وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه رضایت مجنی علیه//جنایات خطایی

 
تاریخ: 22-07-98
نویسنده: مدیر سایت

بند دوم-جنایات شبه عمد

طبق قانون جنایت شبه عمد جنایتی است که جانی قصد فعلی که نوعاً سبب صدمه جسمانی بر مجنی علیه شده است را دارد لیکن قصد نتیجه واقع شده را نداشته[1]، برای چنین جنایاتی نیز فقط دیه مقرر شده و مجازات دیگری به دنبال ندارد. بنابراین می توان گفت چنین جنایاتی جز با شکایت شاکی تعقیب نمی شوند و با گذشت او نیز تعقیب موقوف می شود. قانون گذار در تبصره 2 ماده (295) موردی را پیش بینی کرده که کسی شخصی را به اعتقاد مهدورالدم بودن وی را بکشد و بعداً معلوم گردد که مجنی علیه مهدور الدم نبوده، چنین قتلی طبق قانون «خطا شبه عمد» نامیده می شود. در قانون مجازات اسلامی چنین قتلی در حکم شبه عمد بیان شده و در صورتی که بدون اذن ولی او باشد موجب تعزیر می شود.

بند سوم-جنایات عمدی فاقد شرایط قصاص

در مورد این نوع جنایت ها در قسمت مربوط به قصاص توضیحات لازم داده شده و نیازی به تکرار نیست.

ب

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

طور خلاصه می توان گفت چنین جنایت هایی غیر قابل گذشت محسوب می شوند و گذشت شاکی جنبه عمومی آنها را ساقط نمی کند.

بند چهارم-جنایات در حکم شبه عمد

این نوع جنایات را اصطلاحاً «غیر عمدی» نیز می نامند. همانطور که گفته شد در چنین جنایاتی یک نوع تقصیر جزایی شامل (بی احتیاطی، بی مبالاتی، عدم مهارت و عدم رعایت مقررات) مربوط به امری وجود دارد. با توجه به اینکه این نوع جرایم خیلی به جرایم عمدی نزدیک هستند و پیش بینی آنها برای مرتکب سخت نیست قانونگذار نسبت به آنها سخت گیری بیشتری نموده است. عده ای 

« پایان نامه عملکرد نقش رهبری در مدیریت بحران پس از انتخابات سال 88وبگردی منفعت گرایانه :/پایان نامه درمورد خرید آنلاین »