وبلاگ

توضیح وبلاگ من

طلاق

 
تاریخ: 19-10-98
نویسنده: مدیر سایت

۳-۵-عوارض طلاق

همچنان که قبلاً نیز ذکر شده نقطه قابل تأمل این است که آثار و عوارض طلاق منتهی به افراد خانواده نمی‌شود بلکه از عوارض اجتماعی آن هم نباید غافل بود . زیرا جامعه نیز باید تاوان آن را در قالب هزینه‌های مختلف؛ از جمله افزایش برخی جرایم بزه‌های اجتماعی و به تبع آن دخالت پلیس در راستای انجام وظیفه اجتماعی خود (وظایف انتظامی، پیشگیری و قضایی)به منظور دستگیری مجرمان و هدایت به سمت قوه قضائیه، همچنین کاهش این نوع جرایم و برخورد با مجرمان و… بپردازد. بارز‌ترین نتیجه طلاق از نظر کمی و کیفی، بر روی کودکان است. بی‌گمان بعضی از بزه‌کاران جوان متعلق به خانواده‌های می‌باشد که دچار تعارض و کشمکش‌های خانوادگی و اختلالات روانی و عاطفی هستند. وجود تنش‌هایی روانی و اختلالات عاطفی در خانواده کودک می‌تواند او را وادار به فرار از خانه کند تا با گروه بزه‌کاران همکاری و تشریک مساعی کند . در روانشناسی جنایی، بروز انحرافات اجتماعی یا جامعه‌زده‌گی و تشکیل گروه آسیب دیدگان اجتماعی، ثمره جراحت عاطفی کودکان در خانواده‌های طلاق، تشخیص داده می‌شود. بیشتر جرم و بزه‌کاری کودکان و نوجوانان ریشه در مسایل و مشکلات خانوادگی، طلاق و از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده دارد. میزان جرایم و خودکشی در اطفال باقیمانده از طلاق، به نحوی بارز افزایش می‌یابد. این اطفال خیلی بیشتر از دیگر همسالان خود مورد سوء استفاده جنسی قرار می‌گیرند و بی بندوباری و اعتیاد نیز در میان آنان شیوع بیشتری دارد. بر اساس مطالعات انجام شده در ایران، ۹۵% نوجوانان و جوانانی که به اتهام دزدی در مراکز بازپروری به سر می‌برند، فرزندان خانواده‌هایی هستند که پدر و مادرشان از هم جدا شده و یا یکی از والدین اقدام به ازدواج مجدد کرده‌اند.(کاملی،۱۹۰:۱۳۸۶)  

۳-۶-عوامل پیشگیری از بزهکاری کودکان

بزهکاری کودکان مطابق یافته‌های جرم‌شناسانه، از عوامل متعدد خصوصاً محیطی متأثر است. در واقع، این دسته تحت تأثیر عوامل محیطی مانند خانواده و مدرسه به سراغ بزه‌کاری رفته و بایدها و نبایدها کیفری را نقض می‌نمایند(Drowns,2000:96). به نظر می‌رسد، به کارگیری تدابیر و اقدامهای پیش‌گیرانه می‌تواند مانع ورود شمار زیادی از کودکان دارای مشکل به ورطه بزه‌کاری شود. تدابیر خانواده‌مدار مثل آموزش روش‌های تربیتی و پرورشی به پدر –مادر یا بالا بردن سطح رفاه اقتصادی در خانواده‌ها، تدابیر مدرسه‌مدار مانند بازبینی و روز‌آمد‌سازی شیوه‌های تدریس، آموزش و تدابیر تفریحی- سرگرمی- فرهنگی از جمله تدوین برنامه‌های رسانه‌ای –تفریحی نمونه بارز پیش‌گیری از بزه‌کاری کودکان‌اند. به این ترتیب، تدابیر پیش‌گیرانه که ماهیتی کنشی غیر قهرآمیز دارند، باید پیش از وقوع بزهکاری کودکان به کار گرفته شوند تا از ورود آنان به عرصه بزهکاری جلوگیری کنند. این تدابیر از منظرهای حقوق بشر و جرم‌شناسی قابل توجه‌اند. به این صورت که اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب به منظور جلوگیری از گرایش کودکان به سمت بزهکاری از جمله حقوق بنیادی این دسته بوده و ضمن متناسب‌سازی شرایط زندگی آنان موجبات شکل‌گیری درست نظام کودکان و فراگیری             آموزه‌های پرورشی را فراهم  می‌آورد. این مقوله که پایه‌های آن را باید در«حق بر درست تربیت شدن» جست، کارکردی پیش‌گیرانه دارد. به این شکل که، کودکان در پرتو تدابیری که به درست تربیت شدن آنان می‌انجامد، هنجارآموز و قاعده‌مند شده و در نتیجه به جای تمایل پیدا کردن به نقض ارزش‌های بنیادین، اساسی اجتماعی به سمت سازگاری با قواعد اجتماعی و احترام گذاردن به بایدها و نبایدهای کیفری پیش می‌روند. به این ترتیب، حق این دسته بر درست تربیت شدن در واقع همان «حق برپیش‌گیری ازبزهکاری» است که به موجب آن کودکان از طریق تدابیر پیش گفته از ارتکاب بزهکاری بازداشته می‌شوند. به دیگر سخن، به کارگیری اقدام‌های بهبودساز وضعیت محیط خانوادگی،آموزشی-پرورشی-تحصیلی وتفریحی-سرگرمی-فرهنگی این دسته به حمایت ازکودکان انجامیده و آنان را به سوی درست زندگی کردن سوق می‌دهد. بنابراین حمایت از کودکان بزهکار در عرصه سیاست جنایی دارای دو شکل واکنشی و کنشی است؛ البته با این تفاوت که تدابیر حمایتی کنشی از ورود کودکان به ورطه بزهکاری جلوگیری نموده و همواره برکاهش بزهکاری کودکان متمرکزاند.(نیازپور،۱۸۸:۱۳۹۱)  

۳-۶-۱-حق کودکان در برخورداری از خانواده مطلوب

محیط خانواده بر پایه یافته‌های جرم‌شناسانه، نقش مؤثری در گرایش کودکان به سمت بزهکاری و یا کاهش آن ایفا می‌کند. خانواده، نخستین محیطی است که کودکان در آن حضور یافته و با الگوها و شکل‌های رفتاری آشنا می‌شوند.(اعزازی،۲۶:۱۳۸۷). در واقع، این محیط مهم‌ترین بستر برای پی‌ریزی نظام شخصیتی کودکان به شمار رفته و می‌تواند با توجه به همین تأثیرگذاری جهت و ماهیت کردار این دسته را مشخص سازد. از همین روست که همواره اسناد بین المللی حقوق بشری و مقررات بنیادین ملی بر«حق کودکان در برخورداری از خانواده مطلوب» تاکید می‌ورزند. زیرا، بیشتر کودکان به واسطه تولد به محیط خانواده راه می‌یابند، اما چه بسا همه آنان از یک وضعیت مطلوب در این محیط برخوردار نباشند. به این ترتیب است که خبرگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ۱۳۵۸ نیز در همین راستا از رهگذر قسمت «زن در قانون اساسی» مقدمه این قانون ضمن اشاره به این نکته که: «… خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است و توافق عقیدتی و آرمانی در تشکیل خانواده زمینه ساز اصلی حرکت تکاملی و رشد یابنده انسان است، اصل اساسی بوده…» بر حمایت دولت از این نهاد تأکید ورزیده‌اند. به هر رو، آن چه که در این اسناد و مقررات بنیادین خانواده پیداست، این است که حمایت از خانواده به منظور بهبود وضعیت آن مورد تأکید قرار گرفته است تا این نهاد که یقیناً شاخص‌ترین رسالت آن تربیت و پرورش کودکان است بتواند به شکل مناسب دراین زمینه گام بردارد. طبیعتاً، هرگاه این نهاد در این جهت به درستی نقش ایفا نکند، از احتمال همنوایی این دسته با قواعد هنجارهای اجتماعی و برخورداری از وضعیت رفتاری منسجم کاسته می‌شود. پس، خانواده مطلوب می‌تواند با برخورداری از ظرفیت‌ها قابلیت‌های تربیتی پرورشی در هدایت کودکان به سوی هنجارمندی تأثیرگذار باشد. بدیهی است، این خانواده برای دسترسی به این هدف باید دارای مؤلفه‌هایی مانند رعایت کردن ارزش‌های اجتماعی، داشتن سطح مناسب‌رفاهی، اجتماعی و رفاهی و اقتصادی باشد. شاخصه‌هایی که خانواده را بیشتر بر روی انجام رسالت واقعی‌اش (یعنی،انسان سازی) متمرکز می‌سازد تا درگیر شدن با معضلات متعدد مالی، اقتصادی و اجتماعی. برخورداری کودکان از خانواده مطلوب، یک حق بنیادین است. زیرا، در پرتو این حق است که افراد رهگذر رشد یافتن در محیط مناسب هنجارآموز گردیده و با ارزش‌های اجتماعی و چگونه سالم زندگی کردن آشنا می‌گردند. در واقع، کودکان حق دارند با تربیت شدن در یک بستر مطلوب به عنوان انسانی قاعده‌مند و سازگار با آموزه‌ها و هنجارهای اجتماعی به جامعه راه یابند. این حق که از حیث ماهیت در شمار حق مطالبه‌هاست، احتمال درست پرورش یافتن کودکان را افزایش داده و در نتیجه از تمایل آنان به انحراف و بزهکاری می‌کاهد. به این ترتیب، حق مذکور به این جهت که، از یک سو کودکان را در شرایط مناسب زندگی قرار می‌دهد و از سوی دیگر، موجبات تبدیل شدن آنان به شهروندانی هنجار‌گرا را فراهم می‌سازد، دارای کارکردی حقوق بشری پیش‌گیرانه است و بر همین اساس نویسندگان پیمان حقوق کودک آن را مورد توجه قرار داده‌اند.(نیازپور،۱۹۰:۱۳۹۱)  

لیست پایان نامه ها (فایل کامل موجود است) در مورد ازدواج و طلاق :

  1. پایان نامه بررسی منابع و ادله فقهی افزایش مهریه بعد از عقد نکاح
  2. پایان نامه فسخ نکاح در حقوق مدنی ایران و مذاهب خمسه
  3. پایان نامه بررسی شرط خلاف کتاب و سنت در ضمن عقد نکاح
  4. پایان نامه کیفیت ابراز قصد انشاء معتبر در عقد نکاح
  5. پایان نامه حقوق درباره:بررسی جراحی زیبایی و تدلیس در نکاح در حقوق ایران و فقه اسلامی
  6. پایان نامه ارشد حقوق:بررسی فقهی حقوقی امکان تغییر و تعدیل مهریه بعد از وقوع نکاح
  7. پایان نامه ارشد:بررسی تحلیلی تعهدات غیر مالی طرفین عقد نکاح در فقه و حقوق موضوعه
  8. دانلود پایان نامه ارشد با موضوع:تحلیل فقهی حقوقی جرم تدلیس در نکاح
  9. دانلود پروپوزال رشته حقوق با موضوع:مطالعه تطبیقی حقوق زنان در ازدواج موقت و نکاح مسیار،با تمرکز بر فقه شیعه و فقه اهل سنت
  10. دانلود پایان نامه ارشد: نکاح و طلاق در فقه حنفی و امامیه
  11. پایان نامه حقوق : بررسی مقایسه ای احکام نکاح از دیدگاه قرآن کریم وکتاب مقدس
  12. پایان نامه حقوق: جایگاه نظم عمومی در باب نکاح و طلاق در نظام حقوقی ایران
  13. پایان نامه حقوق: بررسی تطبیقی حقوقی بیماریهای جدید مسری و مهلک در فسخ نکاح در فقه و حقوق موضوعه ایران
  14. پایان نامه حقوق: بررسی تطبیقی اذن پدر و جد پدری در نکاح دختر باکره از دیدگاه اهل سنت و فقه امامیه و حقوق ایران
  15. پایان نامه ارشد حقوق: بررسی اثر استمهال و تقسیط در سقوط یا بقاء حقّ حبس در عقد نکاح و عقود معاوضی
  16. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق: مقایسه احکام خیار عیب در عقد اجاره و نکاح
  17. پایان نامه حقوق : نکاح با اتباع بیگانه در حقوق و رویه قضایی ایران
  18. دانلود پایان نامه رشته حقوق : اعتبار رشد در نکاح و طلاق در حقوق ایران و مقایسه تطبیقی با مذاهب اسلامی
  19. کار تحقیقی رشته حقوق (وکالت) با عنوان شروط ضمن عقد نکاح
  20. دانلود پایان نامه : اثر حکم موت فرضی بر دارایی و نکاح غائب مفقودالاثر
  21. دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل رویه قضایی در شرط ضمن عقد نکاح
  22. دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل فقهی حقوقی جرم تدلیس در نکاح
  23. دانلود پایان نامه ارشد : وضعیت حقوقی کودکان خارج از نکاح
  24. پایان نامه تبیین وضعیت ازدواج سرپرست با فرزند خوانده در حقوق ایران و فقه امامیه
  25. پایان نامه بررسی آثار و حدود اعتبار شرط خودداری از ازدواج مجدد در فقه، حقوق
  26. پایان نامه بررسی ازدواج سرپرست با فرزند خوانده
  27. پایان نامه ارشد حقوق درباره:اذن ولی در ازدواج باکره
  28. پایان نامه حقوق با موضوع:بررسی ازدواج سفید از نظر فقه امامیه و حقوق کیفری ایران
  29. دانلود پروپوزال رشته حقوق با موضوع:مطالعه تطبیقی حقوق زنان در ازدواج موقت و نکاح مسیار،با تمرکز بر فقه شیعه و فقه اهل سنت
  30. دانلود پروپوزال رشته حقوق با موضوع:بررسی ثبت اسناد ازدواج در مورد اتباع خارجی در حقوق ایران و حقوق بین الملل
  31. پایان نامه ازدواج مجدّد در حقوق ایران و مصر
  32. پایان نامه کارشناسی ارشد:آثار حقوقی ازدواج غیر قانونی بانوان ایرانی با اتباع خارجی بر فرزندان آنان
  33. پایان نامه حقوق : تحلیل جرم شناختی طلاق در ازدواج‌های دانشجویی
  34. دانلود پایان نامه حقوق : بررسی ازدواج موقت بلند مدت
  35. پایان نامه حقوق : ازدواج موقت در حقوق ایران با تاکید بر قانون جدید حمایت از خانواده
  36. پایان نامه حقوق: بررسی فقهی و حقوقی ازدواج جهانگردان در ایران
  37. پایان نامه حقوق: بررسی ازدواجهای تحمیلی و آثار آن در فقه امامیه و حقوق ایران
  38. پایان نامه حقوق و فقه :ازدواج مجدداز دیدگاه فقه ورویکرد فمنیستی
  39. پایان نامه حقوق : مطالعه تطبیقی ازدواج با غیرمسلمان در فقه اسلامی
  40. پایان نامه رشته فقه و حقوق اسلامی : مطالعه تطبیقی ازدواج محجورین در فقه اسلامی و حقوق ایران
  41. کار تحقیقی رشته حقوق (وکالت) با عنوان بررسی خسارات مادی و معنوی ازدواج ناشی از تدلیس زوجین در حقوق
« حسابرسی شرکت : پایان نامه ، سمینار، پروپوزال حسابرسی شرکترشته مدیریت بازرگانی – پروپوزال،پروژه ، پایان نامه، سمینار رشته مدیریت بازرگانی »