مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..2
بیان مسأله…………………………………………………………………………………………………………………………….3
ضرورت و اهمیت تحقیق………………………………………………………………………………………………………….4
اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………5
سؤالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….5
تعریف واژه ها و اصطلاحات……………………………………………………………………………………………………..5
فصل دوم- مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..8
مبانی نظری تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..8
برنامهریزی…………………………………………………………………………………………………………………………….8
مزایای برنامه ریزی…………………………………………………………………………………………………………………8
موانع و مشکلات برنامه ریزی…………………………………………………………………………………………………..9
انواع برنامه ریزی…………………………………………………………………………………………………………………….9
تعاریف استراتژی……………………………………………………………………………………………………………………..9
برنامهریزی استراتژیک……………………………………………………………………………………………………………10
تعاریف برنامهریزی استراتژیک………………………………………………………………………………………………..11
ویژگیهای برنامه ریزی استراتژیک…………………………………………………………………………………………..12
مزایای برنامه ریزی استراتژیک……………………………………………………………………………………………….12
محدودیت های برنامه ریزی استراتژیک……………………………………………………………………………………13
سبکهای مختلف برنامه ریزی جامع و تعیین استراتژی های سازمانی…………………………………………..14
تعریف مدیریت استراتژیک…………………………………………………………………………………………………….14
مراحل مدیریت استراتژیک…………………………………………………………………………………………………….14
تدوین استراتژی…………………………………………………………………………………………………………………….16
فرآیند برنامهریزی استراتژیک…………………………………………………………………………………………………17
مدلهای تدوین برنامهریزی استراتژیک………………………………………………………………………………..24
مدل استونر و فریمن………………………………………………………………………………………………………….25
مدل برایسون…………………………………………………………………………………………………………………….25
مدل دیوید………………………………………………………………………………………………………………………..26
مدل DISM…………………………………………………………………………………………………………………….
مدل Goal- Based…………………………………………………………………………………………………………
مدل برنامه ریزی استراتژیک گوداشتاین و همکاران…………………………………………………………………28
مدل استراتژیک دانکن و همکاران………………………………………………………………………………………..28
مدل استراتژیک وایتمن………………………………………………………………………………………………………29
مدل تیلور…………………………………………………………………………………………………………………………29
مدل کاربردی……………………………………………………………………………………………………………………29
مدل اسلک……………………………………………………………………………………………………………………….30
مدل کمیسیون ورزش استرالیا…………………………………………………………………………………………….30
رویکرد فرآیند پایه برنامهریزی استراتژیک…………………………………………………………………………….31
ماتریس SWOT………………………………………………………………………………………………………………
فوتبال در جهان…………………………………………………………………………………………………………………49
فوتبال در آسیا………………………………………………………………………………………………………………….49
فوتبال در ایران………………………………………………………………………………………………………………….50
فوتبال در گیلان…………………………………………………………………………………………………………………50
مروری بر پژوهشهای خارجی………………………………………………………………………………………………52
مروری بر پژوهشهای داخلی……………………………………………………………………………………………….58
فصل سوم-روش شناسی پژوهش
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….62
روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………….62
جامعه و نونه آماری………………………………………………………………………………………………………………..62
روش گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………….62
ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………62
روش تجزیه تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………..65
متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..66
فصل4- یافته های پژوهش
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..68
توصیف یافته های پژوهش……………………………………………………………………………………………………….68
ماتریس نقاط قوت فوتبال استان گیلان…………………………………………………………………………………..71
ماتریس نقاط ضعف فوتبال استان گیلان………………………………………………………………………………….72
ماتریس فرصتهای فوتبال استان گیلان…………………………………………………………………………………..73
ماتریس تهدیدهای فوتبال استان گیلان…………………………………………………………………………………..74
تعیین موقعیت استراتژیک فوتبال گیلان………………………………………………………………………………….75
ماتریس عوامل درونی فوتبال استان گیلان………………………………………………………………………………76
ماتریس عوامل بیرونی فوتبال استان گیلان……………………………………………………………………………..78
نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی……………………………………………………………………………….80
استراتژیهای فوتبال استان گیلان………………………………………………………………………………………..80
استراتژی هایSO…………………………………………………………………………………………………………..
استراتژی هایST……………………………………………………………………………………………………………
استراتژی هایWO…………………………………………………………………………………………………………..
استراتژی هایWT…………………………………………………………………………………………………………..
فصل5- بحث و نتیجه گیری
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..88
خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………88
بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………….90
پیشنهادات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..109
منابع و ماخذ…………………………………………………………………………………………………………………….110
پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………….123
چکیده:
هدف از این پژوهش طراحی استراتژی توسعة فوتبال استان گیلان بر اساس تحلیل SWOT بود. این تحقیق کاربردی با روش توصیفی – تحلیلی اجرا شده است . جامعه آماری پژوهش، شامل تمام صاحبنظران فوتبال استان گیلان بود و نمونة موردنظر به صورت هدفمند از مدیران و کارشناسان ادارات و هیأتها، مدرسان ورزش مدارس و دانشگاه، مربیان و بازیکنان پیشکسوت انتخاب شدند (50n=). ابزار پژوهش براساس مطالعه اکتشافی و بازنویسی از مبانی و مطالعات مشابه توسط محقق ساخته شد که روایی محتوایی آن براساس نظر متخصصان و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ (95/0=α) تأیید گردید. از آزمون فریدمن، روش وزن دهی، ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی جهت تحلیل یافته ها و استراتژی های مناسب استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد مطلوبیت فناوری اطلاعات، عدم مطلوبیت کیفیت زمین و اماکن، سیاستگذاری خصوصیسازی باشگاهها و گرایش مردم به سبک زندگی غیرفعال به ترتیب به عنوان مهمترین قوت، ضعف، فرصت و تهدید شناسایی شدند. همچنین براساس نمرة ماتریس عوامل درونی (38/2) و عوامل بیرونی (49/2) وضعیت راهبردی فوتبال استان گیلان در منطقه WT قرار دارد. ضمناً بر اساس تحلیل SWOT، در مجموع 20 استراتژی شامل شش استراتژی SO، شش استراتژی ST، شش استراتژی WO، و دو استراتژی WT برای فوتبال گیلان تدوین شد. بنابراین با توجه به نتایج ماتریس تحلیل سوات لازم است که بیشتر از استراتژی تدافعی یا ثبات جهت مدیریت توسعه فوتبال استان گیلان استفاده شود.
فصل اول: طرح تحقیق
1-1- مقدمه
امروزه ورزش از انجام فعالیت بدنی صرف فراتر رفته و در کشورهای مختلف، بسیارتوسعه یافته است تا جایی که ورزش در بیشتر کشورها به عنوان ابزاری برای تجارت و تولید سرمایه به حساب میآید (13). در عصر حاضر تقریباً ورزش در زندگی افراد رسوخ كرده و در بین ورزشها، فوتبال به دلیل جذابیت خاص، یكی از بیشترین جمعیتهای ورزشی دنیا را تشكیل می دهد و جایگاه منحصر به فردی دارد، به گونهای كه به پدیده فراگیر و جهانی بدل شده و برای آن حد و مرزی نمی توان قائل شد. این رشته به دلیل برخورداری از ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، به طور كامل از حالت بازی ساده خارج شده است، این نكته دلیل توجه به ارتقای این رشته ورزشی در سطح جهان را آشكار میسازد. امروزه فوتبال با داشتن بیش از 209 عضو در فدراسیون بین المللی فوتبال،207 هزار فوتبالیست حرفه ای،245 میلیون بازیکن آماتور و 4/3 میلیارد طرفدار، یکی از رایج ترین و محبوب ترین ورزش ها در جهان محسوب می شود (59).
در جامعه ی امروز نمی توان از ورزش فوتبال دور ماند. بسیاری از مردم در این ورزش و امور مربوط به آن احاطه شده اند، به تماشای مسابقات و رویدادها می روند، در این ورزش مشارکت کرده و با دوستان خود درباره ی فوتبال بحث می کنند. به همین ترتیب این ورزش توانسته در کشور های پیشرفته ی جهان به صورت یک صنعت مهم و درآمد زا درآید که گاه رتبه ی آن در برخی کشورها بالاتر از صنایع اتومبیل سازی با بیش از 50 سال پیشینه قرار می گیرد.به طوری که به صورت یک صنعت بین المللی و جهانی درآمده و شاغلان متعددی را به طور مستقیم و غیرمستقیم به خود جذب نموده است (52).
امروزه سازمانها ناگزیرند به طور دائم بر رویدادهای داخلی و خارجی نظارت کنند تا بتوانند در زمان مناسب و بر حسب ضرورت، خود را با تغییرات وفق دهند. سازمانها بایستی به شیوهای اصولی این تغییرات را شناسایی کنند و خود را با آنها وفق دهند.در دنیای کنونی که با سرعتی سرسام آور در حال تغییر است، دیگر نمیتوان از تصمیم گیریهای یکباره و مبتنی بر قضاوتهای شهودی و تجربی استفاده کرد.امروزه سازمانهایی موفق خواهند بود که بتوانند از علم و مدیریت استراتژیک استفاده کنند. بنابراین همة سازمانها ناگزیرند که عهده دار مدیریت راهبرد یا راهبردی شوند.گاهی راهبردهایی از موضع قدرت تعریف میشوند و زمانی برای فایق آمدن بر مسائل بروز میکنند.
دانشمندان بسیاری اهمیت برنامهریزی استراتژیک را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دادهاند و همگی روی همبستگی برنامه ریزی استراتژیک با عملکرد مطلوب سازمانها توافق نظر دارند.به اعتقاد آنها برنامه ریزی استراتژیک فرایندی پویا و منطقی است.
فرای و استونر و فرد دیوید برنامهریزی استراتژیک را ابزار مدیریتی توانمندی تعریف میکنند که برای کمک به سازمانهای کوچک طراحی میشود تا آنها به صورت رقابتی خود را با تغییرات پیش بینی شدة محیط تطبیق دهند. از نظر لرنر برنامه ریزی استراتژیک فرایند تغییر سازمانی مستمر و پیچیده است که نگاه به آینده دارد و بر پیش بینی آینده تمرکز میکند (60).
به عقیدة ماچادو[1] برنامهریزی استراتژیک عنصری کلیدی برای برتری سازمانی است. این فرآیند روی اهداف استراتژیک و عملیاتی، اهداف و استراتژیهای مبتنی بر خط مشیهای سازمانی، برنامه ها و فعالیتهای تدوین شده برای دستیابی به اهداف و نتایج مورد انتظار سازمان تمرکز دارد و ابزاری بسیار مهم برای اثربخشی سازمانی است (29).
پفر[2] برنامه ریزی استراتژیک را فرآیند ایجاد و توسعه رویهها و عملیات ضروری برای دستیابی به آینده تعریف میکند. وی بین برنامه ریزی بلندمدت که به صورت واکنشی است و برنامهریزی استراتژیک که سازمان