وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه کارشناسی ارشد : جعل رایانه‌ای (کامپیوتری) در حقوق ایران

 
تاریخ: 19-10-98
نویسنده: مدیر سایت

مبحث دوم: سیر تحول تاریخی جعل رایانه‌ای   از گذشته‌های بسیار دور است که اسناد در روابط حقوقی نقش آفرینی می‌کند و نظم اسنادی مربوط به امروز نیست و از گذشته‌های دور بوده است. اما اسناد الکترونیکی یا دلایل رایانه‌ای، دلایل نوظهوری هستند که دانش بشری به نظام اثباتی و عدالت هدیه کرده است و این دلایل به صورت داده پیام در عرصه تجارت الکترونیک نمایان شده است. نظر به اینکه ادله اثبات دعوی از حیث شکل و قالب روزبه‌روز تحول چشمگیری می‌یابد و با توجه به پیشرفتهای دانش بشری در زمینه علوم رایانه‌ای باید اذعان داشت که انحصار ادله اثبات دعوی از حیث شکلی به اقرار، سند، شهادت، اماره و سوگند جوابگوی نیازهای فعلی جامعه پویا نیست و باید ادله اثبات دعوی را در قالبها وشکلهای دیگری پذیرا شد. جرم جعل به طور کلی در اکثر نظام‌های حقوقی همواره به اهمیت حفظ این جرم به عنوان یک جرم مستقل در جهت تحکیم روابط اجتماعی سالم تأکید گشته و این جرم علیرغم اینکه در بسیاری از موارد موجب بردن مال می‌شود در زمره جرائم علیه آسایش عمومی و نه جرایم علیه اموال طبقه‌بندی شده است که نشانگر توجه به ابعاد غیر مالی آن یعنی سلب اعتماد عمومی و نیز ضررهای غیر مالی دیگری است که ممکن است از ارتکاب جعل به اشخاص وارد شود. برای مثال، جعل مدرک دانشگاهی می‌تواند باعث خدشه  واردکردن به اعتبار و حیثیت دانشگاه مورد نظر شود. «در حقوق قدیم انگلستان این جرم آنچنان شدید تلقی می‌شد که در واقع جرمی علیه اقتدار پادشاه و در نتیجه خیانت به کشور محسوب می‌گشت و مجازات اعدام را در پی داشت»[۱] هر چند که تا سال ۱٧٢٧در این کشور فقط اسناد و مدارک رسمی و عمومی موضوع جرم جعل قرار می‌گرفتند. قدیمیترین قانون مدون بشری یعنی مجمع القوانین حمورابی در ماده ۵ خود برای قاضی در صورتی که به مخدوش کردن و از بین بردن حکم دست زند پرداخت جریمه معادل ۱٢ برابر مدعی و انفصال ابد از شغل قضا را پیش‌بینی می‌کرد. از لحاظ فقه اسلامی نیر می‌توان با استناد به عناوین کلی مثل منع اکل مال بباطل یا منع تدلیس و تقلب که در قرآن کریم به کراّت مورد اشاره قرار گرفته است، ارتکاب این عمل را ممنوع و موجب عقاب و تعزیر دانست. قرآن کریم در منع «اکل مال بباطل» می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنو لاتاکوا اموالکم بینکم بالباطل»[۲] همینطور قرآن کریم پس از تشویق افراد به وصیت کردن به نفع اقربا و خویشاوندان عمل کسانی را که پس از شنیدن وصیت کسی آن‌را به نحو تحریف شده‌ای منعکس می‌نماید تقبیح کرده است «… فمن بدله بعد  ما سمعه فانما اثمه علی الذین یبد لونه ان ﷲ سمیع علیم.»[۳] سیر تاریخی جعل رایانه‌ای را در دو گفتار بررسی می‌کنیم: ۱-در نظام حقوق بین‌الملل یا در اسناد بین‌الملل ٢- در حقوق جزای ایران [۱] - میر محمد صادقی، حسین، حقوق کیفری اختصاصی - جرائم علیه امنیت و آسایش عمومی- ص ٢۴٠. [۲] - آیه ۱٨٨ سوره بقره. [۳] - آیه ۶۴ سوره نساء.

پایان نامه ها درباره جرم جعل (فایل کاملشان موجود است )

« مدل سازی : پایان نامه ، سمینار، پروپوزال مدل سازیگیاه هلپه : پروپوزال، پایان نامه، سمینار گیاه هلپه »