وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه تاثیر برنامه آموزشی شناختی اجتماعی بر انگیزه ورزش دانش آموزان دختر در ساعت درس تربیت بدنی

 
تاریخ: 26-07-98
نویسنده: مدیر سایت

بهار 94

          

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

 

فهرست مطالب

 

 

چکیده

عنوان                                                                                                                صفحه

فصل اول – کلیات

1-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………..3

1-2 بیان مسئله  ………………………………………………………………………………………………………………4

1-3 اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………7

1- 4 ضرورت و اهمیت تحقیق …………………………………………………………………………………………8

1-5 فرضیه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………….10

1-6 معرفی متغیرهای پژوهش و تعریف عملیاتی آنها………………………………………………………….11

1-6-1 مفهوم نظری ………………………………………………………………………………………………………11

1-6-2 مفهوم عملیاتی…………………………………………………………………………………………………….12

 

 

فصل دوم – گستره نظری و پیشینه پژوهش

 

 

 

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

 

 

پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر  آموزش برنامه شناختی اجتماعی بر افزایش انگیزه ورزش دانش آموزان  انجام گرفته است . بدین منظور  از بین  دانش آموزان دختر ششم ابندایی  شهر یزد 38 نفر  با استفاده از روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند .  روش پژوهش ازنوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون باگروه کنترل است . قبل از انجام مداخله ، از دو گروه آزمایش و کنترل پیش آزمون گرفته شد . سپس گروه آزمایش در معرض  ده جلسه آموزشی برنامه شناختی اجتماعی (بیان اهداف کلی برنامه آموزشی ، سنجش آغازین ، تعریف انگیزه با داستان – نقش  محیط ، فرد ، رفتار ورزشی در انگیزه -یادگیری فعال و یادگیری جانشینی -انتظار پیامد و نهایی – خودکارآمدی و راههای افزایش آن -تجربیات ماهرانه و موفقیت آمیز -کارایی گروهی و اعتقاد به توانایی عملکرد گروه – یادگیری مشاهده ای و  عوامل مؤثر بر سرمشق‌گیری – یادگیری مشاهده ای و  عوامل مؤثر بر سرمشق‌گیری – یادگیری هیجانها از طریق مشاهده – ایجاد انگیزه وجمع بندی) هرجلسه  60 قرار گرفتند  . و گروه کنترل هیچ مداخله ای ندید. و پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد . نتایج نشان داد که آموزش شناختی اجتماعی  به طور معنا داری باعث افزایش انگیزه ورزش می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

مقدمه
بیان مسئله
اهمیت پژوهش
اهداف
فرضیه پژوهش
متغییرها
 

 

 

 

 

 

 

        1-1مقدمه :

آنچه رفتار را نیرو می دهد ،هدایت می کند ،نگه می دارد پایان می بخشد ، انگیزش نام دارد و هرعاملی – چه درونی ،چه بیرونی – که به ایجاد انگیزش می انجامد ،انگیزه خوانده می شود(مختاری 1387) .ورزش و فعالیت های ورزشی جزیی از فرهنگ هر ملت است. توجه اصلی ورزش دانش آموزی  ارزشهای اجتماعی همچون بهبود کیفیت زندگی، اهمیت سلامت جسمانی و روانی، ارضای نیازهای شخصی، سرگرمی و انگیزه است. البرت بندورا[1](1925) بنیانگذار نظریه یادگیری شناختی – اجتماعی است. در این دیدگاه مردم نه بوسیله نیروهای درونی به حرکت درمی آیند و نه محرکهای محیطی آنها را به حرکت درمی آورد، بلکه یک تعامل دو جانبه بین شخص و عوامل تعیین کننده اجتماع برقرار می شود.

 

1-2 بیان مسئله

انگیزه ها از عواملی هستند که رفتار شخص را تحریک می کنند ،در جهت معین سوق می دهند و هماهنگ می سازند . افراد نه تنها از لحاظ توانایی کار بلکه از لحاظ انجام کار یا انگیزش تفاوت دارند. انگیزه برای ورزش یک پدیده پیچیده است، بسیاری از ورزشکاران  انگیزه های متعددی برای قضاوت درمورد خود دارند . ورزشکاران  از عوامل خارجی مانند پاداش، ارزیابی، فشار  پدر و مادر و یا مربیان، و یا استفاده از نظرات آنها  به این باور می رسند  که دیگران ممکن است برای آنها ایجاد انگیزه نمایند. و سطح انگیزه با آموزش مربیان متفاوت نیز رابطه دارد (سالیوان 2009) .  بعضی از دانش آموزان در کلاس های تربیت بدنی تلاش کمی دارند و برخی نیز از شرکت در فعالیت ها اجتناب می کنند .  ومهم است  دانش آموزان با انگیزه مناسب در درس تربیت بدنی شرکت نمایند  . ولی بسیاری از کودکان برای شرکت در فعالیت های تربیت بدنی باید از بیرون برانگیخته شوند و فاقد انگیزه هستند. سطح فعالیت بدنی در دوران بلوغ کاهش می یابد و داده های اخیر نشان می دهد که تنها 36٪ از دانش آموزان کلاس  9-12  دستورالعمل های توصیه شده برای فعالیت بدنی را مشاهده می کنند.  با توجه به اینکه  بین فعالیت بدنی  و اضافه وزن و چاقی  ، دیابت نوع 2 ، خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی ، تراکم استخوان ، و سلامت روان  ارتباط شناخته شده ای وجود دارد . شناسایی  راهکارههای  موثر برای ایجاد انگیزه ورزشی در بین دانش آموزان  نیاز است .  تحقیقات دیگر نشان می دهد دانش آموزانی که کلاس تربیت بدنی داشته اند  در روز بعد از مدرسه  فعالیت بیشتری دارند. مازیاری و همکاران  (2012).  علل بی انگیرگی دانش آموزان در انجام فعالیتی های تربیت بدنی  و حمایت اجتماعی معلمان ورزش را بررسی نموده اند و نتایج این پژوهش نشان می دهد از دست دادن حمایت اجتماعی با بی انگیزگی ارتباط دارد . همچنین  بین خرده مقیاس های بی انگیزگی  (عدم جذابیت ویژگی های فعالیت، ناکافی بودن ارزش فعالیت ها، کمبود باورها و تلاش  ، کمبود اعتقاد توانایی ) و حمایت های اجتماعی همبستگی منفی و معناداری وجود دارد. یافته های پژوهش دیگر نشان داد رفتارهای حمایتی – خودپیروی با انگیزش درونی ،انگیزش بیرونی و تعهد ورزشی بازیکنان ارتباط مثبت و معنی دار و با بی انگیزگی بازیکنان همبستگی منفی وجود دارد . از سوی دیگر ،انگیزش درونی ،انگیزش بیرونی خود پذیر و درون فکنی شده با تعهد ورزشی بازیکنان ارتباط مثبت ،و بی انگیزگی ورزشکاران با تعهد ارتباط منفی دارد . نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد رفتارهای حمایتی – خود پیروی پیش بینی کننده انگیزش و تعهد ورزشی بازیکنان است . تحلیل مسیر مدل پیشنهادی را تایید کرده و بر نقش میانجی انگیزش درونی و بیرونی در ارتباط بین رفتار حمایتی – خود پیروی مربی و تعهد ورزشی بازیکنان صحه گذاشت (زردشتیان و همکاران 91 ).

 برای ایجاد انگیزه ورزشی می توان از تئوری شناختی اجتماعی بندورا  استفاده کرد . این تئوری دارای مفاهیمی است که مهمترین آنها شامل موارد ذیل است.

1- نقش متقابل اثرات محیط ورزشی و شخص و رفتار ورزشی که دانش آموز دارد .

2- انتظارپیامد و نهایی ورزش برای فرد

3- خودکارآمدی و راههای افزایش آن

4-کارایی گروهی و اعتقاد به توانایی عملکرد گروه

5- یادگیری مشاهده ای و تقلیدی

6 – ایجاد انگیزه و استفاده از تشویق و تنبیه

7- استفاده از امکانات محیطی و آسان نمودن انجام ورزش

8- ایجاد خود تنظیمی و خود پاداشی و خود ارزیابی ، خوکارآمدی

9- تفکر در مورد مضرات ورزش نکردن و استاندارهای اخلاقی خود تنظیمی

نظریه بندورا هم رفتاری و هم شناختی است و عده ای آنها را رفتارگرائی جدید نامیده اند.  برای یادگیری و ایجاد انگیزه در کلاس تربیت بدنی نیاز به  برنامه آموزشی  بر اساس تئوری بندورا احساس می شود . یکی از محدودیت هایی که این تئوری دارد این است که کاربرد آن برای کودکان و نوجوانان مناسب است و برای پژوهش حاضر این محدودیت مطرح نیست   . هدف از این پژوهش مداخله  آموزش شناختی اجنماعی بر اساس تئوری  بندورا  در ساعت درس تربیت بدنی بر انگیزه ورزشی دانش آموزان است .

 

1-3 اهداف تحقیق

1-3-1هدف کلی

« پایان نامه خشونت علیه زنان//کنواسیون حقوق کودکپایان نامه کنوانسیون 1958 نیویورک، آرای داخلی و خارجی »