(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… 1
فصل اول
کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………… 4
1-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 4
1-2 طرح مسئله……………………………………………………………………………………………… 4
1-3 سؤالهای اصلی پژوهش………………………………………………………………………………. 6
1-4 فرضیه ها ی پژوهش…………………………………………………………………………………. 6
1-5 اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………… 6
1-6 سابقه انجام تحقیق …………………………………………………………………………………… 7
1-6-1 تحقیق های انجام یافته داخلی………………………………………………………………….. 7
1-6-2 تحقیق های انجام یافته خارجی………………………………………………………………… 10
1-7 جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق………………………………………………………………… 10
1-8 كاربردهای متصور از تحقیق………………………………………………………………………… 10
1-8-1 مراجع استفاده كننده از نتیجه پایان نامه ………………………………………………………. 10
1-9 روش انجام تحقیق……………………………………………………………………………………. 11
1-9-1 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات ……………………………………………………………. 11
1-9-2 روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………… 11
1-10 روایی و پایایی تحقیق……………………………………………………………………………… 11
1-11 جامعه آماری و روش نمونه گیری……………………………………………………………….. 13
1-12 مشکلات و محدودیت های تحقیق……………………………………………………………… 14
فصل دوم
مبانی نظری و ادبیات موضوع……………………………………………………………………………. 16
2-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 16
2-2روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………… 16
2-2-1 معرفی متغیرهای مورد استفاده در این پژوهش……………………………………………… 16
2-2-1-1 متغیر مستقل……………………………………………………………………………………. 17
2-2-1-1-1 سفر …………………………………………………………………………………………… 18
2-2-1-2 متغیرهای وابسته………………………………………………………………………………… 18
2-2-1-2-1 سیستم حمل و نقل…………………………………………………………………………. 18
2-2-1-2-1-1 جنبه های حمل و نقل…………………………………………………………………. 18
2-2-1-2-1-2 مدلهای حمل و نقل…………………………………………………………………….. 19
2-2-1-2-1-3 طبقه بندی های حمل و نقل………………………………………………………….. 19
2-2-1-2-1-4 حمل و نقل و ارتباطات ……………………………………………………………… 19
2-2-1-2-1-5 حمل و نقل ، فعالیت ها و کاربری زمین………………………………………….. 20
2-2-1-2-1-6 حمل و نقل ؛ انرژی و محیط زیست……………………………………………….. 20
2-2-1-2-1-7 مقررات قرارداد حمل و نقل ………………………………………………………… 21
2-2-1-2-1-8 انواع حمل و نقل ………………………………………………………………………. 22
2-2-1-2-1-8-1 حمل و نقل زمینى یا راههاى خشکى……………………………………………. 22
2-2-1-2-1-8-2 حمل و نقل با راهآهن………………………………………………………………. 23
2-2-1-2-1-8-2-1 مزایاى راهآهن…………………………………………………………………….. 24
2-2-1-2-1-8-2-2 مزایاى راهآهن از بُعد حجم کالا و تناژ بار وتعداد مسافر و نوع کالا…. 24
2-2-1-2-1-8-2-3 مزایاى راهآهن از نظر عامل زمان……………………………………………… 24
2-2-1-2-1-8-3 حمل و نقل تركیبی، راهی برای ارتقای شبكه های ریلی……………………. 25
2-2-1-2-1-9 سیستم های نوین حمل و نقل در جهان……………………………………………. 25
2-2-1-2-1-10 حمل و نقل عمومی…………………………………………………………………… 28
2-2-1-2-1-11 حمل و نقل نیمه عمومی ……………………………………………………………. 29
2-2-1-2-2 مدیریت تقاضای سفر……………………………………………………………………… 29
2-2-2-1-1-1 مدیریت شهری………………………………………………………………………….. 31
2-2-2-1-1-2 مفهوم برنامه ریزی وبرنامه ریزی شهری………………………………………….. 31
2-2-2-1-1-3 تعامل فضایی…………………………………………………………………………….. 32
2-3 مروری بر مطالعات صورت گرفته………………………………………………………………. 34
2-3-1 مقایسه انگیزه های سفر در میان دو نسل جوان و بزرگسال…………………………….. 34
2-3-2 تخمین تابع تقاضای سفر یک شهر………………………………………………………….. 35
2-3-3 استفاده از بهینه سازی فازی در تعدیل مقادیر نرخ های سفر…………………………… 37
2-3-4 مدل برنامه ریزی شبکه حمل و نقل اتوبوسرانی بین شهری…………………………….. 38
2-3-5 مدل تحلیل عاملی برای انتخاب عوامل مؤثر برتقاضای سفر با اتوبوسهای بین شهری 39
2-3-6 میزان مخاطرات سفر با اتوبوس در یك راه اصلی بین شهری………………………….. 41
2-3-7 نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در كاهش تقاضای سفرهای شهری……………… 42
2-3-8 میزان رضایت از سفر با مترو………………………………………………………………….. 44
2-3-9 مدلسازی تولید سفر ……………………………………………………………………………. 45
2-3-10 تدوین متدولوژی ارزیابی پارامترهای موثر بر تقاضای سفرها در ایران…………….. 47
2-3-11 مولفه های كیفیت و كارایی حمل و نقل عمومی………………………………………… 48
2-3-12 اهمیت حمل و نقل پایدار شهری در توسعه پایدار شهری…………………………….. 50
2-3-13 حل مسائل پیش بینی توزیع سفر در شبكه های حمل ونقل با پارامترهای غیر دقیق 52
2-3-14 برنامه ریزی راهبردی توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند جاده ای کشور….. 53
2-3-15 روشهای مختلف برآورد ارزش زمان سفر………………………………………………… 55
2-3-16 پیش بینی تولید سفرهای بین شهری……………………………………………………….. 59
2-3-17 بررسی مدلهای تولید سفر……………………………………………………………………. 60
2-3 -17 -1 مدل PBS&J………………………………………………………………………………. 61
2-3-17-2 مدل رگرسیون لوژستیک……………………………………………………………………. 62
2-3-17-3 مدل BPNN………………………………………………………………………………….. 62
2-3-17-4 مقایسه نتایج مدلها…………………………………………………………………………… 63
2-3-18 بررسی اثرات تکرار سفر بر میزان رضایت مسافران……………………………………. 64
2-3-19 تاثیرات حمل و نقل همگانی بر كاهش مصرف سوخت………………………………. 65
2-3-20 عوامل موثر در ایجاد حمل و نقل نامطلوب………………………………………………. 67
2-3-20-1 راهکارهایی جهت بهبود وضعیت توسعه حمل و نقل همگانی …………………… 67
2-3-21 راهکارهای کاهش تقاضای سفر…………………………………………………………….. 67
2-3-21-1 راهکارهایی كه می توان برای کاهش تقاضای سفر بكار برد شامل……………….. 68
2-3-22 مناسب سازی شبکه حمل و نقل شهری و بین شهری…………………………………… 69
2-3-23 سفر و شادی ،نیاز بنیادین مردم ایران ………………………………………………………. 71
2-3-24 ثمرات سفر………………………………………………………………………………………… 74
2-3-25 توصیه های ایمنی برای سفر با اتوبوس های بین شهری………………………………… 78
2-3-26 توصیه هایی برای روزهای مسافرت…………………………………………………………. 80
2-3-27 کاهش سفرهای بین شهری با اتوبوس، با وجود ثبات نرخ بلیط………………………. 81
2-3-28 چرا باید سفر كنیم؟……………………………………………………………………………… 82
2-3-28-1 نکاتی درباره سفر با خودروی شخصی …………………………………………………. 89
2-3-28-2 نکاتی درباره سفر با قطار و اتوبوس……………………………………………………… 90
2-3-28-3 نکاتی درباره سفر با هواپیما………………………………………………………………… 90
2-3-29 روشهای مدیریت تقاضای سفر در حمل ونقل……………………………………………. 91
2-3-30 بررسی عوامل مؤثر بر زمان سفر در سیستم حمل ونقل…………………………………. 97
2-3-31 مدل هوشمند تقاضای سفر تحلیل الگوی مدل تقاضای سفرهای جاده ای…………… 99
2-3-32 تنگناهای سیستم حمل و نقل شهری…………………………………………………………. 100
2-3-33 مدیریت شهری…………………………………………………………………………………… 103
2-3-33-1 مدیریت شهری در جهان معاصر………………………………………………………….. 104
2-3-33-2 اهداف مدیریت شهری………………………………………………………………………. 105
2-3-33-3 وظایف مدیریت شهری…………………………………………………………………….. 105
2-3-33-4 ضرورت برنامهریزی برای شهری سال…………………………………………………… 108
2-3-33-5 ارائه مدلى براى مدیریت یكپارچه حمل و نقل…………………………………………. 114
فصل سوم
معرفی منطقه مورد مطالعه………………………………………………………………………………… 116
3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 116
3-2 ویژگی های طبیعی……………………………………………………………………………………. 116
3-2-1 وضعیت توپوگرافی……………………………………………………………………………….. 116
3-2-2 فاكتورهای اقلیمی منطقه…………………………………………………………………………. 117
3-2-2-1 ارتفاعات………………………………………………………………………………………. 117
3-2-2-2 عرض جغرافیایی……………………………………………………………………………. 117
3-2-2-3 پوشش گیاهی………………………………………………………………………………… 117
3-2-2-4 ساعات آفتابی………………………………………………………………………………… 118
3-2-2-5 توفان، رعد و برق…………………………………………………………………………… 118
3-2-2-6 روزهای همراه با برف و یا مخلوط برف و باران…………………………………….. 118
3-2-2-7 روزهای همراه با گرد و خاك…………………………………………………………….. 119
3-2-2-8 اقلیم شهرکرد…………………………………………………………………………………. 119
3-2-3 جهت وزش بادهای غالب……………………………………………………………………. 120
3-3 ویژگی های انسانی………………………………………………………………………………… 122
3-3-1 تاریخچه شهرکرد……………………………………………………………………………….. 122
3-3-2 امور ایمنی و ترافیك…………………………………………………………………………… 124
3-3 -3 تقسیمات سیاسی………………………………………………………………………………. 126
3-3-4 ویژگی های اجتماعی………………………………………………………………………….. 131
3-3-4-1 آمار جمعیتی شهرکرد………………………………………………………………………. 131
3-3-4-2 بعد خانوار…………………………………………………………………………………….. 131
3-3-4-3 تحولات حجم جمعیت…………………………………………………………………….. 133
3-3-4-4 میزان رشد جمعیت………………………………………………………………………….. 135
3-3-4-5 پیش بینی جمعیت آینده شهرکرد………………………………………………………… 136
3-3-4-6 برآورد مهاجرت در شهر و شهرستان شهرکرد………………………………………… 138
3-3-4-7 مهاجران وارد شده…………………………………………………………………………… 139
3-3-4-8 مبادلات مهاجرتی استان با سایر استان ها………………………………………………. 142
3-4-4-9 مراکز آموزشی و دانشگاهی………………………………………………………………. 143
3-4 خصوصیات اقتصادی شهر………………………………………………………………………. 149
3-4-1 بخش صنعت…………………………………………………………………………………….. 149
3-4-2 بخش معدن………………………………………………………………………………………. 150
3-4-3 کشاورزی…………………………………………………………………………………………. 151
3-4-4 دامپروری…………………………………………………………………………………………. 151
3-4-5 خدمات……………………………………………………………………………………………. 152
3-4-6 میزان و نسبت درصد جمعیت فعال در بخش های مختلف اقتصادی……………….. 153
3-4-7 جمعیت فعال از نظر اقتصادی……………………………………………………………….. 154
3-5 خصوصیات کالبدی شهر………………………………………………………………………….. 157
3-5-1 نحوه استفاده از اراضی…………………………………………………………………………. 157
3-5-1-1 مسکونی……………………………………………………………………………………….. 157
3-5-1-2 آموزشی……………………………………………………………………………………….. 158
3-5-1-3 آموزش عالی و فنی حرفه ای…………………………………………………………….. 158
3-5-1-4 بهداشتی……………………………………………………………………………………….. 159
3-5-1-5 درمانی…………………………………………………………………………………………. 159
3-5-1-6 مکانهای تفریحی…………………………………………………………………………… 159
3-5-1-7 فضای سبز شهرکرد…………………………………………………………………………. 160
3-5-1-8 مذهبی………………………………………………………………………………………….. 161
3-5-1-9 فرهنگی………………………………………………………………………………………… 161
3-5-1-10 ورزشی………………………………………………………………………………………. 161
3-5-1-11 جهانگردی و پذیرایی…………………………………………………………………….. 161
3-5-1-12 اداری-خدمات شهری…………………………………………………………………….. 162
3-5-1-13 نظامی- ستادی……………………………………………………………………………… 162
3-5-1-14 صنعتی……………………………………………………………………………………….. 162
3-5-1-15 تاسیسات و تجهیزات شهری و گورستان…………………………………………….. 162
3-5-2 شبکه ارتباطی شهر……………………………………………………………………………… 163
3-5-2-1 حریم شبکه ارتباطی…………………………………………………………………………. 164
3-5-2-2 ارتباطات منطقه………………………………………………………………………………. 169
3-5-2-3 شیب خیابانها و نحوه دفع آبهای سطحی………………………………………………. 172
3-5-2-4 حمل و نقل و انبارها……………………………………………………………………….. 173
3-5-2-5 سرویس حمل و نقل عمومی………………………………………………………………. 173
3-5-2-6 حمل ونقل شهری و برون شهری……………………………………………………….. 174
3-5-2-6-1 اتوبوس شهری……………………………………………………………………………. 174
3-5-2-6-2 تاکسی………………………………………………………………………………………. 174
3-5-2-6-3 فرودگاه ……………………………………………………………………………………. 174
3-5-2-6-4 پایانههاهای مسافربری…………………………………………………………………… 174
3-6 معیارها و ضوابطی که باید در طرح ریزی کالبدی شهر مورد توجه قرار گیرد………… 176
3-7 نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………… 177
فصل چهارم
یافته های پژوهش…………………………………………………………………………………………. 179
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 179
4-2 نتایج توصیفی تحقیق……………………………………………………………………………….. 179
4-2-1 وضعیت جنسی پاسخگویان…………………………………………………………………… 179
4-2-2 وضعیت محل سکونت پاسخگویان………………………………………………………….. 180
4-2-3 وضعیت سنی پاسخگویان……………………………………………………………………… 181
4-2-4 وضعیت تحصیلات پاسخگویان………………………………………………………………. 182
4-2-5 وضعیت میانگین سفر پاسخگویان به اصفهان در هفته…………………………………… 184
4-2-6 وضعیت بیشترین تعداد سفر در روزهای هفته از طرف پاسخگویان………………….. 184
4-2-7 وضعیت مقصد نهایی سفرپاسخگویان………………………………………………………. 186
4-2-8 وضعیت علت سفر………………………………………………………………………………. 186
4-2-9 وضعیت نوع وسیله نقلیه مورد استفاده در سفرها از طرف پاسخگویان………………. 188
4-2-10 وضعیت ناسبترین سیستم حمل و نقل پیشنهادی پاسخگویان بین دو شهر شهرکرد و اصفهان 189
4-2-11 وضعیت دلیل انتخاب این نوع سیستم حمل و نقل از نظر پاسخگویان…………….. 190
4-2-12 وضعیت نظر خواهی در مورد خدمات……………………………………………………. 191
4-2-13 وضعیت نظر خواهی در مورد سیستم حمل و نقل……………………………………… 195
4-3-1 سهم استان از حمل و نقل جاده ای………………………………………………………….. 199
4-3-2 سهم شهرستان شهرکرد از سفرهای استانی(پایانه مسافربری آزادی)………………….. 204
4-4 نتایج استنباطی پژوهش………………………………………………………………………………. 206
4-4-1 آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………….. 206
4-4-1-1 وضعیت پاسخگویان از نظر گروه سنی و علت سفر……………………………………. 206
4-4-2 آزمون فرضیه دوم…………………………………………………………………………………. 211
4-4-3 آزمون فرضیه سوم…………………………………………………………………………………. 215
فصل پنجم
جمع بندی، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات…………………………………………………………….. 217
5-1 جمع بندی………………………………………………………………………………………………. 217
5-2 نتایج پژوهش………………………………………………………………………………………….. 218
5-2-1 نتایج توصیفی………………………………………………………………………………………. 218
5-2-2 نتایج استنباطی……………………………………………………………………………………… 219
5-2-2-1 آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………. 219
5-2-2-2 آزمون فرضیه دوم……………………………………………………………………………… 219
5-2-2-3 آزمون فرضیه سوم……………………………………………………………………………… 220
5-3 اقدامات مورد نیاز برای حل مشکلات سیستم حمل و نقل در محدوده مورد مطالعه…… 221
5-3-1 اقدامات فرهنگی…………………………………………………………………………………… 221
5-3-2 اقدامات قانونی…………………………………………………………………………………….. 222
5-3-3 اقدامات اقتصادی………………………………………………………………………………….. 222
5-3-4 اقدامات خدماتی…………………………………………………………………………………… 222
5-3-5 اقدامات اجتماعی………………………………………………………………………………….. 223
5-4 ارائه پیشنهادات………………………………………………………………………………………… 223
5-5 موضوعات پیشنهادی جهت کار در آینده………………………………………………………… 224
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………… 226
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………… 229
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………. 230
فهرست جدول ها
جدول شماره 1-1 : متغیرهای کلی تحقیق ، شاخص های سنجش متغیرها و درصد روایی آنها 12
جدول شماره 2-1 : استراتژیهای مدیریت تقاضای سفر…………………………………………… 30
جدول شماره 2-2 : مشخصات و خصوصیات سفر با اتوبوس در ایران………………………….. 42
جدول شماره 2-3 : طبقه بندی برای تعیین نرخ های تخلیه………………………………………… 61
جدول شماره 2-4 : جدول دسته بندی برای نشان دادن عملکرد مدل رگرسیون لوجستیک … 63
جدول شماره 2-5 : دسته بندی برای نشان دادن عملکرد مدل )مدل رگرسیون لوجستیک)…. 63
جدول شماره 2-6 : انواع معیارها و حالتهای هر معیار در تكنیكهای پیش بینی زمان سفر……. 96
جدول شماره 2-7 : چهار روش برای دستیابی به شهرهای سالم………………………………… 110
جدول شماره 3-1 : خلاصه نتایج تعیین اقلیم شهركرد با روشهای مختلف……………………… 119
جدول شماره 3-2 : وضع جوی شهر شهركرد برحسب ماه…………………………………………. 121
جدول شماره 3-3 : تعداد پایگاههای امداد نجات جاده ای تا پایان سال 1389……………….. 125
جدول شماره 3-4 : تعداد تصادفات، متوفیات و مصدومین در سال 1389…………………….. 126
جدول شماره 3-5 تقسیمات سیاسی استان چهارمحال و بختیاری :1388……………………….. 127
جدول شماره 3-6 : طول و عرض جغرافیایی شهرستانها……………………………………………. 127
جدول شماره 3-7 : تعداد شهرستان، بخش، شهر و دهستان براساس تقسیمات كشوری…….. 128
جدول شماره 3-8 : تقسیمات استان چهارمحال و بختیاری…………………………………………. 128
جدول شماره 3-9 : تقسیمات كشوری در محدوده استان…………………………………………… 129
جدول شماره 3-10 : آمار جمعیتی شهرکرد……………………………………………………………. 131
جدول شماره 3-11 : جمعیت بر حسب تعداد افراد تشکیل دهنده خانواده در سال 1385…… 132
جدول شماره 3-12 : جمعیت برحسب نوع خانوار، جنس و شهرستان: آبان 1385……………. 132
جدول شماره 3-13 : توزیع سنی شهر شهرکرد و میزان رشد ویژه گروه های بزرگ سنی…… 134
جدول شماره 3-14 : پیش بینی جمعیت شهر شهرکرد ، میزان های حیاتی و میزان های رشد بر حسب دوره های پنج ساله از سال 1375 تا 1395 (گزینه اول)………………………………………………………………………….. 137
جدول شماره 3-15 : پیش بینی جمعیت شهر شهرکرد ، میزان های حیاتی و میزان های شد بر حسب دوره های پنج ساله از سال 1375 تا 1395 (گزینه دوم)………………………………………………………………………….. 137
جدول شماره 3-16 : پیش بینی جمعیت شهر شهرکرد ، میزان های حیاتی و میزان های رشد بر حسب دوره های پنج ساله از سال 1375 تا 1395 (گزینه سوم)…………………………………………………………………………. 138
جدول شماره 3-17 : برآورد مهاجرت در شهر و شهرستان شهرکرد…………………………….. 139
جدول شماره 3-18 : توزیع مهاجران وارد شده به استان چهارمحال و بختیاری از سایر استانها برحسب مقصد مهاجرت 140
جدول شماره 3-19 : توزیع مهاجران خارج شده از استان چهارمحال و بختیاری به تفکیک مهمترین استانهای مقصد (85-1375) 140
جدول شماره 3-20 : مهاجران وارد شده به استان چهارمحال و بختیاری به تفکیک مهمترین استانهای مبدا 140
جدول شماره 3-21 : موازنه مهاجرتی استان چهارمحال و بختیاری با استانهای اصفهان، خوزستان، تهران و فارس در سالهای 1385 – 1375………………………………………………………………………………………………… 141
جدول شماره 3-22 : مهاجران خارج شده از استان چهارمحال و بختیاری به تفکیک مهمترین استانهای مقصد (85-1375) 142
جدول شماره 3-23 : شمار و درصد مهاجران خارج شده از استان چهارمحال و بختیاری به تفکیک مهمترین استانهای مقصد (75-1365)……………………………………………………………………………………………………. 143
جدول شماره 3-24 : باسوادان در جمعیت 6 ساله و بیشتر ساكن برحسب جنس و شهرستان 143
جدول شماره 3-25 : دانش آموزان وکارکنان آموزشی،دفتری واداری کلیه دوره های تحصیلی برحسب شهرستان 144
جدول شماره 3-26 : فارغ التحصیلان دوره های تحصیلی تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش بر حسب پایه تحصیلی 144
جدول شماره 3-27 : دانشجویان دانشگاهها ومراکز آموزش عالی دولتی برحسب دوره های مختلف تحصیلی 145
جدول شماره 3-28 : فارغ التحصیلان دانشگاهها ومراکز آموزش عالی دولتی برحسب دوره های مختلف تحصیلی 147
جدول شماره 3-29 : کارگاه های فعال بخش خدمات شهرکرد به تفکیک نوع فعالیت عمده.. 153
جدول شماره 3-30 : جمعیت فعال شهرکرد…………………………………………………………… 155
جدول شماره 3-31 : جمعیت ده ساله و بیشتر شهرکرد به تفکیک فعال و غیر فعال طی دهه های مختلف 156
جدول شماره 3-32 : جمعیت فعال شهرکرد به تفکیک شاغل و بیکار و جنسیت در دوره های مختلف 156
جدول شماره 3-33 : تعداد پلاکهای سطح شهر……………………………………………………….. 157
جدول شماره 3-34 : پروانه های ساختمانی صادر شده برای احداث بنا برحسب مساحت زمین و زیربنا در نقاط شهری 157
جدول شماره 3-35 : پروانه های ساختمانی مسکونی صادر شده برای احداث بنا برحسب تعداد طبقات در نقاط شهری 158
جدول شماره 3-36 : پروانه های ساختمانی صادرشده برای احداث بنابرحسب وضعیت قبلی زمین ومساحت آن درنقاط شهری 158
جدول شماره 3-37 : اماکن مذهبی……………………………………………………………………….. 161
جدول شماره 3-38 : عرض حریم بکه ارتباطی شهر…………………………………………………. 166
جدول شماره 3-39 : حجم ترافیک ورودی به شهر شهرکرد- اصفهان…………………………… 171
جدول شماره 3-40 : تعداد اتوبوس و مینی بوس فعال در خطوط شهری و برون شهری……. 173
جدول شماره 3-41 : انواع راههای تحت پوشش اداره کل راه و ترابری استان…………………. 175
جدول شماره 3-42 : انواع راههای روستایی تحت پوشش اداره کل راه و ترابری استان……… 175
جدول شماره 3-43 : تعداد پایانه ، سفر و مسافرجابجا شده برون استانی و درون استانی از طریق پایانه های مسافر بری توسط انواع وسایل نقلیه عمومی مسافری جاده ای برحسب شهرستان……………………………………. 175
جدول شماره 4-1 : وضعیت جنسی پاسخگویان……………………………………………………… 180
جدول شماره 4-2 : وضعیت محل سکونت پاسخگویان ……………………………………………. 181
جدول شماره 4-3 : وضعیت سنی پاسخگویان………………………………………………………… 182
جدول شماره 4-4 : وضعیت تحصیلات پاسخگویان…………………………………………………. 183
جدول شماره 4-5 : وضعیت میانگین سفر پاسخگویان به اصفهان در هفته………………………. 184
جدول شماره 4-6 : وضعیت بیشترین تعداد سفر در روزهای هفته……………………………….. 185
جدول شماره 4-7 : وضعیت مقصد نهایی سفر………………………………………………………… 186
جدول شماره 4-8 : وضعیت علت سفر…………………………………………………………………. 187
جدول شماره 4-9 : وضعیت علت سفر در صورت غیر شغلی بودن……………………………… 187
جدول شماره 4-10 : وضعیت نوع وسیله نقلیه مورد استفاده در سفرها………………………….. 188
جدول شماره 4-11 : وضعیت نوع سیستم حمل و نقل مناسب بین دو شهر شهرکرد و اصفهان 189
جدول شماره 4-12 : وضعیت دلیل انتخاب این نوع سیستم حمل ونقل…………………………. 190
جدول شماره 4-13 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات درمانی………………. 191
جدول شماره 4-14 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات آموزشی…………….. 192
جدول شماره 4-15 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات تفریحی…………….. 193
جدول شماره 4-16 : وضعیت ن نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات تجاری…………… 194
جدول شماره 4-17 : وضعیت نظرپاسخگویان به مدیریت حمل و نقل شهری…………………. 195
جدول شماره 4-18 : وضعیت نظرپاسخگویان به سیستم ایمنی جاده ای………………………… 196
جدول شماره 4-19 : وضعیت نظرپاسخگویان به کیفیت خدمت رسانی سیستم حمل و نقل.. 197
جدول شماره 4-20 : وضعیت نظرپاسخگویان به کیفیت وسایل حمل و نقل عمومی…………. 198
ت جدول شماره 4-21 : تعداد مسافر جابجا شده به تفکیک شهرستان مبدا و استان مقصد….. 201
جدول شماره 4-22 : تعداد سفر انجام شده به تفکیک شهرستان مبدا و استان مقصد………….. 202
جدول شماره 4-23 : مسافرین جابه جا شده استان چهار محال و بختیای……………………….. 204
جدول شماره 4-24 : مسافرین جابه جا شده از پایانه مسافربری آزادی شهرکرد……………… 204
جدول شماره 4-25 : اطلاعات گروه های سنی و علت سفر………………………………………. 206
جدول شماره 4-26 : نتایج بدست آمده از آزمون خی دو………………………………………….. 207
جدول شماره 4-27 : متغیرها و شاخص های مورد استفاده در فرضیه دوم……………………… 211
جدول شماره 4-28 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات در شهر شهرکرد…. 212
جدول شماره 4-29 : سرانه و سطوح مورد نیاز کاربریها(متر مربع)………………………………. 213
جدول شماره 4-30 : نتایج آزمون فرضیه دوم………………………………………………………… 214
جدول شماره 4-31 : نتایج آزمون فرضیه سوم………………………………………………………… 215
فهرست نمودارها
نمودار شماره 2-1 : توسعه اهداف سیستم حمل و نقل شهری…………………………………….. 39
نمودار شماره 2-2 : نمای شماتیک سیستم عصبی – فازی…………………………………………. 46
نمودار شماره 2-3 : نمودار سه بعدی خروجی ها در برابر ورودی ها…………………………… 46
نمودار شماره 2-4 : منحنی ROC برای مدل رگرسیون لوجستیک …………………………….. 63
نمودار شماره 2-5 : منحنی ROC برای مدل BPNN…………………………………………… 63
نمودار شماره 2-6 : طرح شهر سالم بلفاست………………………………………………………….. 112
نمودار شماره 2-7 : مدل مفهومى كنترل یكپارچه ترافیك…………………………………………… 113
نمودار شماره 3-1 : تعداد پایگاههای امداد نجات جاده ای تا پایان سال 1389……………….. 125
نمودار شماره 3-2 : تعداد تصادفات، متوفیات و مصدومین در سال 1389…………………….. 126
نمودار شماره 3-3 : درصد مساحت شهرستانهای استان…………………………………………….. 128
نمودار شماره 3-4 : تراکم جمعیت در استان و به تفکیک شهرستان……………………………… 133
نمودار شماره 4-1 : وضعیت جنسی پاسخگویان……………………………………………………. 180
نمودار شماره 4-2 : وضعیت محل سکونت پاسخگویان…………………………………………… 181
نمودار شماره 4-3 : وضعیت سنی پاسخگویان……………………………………………………….. 182
نمودار شماره 4-4: وضعیت تحصیلات پاسخگویان…………………………………………………. 183
نمودار شماره 4-5 : وضعیت میانگین سفر پاسخگویان به اصفهان در هفته……………………… 184
نمودار شماره 4-6 : وضعیت بیشترین تعداد سفر در روزهای هفته………………………………. 185
نمودار شماره 4-7: وضعیت مقصد نهایی سفر………………………………………………………… 186
نمودار 4-8 : وضعیت علت سفر…………………………………………………………………………. 187
نمودار 4-9 : وضعیت علت سفر در صورت غیر شغلی بودن……………………………………… 188
نمودار شماره 4-10 : وضعیت نوع وسیله نقلیه مورد استفاده در سفرها…………………………. 189
نمودار شماره 4-11 : وضعیت نوع سیستم حمل و نقل مناسب بین دو شهر شهرکرد و اصفهان 190
نمودار شماره 4-12 : وضعیت دلیل انتخاب این نوع سیستم حمل ونقل………………………… 191
نمودار شماره 4-13 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات درمانی……………… 192
نمودار شماره 4-14 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات آموزشی……………. 193
نمودار شماره 4-15 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات تفریحی……………. 194
نمودار شماره 4-16 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات تجاری……………… 195
نمودار شماره 4-17 : وضعیت نظرپاسخگویان به مدیریت حمل و نقل شهری………………… 196
نمودار شماره 4-18 : وضعیت نظرپاسخگویان به سیستم ایمنی جاده ای………………………… 197
نمودار شماره 4-19 : وضعیت نظرپاسخگویان به کیفیت خدمت رسانی سیستم حمل و نقل.. 198
نمودار شماره 4-20 : وضعیت نظرپاسخگویان به کیفیت وسایل حمل و نقل عمومی………… 199
نمودار شماره 4-21 : تعداد مسافر جابجا شده در سطح کشور بر حسب استان مبدا…………. 199
نمودار شماره 4-22 : تعداد سفر وسایل نقلیه عمومی مسافری حامل مسافر سطح کشور بر حسب استان مبدا در سال 1388………………………………………………………………………………………………………………….. 200
نمودار شماره 4-23 : مسافرین جابجا شده برون استانی استان چهارمحال و بختیاری……….. 203
نمودار شماره 4-24 : مسافرین جابجا شده برون استانی استان اصفهان………………………….. 203
نمودار شماره 4-25 :وضعیت نظرپاسخگویان در مورد کمبود خدمات در شهر شهرکرد…….. 212
فهرست نقشه ها
نقشه شماره 3-1 : نقشه شهرستانهای استان چهارمحال و بختیاری……………………………….. 130
نقشه شماره 3-2 : نقشه شهرستان شهرکرد…………………………………………………………….. 130
نقشه شماره 3-3 : نقشه راه های استان چهارمحال و بختیاری…………………………………….. 16
فهرست تصویرها
شکل شماره 2-1 : اعضای گروه رهبریکننده طرح شهر سالم……………………………………… 112
شکل شماره 3-1 : پارک کوهستانی ملت شهرکرد……………………………………………………. 159
شکل شماره 4-1 : پایانه مسافربری شهرکرد…………………………………………………………… 203
شکل شماره 4-2 : پایانه مسافربری آزادی شهرکرد………………………………………………….. 205
ضمیمه
پرسشنامه سفرهای روزانه شهرکرد – اصفهان 231
چکیده:
با توجه به اینکه شهر شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری رشد چندانی نداشته (چه از لحاظ کالبدی و چه از لحاظ برخی خدمات مانند تفریحی و تجاری ) و در سال 1389 (و سالهای پیش از آن) بیشترین جابجایی مسافر (78.3% )از شهر شهرکرد ، به شهر اصفهان و اکثر آنها به صورت روزانه بوده است، این پژوهش سعی بر شناخت عوامل موثر در ایجاد این سفرها داشته است. که روش کار به صورت ترکیبی از روش های اسنادی- تحلیلی و میدانی بوده، بدین صورت که پس از تکمیل پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای آماری (Excel ,Spss) استفاده شده است.آزمون آماری آلفای کورنباخ نشان داد که این پرسشنامه از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است. آزمون های فرضیات تحقیق نشان داد که اولا هیچگونه رابطه ای بین علت سفرهای روزانه و گروه های جمعیتی سفر کننده از شهرکرد به اصفهان وجود نداشته است ثانیا رابطه ی معناداری بین سیستم حمل و نقل شهری شهرکرد-اصفهان و میزان تردد و همچنین رابطه معناداری بین خدمات شهری شهرکرد و تعداد سفر وجود دارد. که با مدیریت و برنامه ریزی صحیح می توان تعداد سفرها را کاهش وشهر شهرکرد را به سوی پیشرفت و توسعه سوق داد.
مقدمه:
در گذشته های دور كه جابجایی انسان ها با پای پیاده و سپس با استفاده از حیوانات و ارابه ها صورت می گرفت به دلیل ناامنی و ناهمواری راهها و عدم وجود حالت ارتجاعی فنری در كالسكه ها،به خصوص در زمستان، مردم كمتر مسافرت می كردند و به ندرت هم برای تفریح به سفر می رفتند .
از طرف دیگر حمل و نقل فعالیتی است اقتصادی که جابه جایی انسان و کالا را از مکانی به مکان دیگر شامل می شود. بشر در طول تاریخ تکامل زندگی خود با ترکیب اصلی حمل و نقل و با توجه به امکانات طبیعی در مناطق مختلف کره زمین به شیوه های متنوعی برای فعالیت حمل و نقل دست یافته است(بیضایی :87،1382).
به تدریج با توسعه جاده ها و بهره برداری از وسایل نقلیه موتوری و افزایش سرعت جابجایی،مسافرت در اقصی نقاط جهان افزایش یافت . در كشور ما با گذشت زمان و اهمیت دسترسی به فنون و دانش های مختلف، به تدریج مسافرت ها با هدف كسب دانش و تجربه آموزی و همچنین برای تجارت، زیارت و تفریح و توسط طیف خاصی از مردم صورت می گرفت( جاروندی و فرقانی ، 1388 :124).
حمل و نقل و ترافیک شهری ، همواره به عنوان مبحثی کلیدی و اساسی در مطالعات شهری و ناحیه ای مطرح بوده است. زیرا همانطور که خواهیم دید یکی از نقش های اساسی زندگی شهری را تشکیل می دهد ، که آن با ارتباط بخشیدن اکثر امور انسانی به یکدیگر و جریان یابی افراد ، کالا ، انرژی و اطلاعات محقق می گردد.اگر اغراق نباشد حیات و ممات شهرها در گرو حمل و نقل شهری است. بنابراین پرداختن به این موضوع خود بینشی گسترده و بین رشته ای را می طلبد که تنها از عهده یک علم و حتی مجموع علوم انسانی بر نمی آید(امینی نژاد :1390، 3).
از طرف دیگر ترکیب مدیریت و شهر، مفهوم ساماندهی به امور مربوط به برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل، در محدوده شهر را تداعی مینماید. مفهومی که در کشورهای مختلف به دلیل ساختارهای سیاسی و رویکردهای اقتصادی، نهادهای متفاوتی را با الگوهای متفاوتی در خود درگیر دارد( نعمت اللهی:1388،78).
پژوهش حاضر در راستای شناخت عوامل موثر بر سفرهای روزانه افراد ازسمت شهر شهرکرد به سمت شهر اصفهان در پنج فصل تنظیم گردیده و راهکارهایی جهت مدیریت و برنامه ریزی شهری صحیح و جامع در شهر شهرکرد ارائه گردیده است.
فصل اول با عنوان کلیات تحقیق آورده شده است و در آن پس از آوردن مقدمه ای کوتاه به بیان مسئله و سپس سؤالهای اصلی پژوهش ، فرضیه ها ی پژوهش ، اهداف پژوهش ، سابقه انجام تحقیق ، كاربردهای متصور از تحقیق ، مراجع استفاده كننده از نتیجه پایان نامه ، روش انجام تحقیق ، روش و ابزار گرد آوری اطلاعات ، روش تجزیه و تحلیل داده ها ، روایی و پایایی تحقیق ، جامعه آماری و روش نمونه گیری ، مشکلات و محدودیت های تحقیق ، جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق پرداخته شده است. در آخر با بیان واژگان کلیدی استفاده شده در تحقیق و شرح مختصر هر یک از آنها، این بخش را به پایان رسانده ام.