریخ: 27-07-98
نویسنده: مدیر سایت

پایان نامه آموزش ذهن آگاهی/تعریف درد
تعریف درد
طبق تعریف انجمن بین المللی مطالعه درد[1] تجربه‌ حسی یا هیجانی ناخوشایندی است که با آسیب واقعی یا بالقوه مرتبط است و دارای دو بعد است، بعد حسی و بعد عاطفی. بعد حسی درد به شدت درد اشاره دارد و بعد عاطفی آن به میزان ناخشنودی که یک فرد تجربه میکند اطلاق می گردد. همچنین از نظر طول مدت به دو دسته تقسیم می‌شود : درد حاد[2] و درد مضمن[3].

درد حاد معمولا نتیجه  بیماری یا صدمه است که کمتر از سه ماه ادامه پیدا می‌کند، اما درد مضمن به مدت حداقل سه ماه تداوم می یابد که می تواند با آسیب بافتی همراه باشد موضوعی که در حوزۀ عوامل و فرایند های روانشناختی موثر در تجربه ی درد، بیش از همه مورد بررسی و پژوهش روانشناختی قرار گرفته، بحث درد مضمن است. دردی که در آن، مبتلایان علاوه بر تحمل درد عوارض زیستی، روانی و اجتماعی دیگری را هم تجربه می کنند. درد مضمن وضعیتی تحلیل برنده است، به گونه ای که فرد دردمند را نه تنها با تنیدگی ناشی از درد بلکه با بسیاری از عوامل تنیدگی زای دیگر که بخش های گوناگون زندگی وی را تحت ت

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

أثیر قرار می دهد روبه رو می‌کند. زندگی کردن با درد مضمن مستلزم تحمل فشار عاطفی قابل توجهی است .( اردکانی و همکاران ،1391)

همچنین درد، توانایی عاطفی و هیجانی فرد را کاهش می دهد و خواست مداوم فرد برای رهایی از آن در بیشتر اوقات دست نیافتنی می شود، این امر نهایتاً باعث تضعیف روحیۀ بیمار، احساس نا امیدی، درماندگی و افسردگی در وی می‌گردد. گذشته از این، درد مضمن نه تنها توانمندی های بیمار بلکه توانایی های اطرافیان حامی وی را نیز به تحلیل می برد. درد مضمن مشکل شایع است که بر کیفیت افراد مبتلا به آن آثار منفی می گذارد. از میان درد های مضمن، سردرد یکی از شایع ترین این گونه اختلالات است. به طوری که بیش از 90درصد مردم، حداقل یک روز را در سال به سردرد مبتلا می شوند و 10 تا 12 درصد کسانی که به پزشک مراجعه می کنند شکایت اولیه شان  سردرد است (اردکانی و همکاران ،1391).

2-1-2-تعریف سردرد
سردرد عبارت است از دردی که بیمار از ناحیه کاسه چشم تا قسمت پس سر احساس می کند. سردرد در اثر عوامل مختلف ایجاد می شود. از فشار چشم، سینوزیت، میگرن و تنش گرفته تا موارد تهددکننده حیات مانند انسفالیت، مننژیت، آنوریسم مغزی و تومورهای مغزی. بافت مغز به درد حساس نمی باشد چون گیرنده عصبی ندارد. در مقابل مننژ وعروق دارای گیرنده های درد می باشند و سردرد معمولابه دلیل کشش یا تحریک روی مننژوعروق است. عضلات سر نیز ممکن است به درد حساس شوند. درد عضلانی، جزء مهمی از سردرد می باشد. در بیماران مبتلا به سردرد، 

« دانلود پایان نامه ارشد:مبانی و مصادیق توکیل ناپذیری ادله اثبات دعوی در حقوق خصوصی ایرانسمینار ارشد رشته برق کنترل: کنترل تطبیقی مقاوم پدیده سرج در کمپرسورهای گریز از مرکز »